אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

טרנד הדיאטות האופנתיות: תעשיית המיליונים


התמונה של אביגיל אגלרוב
להיבט הפילוסופי של הטבעונות קיימת השפעה על הדרך בה מוצרים טבעונים משוקים לציבור.

ככל שאורח חיים בריא הופך להיות פופולארי יותר ויותר, צרכנים רבים נמשכים למוצרים טבעיים ואורגניים.

טבעוני, ללא גלוטן, פלאו, צום מיצים, דיאטה ים תיכונית. בין אם אתה מציית למשטרי תזונה אלו או לא, אין ויכוח שדיאטות רבות גדלו ביותר בפופולאריות שלהן, בדרכים שאינן כל כך שונות ממיתוג נעליים אופנתיות או פריטי לבוש אהובים.

ההיסטוריה של משטרי תזונה התפתחה במשך עשרות שנים. בשנות העשרים והשלושים, דיאטת ענבים הייתה פופולארית בקרב נשים עשירות בארצות הברית ובצרפת. לכאורה, מספר חודשים (חודשים!) של אכילת ענבים בלבד, הובילו לירידה במשקל ויתרונות אנטי אייג'ינג.

עשרות שנים מאוחר יותר, רוברט אטקינס הפך לפופולארי עם הדיאטה שלו, שקראה להגבלת פחמימות וסוכרים, כך שהגוש משתמש בשומן המאוחסן לאנרגיה, במקום חילוף חומרים של סוכר לאנרגיה.

עד היום, אנשים רבים עדיין מקפידים על דיאטות כאורח חיים, חלקם עם יותר חומרים לעבוד עימם, ויותר כוח עמידה מאחרים. דיאטות אורח חיים אלו משקפות העדפות אישיות, כמו לא לאכול בשר בשל ההתאכזרות לבעלי חיים, או עקרונות מדעיים, כמו הימנעות מאלרגנים מסוימים, או שניהם.

יש אנשים שקוראים למשטרי תזונה אלו "דיאטות אופנתיות" בטענה כי יתרונותיהם מנופחים הודות למסעות שיווק קליטים אבל לא אמינים. בין אם אתה מסכים או לא, מעניין לבחון את האופן בו מוביל השוק העסקי את הצרכנים. מאמר זה נוגע בשלוש דיאטות אורח חיים שצברו תאוצה בשנים האחרונות: דיאטה נטולת גלוטן, צום מיצים וטבעונות.

דיאטה ללא גלוטן

גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, שיפון, ושעורה. הוא נמצא בעיקר בלחם, קמח, בירה ומזונות מעובדים וארוזים רבים. לפני מספר שנים, מוצרים ללא גלוטן לא התקבלו על הדעת. היום, קיים סעיף ללא גלוטן ייעודי ברוב רשתות המזונות הגדולות. מותגים גדולים זיהו את פוטנציאל השוק ויצרו את המוצרים שלהם ללא גלוטן, כמו דגני בוקר ללא גלוטן של קלוג, ועוגיות נטולות גלוטן.

והשוק למוצרים ללא גלוטן רק גדל. מינטל, החברה הבינלאומית למחקרי שוק, מעריכה ששוק המזון ללא גלוטן גדל ב-63% בין השנים 2014-2014. יש אנשים שזקוקים למזון ללא גלוטן מסיבות בריאותיות, אבל הם אינם הרוב המכריע של צרכנים הצורכים שוק זה.

קיים בסיס הולך וגדל של צרכנים שטוענים שגלוטן גורם לשורה ארוכה של בעיות בריאות, ומאמצים אורח חיים נטול גלוטן. נושא זה הפך יותר ויותר לשטח מוקד תזונתי ודאגת צרכנים. ובעוד שמותגי השיווק מופנים במידה מסוימת לקהילת חולי הצליאק, המיקוד מופנה לצרכנים שנמנעים מגלוטן מסיבות בריאותיות אחרות, כמו ירידה במשקל.

חברת מינטל מדווחת שהיום, 39% מחברות המזון מייצרות מוצרים ללא גלוטן, ובמקביל, מסעדות מוסיפות סעיפים ללא גלוטן לתפריטיהן וקמעונאים מחדשים את תוכניות שיווק המזונות שלהם. השאלה אם מוצרים ללא גלוטן אכן בריאים פתוחה לדיון, אבל בינתיים, תעשיית המוצרים ללא גלוטן עושה מיליארדים.

צום מיצים

שיטה זו קוראת להחלפת ארוחות וחטיפים עם מיצים המורכבים בעיקר מירקות ופירות, לעיתים בנוסף לאגוזים, זרעים ותבלינים. מיצים מיוצרים במסחטה במקום בבלנדר, שמחלץ את המיץ מהפירות, הירקות והעלים, מאחורי עיסה עשירה בסיבים.

ככל שאורח חיים בריא הופך להיות פופולארי יותר ויותר, צרכנים רבים נמשכים למוצרים טבעיים ואורגניים. צום מיצים היא מגמה שצמחה כדך להוספה קלה של יותר ירקות ופירות לתזונה. כיום עושה תעשייה זו מיליונים, הצפויים לגדול בארבעה עד שמונה אחוזים משנה לשנה.

תאגידים גדולים רבים קפצו על מגמת צום המיצים בעשור האחרון. סטארבקס, למשל, רכשה מוצרי גלם טבעיים בעלות של שלושים מיליון דולר בשנת 2011, במטרה להיכנס לתעשיית הבריאות ואיכות החיים. קוקה קולה רכשה מוצרים טבעיים בשנת 2001 בשווי של 181 מיליון דולר, ופפסי רכשה מיצים גולמיים בשווי המוערך ב-450 מיליון דולר בשנת 2006.

בעוד שדיאטות הטיהור של מיצים פופולאריות היום במיוחד, תכניות השיווק מתמקדות בעיקר בשיווק משקאות אלו כמשקאות יומיומיים, כשיטה לקדם רכישה חוזרת תכופה יותר. יצרנים מגבירים את מאמציהם, במיוחד במדיה החברתית, כדי להראות ללקוחות קיימים ופוטנציאליים שניתן להוסיף מיצים לדיאטה הקיימת שלהם.

מודעות הפרסומת לשיווק צום מיצים מראות שעונים ומוצרי טיפוח יוקרתיים כדי להמחיש את העובדה לפיה אנשים שמקפידים על בריאות הם אנשים יפים ויוקרתיים. תכנית השיווק מתרכזת לחלוטין באישיות נשים המקפידות על המראה שלהן, מודעות לבריאות, מעורות ברשתות חברתיות, רוכשות את מזונותיהן בחנויות טבע, ומקפידות על כושר גופני באופן קבוע.

כדי להגיע לקהל היעד העיקרי שלהן, חברות המשווקות צום מיצים משתמשות במדיה החברתית, בה הם מתארים צריכת מיצים כחלק מחיי היום יום, משיאים עצות, ומשיבים לשאלות לקוחות. לדוגמא, אתר פינטרסט מלא בטיפים לצום מיצים, לסגנון חיים, מתכונים בריאים וטרנדים תזונתיים פרטניים.

יש להמתין ולראות אם תופעת צום המיצים היא שלב חולף או שהגיעה כדי להישאר. אבל בכל מקרה, ניתן לצפות שעסקים רבים, קטנים וגדולים, יעשו מאמצים על מנת לשייך את המותגים שלהם עם מגמת הבריאות ואיכות החיים הגדלה יותר ויותר.

טבעונות

טבעונים נמנעים מאכילת ושימוש במוצרים מן החי, במיוחד בשר ומוצרי חלב. בניגוד לדיאטות אחרות המבוססות על נתונים סטטיסטיים ומחקרים מדעיים, טבעונות מבוססת על הפילוסופיה לפיה אין להפוך בעלי חיים למצרך. וכך, בעוד שצמחונים נמנעים מאכילת בשר, רוב הטבעונים, אם כי לא כולם, נמנעים מצריכת מוצרים כמו ביצים ודבש, הכרוכים בסבל התרנגולות והדבורים המייצרות  אותם.

הטבעונות זכתה לראשונה לתשומת לב בתקשורת הזרם המרכזי בשנת 1956, כשהשחיין האוסטרלי בן מאריי, זכה בגיל 17 בשלוש מדליות זהב אולימפיות בדיאטה טבעונית של זרעי חמניות, שומשום, אורז שאינו מעובד, אגוזי קשיו ומיץ גזר. מאז, ידוענים מג'ון לנון ועד אל גור השתעשעו עם תזונה טבעונית, ובשר וצריכת מוצרי חלב נמצאים בירידה.

מחקר 'האריס אינטראקטיב', שהוזמן על ידי קבוצת המשאבים הצמחונית, מדווח כי 2.5% מאוכלוסיית האמריקאים הם טבעונים. מעניין לציין שאותו המחקר הראה כי 33% מהאמריקאים אוכלים ארוחות טבעוניות או צמחוניות לעיתים קרובות יותר, גם אם אינם מזדהים כטבעונים או צמחוניים. ניל זכריה כתב ב-Huffington Post ש"השיווק לא רק קיים, הוא מתפוצץ".

כפי שניתן לדמיין, להיבט הפילוסופי של הטבעונות קיימת השפעה על הדרך בה מוצרים טבעונים משוקים לציבור. לגבי טבעונים רבים, בריאות אינה הדאגה העיקרית, אלא המסרים החברתיים והפוליטיים סביב רווחת בעלי החיים. בבסיסה, התזונה הטבעונית היא ערכית, ומתכון לבניית קהילת נאמנים רחבה.

הפייסבוק, הטוויטר, ו-Pinterest, הם מקומות משמעותיים למשווקי מוצרים טבעונים המשתמשים בבמות אלו לפרסם את התוכן שלהם. זהו ערוץ גדול לחינוך קהלים גדולים באופן מתפשט ומעורר השראה, ואפילו פרובוקטיבי.

התכנים כוללים את נושאי זכויות בעלי החיים, וזוהי אפילו במה טובה וזולה יותר יחסית בהשוואה לצורות מסורתיות של תקשורת ושיווק. היבט זה חשוב לעסקים הקטנים המייצרים ומשווקים מוצרים טבעונים רבים. מעניין יהיה לראות מה יקרה לפופולאריות של מוצרים טבעונים בשנים הבאות.

דיאטות אופנתיות מטרתן אחת: להוציא כסף מהצרכן החווה מצוקה בשל משקלו או בעיות הבריאות שלו, תוך הבטחה לפתרונות קסם מהירים. אם הסלבס עשו את זה בהצלחה – אין סיבה שגם אתם לא תצליחו. כל עוד הקופות הרושמות ממשיכות לתקתק את המיליונים.

 

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב