אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תרבות הפנאי והחינוך החדש למחזורי חיים וקריירה


אם יסופר לנו סיפור שבו כל שאנו יודעים על הגיבור הראשי שהוא עורך דין ואיש עסקים מוכשר, כיצד אסוציאטיבית נאפיין את תכונותיו האישיותיות האפשריות, בלי שנדע עליו ולו פרט מזהה נוסף? יהיר? ערמומי? רהוט? ציני? ממוקד במטרה? קצר רוח? חסר רגש? נצלן? תועלתן? קורא פסקי דין ומדורי כלכלה? לחילופין, אם הסיפור הפעם ישתנה כך שכל הידוע על הגיבור הראשי יהיה שהוא צייר ומשורר מוכשר. כיצד אסוציאטיבית נאפיין את תכונותיו האישיותיות האפשריות, בלי שנדע עליו פרט מזהה נוסף?רגיש? מפוזר? אכפתניק? בעל ערכים הומניים? שמאלני? מבולבל? חסר אוריינטציה כלכלית? בעל עולם פנימי עשיר? בעל העדפות אסטטיות מוגדרות? לא מחובר למציאות?גם אם תארנו באופן סטריאוטיפי ברור לנו שמדובר בשני טיפוסים בעלי תכונות אישיותיות נוגדות, אך ורק כיון שנקבנו בתחומי העיסוק שלהם. כיון שהתיאור משקף מציאות של שוני קוטבי באישיותם של עוסקים במקצועות שונים, אזי שוני כזה ישתקף גם בבן או בבת שלנו אשר מתלבטים בין לימוד מקצוע בעל אוריינטציה של כספים ומו"מ לבין מקצועות הרוח. כלומר, להמלצה שלנו כלפיהם עשויה להיות משמעות של עיצוב אישיותי ושינוי התנהגותי.

לכן, אם ילמד צעיר ראית חשבון הרי כעבור 20 שנה במקצועו, התנהגותו ומה שאנו נאפיין כמרכיבי אישיותו, יראו לנו שונים מילדנו שלנו שבחר אחרת ולמד קולנוע. אך עיצוב זה, שלא היתה לו כל משמעות שלילית בעבר, יכול להיות בעייתי בעולם של תוחלת חיים ארוכה, כאשר ילדנו ירצה לממש את האפשרות שהזמן נתן לו, כלומר יבקש להחליף את מקצועו. האם יוכל לעשות את המעבר מהעסקים לרוח וחזרה כאשר אישיותו והתנהגותו כבר עוצבה ברובה בקודים של אורח חייו ועיסוקיו בשלושים השנים של מחזור חייו הראשון? האם עורך דין שהפך ציני וספקן לעמדת אנשים, שרכש כלים לעקר את הטפל ולהיצמד לעובדות – ימיר לפתע דתו למחשבה מופשטת?במילים אחרות, קיים חשש שקריירה ראשונה תטביע כסרח עודף מגבלות שיקשו לממש בהצלחה קריירה שונה במחזור חיים שני. הדפוסים ההתנהגותיים הנובעים מאימוץ דפוסי המחשבה של המקצוע הראשון לא יהיו בהלימה עם השינוי בצרכי האדם, הנדרש לצורך מחזור החיים הנוסף. לכן, כבר בשלבים מוקדמים של החיים יש לפתח יכולות שיאפשרו גמישות וימנעו קיבעון בדפוסי חשיבה והתנהגות. בחירת קריירה ראשונה בגיל צעיר, במשולב עם עיצוב האישיות, תהפוך בעייתית בעולם של חיים יצירה ארוכים מאד. ניתן להשוות את הצורך בשמירה על גמישות כזו גם ליכולת לימוד שפות של תינוק בן יומו. ברור לנו שכל התינוקות נולדו שווים מבחינת מוכנותם הפיזית להגות כל עיצור מכל שפה, כל סוג של ריש או עין ממזרח למערב ומקצה הדרום בפינה השמאלית התחתונה של מפת העולם ועד לאסקימוסים, למעלה כמו ע"ג הגלובוס של שיעורי הגיאוגרפיה. עוברות שנים של התמקדות בשפת האם ואנו איננו יכולים עוד להגות עיצורים מסוימים משפות חדשות, ללא תלות בכישוריו של מורה מצטיין ללמד שפות. כך בדיוק קורה כאשר איננו משמרים מיומנויות נוספות כמו ביטוי רגשות, שימוש בשפה או יכולת ניתוח מוסיקלית. נכון, לא ניתן לצפות מצעיר לתכנן את השינוי 30 שנה קדימה, אבל בהחלט ניתן להקנות לו כלים ולשמור עבורו צוהר להתמודדות עם השינוי בצרכים ובנטיות הצפויות בהמשך חייו.כלים אלה יושגו בעזרת גיוון וטיפוח 'תרבות הפנאי' מגיל העשרה:כדי שהמעבר בין הקריירות יצלח ויאפשר מעבר אפשרי אפילו לקריירה שלישית, יש לטפח בילדות את תרבות הפנאי כמרכיב מרכזי המכיל סביבות שונות. התחביב והעיסוק בזמן שלאחר שעות העבודה הוא המבטיח חציה של קו ההפרדה ההתנהגותי-מחשבתי בין קריירה קיימת לזו שבוא תבוא. יעקב בן שאול הינו מחבר הספר 'מחזור החיים השני' (ספרות עכשיו, 2008). יועצת הספר הינה אורית בן שאול, פסיכולוגית מומחית ויו"ר החטיבה החברתית, תעסוקתית וארגונית בהסתדרות הפסיכולוגים.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת יעקב בן שאול