אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

יהודה איש קריות: האם יטוהר שמו של הבוגד?


התמונה של רמי נוידרפר
תאריך פרסום קודם: 
07/04/2006
יהודה איש קריות נושק לישו
יהודה איש קריות נושק לישו

כתב עת עתיק,  שפרסומו מכה גלים בעולם הנטצרי בימים אלה חושף אור חדש ושונה על דמותו של יהודה איש קריות, תלמידו המסור והחביב של ישוע שנחשב על פי המסורת הנצרית למי שבגד בו והסגירו לשלטון הרומאי. על פי המסורת הנוצרית, נשק יהודה למורו ובכך הסגיר אותו לידי מעניו.

בגרמניה, אסור עד היום לאדם לקרוא לבנו בשם יהודה JUDAS, עד כדי כך גדול התיעוב משם זה. הזיהוי בין יהודה ליהודים, הביא עליהם במשך הדורות צרות ורדיפות לאין מספר.
 
והנה, נחשף בימים אלה כתב עת עתיק , שהוא קרוב לוודאי קטע מן "הבשורה על פי יהודה" המתאר בצורה שונה את קורותיו של ישוע לפני צליבתו. בברית החדשה מקובלות כמקודשות "הבשורה על פי מתי", "הבשורה על פי מרק", "הבשורה על פי לוקס", ו"הבשורה על פי יוחנן" שהשוני ביניהן לבין כתב היד שנחשף כעת הוא רב.
"הדורות הבאים יקללוך" אומר ישוע ליהודה, "אולם יום יבוא ותשלוט עליהם" אומר ישוע ליהודה בכתב היד שפורסם היום. על פי גרסתו של יהודה, הסגיר אותו לרומאים על פי בקשתו המפורשת של ישוע.
הטקסט , שנתגלה במדבר המצרי בשנת 1970, וכתוב בשפה הקופטית,   ב 6 לאפריל 2006 בתרגום  לאנגלית על ידי אגודת ה"נשיונל ג'אוגרפיק".
 
כתב היד, שתוארך בשיטות מדעיות למועד קרוב 300 לספירה, צפוי בוודאי לעורר גלים בעולם המחקר ההיסטורי מחד ובעולם הנוצרי מאידך.  האם כתב היד אמיתי או מזויף? האם המסופר בו הוא אמת? מהו פירושו האמיתי של הסיפור? בשאלות אלו ידונו חוקרים ואנשי דת.
מרווין צ'פמן, חוקר ללימודי הביבליה באוניברסיטת צ'פמן במחוז אורנג' בקליפורניה מסביר כי כתב היד מדגים את ריבוי האמונות בעולם הנוצרי הקדום.
הטקסט, הכתוב כאמור בשפה הקופטית שהיתה נהוגה במצרים, הןא תרגום של טקסט קדום יותר שהיה כתוב ביוונית.
 
"הבשורה על פי יהודה" הוזכרה לראשונה בשנת 180 על ידי הבישוף אירינאוס מליון ( כיום בצרפת) . הבישוף הכריז על כתב היד ככפירה, מכיוון שהמסופר בו סתר את השקפות הנצרות הרשמית. עד לתגלית שפורסמה היום, נחשב כתב העת לאבוד.
"בשורה אבודה זו מספרת על יהודה איש קריות, שנחשב במשך 200 שנה על ידי המאמינים הנוצריים לאנטיכריסטוס הגרוע ביותר, סיפור שונה לחלוטין ממה שנאמר בכתבי הקודש הנוצריים" אמר לנשיונל ג'אוגרפיק רודולף קאסר - איש כמורה ופרופסור לשעבר בפקולטה לאומנוית של אוניברסיטת ג'נווה שבשוויץ.
קאסר, אחד המומחים הגדולים בעולם לשפה הקופטית, הוביל את צוות החוקרים ששחזר את כתב היד. כתב היד החל להתפורר זמן קצר לאחר חשיפתו ונדרשו מאמצי שיחזור, שימור ופענוח ניכרים כדי להבינו ולפרסמו. כתב היד שוחזר מיותר מאלף פיסות פפירוס.
סטפן אמל , פרופסור ללימודים קופטיים מאוניברסיטת מינסטר שבגרמניה, מספר כי כתב היד מייצג קרוב לוודאי את אחת הקבוצות של הנוצרים הקדומים - הנוצרים הגנוסטיים. הגנוסטיים היו כת טרום נוצרית ונוצרית קדומה
הכומר דונלד סניור נשיא האיחוד התיאולוגי הקתולי בשיקגו, קרא לתחילתו של ויכוח ער על משמעותה של תגלית משמעותית זו.
הטקסט שתורגם מתחיל במילים ( בתרגומו הקלוקל של כותב שורות אלה) "הדיווח הסודי על התגלותו של ישוע בשיחתו עם יהודה איש קריות"."
ישוע אומר ליהודה כי הוא יעלה לגדולה מכיוון שיקריב את "האדם שישוע לובש "(כלומר את זהותו הפיזית) ויעזור לו להפטר מבשרו וכך לגלות את משמעותו הרוחנית.
ישוע מתגלה ליהודה וחושף בפניו את סודותיו.
 
הסיפור מסתיים בכך שיהודה מסגיר את ישוע לכוהנים הגדולים במקדש ואינו כולל תיאור משפטו של ישו או צליבתו.
כתב היד תוארך בשיטות מדעיות שונות וביניהן תיארוך רדיו של איזטופ פחמן, ניתוח הדיו, הדמייה ספקטרלית באורכי גל שונים, וניתוח התוכן וכתב היד. החוקרים משוכנעים במקוריותו של כתב היד ושוללים אפשרות של זיוף.

 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רמי נוידרפר