אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

כן, לכפות!


התמונות וסרטון הוידאו באדיבות מתן פלג, מנכ"ל "אם תרצו"

השבוע פורסם באתר אימגו מאמר ביקורת חשוב העוסק בתנועת "אם תרצו" ובהצעת החוק "הגות ציונית" שמקדם בימים אלו חה"כ עודד פורר מ"ישראל ביתנו".  הצעת החוק אומנם לא נכתבה ביוזמתה של "אם תרצו", אך בשל העובדה שההצעה נכתבה בהשראת "התכנית למחשבה ציונית" של התנועה (ארחיב על התכנית בהמשך) ויתכן בגלל ש"אם תרצו" הייתה מהראשונים לברך על הצעת החוק החשובה, מיחסים אותה ל"אם תרצו" כאילו הייתה המחוקק ממש.  

להלן הצעת החוק: "הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – קורס הגות ציונית)... הוספת סעיף 8א בחוק זכויות הסטודנט... אחרי סעיף 8 יבוא: "קורס הגות ציונית". כל מוסד יבטיח שיתקיים במסגרתו קורס הגות ציונית שיהיה פתוח לתלמידי כל החוגים; הקורס יטמיע כתבי הגות ציוניים בסטודנטים בכלל הפקולטות."

הצעת החוק, שהיא כאמור תיקון לחוק קיים, שואפת לכפות (כן, לכפות!) על האוניברסיטאות בישראל לאפשר לסטודנטים החפצים בכך, ללמוד קורס בחירה (כאמור "בחירה") בהגות ציונית.

מדוע לכפות על האוניברסיטאות בישראל לאפשר לכל סטודנט באשר הוא סטודנט, ללמוד על ציונות אם הוא יחפוץ בכך, בלי קשר לחוג בו הוא לומד? לשאלה זו מספר תשובות.

ראשית, כי מדינת ישראל היא מדינה ציונית. היא מדינה ציונית מפני שהרעיון הציוני הוא שהוליד אל העולם את המנגנון המדיני הנקרא "מדינה יהודית ודמוקרטית" וחשוב לאפשר לכל סטודנט הרוצה בכך, ללמוד לפחות בזעיר אנפין ומתוך בחירה, מה אוצר בחובו הרעיון הזה שנקרא "ציונות". האקדמיה היא השלב האחרון בחייהם של רוב בני האדם להרחיב את אופקיהם באמצעות שיטת הלימוד המסורתית, של "כיתה-שולחן-כיסא-תלמיד-מרצה", ולכן חשוב שמדינה המבוססת על רעיון פילוסופי ומדיני מסוים, שהוא גם רעיון ייחודי בכל קנה מידה, תאפשר לאזרחיה הסטודנטים, ללמוד במה מדובר. נכון שמערכת החינוך אמורה לעשות זאת, אך אין סיבה שגם האקדמיה לא תאפשר זאת. (כאמור הסטודנט בוחר והחובה היא על האוניברסיטה לאפשר את הבחירה)

שנית, כי אכן קיים הצורך בקמפוסים ללימודי ציונות. סטודנטים רבים באוניברסיטאות בארץ מעוניינים ללמוד על ציונות וללמוד תכנים המנתחים את המציאות הישראלית ו/או את ההיסטוריה הישראלית מתוך מקום קונסטרוקטיבי, בונה, פרו ישראלי וציוני. תשאלו אותי איך אני יודע? ה"תכנית למחשבה ציונית" של תנועת "אם תרצו" מוכיחה זאת. הרי לכם תכנית בלתי פורמאלית המביאה מדי שבוע את מיטב המרצים אל הקמפוסים השונים (כיום התכנית פועלת באוני' תל אביב, בר אילן, בן גוריון בב"ש, והעברית בירושלים) ומצליחה להביא בתכנית שבועית עשרות ולפעמים מאות סטודנטים להרצאות. כל מה שהסטודנטים מקבלים בתמורה להגעה לשיעור ההעשרה בשעות הערב, באמצע השבוע, זה ידע וקולה בכניסה. לא מלגה ולא נקו' זכות. אך עדין גיא בכור "הביא" במסגרת התכנית כ-350 סטודנטים. ד"ר מיכה גודמן, פרופ' אסא כשר, פרופ' ישראל אומן, זלמן שובל, ד"ר צבי צמרת, ד"ר אסף מלאך, קרולין גליק, בן דרור ימיני, ד"ר מרדכי קידר, הרב סתיו,  ועוד רבים וטובים הביאו באמצע השבוע בשעות הערב ממוצע של מעלה מאה סטודנטים להרצאה. סטודנטים רוצים לדעת. הם רוצים ללמוד ציונות. ולא תמיד יש להם איפה. ומי מבטיח ש"אם תרצו" חקוקה לדיראון עולם? לכן חשוב שהאוניברסיטאות יספקו בעצמן את הצורך הזה.  

התפיסה שהאקדמיה צריכה להגביל את עצמה רק "להקניית כלים אינטלקטואליים ביקורתיים" היא תפיסה חלקית מאד. לאקדמיה והן לאקדמאים עצמם, במיוחד למדעני המדינה ולפילוסופים, יש את האחריות שלא לומר הזכות, לספק לחברה בה הם חיים הצדקות למשמעות החיים במתכונת החברתית המקיימת אותם. על אחת כמה וכמה כשמדובר באקדמיה של מדינת ישראל. שהיא הדבר הטוב ביותר שקרה אי פעם בהיסטוריה של היהודים. האקדמיה לא אמורה "לייצר אזרחים נאמנים" אבל לכל הפחות עליה לאפשר גישה לרעיונות המצדיקים את קיומה. יש לה אחריות מוסרית לכך.

סיבה שלישית שבגינה על המדינה להתערב ולהכריח את האוניברסיטאות לאפשר לסטודנטים החפצים בכך ללמוד על ציונות, נובעת מהדרת הציונות באקדמיה הישראלית ותופעת הפוליטיזציה. שר החינוך לשעבר פרופסור אמנון רובינשטיין ( מטעם מפלגת מר"צ) אמר פעם כי "דוכן המרצה הפך כלי שרת לתעמולה אנטי ציונית זולה. בחוגים לסוציולוגיה או לקולנוע קיימת דומיננטיות של השמאל. המינויים האוניברסיטאיים פשוט משכפלים את עצמם. לעיתים קרובות מאד, כשאני מסתכל על רשימת המרצים בחוג מסוים, אני שואל את עצמי מה הטעם בריבוי המרצים. תמנה אחד והוא ידבר בשם כולם. שהרי כולם מדברים באותו סגנון. המינויים האלה של השכפול העצמי, אני קורא להם "המשובטים", אקדמאים משובטים- והוא בעוכרי האקדמיה. האקדמיה אמנם לא צריכה להיות ייצוגית או דמוקרטית, אבל היא צריכה לשקף דעות אקדמיות שונות."

פרופסור רובינשטיין לא היה היחיד או הראשון שדיבר על בעיית ההדרה של הציונות מן האקדמיה הישראלית. שנים לפניו התלונן על כך ברל כצנלסון. במאמרו "קודמי קודמנו" כתב- "דור שאינו מכיר את אביו אינו מכיר גם את עצמו. אינו יודע מה ירש ובמה מרד... אנו מטפחים את השכחה וכאילו גאים אנו על קוצר הזיכרון בה חוננו... המהפכנות היהודית ואפילו האידיאולוגיות הלאומיות, חדורות הרגשת נחיתות. אין אנו יודעים לרחוש כבוד לעצמנו, למעשה ידינו, לפרי רוחנו, לאבותינו, לבנינו. נחיתות זו היא הגורמת לבריחה מעצמנו, התופסת מקום רב כל כך בהיסטוריה הישראלית החדשה וספרות ההשכלה, שבכוח עבריותה הייתה קשורה בטבורה אל גזע האומה, הייתה נמלטת מנחיתות ההווה אל הערצת ימי קדומים. בדרך המלך הזאת הלכה גם הציונות... ומצב זה לא שונה בהרבה אפילו באוניברסיטה העברית. עודנו רחוקים למשל מקתדרה לתולדות הציונות או לחקר תנועת הפועלים היהודית." רק לציין כי לא קתדרה ביקשנו, אלא קורס בחירה פתוח לכלל הסטודנטים.    

ואם בברל כצנלסון עסקינן, ובתנועת "אם תרצו", נהפוך בדבריו פעם נוספת. במאמרו "אל הרצל", כתב כצנלסון כי "בניגוד לציונות הענווה והצנועה, המכניסה את שאיפותינו למיטת סדום ומכווצת אותן כדי שיוכלו להתקבל אליבא של כל הכופרים בזכותנו לחיים ולעבודה... ובניגוד לציונות זו המאיימת להחליש את רצוננו ולטשטש בקרבנו את הכרזת זכותנו המוסרית על מפעלנו... יש צורך להגביר את זכר אותו האיש אשר הקיף את הרעיון במלואו ממש ובכוח ההיקף הזה והעוז הזה הוביל אותנו שבי אל גאולתנו, והזרים את הדם בעורקנו וציווה עלינו את היצירה החלוצית בכל ענפי חיינו."

כלומר, לנו (לא רק בני תנועת "אם תרצו" אלא כלל אוהבי הציונות) יש את הזכות ואפילו החובה לבחון דרך קבע, כיצד מרחיבים את היריעה ואת "היצירה החלוצית" בכל תחומי החיים. ולכן קידום הרעיון של הקמת קורס בחירה בנושא ציונות באקדמיה לטובת הסטודנט הישראלי, מהווה בעיני מעשה מתבקש. בקיצור: כן, לכפות! 

מתן פלג

מנכ"ל תנועת "אם תרצו"

תגיות: 

תגובות

בולשביזם גירסת שנות האלפיים

הניסיון לכפות תכנים לימודיים על מוסדות אקדמיים זכורים בעיקר מהמשטרים הקומוניסטיים בברית המועצות קובי דנה במאמרו המצויין היטיב להסביר את תפקיד האקדמיה . מר פלג מתקשה לקבל זאת ובעצם זה לא מפתיע מאדם שיזם בינואר ש.ז את קמפיין השתולים הזכור לדראון
קמפיין שזכה לגינויים מכל גווני הקשת הפוליטיים(מימין ומשמאל )

ההצעה של חבר הכנסת פורר הנתמכת על ידי "אם תרצו " היא רעיון גרוע ופסול בגלל ש
1. כשל מוחלט בהבנת תפקיד האקדמיה ועל זה כתב קובי דנה
2. כשל בהבנת ערכי הדמוקרטיה מוסד אקדמי אינו אמור להיות כפוף לשום אידיאולוגיה ולא משנה אם היא אידיאולוגיה ציונית או קומוניסטית או דתית או קפיטליסטית נוסח מילטון פרידמן. האוניברסיטה והמכללה הן מוסדות ישראליים למען כל אזרחי ישראל ומטרתן היא כפי שתיאר קובי דנה. רק במדינות לא דמוקרטיות מערביות למשל:ברית המועצות בזמנן או איראן - הרפובליקה המוסלמית של היום או איטליה הפאשיסטית של מוסוליני המדינה התערבה וכפתה תכני לימוד
3. מתן פלג זורה חול בעיניים אנו בשנת 2016 וכיום המושג ציונות הוא מושג ריק מתוכן חסר משמעות מתן פלג חושב שהוא השומר הנאמן של הציונות ישנה בכנסת רשימה ששמה "המחנה הציוני" . אין שום דימיון בין הציונות שלה לזו של ,אם תרצו " (פרטים כדאי לשאול את ח"כ איתן כבל...)

כיון שהמושג ציונות נעלם והפך למושג אמורפי כל אחד יכול לפרש מושג זה כראות עיניו זכותם המלאה של "אם תרצו " לראות עצמם כשומרי החותם של הציונות הקלאסית באותה מידה זכותם המלאה של אחרים - כולל אותי- לראות בתנועת "אם תרצו" זיוף חובבני ועלוב של החזון הציוני

התמונה של קובי דנה

תודה על שאישרת (אחד לאחד) את טענותיי

ראשית אני מסכים לחלוטין עם גיורא פרט לעניין הרלוונטיות של הרעיון הציוני בזמננו. ראיתי את תגובתך גם במאמרי ופשוט לא הספקתי להגיב.
אשמח להגיב מאוחר יותר ולנהל על כך דיון מפרה.

טענותיו של מתן בעצם מחזקות את כל טענותיי ולא מפריכות אותן באף לא אחת מהנקודות שהעלאתי.
ראשית, שימוש בציטוטים תוך הוצאתם מהקשרם כדי להצדיק את האג'נדה. שנית, חוזר על טענה שהפרכתי, שאין קורסים ו'קתדרה' באקדמיה הישראלית שעוסקת בחקר הציונות, שזה פשוט לא נכון. כפי שכתבתי במאמר -- יש! ועוד איך שיש, בכל מוסד אקדמי מכוני מחקר ומוסדות מחקר ואף כתבי עת מדעיים, ספרות מחקרית ואין סוף של הוצאות מדעיות על התנועה הציונית ואישיה (חיפוש פשוט בגוגל יוכיח). שלישית, עניין הפוליטיזציה של האקדמיה -- "כן, לכפות!" באמצעות מערכת החוק, כפי שהוא כותב. אגב שימו לב לניסוח החוק המקורי: "הקורס יטמיע כתבי הגות ציוניים בסטודנטים בכלל הפקולטות." הטמעת תכנים אידיאלוגיים -- זוהי אינדוקטרינציה בלי למצמץ בכלל. ולא משנה איזה אידיאל אתה רוצה 'להטמיע בסטודנטים'. לא 'מטמעים' רעיונות באמצעות כוח באנשים, שכן זוהי הגדרתה של כפיית דעות. לפחות הכותב מצדיק את דבריי -- אתם רוצים לכפות.

מתן פלג, כיאה לראייתו הדיכוטומית את המציאות, רואה בעצמו כמגן הציונות האחרון, ואת דבריי כאילו מתנגדים לציונות של ימינו. הכל שחור-לבן ואין מציאות מורכבת. זאת כי כל מי שאינו תומך בדרכו הוא בהכרח מתנגד לציונות (פוסט/אנטי ציוני). או שאתה איתנו או שאתה נגד הציונות. אז חשוב להבהיר - כתבתי שאני בעד הרחבת המחקר אודות נושא הציונות באקדמיה, אולם יש גם להבהיר שוב, כי הטענה שלו שאין קורסים באקדמיה על ציונות מופרכת. אזכיר שיש מספר לא קטן (יחסית לארצנו הקטנה) של מכוני ומוסדות מחקר אודות הציונות שמקבלים תקצוב מהמל"ג שכן הם חלק ממנו. על פי דבריו של פלג, הרי שהאקדמיה היא כולה נטולת קורסים אודות הציונות. פשוט לא נכון.

גם אני יכול להביא אין סוף ציטוטים מתוך כתבי הציונות (רשימת המאמרים שפרסמתי באתר זה יכולים להעיד), למשל שברל כצנלסון (האהוב על פלג) כתב במאמרו 'בעניני האוניברסיטה' משנת 1936, כי הדבר "החשוב ביותר: מתן עצמאות אקדמים לחבר העובדים המדעיים". במאמר אחר כתב ברל ('חינוך וקרקע' משנת 1938) כי "מאימתי מתחיל המחנך לשאול מה מתור לו ומה אסור? משעה שתקופה חדשה מסתמנת בחיי אומה ומצווה לגלות ולטפח ערכים חדשים... המורה העושה את החינוך כלי שרת למפלגה, לעמדותיה וליחסיה ולתכסיסיה ספק אם הוא עושה בזה שירות נאמן אפילו למפלגה היקרה לו..."

ברור לגמרי שהאקדמיה אינה מנותקת מהחיים. כשכתבתי כי מטרת האקדמיה היא מחקר, הכוונה במחקר לא רק לצרכי שעשוע אלא כחלק משפיע על פני החברה ואף לרוממה מדעית ומוסרית -- אם זה במדעי הרוח והחברה לחדש תובנות על חיי החברה והאדם, הפוליטיקה והכלכלה, ואם זה במדעים מדויקים, מדעי החיים והרפואה לחדש ולמצוא פתרונות לבעיות, לאורחות חיים ושיפור רמת חיינו.

אבל - האקדמיה לא אמורה להפוך סטודנטים ל'ציוניים' ולא אמורה להפוך סטודנטים נאמנים לרעיון כלשהו. מסכים שיש מקום לקורסים על הציונות, שהיא היסוד (וגם כתבתי את זה במאמרי) למדינת ישראל והחברה הישראלית, אולם אחזור ואכתוב -- יש כבר כאלה והם קיימים בכל אוניברסיטה עוד לפני ש'אם תרצו' באו לעולם.

על דבר אחד במיוחד אני מסכים עם מתן -- התנועה הזו אכן תיזכר "לדיראון עולם".
בכל מקרה, מאמר זה רק מאשר את טענותיי והכותב בעצמו מתוודה -- מטרתנו לכפות השקפת עולם.

מתן חזק ואמץ

כן ירבו דרכיך

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מתן פלג