אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קרניזם: למה אכילת בעלי חיים היא נושא צדק חברתי


התמונה של אביגיל אגלרוב
בית מטבחיים. קרניזם: למה אכילת בעלי חיים היא נושא צדק חברתי

בית מטבחיים. קרניזם: למה אכילת בעלי חיים היא נושא צדק חברתי

"אני לא אוכל בשר כבש, אני מרגיש אשם"; "הם מאוד עדינים, למרות שגם פרות עדינות אבל אותן אני אוכל"; "אני יודע שזה מוזר, אבל ככה זה". הצהרות אלו, למשל, לא יאפשרו לקצב להמשיך במקצוע שלו, אם יחשוב על מה שהוא עושה.

מצד אחד אנשים מפגינים חיבה כלפי סוגי בעלי חיים מסוימים, ומצד שני הם אוכלים בעלי חיים אחרים, ואין להם מושג למה. אנשים אינם חושבים שיש משהו מוזר בדרך בה הם מתייחסים לבעלי חיים שהפכו להיות המזון שלהם, ולאחר הרהור מודע בנושא, ההבנה של מעשיהם "התפוגגה". כך שהקצב ממשיך בעבודתו לעיבוד בעלי החיים, ואוכל הבשר מדחיק את הפרדוקס הנפשי שלו וממשיך לאכול אותם.

מה שיוצא דופן הוא הרגשות שרוב האנשים מרגישים כשהם בוחנים באופן ביקורתי את האמונות וההתנהגויות שלהם, ואת השפעות בחירותיהם על אחרים, ללא יוצא מן הכלל. רוב האנשים נולדו לתוך תרבות של אכילת בשר, וירשו, לצד מנהג זה, גם מנטליות פרדוכסלית.

הם מבינים שהם אוכלים יצורים חיים, ובכל זאת מעדיפים שלא לדעת זאת. הם מרגישים אשמה על אכילת בעלי חיים מסוימים, אך נהנים מאכילת בעלי חיים אחרים. הם מתכווצים כשהם צופים בתמונות של בעלי חיים סובלים, אך סועדים את אותם בעלי חיים מספר פעמים ביום. הם אוהבים כלבים ואוכלים חזירים, ובכל זאת לא יודעים למה.

עמדות נפוצות אמביוולנטיות שאינן הגיוניות כלפי קבוצת אחרים הן כמעט תמיד סימן היכר לאידיאולוגיה מדכאת. אידיאולוגיות מעיקות דורשות רציונאליות והומניות להשתתפות בפרקטיקות בלתי הגיוניות ובלתי אנושיות כדי לשמור על המודעות לסתירות כאלו. זוהי מסגרת האפשרויות של האנשים המסרבים להשתתף באידיאולוגיה כ"העדפה אישית" ולא מתוך התנגדות מצפונית.

אנשים הדוגלים בערכים מתקדמים ובכך תומכים ביוזמות צדק חברתיות, צריכים להכיר את המנטליות הפרדוכסלית של אכילת בשר, כי למרות שמנטליות זו נפוצה, היא התוצר של אידיאולוגיה מדכאת כל כך מושרשת, שנראה כי עיקריה הם אמיתות אוניברסליות ולא הנחות מונעות מאידיאולוגיה המעצבת ומעוצבת על ידי אותו סוג מנטליות המאפשר דיכוי אחר, ולכן חיוני לטפל בהיבטים אלו כשמבקשים ליצור סדר חברתי צודק יותר. אכילת בעלי חיים אינה עניין של אתיקה אישית בלבד, אלא תוצאה בלתי נמנעת של מערכת אמונות מדכאת המושרשת עמוק. אכילת בעלי חיים היא נושא צדק חברתי.

קרניזם

קרניזם היא מערכת אמונות, או אידיאולוגיה, התומכת בטענה שאנשים נועדו לאכול בעלי חיים מסוימים. המונח נטבע על ידי ד"ר מלאני ג'וי, פסיכולוגית חברתית אמריקאית, מפורסמת בספרה "מדוע אנו אוהבים כלבים, אוכלים חזירים ולובשים פרות". מונח זה מציין את ההיפך מטבעונות. הסברה הרווחת היא שרק טבעונים וצמחונים מביאים את אמונתם לשולחן האוכל, אך כאשר אכילת בעלי חיים אינה הכרח הישרדותי, כפי שקיים כיום ברוב המקומות בעולם, זוהי בחירה, ובחירות נובעות תמיד מאמונות. רוב האנשים, למשל, אוכלים חזירים אבל לא כלבים, משום שאין להם מערכת אמונות כאשר מדובר בבעלי חיים לאכילה.

יחד עם זאת, לרוב האנשים אין מושג שאכילת בעלי חיים היא למעשה בחירה. כשילדים מתבגרים ומתחילים ליצור את זהותם האישית ומערכת הערכים שלהם, אף אחד אינו שואל אותם אם הם רוצים לאכול חיות, ואיך הם מרגישים לגבי אכילת בעלי חיים.

אנשים אינם מתבקשים להרהר בפועל בממדים האתיים העמוקים וההשלכות האישיות של פעולה זו. אכילת בעלי חיים היא פשוט נתון. קרניזם פועל מחוץ למודעות, וגוזל את היכולת לבצע בחירות באופן חופשי, היות וללא מודעות, אין בחירה חופשית.

קרניזם, כמו כל דיכוי אחר, או אלים, מבוסס על אידיאולוגיות של עקרונות הניצבים בסתירה לערכים אנושיים מהותיים. יש להשתמש בסט מנגנוני הגנה חברתיים ופסיכולוגיים המנתקים אנשים מבחינה פסיכולוגית ורגשית, מהאמת של הניסיון האישי.

בכך קרניזם מאפשר לאנשים לתמוך באלימות מיותרת כלפי אחרים ללא חוסר הנוחות המוסרית שאחרת היו מרגישים. בקיצור, בגלל שאנשים מרגישים באופן טבעי אמפתיה כלפי בעלי חיים ולא רוצים שיסבלו, ולמרות זאת אוכלים בעלי חיים, קרניזם חייב לספק סט של כלים על מנת לעקוף את המצפון, כך שניתן יהיה לתמוך במערכת מדכאת שאחרת יתכן ואנשים היו מתנגדים לה.

הכחשת הרוע

ההגנה העיקרית של קרניזם היא הכחשה. אם אדם מכחיש שיש בעיה, הוא אינו צריך לעשות שום דבר בנוגע לזה. והכחשה מתבטאת בהיעלמות קרניזם, כך שאכילת בעלי חיים נתפסת כנתון ולא כבחירה, מעשה חסר פניות ולא מעשה אידיאולוגי בפועל.

בנוסף, קורבנות המערכת נשמרים מחוץ לטווח הראייה ובכך מוצבים במקום נוח מחוץ לתודעה הציבורית. קורבנות בעלי חיים, למשל, באופן שיגרתי וחוקי מסורסים בכוח, ונשחטים ללא נקיטת אמצעי הקלת כאבים. הם מבלים את כל חייהם בסככות צרות ללא חלונות, בארגזים כה קטנים שהם בקושי יכולים לזוז, וזה לא נדיר שגרונם נשסף בעודם במודע, או שהם מבושלים בעודם בחיים. תמונות גופותיהם המבותרים של אנשים שנשבו על ידי מרצחים אכזריים, נמצאות בכל מקום כמעט, ועדיין כמעט ולא ניתן לראות תמונות של חיות נשחטות.

ההצדקה: שמרנות במסווה של קדמה

ההגנה המשנית של קרניזם היא הצדקה. כשההתעלמות מגמגמת בהכרח, יש לספק סיבה טובה להמשיך לאכול יצורים אחרים. קרניזם מלמד שכדי להצדיק אכילת בעלי חיים יש להאמין כי עובדות הבשר הן מיתוסים בלבד. יש מיתולוגיה עצומה המקיפה את הבשר, אבל כל המיתוסים נופלים בדרך זו או אחרת במקומות של הצדקה: אכילת בשר היא נורמאלית, טבעית, והכרחית. ואותם מיתוסים היו בשימוש כדי להצדיק התנהגויות ואמונות אלימות לאורך ההיסטוריה האנושית, מהמלחמה לעבדות ולכל צורה של גזענות נגד בני אדם, כמו למשל שנאת נשים, המופוביה, ונאציזם.

הצדקות אלו מנוגדות לערכים מתקדמים. פעם למשל, רווחה האמונה לפיה אם נשים היו מצביעות, זה היה קורא תיגר על הסדר הטבעי והורס את האומה. ההצדקות אותם מאמצים אוכלי בשר באמצעות התעלמות מבעיית ניצול בעלי חיים מעובדות לחלוטין על ידי תמיכה בתנועות הפופולאריות יותר וה"אנושיות" של אוכלי בשר, תנועות המשקפות את השמרנות המסורתית שתמיד הייתה בשימוש להצדקת אידיאולוגיות המנצלות קבוצה מוחלשת של אחרים.

אכילת בשר היא פעולת שגרה טבעית: אלימות כמסורת מתונה

מה שאנשים מכנים נוראמאלי הוא פשוט אמונות והתנהגויות של התרבות השלטת. זוהי נורמה חברתית כל כך מושרשת, עד שהיא מעוורת את האפשרות להבין עת העובדה שבשר בעלי חיים הוא בשר אנושי לכל דבר, ואת הסתירה במונחים.

רוב האנשים, למשל, לעולם לא יהרגו גולדן רטריבר בן חצי שנה בריא לחלוטין, שחי חיים מאושרים, פשוט כי הם אוהבים את טעם הירכיים שלו, ובכל זאת, קרניזם מונע את האפשרות לראות את חוסר המוסריות של עשית אותו דבר בדיוק לפרות, חזירים, תרנגולות ובעלי חיים אחרים. כל הבדל מוסרי בין המינים של בעלי החיים, שתרבות הקרניזם מלמדת להאמין בה, הוא רציונליזציה טהורה.

מה שאנשים מכנים "טבעי" הוא פשוט הפרשנות של התרבות הדומיננטית של ההיסטוריה. זה משקף היסטוריה לא אנושית. הטענה שאכילת בשר היא טבעית, היא הנחת יסוד מרכזית של התנועה הסביבתית. חסידי תנועה זו סבורים שהסיבה לקניית בשר מסופרמרקטים ולא באמצעות צייד והרג בעלי חיים באופן אישי, היא כי שיטות מודרניות לייצור מזון מייתרות את תהליך ההריגה, כך שאין אפשרות להיות יותר מיד רגישים לפגיעת בעלי חיים.

תרבות הקרניזם

קרניזם הוא תופעה עולמית. בתרבויות אכילת בשר ברחבי העולם, אנשים נוטים להרגיש נוח לאכול בשר, כי הם למדו לסווג סוגי בעלי חיים אכילים, בעוד שאחרים נתפסים בדרך כלל כמגעילים או אפילו לא מוסריים לאכילה. כך שבעוד שסוגי המינים הנצרכים משתנים בהתאם לתרבות, הניסיון של אנשים האוכלים בעלי חיים נשאר עקבי להפליא.

רוב האנשים מניחים שבגלל שאכילת בעלי חיים היא אוניברסלית, היא לא אידיאולוגית. הווריאציה הרחבה של מינים הנצרכים על פני תרבויות ואינם נתפסים כעדות לקרניזם, מובילה לעיתים קרובות להנחה שאכילת בעלי חיים היא למעשה פעולה מוסרית יחסית.

יחד עם זאת, בסודן נהוג לחתן ילדות בנות 12, ועדיין מנהג זה אינו מהווה סיבה לשקול יחסי מין עם ילדים, תחת אצטלת המוסריות. אכילת כלבים בקוריאה אינה סיבה מספקת לתרבויות מערביות לאכול כלבים. אבל עצם קיום פרקטיקות דומות בתרבויות אחרות מבחינה אתית להצדקת התנהגויות, מאפשרת לאנשים לא להטיל ספק אפילו באתיקה של הפשעים המתועבים ביותר. בעוד שאין לגנות מסורות של תרבויות אחרות כלא מוסריות, ניתן להשקיף עליהן בהתחשבות, ולבחון את ניסיונות התרבות המודרנית להצדקת אכילת בעלי חיים מסוימים על רקע תרבותי נרחב יותר.

אכילת בשר היא הכרחית

מה שאנשים מכנים 'הכרחי', הוא פשוט מה שצריך כדי לשמור על התרבות השלטת. היום, העדות לכך שתזונה ללא מוצרים מן החי נחוצה מבחינה בריאותית, וסביר להניח גם בריאה יותר מתזונת בשר, היא מכרעת. לאנשים שמבחינה כלכלית וגיאוגרפית יכולים לבחור מה שהם אוכלים, אכילת בשר הכרחית רק כדי לקיים את הסטטוס קוו של הקרניזם.

התפיסה לפיה אכילת חיות היא צורך ביולוגי, היא דה מורליזציה. במילים אחרות, אם אנשים מאמינים שאכילת בעלי חיים בלתי נמנעת, ומאמינים גם שאינה מוסרית, ואז מקלים באחריות המשתקפת באתיקה של הבחירות שלהם, עליהם לבחון מחדש את ההיגיון בבסיס מערכת האמונות שלהם.

עיוותים קוגניטבים: הפנמת קרניזם

קרניזם, כמו אידיאולוגיות אלימות אחרות, משתמש בסדרת הגנות קוגניטיבות המעוותות את התפיסות של האנשים הנמצאים בצד המקבל את הבחירות שלהם. הגנות אלו פועלות כמנגנוני הרחקה פסיכולוגיים ורגשיים. לדוגמא, קרניזם מלמד לראות בעלי חיים מסוימים כאובייקטים, כך שאנשים מתייחסים לעוף על מגש כאל משהו ולא כאל מישהו.

קרניזם מלמד גם לראות חיות כהפשטות, כחסרות כל ייחוד או אישיות. חזיר הוא חזיר וכל החזירים הם אותו דבר. וכמו עם קורבנות אחרים של אידיאולוגיות אלימות, נותנים להם מספרים ולא שמות. קרניזם מלמד למקם חיות בקטגוריות נוקשות במוח, כך שניתן יהיה לטפח תחושות שונות ביותר ולבצע התנהגויות שונות מאוד כלפי מינים שונים. כלבים וחתולים הם משפחה ותרנגולות ופרות הן מזון.

המנטליות של הדיכוי

כשמתבוננים על העולם דרך עדשת הקרניזם, לא ניתן לראות את אבסורד המערכת. כך רואים, למשל, פרסומות של הילולות אכילת בשר מעל בורות אש בהם הם נצלים. התאגידים המרוויחים מגופות בעלי החיים, והצגת פרות ועופות כמקור לביצים וחלב, מסתירים היטב את הנזקים הנגרמים לחיות אלו.

וכפי שוולטייר אמר בצדק, אם אנשים מאמינים באבסורד, הם מבצעים זוועות. קרניזם הוא רק אחד ממעשי הזוועה הרבים, אחת מאידיאולוגיות האלימות הרבות, שהן חלק ממורשת מצערת של האנושיות. ולמרות הניסיון של כל קבוצת קורבנות, שתמיד יהיה ייחודי במידה מסוימת, האידיאולוגיות עצמן דומות מבחינה מבנית. המנטליות שמאפשרת אלימות כזו היא אותו דבר.

זוהי מנטליות של שליטה ודיכוי, של זכות ודיכוי. זוהי מנטליות שגורמת לאדם להפוך מישהו למשהו, כדי להפחית את החיים ליחידת ייצור, למחוק רווחה של מישהו. זוהי מנטליות כוחנית הגורמת לאנשים להרגיש זכאים להפעיל שליטה מלאה על חייהם ומותם של יצורים עם פחות כוח, רק בגלל שאפשר, ולהרגיש את צדקת פעולות אלו, כי זוהי המנטליות של אוכלי הבשר.

הרצאה של מלאני ג'וי

תגובות

סבבה לי עם תירוצים

בייקון לא בוכה כשאוכלים אותו. זאת חיה שמחה מאוד.

אני מזלזל בערכים המתקדמים שלך

אבל ממש מזלזל בהם

התמונה של אביגיל אגלרוב

החיים שלך דבש

אתה תתמקד בכמה שאתה מזלזל, ואני אתמקד במה שנכון.

יש טקסט אחר

אני מאוד מאוד מוטרד שמזה

אני מאוד מאוד מוטרד שמזה מליוני שנה רוצחים האריות והנמרים ביליארדי חיות והעולם שותק!

התמונה של אביגיל אגלרוב

בעולם מבוצעים פשעים יותר חמורים

והעולם אוהב לשתוק.

יש טקסט אחר

תנו לקרניבורים לחיות!

הטבעונים האובססיביים הצליחו להמאיס את עצמם ובטח שאת ה"תורה" שלהם, שלא מעניינת אף אחד.
פעולות האיבה המטורפות שלהם, בשם הצדק והאהבה, אינן אלא מעשי שטנה שכל מטרתם לגרור המונים אחרי אמונתם.
קצת כמו מה שהיטלר עשה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב