אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

צל יונגרייז והילדונת שלו


התמונה של רמי נוידרפר

מי היה חלוץ הרוק'נרול העברי?בשאלה מוזרה זו , ובתשובה מפתיעה, נתקלתי לראשונה ביום העצמאות האחרון, עת נטלתי לידי את האוסף המרשים "גדלנו יחד"שיצא לפני 9 שנים, לרגל מלאת 50 שנה למדינת ישראל.ובכן נתקלתי שם בביצוע חורק , קצבי ועליז של שיר בשם "הו ילדונת" בביצועו של אחד צל יונגרייז עם להקת ההדים, משנת 1963, שעליו כותב יואב קוטנר, בספר הנלווה לאלבום, כי היה זה קטע הרוק'נרול המקורי העברי הראשון.אני מודה ומתוודה שמעולם לא שמעתי להיט זה (למרות שבשנה הנדונה כבר נוסדתי ושמעתי, מן הסתם, את להיטי התקופה) וגם על צל יונגרייז לא שמעתי מעולם.בימינו אלה, לא קשה למצוא את המידע, ולכן אצתי רצתי למצוא מהו רוק'נרול בכלל, מי היה צל יונגרייז בפרט, ומדוע לא שמעתי עליו מעולם. להלן ממצאיי המרתקים (אותי הם מרתקים, כן, רק אותי)מהו בכלל רוקנ'רול? (ותודה לויקיפדיה)ובכן, הרוק'נרול, התפתח בעצם ממוזיקת הבלוז, שעל מאפייניה לא אעמוד כאן, במספר שינויים. קצב הבלוז חזר, ולא רק בצורתו המקורית, אלא גם בצורה של רוק אנד רול, או בקיצור, רוק'נרול – גרסה הרבה יותר מהירהושמחה לבלוז. את המונח רוק'נרולטבע שדר הבלוז האמריקאיאלן פרידבשנת 1954. בניגוד ליוצרי הבלוז, אומני הרוק'נרול ברובם היו לבנים. הרוק'נרול ירש מהבלוז את הקצב ואת טכניקת הנגינה בשלמותם, על כן, בלוז (בגרסתו האינסטרומנטאלית) ורוק'נרול הינם סגנונות אחים, הבלתי ניתנים להפרדה. אף-על-פי-כן, אומני הרוק'נרול הוסיפו גם מספר חידושים, כגון,שירה שמחה, קצבתופים מהיר, ופריטה הרבה יותר מהירה על אקורדים שמחים יותר (אקורדים מז'וריים). מוזיקת הרוק'נרול הייתה מוזיקה סוחפת שלוותה בריקודי זוגות סוערים. חלק מאמני הבלוז-רוק'נרול הוסיפו גם גיטרות אקוסטיות בנוסף לגיטרות החשמליות. הולחנו הרבה שירי בלוז-רוק'נרול במיוחד לגיטרה אקוסטית שירים קצרים, קלים ושמחים.רוק אנד רול- מוזיקת ההמונים

באותה תקופה פותחה שיטת הפצת המוזיקה באמצעות תקליטים , וכך הפך הרוק'נרול למוזיקת ההמונים, אשר הופצה בכל ארצות הברית, ואף יובאה למדינות אחרות. "מלך הרוק'נרול", הזמר, הגיטריסט ושחקןהקולנוע האמריקאיאלביס פרסלי, שכיכב בשנות החמישים, היה מהראשונים להשתמש בגיטרות חשמליות ובציוד הגברה. המוזיקה של אלביס הייתה שמחה, מהירה ופשוטה.

הרוק'נרול המשיך להיות פופולרי מאוד גם בשנות הששים . בתקופה זו הזמרים הבודדים התחלפו בלהקות נגנים קטנות, אשר החלו לקום גם באנגליה מבחינה אומנותית, רבים משיריה של להקת הרוק האנגלית האגדית הביטלס, למשל, היו רוק'נרול טהור.

צל יונגרייז - חלוץ הרוקנ'רול בארץובכן , באותם ימים רחוקים, נחשבה מוזיקת הרוק'נרול למשוחתת ומשחיתה. קברניטי המדינה ומורי הדור חשבו כי ההגשמה הציונית חלוצית במרחבי הנגב והערבה , ההסתפקות במועט ושירי רועים הם הם הדרך בה צריך ללכת מיטב הנוער, ואת האידיאולוגיה הזו הדגימו באסור המגוחך על ביקור הביטלס בישראלף בטענה שישחיתו את נפש הנוער...אך למרות זאת פשתה המוזיקה הקלוקלת הזו בקרבם של הפושטקים הישראליים, ואוי לאותה בושה, גם בקרב מה שנהוג היה לכנות "בני טובים".מלבד מוזיקת הרוק'נרול המיובאת, נוצרה פה ושם גם מוזיקת רוק'נרול ישראלית. הזמר הנודע אז ישראל יצחקי הקליט למשל גרסה עברית ל"רוק מסביב לשעון" של אלביס, אולם הראשון שהקליט שיר רוק'נרול ישראלי מקורי היה אחד צל יונגריז.צל הנ"ל נולד בעצם בשם בצלאל יונגרייז, שם בהחלט לא מתאים לכוכב רוק ואליל נוער בפוטנציה.מספר יואב קוטנר בכתבה בערוץ המוזיקה"בישראל של שנות ה60 פעלו להקות אחדות שנשאו את השם "ההדים", כנראה בגלל מכשיר אפקטים חדשני לזמנו, "אקולט", שהיה מתחבר לגיטרה או לשירה וגרם לצליל להדהד בשנת 1962 הוקמה להקת "ההדים" התל אביבית שחבריה היו בצלאל יונגרייז בגיטרה ושירה, דייב "המשוגע" ברייטמן בגיטרה, גידעון ליפשיץ-סיוון בפסנתר וגיטרה, דורון כהן בסקסופון, אלי מזרחי בתופים, עמי פרנקל בבס ואחר כך גם אורי סעדה בסקסופון. בצלאל יונגרייז חשב ששמו אינו הולם כוכב רוקנ'רול אז הוא שינה אותו ל"צל". וכך, תחת הכותרת "צל יונגרייז ולהקת ההדים". הם הופיעו במועדוני ריקודים עם להיטים מחו"ל, בעיקר רוק'נ'רול וטוויסט ונעימות של "הצלליות". ב1963 עשו "ההדים" היסטוריה כשהוציאו תקליטון של רוקנ'רול בעברית. עם הלהיט הענק "הו ילדונת" שאת תחילתו תשמעו כאן(חידוש לשיר שכתב והקליט חמש שנים קודם לכן נהג מונית חיפאי בשם יהודה כרמל) ועם עוד שלושה עיבודי רוק'נ'רול לשירים ישנים: "צאנה צאנה", "כשנמות" ו"ערב בא". הוצאת התקליטון ההיסטורי שינתה רק מעט את גורלה של הלהקה. היא המשיכה להופיע בהצלחה עד סוף השנה (דורון כהן, שגויס בינתיים, הוחלף על ידי אורי סעדה) ואפילו הפכו ללהקת הבית במועדון של אריס סאן ביפו. אך בסוף 1963 החליט יונגרייז, כמו כל ילד יהודי טוב שאין עתיד ברוק'נ'רול עברי והעדיף ללמוד רפואת שיניים בארה"ב. "ההדים" התפרקה, אם כי כל אחד מהחברים המשיך להתעסק במוסיקה עוד שנים רבות: עמי פרנקל בהקלטות פופ, רוק ובידור (הוא התפרסם בחיוכו מלא השיניים בתוכניות טלוויזיה בשנות ה70 ובלהקת "איזולירבנד"), גידי סיוון עם "שלישית גאולה גיל", "טמירה ירדני והקלסיקנים" ועוד, אלי מזרחי עם "האיינשטיינים" של אריק איינשטיין ועוד, וגם דורון כהן ואורי סעדה בהרבה מאוד הקלטות והופעות. גם יונגרייז המשיך לנגן בגיטרה שלו בזמן לימודיו בארה"ב..."בשנת 2006 עשה יונגרייז, היום ד"ר יונגרייז האורתודנט, קאמבק היסטרי והיסטורי כשהופיע שוב עם להקתו, 43 שנה אחרי, במועדון זאפה ברמת החי"ל בת"א, וכל זאת מאתיים מטר מביתי, ואנוכי לא ידעתי.קבלו אפוא את מילות השיר - הו ילדונת, באדיבות שירונט, עם סופו המפתיע:הו ילדונת, הו ילדונתהו ילדונת - היא שליבארנק אצלי נשמרת תמונתה של בת טוביםהיא בכלל לא מדברת, היא עושה רק מעשיםעם כולם היא מתנשקת עם מכר ועם ידידמתשובה היא מתחמקת אם שאלת לעתידהו ילדונת...כך עברה שנה רוחשת, הרוחות עוד לא שקטוהיא בכלל לא מתרגשת מפרסום שלה נתנוובחג, יום חג הולדת כל ידיד שם השתאהבמיטה היא כבר עומדת כי מלאה לה רק שנההו ילדונת...היו זמנים

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רמי נוידרפר