אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ורדה כרמלי: מאלי - הכוח הנשי - תערוכת צילומים


בעקבות מסע ל-מאלי, מערב אפריקה, והתרשמותה העמוקה והבלתי אמצעית מהאישה המאלית, מציבה ורדה כרמלי את דמותה כמיתוס. האישה מוצגת בסביבתה הטבעית בנוף דמוי תשליל, כשהיא מודגשת בנוכחותה החזקה המטביעה את חותמה בנוף המקומי.ורדה כרמלי, אמנית רב תחומית, זכתה בפרס נשיא איטליה לאמן בינלאומי; עבודתה מוצגת במוזיאון לה-פוסט בפאריז; הוזמנה להכין תפאורה למחזמר "in de 30 " (תלבושות ג'ורגיו ארמני) בהולנד; פואמה שכתבה כתובה על חומת ברלין ב-east side gallery (הגלריה הפתוחה הגדולה בעולם) כחלק מפרוייקט למען השלום עם האמן הגרמני גונטר שפר. חברה באימפקט, האיגוד המקצועי של האמנים בישראל. חברה ב- pwp. professional women photographers n.y.c.

מאלי, מערב אפריקה, ינואר 2005.

סידרת הצילומים מוצגת בעקבות התרשמותי העמוקה והבלתי אמצעית מדמות האישה במאלי. בעבודות הצבתי את דמות האישה כמיתוס, כאשר דמותה מודגשת בנוכחות חזקה וצבעונית ומוטבעת על רקע מונו-כרומטי של הנוף המקומי.מבנה המשפחה במאלי הוא פטריארכאלי - המשפחה דורית, מתגוררת ביחד ומנוהלת ע"י ראש המשפחה. לנשים אין מעמד וזכויות רשמיים, הן וילדיהן הנם רכושו של הגבר. אולם, למעשה האישה היא הכוח הסמוי מאחורי הגבר – מבחינה ניהולית – היא הקובעת האמיתית - הוא יתייעץ איתה בכל וכלפי חוץ יבטא את דעותיה כאילו היו שלו; ומבחינה כלכלית - הנשים מהוות את כוח העבודה העיקרי - הן שואבות מים מן הבאר, פועלות בשדה, מובילות את הגרעינים לטחינה, כותשות את הדוחן, אופות את הלחם, מייבשות ומעשנות את הדגים, קולעות את כלי הקש, מכינות את כלי החמר והדלעת, אורגות,תופרות ועוד. גם השווקים מכונים "שוק הנשים" כי הן המוכרות והקונות ועושות את כל המלאכות כשתינוקן קשור על גבן.דמות האישה המוצגת על- ידי היא דמות חזקה ודומיננטית בעלת עצמה ונחישות אך יחד עם זאת נשית ואלגנטית. קול הנשים במאלי נשמע ומהדהד היטב וניכר מאד שהן מודעות היטב לעצמן.לאור הדיונים המתקיימים בימים אלה על-ידי ארגונים בינלאומיים בנושא מדינות העולם השלישי וההתייחסות למעמד האישה אני רואה חשיבות בהצגת תערוכה זו.מאלי – הכוח הנשיבעקבות מסע למאלי, מערב אפריקה, והתרשמות עזה ובלתי אמצעית מדמות האישה במקום, מציבה ורדה כרמלי את דמות האישה במאלי כמיתוס. האישה מוצגת בסביבתה הטבעית, בנוף דמוי תשליל, כאשר דמותה מודגשת בנוכחות חזקה וצבעונית המטביעה את חותמה המרשים בנוף המקומי.מאלי, מדינה ב-מערב אפריקה הייתה בעבר קולוניה צרפתית. מונה כ-12 מיליון תושבים על שטח של 1,240,000 קמ"ר. מהמדינות העניות ביותר בעולם שרוב תושביה מוסלמים. המקבץ האתני מורכב משבטים בעלי אמונות, מנהגים ושפות שונות, כאשר כל אחד מהם שומר על זהות וייחוד שבטי משלו אל יחד עם זאת יש בהם תחושות חזקות של עם אחד וגאווה לאומית, בייחוד מאז הכרזת עצמאותה של המדינה בשנת 1960. תחושות אלו נובעות מתוך תודעה עמוקה של שייכות היסטורית לאומה עתיקה שהייתה גדולה וחזקה מ-מאלי של היום.במהלך ההיסטוריה השבטים השונים נדדו והתבססו בגבולות הנוכחיים של מאלי. לכל שבט אמונות לגבי מוצאו. היסטוריונים ואתנוגראפים חוקרים ובודקים רמזים ארכיאולוגים, לשוניים ובעיקר "תיעוד" בעל-פה שעובר מדור לדור החל מסוף האלף הראשון.לנשים בחברה המאליאנית אין מעמד וזכויות רשמיים, הן רכוש הגבר וכך גם ילדיהן. המשפחה היא פטריארכאלית, משפחה דורית המתגוררת ביחד ומנוהלת ע"י ראש המשפחה. האיסלאם הגביל את מספר הנשים לארבע, לכל אחת מנשותיו של גבר יש מרחב מחיה משלה והיא אינה חייבת לדווח על ניהולו לבעלה. המשכילים במאלי, בעיקר בעיר הבירה במאקו, מתחתנים בדרך כלל עם אישה אחת.לאחר הנישואים הבנים נשארים בבית האב והבנות עוברות להתגורר עם משפחת הבעל. כאשר אישה מתאלמנת האח הצעיר נושא אותה לאישה, בעיקר מתוך שיקולים כלכליים וסוציאליים. הוא מקבל אחריות עליה ועל ילדי אחיו המת והמשפחה המורחבת דואגת להם. באם האלמנה בוחרת לעזוב את משפחת הבעל היא עוזבת בגפה, כך גם לגבי גרושה.ארגוני נשים שקמו בערים הגדולות בכל אפריקה, מתקוממים נגד תפישת האישה וילדיה כרכוש הגבר, ונשים מתקדמות מעדיפות לא להינשא ולהיות אימהות חד-הוריות כדי לא לאבד את ילדיהן.גם כיום נישואים בין-מעמדיים כמעט לא קיימים וההתקדמות בסולם החברתי חסומה בעיקר בפני נשים. לעומת זאת המפגש בשווקים פרץ במידת מה את המחסום בפני נישואים בין שבטיים.מנהגי חיזור מיוחדים - בשבט הבובו עוברת הנערה את טקס מילת הבת ונהנית ועד לנישואיה מחופש מיני. היא עוברת להתגורר עם גבר ללא אישור ההורים, ומקיימת חיי אישות מלאים. אלה "נשואי מבחן" הנמשכים משנתיים עד ארבע שנים בהן הנערה נענית גם לחיזורי גברים אחרים ועימם מתחרה בן זוגה העכשווי ע"י מתנות וכיבודים. לקראת החלטתה הסופית מוזמנים כל המחזרים לסעודה בה מוגש בשר הצייד של בן הזוג שבושל על-ידה, אחרי הסעודה מודיעה הנערה על החלטתה. אם היא שלילית היא חופשייה להתחיל בכל המהלך מחדש, ואם היא חיובית היא "נפרדת" מהחופש המיני ע"י קיום יחסי מין עם כל מחזריה במשך שלושה שבועות, אחריהן היא נשבעת לקיים את "חוק האבות המייסדים" להיות נאמנה לבעלה. אם תימצא נואפת או בוגדת פשעה יעורר את זעם הרוחות וסופה יהיה אלים ואכזר. בכפרי הפולאני והבוזו נערות לפני הנישואין מסתובבות חשופות חזה.נוהג הנשים בתקופת המחזור ולעיתים גם אחרי לידה עוברות הנשים להתגורר בשולי הכפר בביתנים עגולים במתחם מגודר באבנים שהכניסה אליו אסורה לגברים. הן מורשות לצאת לעבודת השדה אך לא לבתיהן או לכפר. בתום המחזור הן מיטהרות ע"י משיחת הגוף בסוג של שמן המכונה "יין לבן".מילת הבנות מושרשת עמוק בחברה השבטית וגם בשכבות המתקדמות יותר ושנויה במחלוקת בין העולם המסורתי והעולם המערבי לא רק ב-מאלי.לפי הקוסמולוגיה של מאלי כל תינוק נולד דו-מיני. שבט הבאמברה מאמינים שבמי השפיר קיים דייה, יסודות משני המינים, ובעורלה ובדגדגן יש כוחות הרסניים שיש לנטרל. העורלה היא "החלק הנשי" בבן ו-הדגדגן הוא "החלק הגברי" בבת, הסרתם מאפשרת לכל מין לקבל את זהותו המינית. בני שבט הבובו מאמינים כי גבר מסתכן במוות אם הפין שלו נוגע בדגדגן, או הטענה שהכריתה שומרת על הגברים מחוסר נאמנות של הנשים. צידוקים נוספים למנהג שזו אחת ממצוות האסלאם אינם מופרכים על ידי חכמי הדת. טקס המילה מתקיים כטקס חניכה במעבר מילדות לבגרות לבנות בביתן פנימה ולנערים בטקס דתי פומבי. המבצע את מילת הבנים והבנות הוא חרש הברזל שמשתייך לקאסטה מיוחדת ומכובדת.שיקולים של בריאות או הנאה מינית כלל אינם עולים בהקשר למילת-הבנות והמאבק במילת הבנות שהחל ב-1985 מחלחל לתודעה באיטיות רבה מאד.כוחן והשפעתן של נשים במאלי ידוע ממקורות במסורות בעל-פה של האבות המשלבות אגדות ואמונות ובעובדות היסטוריות. האישה מככבת באמונות רבות של הקבוצות האתניות במאלי, כאשר חלק מהרוחות הן נשים. בטקסי הקרבת קורבן-אדם שהיו נהוגים נבחרה ילדה-נערה בתולה, לעיתים בת יחידה להוריה. הקורבן הייתה נבחרת ע"י חוזה העתידות והיותה טהורה הבטיחה את ריצוין של הרוחות.הנשים ב-מאלי מהוות את הבסיס הכלכלי של המשפחה. הן כוח העבודה העיקרי, הן עובדות בשדה, שואבות מים מהבאר, כותשות את הדוחן, מובילות את הגרעינים לטחינה, אופות את הלחם, מייבשות ומעשנות את הדגים, קולעות כלי קש, מכינות את כלי החמר והדלעת, אורגות,תופרות ועוד. השווקים מכונים "שוק הנשים" כי הן המוכרות והקונות ועושות את כל המלאכות כשתינוקן קשור על גבן.הנשים בכפרים מקבלות חלקת-שדה וזרעים ליד מקור-מים כאשר חלק מהיבול ישמש בעתיד לפירעון החוב עבור חלקות אדמה אלו. בבמאקו נשים משבט הפולאני התאגדו לחבר יריעות מרצועות הבד שאורגים הגברים, בסאגו קיים מפעל לאריגת שטיחי צמר על שם ניילני, אישה שפעלה רבות לקידום הנשים במאלי. בדג'נה הקימה פאמה סינאנטאו את הקואופרטיב הראשון של צביעת בדי-הבוץ, הבוגולאן. מפעלים של בוגולאן קיימים גם בחבל הדוגון, בסאגו ובסאן. בחבל הדוגון קיים מפעל משפחתי לצביעת בדי אינדיגו, בסאגוקורו מייצרים חמאה ומשחות מפרי השה, ובכפר קאלאבוגו מכינים כלי חמר. ובנוסף לכל אלה הן מנהלות את משק הבית ואחראיות על גידול הילדים.הממשלה וארגוני הנשים מעודדים יזמות עסקית של מפעלים שיתופיים או בתי מלאכה משפחתיים המנוהלים ע"י נשים.האישה היא הכוח הסמוי מאחורי הגבר. מלבד היותה הבסיס הכלכלי של המשפחה היא מנהלת את משק הבית ואחראית על גידול הילדים, הגבר מתייעץ איתה בכל דבר אך כלפי חוץ הוא מבטא את דעותיה כאילו הן שלו.האישה המאליאנית מוצגת כדמות חזקה ודומיננטית בעלת שפת גוף שמשדרת זקיפות, עצמה ונחישות ויחד עם זאת נשיות, רכות ואלגנטיות, שילוב היוצר חוויה נשית מאד חזקה.תערוכת צילומים של ורדה כרמלי"מאלי - הכוח הנשי"פתיחה: שבת 21.10.06 בשעה 11:30 בגלריה סימגלרי במושב מגדים.סיום התערוכה: 18.11.06vardacarmeliart.comseamgallery.co.ilורדה כרמלי נולדה בישראל, 1948. ילידת פתח תקווה. מתגוררת ויוצרת בהוד-השרון וביפו העתיקה.ורדה מרכזת אמצעי ביטוי שונים מעבודתה האמנותית רבת השנים. ציור וצילום משמשים כחומרים היוצרים ביניהם דיאלוג, ומאחדים ביניהם רבדים של מסר בתהליכים האמנותיים.בעבודותיה, נותנת ורדה ביטוי להתרחשויות בחייה כאדם פרטי וכחלק מציבור, מהמציאות הקרובה לנו אל סיטואציות אוניברסאליות.חברה באימפקט, עמותת האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל.חברה ב-pwp. professional women photographers. n.y.c2002 - זכתה בפרס ראשון מטעם, france musse de la post ועבודתה מוצגת במוזיאון זה בפריס.2002 - פרס אמן בינלאומי מנשיא איטליה.2002 - תפאורה למחזמר ”in de 30” (בהשתתפות ג'ורג'יו ארמני) בהולנד. 2004 - פואמה הכתובה על חומת ברלין בפרויקט למען השלום עם האמן הגרמני גונטר שפר.תערוכות אחרונות (חלקי)2000 - גלריה עירונית, כפר-סבא2001- בית האמנים, ירושלים2002 - מוזיאון ג'ילרדי, טוסקנה, איטליה 2002 - המשכן לאמנות, חולון2002 - musee de la poste, פריס2003 - antologica di varda carmeli - סן-פלגרינו, איטליה2003 - gallery east-west, מילנו, איטליה2004 - משכן אמנים, הרצליה2004 - מוזיאון בת-ים לאמנות, בת-ים2004 - גלריה 24, ברלין, גרמניה2005 - גלריה טובה אוסמן, תל-אביב2005 - מוזיאון בת-ים לאמנות, בת-ים2005-2006 - מוזיאון אשדוד ע"ש קורין ממן, אשדוד2006 - נקודת מבט, וויסבאדן, גרמניה2006 - מאלי - הכוח הנשי, גלריה סימגאלרי, מגדיםת.ד. 177 הוד השרון 45101 972-507-321388 972-9-7405325רח' מזל אריה 20, יפו העתיקהvardacar@zahav.net.il

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת תערוכות