אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

התחריט באמנות עכשווית


התמונה של אילנה גרף
התחריט באמנות עכשווית

התחריט באמנות עכשווית

כאמנית של מכחול, עיפרון, צבעים וניירות, תוכנות מחשב ואפליקציות איור, גיליתי שגם היום, כשאמנים ומאיירים רבים, כולל אנוכי,  שמשתמשים גם במחשב ליצירת עבודותיהם, לא נדחקה הצידה השיטה המסורתית של לכלוך ידיים ועבודה קשה.

בשנים האחרונות גיליתי את תחום התחריט אמנותי.

תחריט יבש, אקווטינטה", "שוגר-ליפט" (ציור בסוכר), אבקות, צריבות בחומצה, פלטות, הדפסה. סוגי נייר שונים עם שמות איטלקיים, צבעים עם שמות צרפתיים, סקיצות, חומצות, שעווה רכה, שעווה חמה, הטבעות, מכחולים, אספלט, הצלחה, שיפור, הדפסות נסיון, המסה בחום, שטיפה במים רותחים... המתנה, ניקוי, ייבוש, מתכת, נחושת, שיוף, אבץ, בלט, חריטה, כפפות, מכבש... ניסיתי ונכבשתי.

בקצרה על יצירת תחריטים: התחריט הוא טכניקה עתיקה של דפוס ששימשה בתחילה לחריטה ואיור על כלי נשק ומגינים לחיילים... יותר "אומנות" ולא אמנות. במשך השנים שימש אמנים ליצירת איורים לספרים, החל באיורי התנ"ך הידועים של דורר, תחריטיו של  רמברנדט ומאוחר יותר פיקאסו.

אמנים מודרניים ועכשווים רבים משתמשים בהדפס התחריט בנוסף לטכניקות עבודה אחרות, לעיתים גם בשילוב הדפס רשת או צביעה ידנית, או שילוב אלמנטים צילומיים באמצעות אמולסיה צילומית.

עבודה על תחריט מחייבת עבודה בסדנה.  וארשה לעצמי לומר שהטכניקה לא מתאימה למתחילים אלא יותר לאמנים בעלי קו אמנותי, שפה אישית ויכולת רישומית או התנסות קודמת במדיומים אחרות.  

יתרונה של השיטה היא,  שמ"פלטה"  אחת,  (בעצם גלופה)  אפשר לשכפל מספר עותקים, שאותם נוהגים למספר כסידרה בעיפרון בצד השמאלי התחתון של היצירה המוגמרת על הנייר, כנוהג בינלאומי.

התחריט מתבצע במספר שלבי עבודה ובכמה טכניקות או בשילוב מספר טכניקות שאביא כאן את עיקרן בקצרה. כמובן שניתן להרחיב עוד על כל טכניקה, ולאמני הדפס שונים  לעיתים יש טכניקות נוספות משל עצמם או שיטות עבודה שונות.

עיקרון השיטה הוא שהאמן חורט את יצירתו בעזרת "חרט" – כלי חד שלעיתים מצוייד בקצהו ב"יהלום" קטנטן אם החריטה היא ישירות על המתכת. אפשרות שניה היא  באמצעות צריבת חומצה על גבי לוח המתכת, שהינה בדרך כלל נחושת, אבץ, או אלומיניום.

לאחר מכן הלוח עובר טבילה בחומצה לפרקי זמן שונים ליצירת גוונים ועומקים שונים.

תחריט

בשלב הבא האמן ממלא בצבע את החריצים והשטחים המחוספסים  שיצר בלוח. בשלב זה צורת הניקוי והסרת הצבע חשובה ליצירת אפקטים של כהות או קונטרסטים בין דרגות אפור שונות.

כאשר הפלטה מוכנה להדפסת נסיון היא מונחת על מכבש, שעליו מונח בזהירות  הנייר (נייר לח). הנייר נלחץ אל הלוח באמצעות הגלגול תחת המכבש ובא על ידי כך במגע עם הצבע וקולט אותו. בדרך זו ניתן ליצור תחריטים בצבע אחד או במספר צבעים.

הצבעים הינם צבעי דפוס מיוחדים.

טכניקות החריטה העיקריות:

החריטה: החריטה על גבי לוח המתכת, בדרך כלל נחושת, ברזל או אבץ, נעשית בכמה שיטות.

שיטת התחריט יבש (Dry point ): האמן חורט ישר על לוח המתכת בעזרת חרט פלדה או יהלום וחורץ קווים ושקעים ללא צריבה. ניתן להשתמש  גם בשקפים, אם כי האפשרויות שם קצת יותר מוגבלות.

שיטה נוספת - תצריב קו בעזרת חומצה: התחריט נוצר על ידי עבודה בחרט על גבי לוח מתכת מצופה שכבת שעווה עמידה לחומצה או אספלט (חומר שחור נוזלי שנותנים לו להתייבש). הציור שנוצר בחריטה חושף  למעשה במשטח השעווה/אספלט את המקומות המבוקשים בלוח. את הלוח מטבילים באמבט עם חומצה מיוחדת. המקומות החשופים נצרבים ע"י החומצה וכך נוצרים חריצים, שבסופו של התהליך ימולאו בצבע ויועברו אל הנייר.

יש לציין שהציור ייצא הפוך על הדף. כלומר שמאל הוא ימין, כך שאם נחרוט למשל אותיות, הן תצאנה הפוכות ככתב ראי.

אקווטינטה ((Aquatint: טכניקה זו שבשמה ניתקלים לעיתים קרובות כשרואים תחריטים, מאפשרת יצירת שטחים בדרגות כהוּת והצללה שונות, התהליך עובר מן הבהיר ביותר ועד לכהה עמוק. (מעין "פיקסליזציה"  בלשון מחשבים).

בשיטה זו מפזרים על כל שטח הלוח אבקת קולופוניום אשר נמצאת בתוך מתקן מסתובב מיוחד , (או מועבר בצורה גסה דרך מסננת) שבתהליך התכתה בחום כל גרגר שלה נעשה עמיד בפני חומצה. מכסים את פני הלוח באספלט נוזלי במקומות שרוצים שיוסתרו, וצורבים אותו בהדרגה בחומצה במקומות הרצויים.  זמן השרייה בחומצה מתבצע בהתאם לדרגת כהות שרוצים להשיג במקומות שונים בציור, והוא מתחיל מחצי דקה בערך. טכניקה זו משולבת בדרך כלל עם חריטה באמצעות חרט, או עם טכניקות נוספות כך שנוצר שילוב של כתם וקו המעשיר את היצירה המוגמרת.
 

תחריט
חומצה חיה: צריבה באמצעות חומצה מרוכזת, המושמת במישרין על לוח המתכת במקומות הרצויים.

יש עוד טכניקות רבות כמו סוכר, מלח, ושילוב צילומי אבל אלה כאמור הן הבסיסיות.

שלב מילוי הצבע:  עם סיום עבודת החריצה והצריבה של הלוח מורחים לאחר ניקוי פני השטח, את כולו בצבע הרצוי, ולאחר מכן עוברים את פניו בסמרטוטים וניירות עדינים כנייר עיתון ונייר משי בצורה עדינה,  כך שהצבע נותר רק במקומות שנחרטו או נצרבו ובמידה שהאמן בוחר. יש צבע שחור ויש גם צבעוני וניתן לשלב 2 או יותר צבעים.


תהליך ההדפסה: מניחים את הנייר המיועד להדפסה שהושרה תחילה באמבטיית מים, על פני הלוח שאותו מניחים  על המכבש שעליו כבר ממתינה הפלטה. המכבש מרופד בבדי לבד. בגלגול ידית המכבש מעביר תחת כובד הגלגל שלו את הניר והפלטה, לוחץ על הנייר ומביאו במגע עם השטחים והחריצים שמולאו בצבע.

מתחילים בהדפסות ניסיון, עם נייר פשוט יותר. ניירות ההדפס הינם יקרים למדי כיוון שהינם עבים במיוחד (300 גר')  והם נשמרים לשלבים הסופיים. ניתן לקבל הדפס גם במספר צבעים שונים ע"י הכנת לוח לכל צבע בנפרד, והדפסת הלוחות בזה אחר זה על הנייר. האמנים היוצרים הדפסים בשיטת התחריט משתמשים בכפפות לאטקס ומסיכות להגנה על הנשימה והעיניים, במיוחד בשלבי האקווטינטה והחומצות, ובזמן השימוש בחומרים לניקוי הפלטות וכן בחלוקים להגנת הבגדים.

ניתן להמשיך לעבוד על הפלטות לאורך חודשים עד שמרוצים מהתוצאה הסופית, כל אחד והדקדקנות שלו...וניתן לשמור אותן לשנים הבאות.

פלטות נחושת של רמברנדט נשמרו מאות שנים והודפסו בשנת 2004 בהולנד.

כל שיטה יש ללמוד ולפתח ולהגיע  במשך חודשים ארוכים  כדי להגיע לתוצאות הרצויות לפי מידת הסבלנות ולפי הסגנון האישי.

תחריט

למי שרוצה להתנסות (בתשלום), או לראות אמנים בעבודה, הסדנה בבית האמנים, רח' אלחריזי 9, ת"א  פעילה כל יום. כמו כן קיימות סדנאות נוספות בירושלים ובכברי.

אמני הסדנה הקבועים מקיימים מיד פעם תערוכות קבוצתיות ואישיות.

בתמונות: פלטות נחושת בשלבי עיבוד שונים, עבודות בתהליכים שונים וצילום של המכבש.

כל הצילומים והעבודות הינם של אילנה גרף. צולם בסדנת בית האמנים בת"א.  כל הזכויות שמורות.

 

הדפסת מפלטה של רמברנדט
תגיות: 

תגובות

תחום מעניין מאוד, אני יודע שנעשה שימוש בתחום במצוות

התחום מעניין מאוד שימוש נרחב נעשה בחריטה על שיש למצוות
www.morsigns.co.il

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אילנה גרף