אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ריקה מעודדת כתיבה


התמונה של שושנה ויג

מפעל הכתיבה הארצי לילדים בגיל בית הספר היסודי של ריקה ברקוביץ בעוד כמה ימים יתארחו בבית הסופר בתל אביב חמישים ותשעה ילדים מאושרים שזכו לעבור חוויה מיוחדת במהלך שנת הלימודים הנוכחית: חווית הכתיבה בסדנת כתיבה. החוויה הובילה ליצירת ספר ובו מכלול יצירות הילדים. מפעל התנדבותי זה של סופרת הילדים ריקה ברקוביץ קרם עור וגידים לפני כחמש שנים. מיזם אשר בכל שנה מעלה על נס מספר ילדים כגיל המדינה ומדי שנה בשנה וככל ששנותיה של המדינה מתברכות כך מתחזקת רשימת הזוכים בתחרויות הכתיבה. אלה התלמידים הנבחרים מתוך מאות ילדים המצטופפים בסדנאות הכתיבה של ריקה ברקוביץ ברחבי הארץ.בתחילת שנת הלימודים משגרת ריקה בכל דרך אפשרית קול קורא לילדי ישראל. ריקה פונה באמצעות מחלקות החינוך במועצות המקומיות בפנייה לבתי הספר היסודיים. המנשר קורא לילדים ליטול חלק במפעל הכתיבה לילדיי ישראל. לאחר ההרשמה מתקיימות סדנאות כתיבה לילדים בגיל בית הספר היסודי מאילת ועד מטולה. הסדנאות מתקיימות תוך תאום ושיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות ובסיוע של סופרים הנרתמים למפעל של ריקה ברקוביץ. ובסיום שנת הלימודים מכונסות היצירות בספר שהוא בבחינת ספר הנושא את ביכוריהם של הילדים המצטיינים בסדנאות הכתיבה. התלמידים זוכים להערכה גם מצד תלמידים וגם מוערכים על ידי אנשי מקצוע. להפתעתה של ריקה ברקוביץ ישנה התאמה בין השיפוט של התלמידים לשיפוט של אנשי המקצוע ושל סופרי הילדים המשמשים כשופטים בתחרויות. לריקה ברקוביץ יש נציגים הנושאים בשליחות ברחבי הארץ. סופרת הילדים אירית ויסמן מינקוביץ שולחת את הזוכים מסדנותיה. כך גם רבקה אלמן מאזור הצפון מצרפת את היצירות שנאספו ממחוז הצפון. כתיבה על ידי ילדים בגיל בית הספר היסודי היא מטרה בעלת חשיבות ממדרגה ראשונה. היא מפתחת מיומנויות חשיבה, היא מדרבנת את הילד או הילדה לקרוא ולהרחיב את אוצר המילים שברשותו. הפיתוח האינטלקטואלי מואץ ומרחיב את תחומי הדעת של הילד. חוויית הילד מועצמת בעת שהוא מצליח לכתוב שיר או סיפור קצר, ובוודאי היא עוברת גם מבחן וגם זוכה לעידוד באמצעות הערכת החברים והערכת סופרי הילדים. בכתיבה חש הילד שהוא יוצר כמו סופר ילדים. נפתחים בפניו אפשרויות והוא עשוי לחלום חלומות ואף "למצוא עולמות חדשים".שאלתי את ריקה ברקוביץ כיצד נבחרות היצירות, אילו אפיונים צריכים להימצא ביצירות הילדים. לדעת ריקה צריכה כתיבה טובה צריכה להכיל את האפיונים הבאים: עניין, מקוריות ותבנית ספרותית סבירה. אפיונים אלה נבחנים על פי גילו של הילד . בעת שנמצאים שלושת המאפיינים האלה ביצירת הילד ניתן להתעלם משגיאות כתיב או בעיות תחביריות אפשר להיעזר בעורך ספרותי גם בגיל בית הספר היסודי, חשובה התכלית והיא קידום הכתיבה היצירתית של ילדיי ישראל. יש מעט נטייה לערוך אפליה מתקנת לטובת תלמידים אתיופים או תלמידים דרוזים או תלמידים מכפרים ערביים. כל מי שמראה נכונות ומצטרף לסדנאות היצירה זוכה להתייחסות ויש הנמצאים ראויים לזכייה בפרס כתיבה. כמובן, שהפרס המרכזי הוא השתתפות בקובץ סיפורי הביכורים.המפעל של ריקה ברקוביץ אינו מפעל אליטיסטי הוא פתוח לכל ילד בישראל והוא זוכה לעידוד בית הסופר כאכסניה לטקס חלוקת הפרסים וגם כבית תומך המלווה את המפעל החשוב של ריקה ברקוביץ.מפעל הכתיבה לילדיי ישראל תופס תאוצה. בראשית הדרך כשהחלה ריקה במפעל הכתיבה נרשמו לסדנאות בספרייה בראשון לציון כעשרות ילדים, בשנה הנוכחית, מתוודה ריקה, נרשמו כבר כ 200 ילדים. וכן, בכל הארץ נרשמו פי עשרה. הווה אומר ילדיי האינטרנט צמאים לתרבות אחרת. ריקה ברקוביץ מחזקת את סדנאות הכתיבה הקיימות באמצעות המפעל שהיא מקיימת. תחרות היא דבר בריא ויש לעודד את מפעלה של סופרת הילדים לעתיד לבוא. ריקה ברקוביץ מובילת המיזם בעלת הוצאת באר היא סופרת ילדים מוכשרת בזכות עצמה, בין ספריה הבולטים ספר המשלים של ריקה, וספר המשלים השני של ריקה, סבא מספר והקול הפנימי. ריקה מצאה דרך לדרבן את הילדים לכתוב ולא רק לכתוב במטלות בכיתות הלימוד אלא מעבר למסגרות הלימודיות. הדבר מלמד על החשיבות שיש עדיין למילה הכתובה בעידן בו לרוח אין משמעות ומתייחסים לחומר באופן יותר מהותי. ריקה ברקוביץ בוודאי אינה המפעילה היחידה של פרויקטים המובילים ליצירה ספרותית, אך אי אפשר להתעלם מן התועלת שיש במפעל שהיא מתקיימת למען התרבות העברית בארץ. צריך לעודד מפעל כמו הסדנאות שמארגנת ריקה ברקוביץ. היא פועלת בהתנדבות וזוכה לתמיכה של אגודת הסופרים העברים מן הטעם שגם גופים נוספים ייטלו חלק ויעודדו מפעלים חשובים כאלה. גם לילדיי ישראל בכל מקום ומקום צריך לאפשר לחלום.את מילות הסיום אתן בפי אחת המשתתפות מן השנה שעברה תשס"ו. נציגת היוצרים תהא רותם ביגלר, כיתה ו', בית הספר "עדיני", ראשון לציון. בעקבות עשרה מפגשים בסדנת הכתיבה התחרותית שנערכה לתלמידי בתי הספר היסודיים בראשון לציון, בהנחיית מקבץ סופרים באולם ויצ"ו על שם חנה לוין בברכתן של הגב' נעמי ניצן, אשת ראש העיר, והגב' זהבה קירזנר, מנהלת האגף לתכניות לימודים בעירייה נכתב השיר "השקר האמת והאמונה".השקר, האמת והאמונהיום בהיר אחד, באמצע הגינה,נפגשו השקר, האמת והתבונה.ראתה התבונה כי האמת בוכייה,ושאלה אותה בתמיהה:"מדוע תבכי, אמת יקרה?הקרה לך, חלילה, אסון נורא?"אמרה האמת המכוערת בעיניים דומעות:"רוב הזמן אותי אף אחד אינו רוצהנ לשמוע ולראות..""איני מתפלא!" התערב השקר המהודרבעל המזג הקר, " הרי מראך כה עלוב ומכוער!ראי איך בי כולם להשתמש רוצים,ומאמירותיי השקריות הכל מרוצים.הרי מראי מושך את עין כולם,שכן אני בודה סיפוריםשמשמחים לב כל אדם.""אין זה נכון", ענתה התבונה,"אמת, אינך צריכה לבכות ולהיות מסכנה!כי האמת, גם אם אני מכוערת,היא ישרה ועדיפה על כל אמירה אחרת!והשקר, גם אם מן האמת הוא יותר הדור,הרי סופו להתגלות, והוא אסור!"מתוך האתר של ריקה ברקוביץאם נשארתם עם טעם של עוד, אתם מוכנים להצטרף לערב חווייתי. אתם מוזמנים לטקס חלוקת הפרסים בבית הסופר בשבעה ביוני בשעה שש בערב ברחוב קפלן 6 בתל אביב. ישתתפו בערב כמובן, הילדים הזוכים מן השנה הנוכחית תשס"ז וכן, יו"ר אגודת הסופרים המשורר בלפור חקק ומנכ"ל האגודה מר משה מיטלמן, וממתינים לנציג העירייה מטעם עיריית תל אביב. *המפעל מטעם הקרן לזכר יצחק, פרידה ואברהם לוין (הוריה ואחיה של ריקה ברקוביץ)הספר משובץ בברכות ובעצות של גדולי סופרי ישראל.ואלו הם שמות הזוכים:1.מאי ניר, כיתה ה, בית הספר "פסגות" קיבוץ יראון2. תמר האיתן, כיתה ו', בית הספר "נחשון בנות" קדומים3 . ירדן אלקרייף, כיתה ג, בית הספר "ימין הרצוג" אילת4. אמינה אלחמידי, כיתה ה', בית הספר "אל אסעם ב'", אבוּ בסמה5. שירה אל-עמי, כיתה ד, בית הספר "הדמוקרטי", חדרה6. לילי שרנצ'יץ, כיתה ו', בית הספר "יהושע", נשר7. שרית וקר, כיתה ו, בית הספר "הדרים" ראשון לציון 8. שדא שלעטה, כיתה ו, בית הספר "אבן סינא" סחנין9. ליאור דביר, כיתה ה, בית הספר "הדמוקרטי" הוד השרון10. עומרי גורן, כיתה ג, בית הספר "השיטה" רחובות11. יובל כרובי, כיתה ה, בית ספר "שקד" נס ציונה12. לנה אבו חמד, כיתה ו, בית הספר "יסודי ב'", דלית אל כרמל 13. ריבל אספיר, כיתה ג, בית הספר "תל"י", פסגת זאב, ירושלים14. מעיין מוספי, כיתה ה, בית הספר "בבלי ירושלמי" תל אביב15. קורל נעים, כיתה ו', בית הספר "סיני", אשקלון16. פרח אביב כהן, כיתה ד' בית הספר "אוסישקין" נהריה 17.הדר בוסקילה, כיתה ג', בית הספר האר"י" מגדל- העמק 18. אריאל סלם, כיתה ג' , בית הספר "הראל" ראשון לציון19. דנה ישעיה, כיתה ג, בית הספר "לבאות" ערד20. הדר פרידמן, כיתה ה, בית הספר "רמב"ם" ניצן- אשקלון21. שירלי רבין, כיתה ו', בית הספר "עדיני" ראשון לציון22. ליאור בלחסן, כיתה ה, בית הספר "פסגות", קיבוץ רמות נפתלי23. מורן חלאילא, כיתה ו', בית הספר "אבן סינה", סחנין24. הדר פלקסר, כיתה ה, בית ספר "בן גוריון", מזכרת בתיה25. רון גיל, כיתה ד, בית הספר "רמז" כפר סבא26. אוראל שטרית, כיתה ה, בית הספר "רותם", אשקלון27. עידו לן, כיתה ו', בית הספר "אלחריזי" תל אביב28. נירל ביטון, כיתה ג', בית הספר "דקלים" דימונה29. מאיה ביאנקו, כיתה ד', בית הספר "אביגור", רמת גן30. יואב בר דיין, כיתה ו', בית הספר "קהילתי ממלכתי א'" הוד השרון31. ענבר דהן, כיתה ה', בית הספר "עין הקורא" ראשון לציון32. מאיה סמראי, כיתה ו, בית הספר "אלחריזי" תל אביב33. עידן לנס, כיתה ה, בית הספר "שגיא" קיבוץ שריד34. דפנה פדרמן, כיתה ג', בית ספר "אילנות", תל אביב35. רוני זמיר, כיתה ה', בית הספר "ויתקין", ראשון לציון36. נעם גור, כיתה ד, בית ספר "שקד" חמדת - עמק בית שאן37. אור בריל, כיתה ד', בית הספר "בכור לוי" רחובות38. לינוי מלכה, כיתה ו, בית הספר ממ"ד "אביר יעקב", יבנה39. שני ירושלמי, כיתה ג' בית הספר "תל חי" תל-אביב40. נעה כהן, כיתה ג', בית הספר "שקד" נס ציונה41. ורד זליג, כיתה ו, בית הספר "שקד" נס ציונה42. מיכל סבג, כיתה ו, בית הספר ממ"ד "סיני" אשקלון43. נוי מויסה, כיתה ו', בית הספר "הדרור", מבשרת ציון44. זוהר סינגר, כיתה ד, בית הספר "שקד", קיבוץ מירב, גלבוע45. שחר מנחם, כיתה ג', בית הספר "רימונים" קראון 46. הילה יוסף, כיתה ו, בית הספר "שקד" בית שאן 47. תומי גדיאל, כיתה ו', בית הספר "נהלל", מצפה עדי 48. לירון חי, כיתה ו', בית הספר "הדר" פתח תקווה49. יונתן גרובגלד, כיתה ו', בית הספר תחכמוני, רחובות50. קארינה סטויאן, כיתה ו', בית הספר "גבים", באר שבע.51. ליאור יעקב, כיתה ה' בית הספר "תחכמוני" רחובות52. נועה דור, כיתה ד' בית הספר "שקד", נס ציונה53. אודי רונן, כיתה ו', בית הספר "גבריאלי"54. דניאל בן ישי, כיתה ד', בית הספר "צופה השרון" אלפי מנשה55. עדי ריכמן, כיתה ד, בית ספר "הראל" ראשל"צ56. אסף קרופניק, כיתה ו, בית הספר "נופית" נופית57. ליאור סולומון, כיתה ו', בית הספר "עומרים" מגידו, יקנעם עילית.58. נועה קים, כיתה ו', בית הספר "תביטה" יפו59. דנה זאבי, כיתה ד', בית הספר "אריאל" רעננהמתאמת התקשורת של אגודת הסופרים.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת שושנה ויג