אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ברליוז בתזמורת ראשון


דן לחמן's picture

 

שוברט נחשב לאבי ה"ליד" הגרמני. אותה מיניאטורה מוסיקאלית שבה פסנתר מעטר מפרש ומלווה מלים ושירים של משוררים גרמניים מפורסמים. בטהובן כתב כמה שירים, שומן וברהמס המשיכו במסורת הוגו וולף הלך בעקבותיהם וכך עוד כמה.

ל-ברליוז, בפריז זה לא הספיק. הוא שאף להעשיר את הפרשנות ואת הצליל והמציא את השיר האמנותי המלווה תזמורת. נכון ש-מוצרט כתב כמה עריות קונצרטנטיות, אך הן אינן יכולות להיחשב לשיר, הן אריות בלי אופרה ונכתבו בצורה שונה. מהאלר שכלל את הצורה וכתב כמה מהגדולות ביצירות לקול ולתזמורת.בצורה זאת, ריכרד שטראוס גם הוא הלחין

שירים רבים לקול ולתזמורת וכל נמשכת המסורת.

המחזור שכתב ברליוז לשיריו של תאופיל גוטייה "לילות קיץ" הם מן היפים בספרות השירה הרומנטית. חמישה שירים, חמישה מצבי רוח. המכלול הוא רומנטי סנטימנטאלי מלנכולי.

השיר הראשון הוא הפשוט ביותר, שיר אביב ואהבה.

השיר השני רוח הורד הוא היפה הלירי והרומנטי מבין החמישה. המלים עוסקות ברוחו של הורד שהצעירה לבשה על דש שמלתה בנשף. הורד אומר לה שהוא שמח לקמול במקום שמלכים מקנאים בו. כשצלילי הואלס השקטים מרחפים כזיכרון הנשף.

השיר השליש הוא קינה על עלמה שמתה, בביצועים מסוימים שר אותו גבר. אך בדרך כלל אישה שרה את המכלול כלו כמו הערב כאן.

היעדרות ובית עלמין גם הם שירי קינה לנערה שנעלמה. והאי הנעלם מחזיר אותנו לאווירה קצת שמחה יותר בה נערה מתגרה ביורד הים ומבקשת שייקח אותה אל חופי האהבה.

דן אטינגר

על דן אטינגר שניצח על הערב הזה אי אפשר לכתוב יותר, כוכב עולה. דן אטינגר הוא היום כוכב בינלאומי במלוא משמעות המלה.

בצעירותו ( לא מזמן, הוא עדיין צעיר מאוד) היה זמר לתקופת מה והראה חושים מוסיקאליים טובים. אחר כך התיישב ליד הפסנתר והוכיח שהוא פסנתרן מחונן, ועדיין לא היה שלם עם דרך הבעתו המוסיקאלית עד שהתחיל לנצח. שם בשילוב של ניצוח ונגינה על פסנתר מצא את הדרך המתאימה לו.

דניאל ברנבוים שמע אותו מנצח ולקח אותו תחת חסותו. הוא הביא אותו לבית האופרה ב-ברלין אותה ניהל, והפך אתו למנצח משנה שלו. קפיצה נחשונית בלתי תתואר כמעט בעולם המוסיקה, להיות מנצח משנה, לאחר כמה קונצרטים שם דרך כוכבו והיום הוא מנצח על הטובות שבאופרות והתזמורות. אצלנו הוא מנהל בהצלחה גדולה את תזמורת ראשון ומנצח עליה כמה קונצרטים בכל עונה.

סילבי ולר הצרפתיה שרה את מחזור השירים. לפי התוכניה היא שרה בבתי אופרה מובילים תפקידים מכובדים ומגוונים. כאן היא אכזבה. קולה "שמן" מדי. חסר איזו גמישות ונוטה להישמע מצו סופרן.

בשיר הראשון קלה עוד לא לגמרי נפתח ופה ושם זייפה כמה טונים. בשיר השני נעדרה הרוח הרומנטית למרות שקולה החל להתייצב. בשיר השלישי הקשה לשירה לא הייתה לה מספיק דרמה בקול. אפשר שאינטנסיביות פנימית הייתה עוזרת לה בביצוע, אל היא נעדרת מתח פנימי בשירתה. וכך עד הסוף. כל כך חבל לי שמחזור שירים שאני כל כך אוהב לא הצליח לרגש בביצוע הזה. הוא לא היה מספיק רגשי לטעמי. לא רומנטי ולא דרמטי.

ישנם המון ביצועים מוקלטים של המחזור הזה. החל מישנים מאוד ועד לחדשים ביותר. אין כמעט זמרת סופרן שלא הקליטה ביצוע משלה. שני הנחשבים ביותר הוא זה של רג'ין קרספן, זמרת צרפתייה מצוינת משנות השבעים, ביצוע רוחני מאוד ורגשי עד כלות וביצוע חדש יחסית בן כמה שנים של זמרת צרפתייה אחרת, ורוניק ג'ן עם קול מלאכים צלול.

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דן לחמן