אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אנוסים ברחבי העולם: אנוסי פורטוגל חלק א


התמונה של רבקה שפק ליסק
דגל העיר בלמונטה

דגל העיר בלמונטה. כיום, בלמונטה הפכה לאתר עלייה לרגל של יהודים מכל העולם, הסקרנים לגלות את קיומה של קהילת אנוסים לשעבר. Author: Sérgio Horta.

אנוסים ברחבי העולם מגלים את שורשיהם היהודיים ושבים ליהדות 

מאמר ראשון בסדרה: אנוסי פורטוגל

אימת האינקוויזיציה הולכת ודואכת וצאצאי האנוסים ברחבי העולם מחפשים את שורשיהם היהודיים ומקימים קהילות ברחבי העולם.

מאות שנים לאחר שיהודי פורטוגל אולצו להתנצר, מתברר שאנשים רבים שהם קתולים כיום עדיין נקראים "ג'ודיאוס". כנראה, שלא רק בני המשפחות האלה עצמן אלא גם הסביבה זוכרת את מוצאם. מסתבר גם שלאורך השנים בהן עשו הכנסייה הקתולית והאינקוויזיציה כמיטב יכולתם למחוק את זכר היהדות בפורטוגל,  היו מדי פעם גילויים של הישרדותה של היהדות. ב- 1525, עוד לפני הקמת האינקוויזיציה בפורטוגל, בעת ביקורו של דוד הראובני בליסבון, היה גל של נוצרים חדשים שהזדהו כיהודים ויצאו לקבל את פניו בבואו. לאחר מכן הם שילמו מחיר יקר על כך. ב- 1807 , כאשר צבא צרפת  צעד לתוך צפון פורטוגל, הריעו לו 20,000 אנשים שהזדהו כיהודים ואחר כך שילמו על כך מחיר כבד על ידי האינקוויזיציה. הרב הראשי של צרפת, רבי ישראל הלוי, סיפר שב- 1903 היה ניסיון מצד אנוסים בפורטוגל ליצור קשר עם אנשי הקהילה היהודית שנכשל.

 צאצאי האנוסים מרוכזים בעיקר בשני אזורים:באזור הצפוני- מזרחי  ובאזור הביירס במרכז.

בלמונטה- צפון- מזרח פורטוגל

העיירה בלמונטה נמצאת באזור ההררי של צפון- מזרח פורטוגל. כיום חיים בה כ- 3,500 תושבים. לא ידוע מתי לראשונה התיישבו שם יהודים וקיים מידע מועט ביותר לגבי הקהילה שהייתה שם בימי הביניים. ההוכחה היחידה לקיומה של קהילה יהודית בעיירה היא כתובת בעברית מ- 1296/7 ששרדה, שכנראה התנוססה מעל ארון הקודש של בית הכנסת שנהרס.

 כיום ידוע שהיו נוצרים חדשים אשר החליטו לשמר את יהדותם בסתר, בכל מחיר. בעקבות הפוגרומים בספרד נגד היהודים והקמת האינקוויזיציה, ובעקבות גירוש ספרד, ברחו יהודים מספרד והתיישבו באזור הצפוני- מזרחי של פורטוגל, כולל בלמונטה. לאחר ההמרה הכפוייה של יהודי פורטוגל, ובייחוד לאחר הקמת האינקוויזיציה בפורטוגל, העדיפו רבים להתרחק ככל האפשר מהבירה ליסבון והתיישבו בצפון- מזרח. בעיירה בלמונטה ובעיירות נוספות באזור הצליחו הנוצרים החדשים לשמר את יהדותם, במשך 500 שנים, כשהם מתנהגים כקתולים כלפי חוץ, ומקיימים  בסתר מנהגים ומצוות יהודיים. דוד קנלו, מורה להיסטוריה בבלמונטה קבע שרוב האנוסים התחתנו רק בינם לבין עצמם, אם כי נאלצו לוותר למען ביטחונם על ברית המילה. הנשים נהגו להדליק נרות שבת בתוך כדי חימר כדי שהאור לא יראה מחוץ לבית. שחיטת בעלי חיים על פי המנהג היהודי נעשתה בסתר. גם מצות לחג הפסח נאפו בהיחבא.

 האינקוויזיציה סיימה את פעילותה ב- 1821, אבל עד 1921 הייתה היהדות אסורה בפורטוגל. למרות ביטול האיסור ב- 1921 היה הפחד מפני הכנסייה הקתולית כה חזק שעד 1974, מועד נפילתה של הדיקטטורה של סלזאר, עדיין לא העיזו האנסים לחזור ליהדות בגלוי. בהדרגה, הם החלו במסע החזרה ליהדות בגלוי, והחלו לקיים מנהגים יהודיים בגלוי. אבל רק ב- יולי 1989, העיזה משלחת של אנוסים מבלמונטה להיכנס לשגרירות ישראל בליסבון. הם נפגשו עם קולט אביטל וסיפרו את סיפורם. קולט אביטל ידעה על קיומו של ארגון בירושלים העוסק בהחזרת אנוסחם ליהדות והעבירה אליו את המידע על אנוסי בלמונטה. הארגון, שנקרא אז עמישב (כיום, "שבי ישראל "), שלח לבלמונטה את הרב שלמה סבג כדי ללמדם יהדות ולהחזירם לקהל ישראל.

מספר האנוסים שחזרו ליהדות הוא כ- 200 נפש. לאחר שהם למדו את עיקרי היהדות נערך להם טכס טיהור, המיועד ליהודים לשעבר החוזרים לחיק היהדות. הם טבלו במקווה ונימולו, ילדים, מבוגרים וזקנים.  כמו כן, נערך בבית הקברות, בו היו קבורים אנוסים, טכס מיוחד כדי לקדשו ליהדות. עד להקמת בית כנסת התפללו בבית פרטי. הטכסים מתקיימים בעברית ומתורגמים לפורטוגזית. המתפללים משתמשים בסידורי תפילה שתורגמו לפורטוגזית והודפסו בברזיל.  הילדים למדו עברית וכיום הם דוברים עברית שוטפת. כיום יש בבלמונטה קהילה יהודית לכל דבר ונשיא הקהילה הראשון, אליאס סוסה נונס, הכריז בגלוי:"אנו גאים להיות יהודים". החזרה ליהדות של אנוסי בלמונטה השפיעה ברמות שונות על אנוסים המתגוררים באזור וחלקם באים לתפילות בבלמונטה. במשך הזמן הושלמה הקמתו של בית כנסת בעיירה. ב- 2004 החלו לייצר בבלמונטה יין ושמן כשרים ובאפריל 2005 הוקמה חברה לייצור מזון כשר.

 משרד התיירות של פורטוגל הכיר במהרה בערך התיירותי של הקהילה היהודית המתחדשת בבלמונטה. כיום יש סניף של משרד תיירות במקום המציע מפות, ורשימת מועדי החגים היהודיים לידיעת התיירים. בראשית מאי 2005 נפתח בעיירה באופן רשמי המוזיאון להיסטוריה יהודית, בנוכחות ראש העיירה.

 אבל, למעשה, אנוסי בלמונטה ניתגלו עוד ב- 1917 על ידי שמואל שוורץ, מהנדס מכונות מפולין, שעבד בליסבון. במגעיו עם תושבים מקומיים הוא פגש תושב בלמונטה שכינה את אחד מתושבי העיירה "היהודי". סקרנותו של שוורץ הביאה אותו לנסוע לבלמונטה על מנת למצוא אנוסים. בתחילה, הוא נתקל בקשיים ברכישת אמונם של אנוסי בלמונטה, שהרי היהדות הייתה אסורה עד 1921. נוסף לכך, כפי שהתברר לשוורץ בדיעבד, האנוסים לא האמינו לו שהוא יהודי ושיש יהודים בעולם. הם היו בטוחים שרק מספר קהילות של אנוסים בסביבה הם היהודים היחידים שנותרו בעולם.

 בהתחלה הם חששו לחשוף בפניו את הטכסים הסודיים והתפילות שעברו בעל פה מדור לדור בפורטוגזית. הם כלל לא היו מודעים לכך ששפת התפילה של היהודים היא עברית. בסופו של דבר הציעה אחת הנשים ששוורץ יגיד תפילה בעברית. שוורץ בחר ב"שמע ישראל" וכאשר הגיע למלה "אדוני" הליטה האשה את פניה בכף ידיה בהתרגשות. מסתבר שהמילה אדוני השתמרה בתפילה בשפה הפורטוגזית. כך בסופו של דבר נשבר הקרח ושוורץ הצליח לרכוש את אמונם.. אבל, כל זה היה בסתר שהרי היהדות הייתה אסורה.

 כיום, בלמונטה הפכה לאתר עלייה לרגל של יהודים מכל העולם, הסקרנים לגלות את קיומה של קהילת אנוסים לשעבר. כמו כן, בהשפעת הקהילה בבלמונטה יש אנוסים נוספים בצפון- מזרח פורטוגל החושפים את שורשיהם היהודיים.

 

תגובות

הם היו פורטוגליים ונשארו פורטוגלים

בעידן מדינות הלאום הסיפור הוא על אנשים בני הלאום הפורטוגלי שדתם נוצרית והם רוצים שדתם תהייה יהודית. שיהייה להם לבריאות אולי משעמם להם... למי אכפת? לעומת זאת אם הם יחליטו שדתם תהיה דת יהודית ויחד עם זאת הם יהגרו למדינת ישראל ויהפכו חלק מהלאום הישראלי או אז נתרגש ונחבקם.

הם חלק ממסעות הרדיפה של הכנסיה כנגד היהודי

יש לחבק את בני הקהילה הפורטוגזית אשר חיה בכפיית זהות זרה לה משך מאות שנים. טוב שהממשלה הישראלית ומוסדות יהודים נותנים יד לקהילת האנוסים בכל מקום.
אם אנוסי פורטוגל יחליטו לעלות ארצה השערים צריכים להיות פתוחים לרווחה עבורם. הם לא- יש לכבד את בחירתם ועדדן לעמוד היטב לימינם לעת צורך.
שורשי אבות אבותיה של אימי היו בבלמונטה אך הם,כמו יהודים רבים, בחרו לפני מאות שנים לעבור לארצות מיקלט אחרות כמו יוון,טורקיה,מרוקו ומצרים.

הם היו יהודים שאולצו להתנצר וכעת הם חזרו הבייתה לעמם

האנשים הללו הסתירו במשך 500 שנים את יהדותם. הם לא ויתרו עליה. הם סיכנו את חייהם יומיום כל עוד הייתה האינקוויזיציה פעילה בפורטוגל.

הציניות של אלכס מזעזעת.

לגדעון: לא ציניות ולא נעליים

פשוט ראייה מציאותית. הסיפור יכול לעניין רק את המגזר הדתי. אנחנו ישראליים אגב: ביום שישי הקרוב יש משחק כדורגל בין נבחרות פורטוגל
לבין נבחרת ישראל בכדורגל. את מי לדעתך יעודדו " האנשים שחזרו הבייתה"? באיזה עולם אתה חי?

סוף כל סוף האמת מתגלה ונאמרת.

"מחקר גנטי חדש: האשכנזים הם הצאצאים של נשים אירופיות שהתגיירו.
המחקר שנערך באונ' בריטית מתיימר להפריך מחקרים קודמים, לפיהם מוצאם של היהודים במזה"ת. החוקרים מצאו כי 80% מהגנום האשכנזי - מקורו באירופה"

http://www.haaretz.co.il/news/science/.premium-1.2137782

האמת מאוד ברורה

אינני יודעת עד כמה מחקר זה מסוגל לסתור מחקרים אחרים אבל נראה לי שלהוציא את המגזר הדתי ההנחה המקובלת היא שהיהדות האירופאית(האשכנזית) אכן צמחה ברובה המכריע מתוך האוכלוסייה האירופאית
וזאת גם ההנחה הסבירה וההגיונית ביותר

בלמונטה- הכפר המקסים עם היהודים שהאנוסים

חזרתי לפני מספר ימים מביקור בבלומנטה, בבית הכנסת ומפגש עם איש הקהילה, גבאי בית הכנסת החדש ע"ש אליהו אזולאי, הביקור מרגש מאד ומרתק היה לשמוע את יוחנן ממשפחה של יהודים אנוסים שחזרה ליהדות, את בתי היהודים שנותרו ועוד, חשוב לקרב את היהודים היקרים שהם צאצאים של יהודים אנוסים ולהחזירם לחיק היהדות, ללא הפרעה מצד גורמים דתיים.

כבן למוצא ספרדי מבקש קשרים עם יהודים וישראלים בפורטוגל וספרד

שלום גר בנתניה ברח סמילנסקי 14 טל 052-5584774 אקבל דרכון כשאבקש תוך חודש מקווה רוצה לחסוך בעבודה שם לכסות ההוצאה ולהמשך המסע כטיול ובעיקר עבודה וקורס קצר שעשוי להיות גם בארצות אחרות מבקש דרך האתר להבטיח את נוחיותי ותנאי לכשאגיע חושש מלהמר כספית ולטוס סתם מנסה לחסוך מעצמי כסף זמן ותסכולים עי,
י טווית קשרים מבעוד מועד עם יהודים[שקשה למצוא] ישראלים בעלי עסקים ואחרים מעדיף מסעדנות מלונאות כעבודה בגלל התנאים הבסיסיים והנוחות בשהייה [כל הצעה סבירה אחרת מתקבלת]אשמח מאוד אם זה יקרה צרו קשר מהיר בבקשה דרך האתר הנייד וכתובת ביתי לא במייל הבעייתי שלי תודה

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק