אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זמן הכרם / כרמלה בן ישי


הרצל חקק's picture

כאשר קובצי שירה רבים נערמים במדפי חנויות הספרים, מבקשת הנפש קול ייחודי, קול שמחפש הרמוניה ומקצב , פיוט שמתרפק על שערים נעולים, שנכתב מתוך הלמות לב. כרמלה בן ישי כותבת שירה כביכול מינורית, שירה בלחישות, אך בין השיטין אתה שומע קול קורע לב.את תבואי אליי, אל השקט שלי/ אמלא לך אותו געגועיםמן הרוחק/ ואלייך / ואלייך אביא מראותמראות ומלים וצלילים / ליופייך הכבד שמרוח הרים. ( עמוד י'א).כרמלה בן ישי כותבת דו שיח של אוהבים הנלחש כתפילה.

החזרות יוצרות ריתמוס של לחישות, של אווירה מכושפת. האוהב והאהובה ממוקמים בסביבה טבעית, במרחבים. משהו נבואי קדמוני שורה על השירים :עיניים שלי/ זמן עונות נותן בנו סימנים/ מביא חלומות מביא/ צימוקים שקדים למשב מאורות/ מפקיע מגופנו הרעב/ את שנתו הטרופה לסלסולים/ "יופייה הכבד", הוא אומר/ "עיניים שלי" / איך/ איך שאנחנו זעירים כה/ עונותינו בסדרים חולפות/ רק מי/ רק מי יבוא לשמור על כוכבי אור קטנים שלנו/ ומי/ במשא הגעגועים יישא/ שמא לא נדע עוד המשב חומק בשחיינו / בשר האדמה בדבשה / זרמת טרם עת " ( עמוד י'ח).נשימות קצרות, לחישות המזכירות טקסים של מחזוריות העונות, משהו פולחני. שירת האהבה פורצת מן הטבע וכל העולם המקיף אותה הוא נחלתה. כמו אותה תפיסה חסידית שהאלוהים נמצא בכל פינה בטבע, כך אנו חשים כי עולם האוהבים כובש את הטבע מן האדמה עד הכוכבים. הכל שלהם. כוכבי האור הקטנים הם ילדיהם, האהבה היא שתשמור עליהם. "עונותינו בסדקים חולפות" ואצל כרמלה יש למלה "עונה" גם משמעות מחזורית וגם משמעות ארוטית (כפי הביטוי "כסותה ועונתה").

הסיום מוביל אל הפורקן של האהבה כשיש התייחדות והתמזגות עם האדמה: "בשר האדמה בדבשה/ זרמת טרם עת ". דבש האהבה, זרמת האהבה, חיבור של טבע ואהבה. הפולחן והזבח הם חלק מן העולם הקמאי הזה , ולעתים נדמה שיש כאן שירה נשית שבה האשה מוסרת אהבתה כמנחה לאוהב, לאל :בא בן אדם / בא בגלגול / אי טבור הארץבנקיקי ירוק שופע ( עמוד מ'ו) ובהמשך הפורקן והתמזגות עם הטבע בצורה הפולחנית הטהורה:היתה המנחה / היתה האש / והיה הגפן/ בעצים בנסך.זמן הכרם הוא זמן הטבע, זמן הגפן, הזמן האלטרנטיבי לעולם הזה. כנגד העולם האורבני המנוכר מציבה בן ישי עולם רוגש, קדמוני, פראי, עולם של חיים בתוך מחזוריות קמאית, בתוך טבע חי ונושם.היופי הכבד של האשה הופך אותה לעץ השדה, לפרי בשל, והאוהב הבא אליה אף הוא חלק מן המחזוריות הרוחנית והחיונית, הוא בא בגלגול. "טבור הארץ" ו"נקיקי הירוק השופע" מתארים את הארץ ובה בשעה מתארים את האהובה. הכל הופך לאחד.גם פסוקי התפילה הלקוחים מן הפולחן היהודי משמשים את האוהבים לבטא את אהבתם, אלה לחשי ההשבעה שלהם:בהיות האותיות אצל המזוזות אשר למשקופים/ וצווארינו רטט טיפות ההיכל/מנשימת הריחות פרי ניצנים / ודגן ותירוש ויצהר/ פתח היד והשביע בשמן וזיכך לתפילה / וחכמים שהיו מגמרים לפסוק/"שהכל נהיה בדברו"/ וגופנו בכפולת האחד באחד /מיום המקדש אשר להר" ( עמוד ל'ד).שורות קצרות המכילות בקליפת אגוז הן את מעמד הר סיני, ההתקדשות לפני ההר, ובה בעת הן מכילות את תפילת היחיד, תפילת הייחוד, אותה התמזגות ב"אחד". פסוקים אלה הופכים ללחש פולחני של התמזגות ארוטית ובה בעת צפונה בלחש ברכת האדמה , אם החיים, שהיא עדות להשתתפות הטבע במחזוריות החיים, במחזוריות פולחן האהבה. כרמלה בן ישי ידועה במופע המחול שלה המשלב מוסיקה ומלים, ולעתים נדמה תוך כדי קריאה שאנו בעיצומו של מופע מלים מחשמל, שצלילי הריקוד ותנועות האוהבים נחבאים ברקע, משחקים בין השיטין.תקצר היריעה מלהכיל את הקצב והמלים, ורק כשורות סיום אפנה את תשומת הלב למחזור השירים "נוה צדק" הקורע שער לעולם הילדות של כרמלה בן ישי, לשורשיה, לחלומות ייחודיים על הבית והאבות, ויפה במיוחד השיר על הסבתא שמחה:"והיתה נותנת בי הסימנים של אנשים ודברים/ ומעשים / וסימנים של חלומות שלה/ ואני נהייתי בפחד גדול " ( עמוד כג).יש חלק משיריה השבויים בקסם המזרח: "רעלות הנשים לחופי ארץ קדם/ טעם קפה חריף מהביל/ "אצלך אני בא" ,אמר, "לעשות אותך/ אשה של אגדות"/ ( עמוד יט). מי שרוצה לצאת למסע , למסע שיסחוף אותו אל עולם של מוסיקה פנימית וקסם מסתורי, שייצא לדרך עם " זמן הכרם". הוא בוודאי יגלה ענבי הילולים.

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת הרצל חקק