אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

האיש ההפוך / פרד וארגס


התמונה של דן לחמן

כבר בשם הסופר יש משהו מטעה. פרד וארגס הוא פסבדונים של סופרת. והספר הוא ספר מתח, ספר מתח אמיתי וטוב מאוד בסוגו. מה אפשר לבקש מספר מתח, שהדמויות לא תהיינה מקרטון, שאפשר יהיה לחבב או להתקשר אליהן למשך הספר. שהסביבה בה מתרחשת העלילה תהיה מעניינת, שהמתח יהיה רב והפתרון מפתיע עד כמה שאפשר. את כל אלה אפשר למצוא בספר הזה.הסיפור מתחיל בהתקפה של זאבים על עדר כבשים באלפים הצרפתיים. כפר הררי, דעות קדומות ואנשים שונים קצת מהעירוניים. הבטחה מעניינת להתחלה.לכפריים זאב הוא זאב, חלק מהמציאות. לקורא העירוני בשל המרחק מהטבע וגם בגלל צורת הכתיבה הזאב הוא פחד קמאי מטבע פרוע מאיים ומשמיד.הסימנים מגלים שהזאב גדול מהרגיל ובכל זאת לאנשי המקום הוא זאב. התקשורת העירונית הופכת אותו למפלצת כשהיא מתארת את הטבח. התקשורת העירונית אוהבת להגזים וליצור דרמות גדולות. לורנס, גבר קנדי שהתמחה בחקר דובי גריזלי וחיות בר אחרות הגיע מקנדה לחקור את הזאבים האירופיים על הר מרקנטור.בפריז רואה את החדשות על טרף הכבשים אדמסברג. חוקר משטרה. אדמסברג חוקר מקרי הרצח הוא השוטר הנמוך ביותר במשטרת צרפת. גובהו מטר שבעים שזה המינימום הנדרש להתקבל לשרות. יש לו עניין מסוים באזור ההוא.לורנס שונא את צרפת. פריז נדמתה לו כמסריחה משתן וזיעה, צחנה של שום ויין. לגברים בכפר לא הסתגל. הפריעו לו הציפורניים השחורות, השערות הדבוקות לקרקפת והגופיות חסרות הצורה שלבשו, אך על ההר הוא מרחם על אוגוסטוס. הזאב הזקן ביותר שכבר אין לו כוח לצוד, לורנס מפר את חוקי השמורה, צד ארנבות ומפזר את בשרן על דרכו של הזאב הישיש. ויותר מכל, לורנס התאהב בקאמי. אישה מבנות המקום. אתה מכה כאן שורק, אומרים לו הגברים שמבחינים.קאמי כותבת מוסיקה לטלנובלות העוסקות בדרמות רומנטיות, לפרנסתה היא עובדת בשרברבות וחומר הקריאה המועדף עליה הוא קטלוג מקצועי לכלי עבודה מכאניים. הקטלוג מרגיע אותה בשעות קשות.הזאבים תוקפים שוב. הפעם תשע כבשים נשחטו. החקירה מעלה שזה זאב בודד. גודל המנשך שלו גדול מהרגיל. בכפרים מתחילה להתגלגל שמועה על מפלצת. ומוזר מכל, הזאב תוקף לא על מנת לאכול.סולימן מלשיאור סמבה דיאווארה, המכונה סול, הגבר השחור היחיד בעיירה נמצא בתוך סל על מדרגות הכנסייה כשהיה תינוק. איש אינו יודע מי הניח אותו שם. סוזן, בעלת החווה השמנה בעלת המנהגים הגסים והגבריים לוקחת אותו מידי הכומר ומאמצת אותו. היא מגדלת אותו כאילו היה נסיך אפריקאי. כשיגדל ילמד את כל הדברים החשובים לו מתוך מילון ויצטט אותם בכל הזדמנות.סוזן היא זו שבגללה העלילה תשתנה ותיהפך למרדף אחרי שתהיינה עוד תקיפות של הזאב. היקף הפגיעות וגודל הפציעות יוחסו לזאב, אך כשסוזן נהרגה עולה חשד וחוזר לאגדה על אדם זאב. זאבים אינם תוקפים בני אדם.מאסאר, גבר מתבודד בהרים הוא החשוד הראשון מכיוון שמעולם לא הייה עם אישה או משהו אחר, מכיוון שהוא חלק וחסר שיער לחלוטין, וכידוע חסרי שיער הם אנשים ששערם צומח פנימה אל תוך גופם ובלילה הם הופכים את עורם ונהיים לזאבים.בפריז פקד אלדנברג העוקב אחרי החדשות, נמצא במרדף בעצמו על ידי אישה, חברת כנופיית סמים שהוא הרג את ראשה והיא נשבע לירות בשוטר כדור בבטן. קאמי מנהלת מערכת יחסים עצמאית כמעט חסרת רגש עם לורנס.

"עשר שנים קודם לכן היא הייתה נסמכת גם על אהבה, אבל היא הקשיחה את לבה בפני הטריק הישן ומעלה הגירה הזה, אהבה. האהבה נותנת לך כנפיים בשביל לקצץ לך את הרגליים, ככה שזה לא שווה את הטרחה. הרבה פחות מאשר ג'ק הידראולי עשרה טון, למשל. באהבה, בדרך כלל, אם לא אוהבים מישהו הוא נשאר, ואם אוהבים הוא הולך. שיטה פשוטה, בלי הפתעות, שמובילה בהכרח לשעמום גדול או לאסון. הכל בשביל עשרים ימים של התפעמות"

כשהחשדות על מאסאר המתבודד מתגברים מתגלה שנעלם, ברח והשאיר נתיב בריחה של רצח ושחיטה מופיעים סול והנוטר בביתה של קאמי:

"אנחנו יוצאים בעקבותיו, הודיע סול.ניצמד לו לתחת,אישר הנוטר ואחר כך תסגירו אותו לשוטרים? שאלה קאמיזין, אמר סולימן. אם נסגיר אותו לשוטרים הם יחזירו אותו לטבע ונצטרך להתחיל מחדש.אחרי שנתפוס אותו, נמחק אותו.נקצץ אותו.ואחרי שיהיה מת, לגמרי מת, נפתח לו את הבטן מהגרון עד הביצים כדי לראות אם שיער הגוף שלו נמצא בפנים.ניצמד לו לתחת.וכשנתפוס אותו נהרוג אותו.לא –אמרה קאמיולמה לא?מפני שאז לא תהיו טובים ממנו.....בטן פתוחה או לא, שיער גוף או לא, אבל אתם, אתם תחיו את שארית חייכם בתור רוצחים זקנים....לא הבנתאתם הולכים להיצמד לו לתחת. קלטתי. לא הכול קאמיאת חסרה, את חלק מהפעולה..."

והם מגייסים אותה לנהוג משאית שגייסו כי שניהם אינם יודעים לנהוג. קאמי מתנה את הסכמתה בזה שלא יהרגו אותו והם יוצאים למרדף. ומרגע זה הספר הופך להיות ספר בריחה ומרדף מרתק. כמו הזאב, הסיפור הזה הוא סיפור של לילה. מהרגע שמתארגנת קבוצת הרודפים אחרי אדם הזאב רוב ההתרחשות היא המעקב הלילי אחרי הנתיב המשוער שלו. ומכאן מתחיל החלק שקאמי קוראת לו road movie סרט דרכים.המרדף אחרי מאסאר מתחיל.

"מאסאר שלא מחפש לעצמו חיים חדשים, כמו כל איש אחר במנוסה. מאסאר עזב את החיים. הוא עזב את היום לטובת הלילה. הוא מת בשביל השוטרים, בשביל אנשי סן ויקטור ( כפר ההתרחשות) בשביל כולם וגם בשביל עצמו. הוא לא רוצה קיום אחר, הוא רוצה מצב אחר."

מכאן והלאה מתחיל המרדף וסיפור המתח אלי יצטרפו בהמשך גם השוטר הכי נמוך בצרפת המאוהב בקאמי שנים רבות, למרות שלא נפגשו זמן רב. ולורנס הקנדי, חוקר הזאבים שגם הוא מאוהב בקאמי.

השלישייה מתיישבת במשאית העברת בקר. מכונה מסריחה משומן, מעורות לא מעובדים, מצמר גזוז. סול מכין להם מיטות במשאית ווילונות לחצות בין המיטות.

"אל תישן ערום. חשבת על זה? אל תישן ערוםאני עושה במיטה שלי מה שאני רוצה.לא תהיה במיטה שלך אלא על המיטה שלך. מרוב שנחנקים במוביל המזוין הזה. ואז?היא תעבור לאורך המשאית בשביל ללכת לישון. היא לא חייבת לראות אותך ערום"

המכונית מסריחה, אומרת קאמי, כשנוסעים לא מרגישים הריח מאחורנית, ובלילה ממילא ישנים. וסול לא יכול להירגע מהמחשבה שהאישה הזאת תישן במיטה כמה צעדים ממנו. גם הוא מתחיל לחשוק בה.אדמסברג המגיע למקום ובדרך יפתור את בעיית האישה הרודפת אחריו ילווה את המשלחת מרחוק בעצות ובעזרה ממפקדי משטרה בכפרים אליהם יגיעו, וכמובן אהבתו לקאמי מתעוררת מחדש. הנוטר מבקש מקאמי את הטלפון הנייד שלה.

"למי הוא מתקשר, שאלה קאמי את סוללעדר. הוא עושה שיחה קצרה לעדר.ומי עונה? אחד הכבשים?בוטיי כמובן ( רועה נוסף) אבל אחר כך,,,זאת אומרת... בוטיי מעביר לו כמה מהחיות. הוא כבר עשה זאת אתמול בערב. הוא מתקשר כל יום.אתה רוצה להגיד לי שהוא מדבר אל הכבשים?בטח, אלא למי? הוא אומר להן לא להילחץ, לאכול טוב, לא להתרחק. הוא מדבר בעיקר עם המשכוכית שקוראים ה ג'ורג' גרשווין. אפשר להבין את זה"

הזאב רץ מכפר לכפר ומשאיר אחריו גופות מרוטשות והם בעקבותיו. מכאן כל מי שיתעניין יצטרך לקרוא לבד. להבנות עם המתח, עם הפתרונות, גם של אדם זאב וגם של כל האהבות. ספר מרתק, כתוב עם הרבה הומור. עלילה מורכבת ודמויות מרתקות. הספר עליז ומהנה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דן לחמן