אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

היוקרה: מרדף אחר אחיזת עיניים


"היוקרה" הוא אחד מהסרטים המעניינים ביותר שעלו לאקרנים בשנה האחרונה, בבימויו של לא אחר מאשר כריסטופר נולאן, החתום על יצירות מופת כמו "מעקבים", "ממנטו" ו"באטמן מתחיל". למעריצי הבמאי צפוי תענוג אמיתי, ולא רק להם. ה"יוקרה" עוקב אחר המאבק האכזרי המתחולל בין אלפרד בורדן ורוברט אנגייר, שני קוסמי במה מוכשרים באנגליה הויקטוריאנית. המאבק מתחיל כתחרות מקצועית גרידא, אך הוא מדרדר לפסים אישיים לאחר שבורדן, במעשה יהיר ופזיז, גורם למותה הטראגי של אשתו של אנגייר. אנגייר בתגובה מסתנן למופע קסמים של בורדן ופוצע אותו. מכאן ואילך היריבות ביניהם הולכת ומחריפה, כאשר בבסיסה ניצב המרדף אחר קסם הבמה המושלם. בורדן ואנגייר מקדישים את שארית חייהם בחיפוש אחר הקסם הזה, ובניסיונות לחבל איש בעבודתו של רעהו. הקוסמים תוקפים זה את זה באלימות המותירה בהם צלקות ומומים, אך הסבל רק מחזק את נחישותם. הם אינם בוחלים באף אמצעי כדי להשיג את מטרותיהם, ומנצלים למטרה זו גם את הנשים עמם הם נמצאים במערכות יחסים. בורדן משקר לאשתו באופן שיטתי כדי להגן על סודותיו, ואלו אנגייר שולח את אהובתו לזרועותיו של יריבו בניסיון לרגל אחריו. התוצאות הרות אסון והקוסמים משאירים אחריהם שובל של הרס. כיאה לבמאי ברמתו, נולאן מגייס לעזרתו את מיטב האמצעים הקולנועיים. הצילום המיוחד, התפאורה, התלבושות, אביזרי הקסם ושלל אחיזות העיניים יוצרים תמונה אמינה של מופעי קסמים בתיאטראות אנגליה הויקטוריאנית. צוות השחקנים נותן הופעה מעולה, ובראשו כמובן כריסטיאן בייל, המגלם את בורדן, ו-יו ג'קמן, המגלם את אנגייר. קשה להיוותר אדיש מול עיניהם הקפואות באכזריות מחושבת, והעיוורות לכל מלבד הצלחתם האישית. ה"יוקרה" מתייחד מסרטים אחרים העוסקים במחירה הכבד של האובססיה בכך שמושא האובססיה הוא אחיזת עיניים. ה"קסם" שהקוסמים מחפשים אחריו איננו מעשה נסים, אלא תכסיס כה מתוחכם עד כי איש לא יוכל לחשוף את סודו. בורדן ואנגייר אינם מכירים בקיומו של קסם אמיתי. שניהם אנשי מקצוע שעסקו כל חייהם בקסמי במה, ומכירים היטב את מגוון המכניקות והתעלולים המפעילים את הקסמים הללו. הם אינם מאמינים בכישוף, יכולות פלאיות או כוח-על, אך הם יעשו הכול כדי לגרום לקהל להאמין אחרת. המרוץ מגיע לשיאו כאשר הסרט גולש לתחומי ההיסטוריה החלופית. אנגייר נפגש עם דמות היסטורית ידועה: ניקולס טסלה. טסלה היה מדען סרבי-אמריקאי שחקר את תחומי החשמל והאלקטרו-מגנטיות משלהי המאה התשע עשרה ועד אמצע המאה העשרים. ב"יוקרה" טסלה מוצג כמדען חצי-מטורף ועני מרוד, הנרדף על-ידי תומס אדיסון בגלל התיאוריות וההמצאות המדעיות שלו. ההקשרים ההיסטוריים הללו מוסיפים נפח משמעותי לסיפור. המאבק המדעי בין טסלה לאדיסון מהווה מראה לתחרות הקסמים בין בורדן לאנגייר, ומציג באור מעניין את הקשר בין מדע לקסם. לבקשתו של אנגייר, טסלה בונה מכונה ענקית המאפשרת לקוסם לבצע את ה"קסם האולטימטיבי". המכונה היא יצירה מדעית מבריקה, אך היא אינה קסומה. לפיכך כאשר אנגייר משתמש בה בהופעותיו וטוען שהיא מחוללת ניסים, הוא עדיין מוליך את הקהל שולל. היצירה המדעית הופכת גם היא לאחיזת עיניים.

יתר-על-כן, נראה שהקהל משתוקק שירמו אותו. הטענה החוזרת ונשנית בסרט היא שקסמי במה מצליחים רק משום שהקהל אינו באמת רוצה לגלות את התכסיס העומד מאחוריהם. זוהי כמובן קריצה אל עבר הצופה הבוחר להישבות באשליות של הסרט. אולם למרבה הצער, בנקודה מסוימת נולאן בוטח יותר מדי בתמימותו של הצופה ופשוט מתרשל. הנקודה הכואבת היא הדרך בה אנגייר מגלה שטסלה הוא המפתח להצלחתו: בורדן כותב את שמו של טסלה ביומנו במטרה להוליך את אנגייר שולל, אך במקרה הוא מוביל את אנגייר בדיוק לאדם הנכון. צירוף המקרים הזה הוא בלתי סביר לחלוטין, והוא צורם במיוחד לאור העובדה ששאר העלילה אמינה ומשכנעת לכל אורכה. בעיה נוספת עולה בתפנית החלה בדמותו של בורדן. לקראת סוף הסרט הדמות הופכת את עורה. אחרי חיים שלמים של אובססיה ומסכת של מעשים אכזריים, בורדן מתחרט ונכון למכור את סודותיו כדי להבטיח את עתידה של בתו. בניגוד ללאונרד ב"ממנטו", נולאן פשוט לא הלך עם הדמות של בורדן עד הסוף. חבל שנולאן נכנע לפיתויה של גאולה הולווידית.

על אף הבעיות שצוינו לעיל, "היוקרה" הוא סרט מצוין. הוא מצליח להשאיר את הצופה במתח עד הרגע האחרון, ומלווה אותו זמן רב אחרי שההקרנה מסתיימת. הסרט בונה עולם משכנע ומציג דמויות אמינות בטירופם. יותר מכל הוא מספק נקודת מבט חדשה ומפוקחת על נושאים של אשליה ומציאות, הונאה עצמית, זהות אישית, גבולות המוסר והמרדף הבלתי פוסק אחר ההצלחה. במדינה שבה אחוזי הצפייה בתוכנית של אורי גלר נוסקים לשמיים, הסרט הזה מומלץ לכל אחד מאיתנו.

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת