אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מהו האלבום הטוב ביותר של פינק פלויד?


 מהו האלבום הטוב ביותר של הפינק פלויד?

הצד האפל של הירח. מהו האלבום הטוב ביותר של הפינק פלויד?

להקת פינק פלויד – מדריך למתחילים

לפני שקיבלה הלהקה את ההחלטה להיקרא באופן רשמי בשם פינק פלויד, היא החליפה את שמה לפחות עשר פעמים. לבסוף, השם התקבע לפינק פלויד על שם שני שמותיהם הפרטיים של שני אמני בלוז שנתנו השראה ללהקה - ושמם היה פינק אנדרסון ופלויד קאונסל.

בשנת אלף תשע מאות ושמונים - להקת פינק פלויד קיבלה את פרס מפתח הכסף, פרס יוקרתי מאוד הניתן לאנשים וקבוצות המשתתפים ויוזמים פעולות צדקה ותרומה חברתית. פעולות הצדקה של הלהקה היו קשורות למרכז למוזיקה לנוער בו היו פעילים ולו העניקו את תרומתם.

חברי הלהקה היו סטודנטים לאדריכלות, והיה זה דווקא המנחה שלהם באוניברסיטה שהציע להם ושכנע אותם להקים להקת רוק. בשלב מסוים אף עברו חברי הלהקה להתגורר יחד באותה הדירה.

להקת פינק פלויד הלחינה שלושה פסקולים לשלושה סרטים, האחד צרפתי ושמו "more")עוד) , השני הוא פסקול לסרט של הבימאי מיכלאנג'לו אנטוניוני והשלישי לסרט צרפתי גם כן, שנקרא "העמק". פרט לכך נעשו מספר סרטים דוקומנטריים אודות הלהקה, מסעות ההופעות שלהם, וכמו כן סרט עלילתי "החומה" שנעשה בשיתוף עם חברי הלהקה.  

פינק פלויד הייתה הלהקה הראשונה אולי ששילבה בהופעותיה אלמנט ויזואלי המחובר למוזיקה שכלל פעלולים פירוטכניים, אפקטים אור קוליים ומיצגי תאורה אוונגרדים. מיצגי הוידאו שלהם היו השראה לאמנים שבאו אחריהם, ואם כיום לא נכל לדמיין מופע מוזיקלי גדול ללא ויז'ואל- אז בתקופתם הם היו למעשה החלוצים בתחום.

להקת פינק פלויד הייתה מועמדת לשבעה פרסי גראמי בקטגוריות השונות, כאשר לבסוף היא זכתה רק באחד.

אלבומי הלהקה נודעים בעיצובי העטיפות שלהם, וחלקם אף הפכו לסימן היכר ולשפה אסתטית שאינה ניתנת להפרדה מהלהקה עצמה.   

בסיבוב ההופעות של האלבום "החומה"  - להקת פינק פלויד השקיעה מיליוני לירות שטרלינג בתפאורת המופע והמיצג. בין השאר נבנתה חומה על הבמה, כאשר אחרי כל מופע היא נופצה ופורקה. תפאורה נוספת למופע זה הייתה עשרות בובות מתנפחות שריחפו מעל הקהל. 

בחלק מההופעות הגדולות והמפורסמות של הלהקה, רק על מנת לשאת את כל ציוד הסאונד- נדרשו חמישים משאיות!

האגדה מספרת שכל הפעלולים הויזואליים והתאהבות הלהקה בתפאורה אור קולית-  החלו בגלל תאונה, כאשר מישהו הפעיל בטעות מקרן שקופיות באמצע חזרה של הלהקה, וכאשר התמונות רצו ברקע, עלה הרעיון .

היו זמנים שהקהל חשב שההשקעה המוגזמת של הלהקה בתפאורה ובאיכות השואו- פוגעת באיכות המוזיקלית של המופע. זה קרה תודות לפעלולים ואפקטים כמו חזיר מעופף או תמנון מתנפח מתוך בריכת מים.

רוק פרוגרסיבי, רוק כבד, בלוז ורוק פסיכודאלי הם רק חלק מהזרמים אליהם נטו לשייך את יצירתה של להקת פינק פלויד כאשר כיום -  יש לא מעט אנשים המסווגים מוזיקות מסוג זה, כזרם ה-"פינק פלויד".

הויכוח הנצחי בין מעריצי ואוהדי הלהקה – בשאלת מהו האלבום הטוב ביותר של הפינק פלויד?

האלבום הטוב ביותר של להקת פינק פלויד הוא ללא ספק – טוב תלוי את מי שואלים. אוהדים ומעריצים מושבעים אוהבים להתווכח ולהתנגח בשאלת מהו האלבום החשוב ביותר של פינק פלויד, איזה הוא האלבום המשפיע ביותר

של הלהקה, וכנראה שתשובה חד משמעית אין.

הצד האפל של הירח משנת אלף תשע מאות שבעים ושלוש הוא אלבום שהיה מועמד לפרס אלבום השנה בתחרות פרסי הגראמי. באופן מוזר הם הפסידו לסטיבי וונדר, וכעבור שבע שנים, שוב הייתה הלהקה מועמדת לגראמי עם האלבום "החומה" - כאשר הפעם הפסידו לזמר קריסטופר קרוס. רק כעבור שנים זכה שיר של הלהקה בפרס הגראמי אבל בהתחשב בתוצאות המצחיקות – אולי לא הגראמי הוא זה שקובע.

 יש כאלה הרואים ב"החלילן בשערי השחר" , אלבום הבכורה הבתולי של הלהקה – את אלבומה הטוב ביותר. החידוש שהביאה עימה הלהקה לנוף המוזיקה הפופולארית של שנות השישים – קיבע את מקומה החשוב גם בסצנה המוזיקלית של העשורים לבוא ובשוק הרוק בכלל.  אופיו הפסיכודלי והאומץ לייצר מוזיקה אלטרנטיבית שאינה קלה לעיכול דווקא ביריית הפתיחה, נתנה ללהקה את מדליית האומץ הראשונה שלה ואת הלגיטימציה להמשיך ללכת בכיוון המקורי שלה.

יש שיאמרו כי דווקא "החומה" האלבום של פינק פלויד שעשה את הכי הרבה רעש, הוא האלבום הטוב ביותר. עם ההופעות הגרנדיוזיות במסע ההופעות שלו, והסרט שבעקבותיו, המכיל פרטים אוטוביוגרפיים של אחד מחברי הלהקה וכזה הנושא עימו ביקורת חברתית נוקבת על עליית משטרים אפלים לשלטון. מעריצי החומה יאמרו כי זהו האלבום האותנטי והחזק ביותר מבחינת השפעתו. שכן  "החומה" הוא גם האלבום המלודי ביותר שלהם, שבו נמצא שילוב נדיר של תכנים עמוקים ו"כבדים" עם לחנים דווקא קלים יותר לעיכול מבחינה מוזיקלית. ואכן זהו אלבום מאוד "שמיע".

הצד האפל של הירח, היה אלבום חשוב מבחינה מסחרית והפצתו האסטרונומית גם גרמה לכך שעטיפת האלבום- מנסרה וממנה ספקטרום של כל הצבעים – הפך לסמלה המסחרי הויזואלי של הלהקה. הצלחתו המסחררת של האלבום כללה שבועות רבים במצעדי הפזמונים של ארה"ב, אנגליה ועוד מדינות רבות בעולם. האלבום מכר שלושים וחמישה מיליון עותקים(!) והינו הצלחה מסחרית מסחררת עד היום. בשנת אלף תשע מאות תשעים וארבע נכנסו חברי להקת פינק פלויד לאולפן בפעם האחרונה. שירת הברבור שלהם באלבום "division bell " – תחשב בעיני רבים לאלבום החזק ביותר.  אמנם אוספים וורסיות שונות לעבודות הלהקה יצאו גם בשנות האלפיים, אך הפעם האחרונה שהקליטו אלבום ביחד, נחשבת על ידי רבים לשיא כל הזמנים באלבום זה.

ממש כמו קפה, סיגריות או גיטרות – לכל אחד יש את הפינק פלויד שלו ולטעמי אין טעם לבחור ולדרג. יש את זה האוהב מלודיות רגישות עם הרמוניות זורמות , ויש את זה המעדיף לתת בראש.

על טעם ועל ריח לא שווה להתווכח.

תגובות

אין פה בכלל שאלה

Animals הוא האלבום הטוב ביותר גם מבחינה מוסיקלית וגם מבחינת המשמעויות והסמלים הטמונים בשירים. מספר 2 לדעתי הוא הגרסה המשופרת של החומה - the final cut. אלו אלבומים פחות מוכרים לקהל הרחב שנתקע על החומה ועל wish you were here, אבל כל אוהד מתחיל של פינק פלויד מכיר אותם

יש פה שאלה

אני דווקא חושבת שהאלבומים הראשונים עם סיד בארט היו הרבה יותר טובים ופחות ממוסחרים. מוסיקה אמיתית ששיקפה את הזמן שלה ואף שרדה את העשורים הבאים. אבל זה עניין של דיעה וגם animals הוא טוב מאד. פשוט קשה לי עם הקביעה הנחרצת שלך

האלבום הכי טוב של הפינק

אין פה שאלה בכלל מבחינתי. הצד האפל של הירח. ובתוכו השיר עם אותו השיר הטוב ביותר באלבום.
זהו אלבום דיכאוני ברמות קליניות. מזקק את כל הסימטאות ללא מוצא שחיינו מלאים בהם. הם לא ניסו לעדן שום דבר, או לתת שיר עם משמעות כפולה. אי אפשר לטעות במסר האפל ששידר התקליט. וזה לא פחות מנס, שאלבום שמנתץ את כל הפרות הקדושות של דורו (מאז הפרות נעשות קדושות יותר) - נעשה כה פופלרי. הם קרעו את כל המסכות כבר אז. אף אחד לאחר הצד האפל לא ניסה אפילו להתקרב לרמת החתרנות והגישה עוכרת השלווה כפי שהוצגה באלבום זה. (מי שאולי התקרב למרדנות שמשדר התקליט היו אולי 'הדלתות').

כמה מוזר ששני אלבומי מופת אינם מוזכרים כלל: "הדים" ו"אמא לב אטום

שני האלבומים האלה נכתבו כיצירות שאפשר להגדירן כסימפוניות ונחשבו למהפכניות בכל קנה מידה שהיה מקובל עד אז. הבעיה היא שהן חרגו לחלוטין מתחום המוזיקה הפופולרית וקשה היה לקלוט את משמעותן בשמיעה ראשונה. ביצירות מרכיבים של מוזיקה אלקטרונית אפקטים קוליים מורכבים מה שהיקשה עוד יותר את ההאזנה להן. כך קרה שגם רוב מעריצי הלהקה אינם מכירים כלל את שתי היצירות המדהימות האלה (בעל המאמר והמגיבים לו מאוששים את הקביעה הזו לצערי)
ממליץ בכל לב לכל מי שלא מכיר את "הדים" ו"אמא לב אטום" להאזין לשני האלבומים המדהימים האלה.

ערפל בעננים - Obscured by Clouds

אין בכלל ספק. האלבום האחרון בו גילמור שלט בפסיכוזה של ווטרס והצליח להכתיב אלבום מלודי ופסיכודאלי כאחד. מרגע זה והילך ווטרס השתלט על גוון הלהקה ובגאונות וביצירתיות פסיכוטית ( הצד האפל, חיות, החומה ) הצליח להרוס לבסוף את הלהקה. לפיכך Obscured by Clouds היה האלבום התמים האחרון של הלהקה. שירים כמו Stay ו Wot's... Uh The Deal נותרו ויגעו בלבבות אחרי שכל הבאז של "עוד לבנה בחומה" דעך ונעלם יחד עם ווטרס לתהום הנשייה.

Wish you where here

לדעתי זהו אלבום המופת ושיא היצירתיות של הלהקה, שאחריו הייתה ירידה משמעותית בחדשנות, בעוצמה והיצירתיות של פינק פלויד. מה שמעיב על הכל זו המגמה של רוג'רס ווטרס האנטישמי שגרם לי לחשוב פעמיים עליו ועל הלהקה כולה, וחבל.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אבישי חאליסי