אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ספר חדש: לימוד מתמטיקה באמצעות הפילוסופיה


ספר חדש: לימוד מתמטיקה באמצעות הפילוסופיה. בית ספר באתונה מאת רפאל

ספר חדש בשם International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching אמור להתפרסם החודש, יוני , 2013 בהוצאת Springer Verlag.  הספר נכתב על ידי ג'סיקה קארטר , פרופסור למתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת דרום דנמרק.

בספר, קארטר טוענת כי יש לגשת למתמטיקה מתוך נקודת מבט פילוסופית מערכתית. רק כך נוכל באמת לשאול את השאלות הגדולות שמתמטיקה מתיימרת לענות עליהן. בנוסף, התייחסות פילוסופית למתמטיקה תסייע לנו לראותה לא רק במונחים של מספרים מופשטים ומשוואות אלא גם באופן בו ניתן ליישם אותה בחיי היום יום.

הספר מעלה שאלות מהותיות לגבי טיבה של המתמטיקה, למשל, האם מתמטיקה קיימת הייתה תמיד או שמא, רק האדם המציא אותה לצרכיו. אפלטון חשב כי המתמטיקה היא נצחית כי לרעיונות יש קיום עצמאי משל עצמם ואילו פילוסופים אחרים (כאלו היוצאים מגישה נומיניאליסטית) מאמינים כי רעיונות לא יכולים להתקיים באופן עצמאי מהאדם החושב אותם.

קארטר טוענת כי כאשר היא מלמדת את הסטודנטים שלה מתמטיקה, היא מעודדת אותם לחשוב באופן פילוסופי-ביקורתי והשאלה הנ"ל היא אחת מהשאלות הרבות אותן היא מעלה במהלך הקורסים שהיא מעבירה.

היא מסיימת בטענה כי כיום המתמטיקה עוברת תהליך של אבולוציה והתחדשות ועל התלמידים להיות בעלי אופקים רחבים מספיק כדי לרדת לעומקם של השינויים.

תגובות

חשיבותו של לימוד הפילוסופיה כערך לעצמו

בס"ד
קראתי את המאמר המצויין של המערכת (איני יודע למי להודות אישית, לכן אסתפק בתודה כללית).
רציתי רק לעורר נקודה כללית:
בכל בית ספר בעולם ישנם לימודי מתמתיקה, והם תופסים מקום מרכזי בתכנית הלימודים.
לידיעתי, אין אף! בית ספר בעולם שבו ניתנת נישה, ולו הקטנה ביותר ללימודי הפילוסופיה.
לעומת המתמתיקה, שהינה דרך נוחה לחישוב מספרים וגדלים (איני נכנס לשאלה הפילוסופית האם היא אכן אמיתית, או שהומצאה כדרך לחישוב. יש חומר רב בנושא שאין כאן המקום להכנס אליו), הרי הפילוסופיה מתפרשת על שטח נרחב מאד של תחומים, שאציין רק חלק מהם: תורת ההכרה, תיאולוגיה, מדע המדינה, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה התנהגותית, אתיקה, ועוד.
מלבד העובדה ש60 אחוז! מתלמידי בתי הספר סובלים מדיסקלקוליה (כך מנתונים שבידי), הרי שלמרות חשיבותה הרבה במדעים המדוייקים, ביתר שטחי החיים יש ללימודי הפילוסופיה עדיפות מכרעת.
אז האם לא חבל שנשמע על ז'ן ז'ק רוסו או מונסקייה רק בשיעורי הסטוריה בנוגע למהפכה הצרפתית?
האם לא היה מן הראוי להעביר בכל מוסד חינוכי קורס קצר בתורתם של סוקרטס, אפלטון ואריסטו?
וכן קורס קצר על השיטות השל הפילוסופיה החדשה (דקארט, לוק, יום, לייבניץ, קאנט, היגל) ומעט אכזיסטנציאליזם (קירקגור, ניטשה, סארטר), וכו'.
אני חושב שזה חומר למחשבה (תרתי משמע)

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מערכת אימגו