אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

המכללה לצילום בקרית אונו - תערוכת הסיום


צילום בטבע ועיסוק בנושאים חברתיים

תרבות הצריכה, האילוצים הנכפים על הנשים בשם אידיאל היופי העכשווי, אובדן הייחוד האישי בבנייה העירונית ולעומת זאת "בריחה" אל הטבע, הם בין הנושאים שהעסיקו את תלמידי המכללה לצילום בקרית אונו בעבודות הגמר שלהם, שנעשו במסגרת פרויקט "חקירה יצירתית", בהנחיית נועה בן נון מלמד. כבר בכניסה, מקבל את פני הבאים צילום יפהפה של יער, שעבר עיבוד מחשב ונצבע בכחול ובירוק והופך למקום מסתורי, קסום ומרתק. "בכל הזדמנות אני משתדל לברוח אל הטבע" כותב הצלם, נועם עופרן "וההתערבות באמצעות המחשב, מאפשרת הזדמנות נוספת לחוות את החוויה החד פעמית, להתנחם בה".

עבודה של נועם עופרן

ניר שמיר בוחר גם הוא לצלם טבע – עצי זית בקומפוזיציות שונות, אושרת בוארון בחרה להשתמש בעיקרון האימפרסיוניסטי, שפותח בעיקר בציוריו של קלוד מונה – לצלם אותו נוף בעונות שונות, ושרית סלמן צילמה חלקי פרחים בהגדלה ענקית. השתיים האחרונות, ביחד עם דן פרץ, השתתפו בסדנת צילום בטבע, בהנחיית הצלם רפי מנדל, בוגר המכללה, שתוצריה מוקרנים במצגת באחד מחדרי התערוכה.

עבודה של זיו צדוק

בין הבוגרים שמציגים בתערוכה, היו שבחרו בנופים אורבניים - קונסטנטין קוזניצוב שבחר לצלם מסדרונות וכניסות למבנים, כוכבית עקיבא שצלמה פנורמות אורבניות וכן זיו צדוק, שבנה קולאז'ים גיאומטריים מרתקים, המבוססים על חלקי מבנים. "במקום שהאפשרויות הבלתי מוגבלות ירחיבו ויעמיק אות השוני והייחודיות של האינדיבידואל, נראה הכול הומוגני, סינתטי, חד גוני ומנוכר" כותב צדוק בדברי ההסבר לצילומיו.

עבודה של זיו צדוק

אבי קדם בחר לסקור את הנוף העירוני מההיבט של תרבות הצריכה – המעבר מחנויות ברחוב לקניונים, ועימת את שני סוגי השיווק הללו זה מול זה. רבות מהצלמות בתערוכה בחרו לעסוק, כאמור, בדימוי הגוף המוכתב לנשים על ידי המוסכמות החברתיות. ענת זילברמן מציגה צילומים של תכשיטים ושל תכשירי איפור וטיפוח בתוך מסגרות בצורת גזרות בגדים שילדות נהגו להדביק בעבר לבובות קרטון. צופית מרדכי בנתה מיצג ובו תמונות נשים מודדות בגדים, כשלעורן מוצמדת חותמת ברקוד עם הערות שונות, ועל גבי הקירות הסמוכים מודבקים ציטוטים מתוך עיתוני נשים כגון "מהפך מיידי לעור מושלם", "השיער שלי כבר נראה כמו בפנטזיות - חלק ורך", "עורך מעולם לא נראה טוב יותר" וכו'.

צילומיה של אלינור גולדרינג נראים במבט ראשון כמו צילומי אופנה זוהרים בסגנון העשורים הראשונים של המאה ה-20. אבל התבוננות מקרוב בדמויות מגלה שפת גוף שונה לחלוטין, המעידה על סגירוּת, פגיעוּת וחוסר ביטחון. סדרה מרתקת נוספת צולמה ע"י תם אור, ובה תלויים באמצע החדר צילומים בגודל טבעי של נשים וגברים בבגדיהם התחתונים, כשבדברי ההסבר נאמר: "רציתי להסיר את הקליפה החיצונית, הבגדים, המהווים גורם לא מבוטל על פיו אנו שופטים, משייכים ומתייגים את הסובב אותנו. איך היה נראה עולמנו אם החברה לא הייתה בוחנת את אנשיה כמו מותג פרסומי, אלא פונה אל האדם כאדם"?

עבודה של ניר שמיר

אחדים מהתלמידים בחרו להציג עבודות מחאה כנגד התאכזרות וכנגד כאב: גלי אמויאל מציגה סדרת צילומים המוחה כנגד ניסויים בבעלי חיים, ובועז מוטס, שהתבלט גם בפרויקט הזהירות בדרכים שיזמה המכללה בשנת הלימודים שעברה, מציג עבודה, הנקראת "פוטו רצח", בה הוא מוקיע את תופעת האלימות נגד נשים. מוטס בחר לעסוק בנושא בדרך עקיפה, שהיא אולי מזעזעת לא פחות מדרכה הישירה של אמויאל: הוא צילם דמויות נשים במעין תמונות פספורט, צילומים סטנדרטיים-כביכול, שמקבלים משמעות שונה כאשר קוראים את הכיתוב: "זאת תמונה של האישה שעלולה להיות השכנה ממול, אותה אני רואה כל יום ברחוב, במקום העבודה, בסופרמרקט או בבנק, ואשר הפכה ברגע אומלל אחד מאנונימית ל'מפורסמת בעיתון' ". "החברה כולה חייבת להוקיע מתוכה את תופעת האלימות כנגד נשים. כולנו חייבים להתגייס למלחמה בה" מוסיף מוטס בסוף הטקסט.

בתערוכה מוקדש גם חדר שלם לצלמים שצילמו ספורט וספורטאים – ניר גלעדי שצילם ספורט מוטורי, אריק ליבוביץ שבחר לצלם גולשי גלים, בוריס גנדלמן שצילם אצטדיונים בצילום פנורמי ופלג אלקלעי, המציג בסדרה "המתחרים – שלוש דקות אחרי" ספורטאים העוסקים באמנויות לחימה, כפי שצולמו לאחר הקרבות "רגע הצילום נבחר כדי להעביר משהו מתוך החוויה הפנימית העוברת על הספורטאים ונרשמת על פניהם מיד עם ירידתם מהזירה" כותב אלקלעי בדברי ההסבר.

עבודה של ניר שמיר

כמו כן, מוצגים תרגילים שונים בצילום דיוקנאות, טבע דומם, עיצוב כרזות ועודד, וכן הצילומים שהשתתפו בתחרות צילומי "עיר דוד", ובהם הצילום שזכה במקום הראשון, שצולם ע"י תלמידת המכללה, רות בן יהודה.

"השנה, שמרנו על איכות הצילום הטכני וכן הרחבנו את תחום הצילום היצירתי, מוסר שחר כהן, מנהל המכללה, המציין שהשנה סיימו בה את לימודיהם מספר תלמידים גדול מאי פעם, ושטח התערוכה גדל בשנה מ-80 מ' ל-200 מ' של קירות. "מדובר בדור שעשה את המעבר מצילום אנלוגי לצילום דיגיטלי, ובמשך השנים שחלפו מאז שהחלו את לימודיהם ועד עתה, חלו שינויים רבים".

העבודות מוצגות עד 20.7 בלובי ובכיתות בתיכון בן צבי (רחוב שלמה המלך31 בקרית אונו), המשמש גם כבית למכללה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עטרה מוסקוביץ