אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אבו גוש: קריית יערים העתיקה - היסטוריה של דו- קיום


התמונה של רבקה שפק ליסק
אבו גוש: קריית יערים העתיקה - היסטוריה של דו- קיום

אבו גוש: קריית יערים העתיקה - היסטוריה של דו- קיום. סמל המועצה.

לתושבי אבו גוש, קריית יערים העתיקה, יש היסטוריה של דו- קיום עם היהודים בישראל

אבו גוש שוכנת בהרי יהודה מערבית למבשרת ציון, על כביש מספר 1 המוביל לירושלים. באבו גוש חיים  6,270 תושבים עפ"י נתוני 2011 . תושביה הם בחלקם מוסלמים ובחלקם נוצרים. לאחרונה גרים בה גם יהודים.

מעשה הוונדליזם שנעשה לאחרונה באבו גוש הוא שערורייתי עפ"י קנה מידה כלל אנושי ועוד יותר בשל העובדה שתושבי אבו גוש היו מאז ומעולם ידידיהם של היהודים.

התקופה הפליאוליתית ( כ- 1,000,000 – 20,500 לפנה"ס )

מערבית לאבו גוש נמצא תל עתיק שראשיתו בשלב מסויים בתקופה הפליאוליתית. בסקר ארכיאולוגי שנערך באוגוסט 2011 נחשפו טרסות, מתקנים חקלאיים, בורות מים, שרידי מבנה  ומערות קבורה מהתקופה הפליאוליתית.

התקופה הניאוליתית (8,500 – 8,300 לפנה"ס )

בתל נמצאו גם שרידים מהתקופה הניאוליתית . בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקום בשלהי שנות ה-  1970 ע"י משלחת צרפתית,  ב- 1995ו באפריל 2003 ע"י רשות העתיקות, נחשפו שרידי יישוב ניאוליטי.

 

התקופה הכנענית  (200 -1,200 לפנה"ס )

(תקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת)

בתקופה הכנענית נקרא היישוב  בתל העתיק ליד אבו גוש בשם קריית הבעל.

 

תקופת ההתנחלות (1300 – 1000 לפנה"ס)

(שלהי תקופת הברונזה וראשית תקופת הברזל )

התל  העתיק של קריית יערים נמצא מערבית לאבו גוש . בקריית הבעל שהפכה לקריית יערים השתקעו, עפ"י המסורת המקראית, משפחות שהתייחסו על חור,אפרת וכלב (דבה"י א' ב',נ' – נ"ב ). קריית יערים נכללה, תחילה, בנחלת שבט בנימין אבל מאוחר יותר הצטרפו בני שבט יהודה והעיר הייתה משותפת לשני השבטים.

החוקרים משערים שלמעשה מדובר בשני יישובים במקום: היישוב הכנעני קריית  הבעל או בעלת, והיישוב הישראלי קריית יערים.

קריית יערים שכנה על  אחת הדרכים הראשיות . דרך זו עברה מנחל שורק דרך בית שמש, דרך תמנתה ומשם דרך קריית יערים לירושלים.

קריית יערים קשורה, עפ"י המסורת המקראית, לנדידת ארון הקודש (שמואל א', ו' כ' ואילך). בספר שמואל מתוארת העברת הארון מבית שמש לקריית יערים.

 

תקופת  הבית הראשון (המאה ה-10 – 587 לפנה"ס )

לאחר שדוד המלך העביר את הארון לירושלים ירדה חשיבותה של קריית יערים.

בשנה ה- 5 לשלטונו של רחבעם בן שלמה, בשנת 924 לפנה"ס ערך שישק מלך מצרים מסע כיבוש לארץ ישראל. שישק כבש, בין השאר, את ערי המצודות בממלכת יהודה ששלטו על הדרך הראשית לירושלים בין גזר וגבעון. קריית יערים (היא בעלת) הופיעה ברשימת ביצורי המלך שלמה וסביר להניח שהיא נכבשה ע"י שישק.

לאחר פילוג הממלכה נשארה קריית יערים בתחומי ממלכת יהודה והייתה מיושבת לאורך כל תקופת הבית הראשון.

יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי זמנה של רשימת המחוזות של ממלכת יהודה. המחלוקת היא בין ימי יהושפט לימי יאשיהו. פרופ' יוחנן אהרוני בדעה שהחלוקה נעשתה בימי יהושפט, ברבע השני של המאה ה-9 לפנה"ס לאחר פילוג הממלכה בימי רחבעם- ירבעם

ממלכת יהודה חולקה למחוזות. מחוז קריית יערים השתרע מנחל שורק בדרום עד גבול ממלכת ישראל בצפון, וכלל את הרבה, היא בית שמש, ולדעת פרופ' יוחנן אהרוני גם את צורעה ואשתאול ואולי אף את אילון.

 

התקופה הפרסית (538 – 333 לפנה"ס )

לאחר הכרזת כורש בשנת 538 לפנה"ס בה התיר לגולי בבל לחזור לארצם, התארגנו שבי ציון עפ"י יישובי המוצא שלהם. תושבי קריית יערים הוזכרו ברשימת בני המדינה העולים מן השבי (עזרא ,ב', א- ואילך: נחמיה ז', ו' – ל"ח )

 

התקופה הרומית (63 לפנה"ס – 324 לס' )

קריית יערים הייתה מיושבת לאורך תקופת הבית השני. אבל, בזמן המרד הגדול (66 -70 לס' ) הוקם בה מחנה צבאי ליחידה של הלגיון ה- 10, שהובא כדי לדכא את המרד. ואכן, באבו גוש התגלו כתובות של הלגיון ה- 10. לאחר דיכוי המרד נשאר הלגיון ה- 10 בירושלים ובסביבתה. עפ"י הממצא הארכיאולוגי נשארה שם יחידה של הלגיון ה- 10 לפחות עד 73 לס'. במקום אף הוקמה מצודה רומית. אבו גוש נבחרה כבסיס הלגיון משום שהייתה על אם הדרך לירושלים.

כתובת אחת נמצאה על הקיר החיצוני ליד הכניסה לכנסיית המנזר הבנדיקני.

מסקרים שנערכו באזור ירושלים מתברר שלאחר דיכוי המרד הגדול נותרו יהודים מעטים כאריסים בסביבות ירושלים והאדמות חולקו לחיילי הלגיון ה- 10 ולפקידים רומיים.

 

התקופה הנוצרית – ביזאנטית (324 – 640 לס' )

סביר להניח שאוכלוסיית אבו גוש בתקופה זו הייתה נוצרית. בתקופה זו נבנתה באבו גוש כנסייה. הכנסייה נהרסה ב- 614 לס' , כאשר הפרסים השתלטו זמנית על הארץ. הכנסייה נותרה חרבה עד 1924 . בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו ביולי 2003 נחשפה מערת קבוה ביזאנטינית ובה שברי קנקנים. כמו כן, נחשפו שרידי מבנים שכללו רצפות וחלקי קירות.

 

התקופה הערבית- מוסלמית (640- 1099 )

הערבים בנו חאן על האתר בו עמדה בעבר המצודה הרומית, כפי שדיווח התייר הפרסי ניר חוסרו. אבל, בתקופה זו שונה שם היישוב לקריית אל- ענב.

אין מידע על הרכב האוכלוסייה בתקופה זו.

 

התקופה הצלבנית  (1099 – 1260 )

 ב- 1141 הועבר היישוב לידי מסדר ההוספיטלרים. הם בנו ליד החאן את כנסיית התחייה. הכנסייה נהרסה  ב- 1187, בתקופה שצלאח א- דין השתלט על האזור. בסוף המאה ה- 14 הוקם ליד הכנסייה  המנזר הבנדיקטיני. המנזר קיים עד היום ועל קירותיו מצויירות פרסקות.

הנזירים חיו במנזר עד סוף המאה ה- 15 . המנזר נהרס ע"י פורעים ערבים.

 

התקופה הממלוכית (1260 – 1516 )

אין כל מידע על קריית יערים בתקופה זו. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במחצית הראשונה של 2003 נחשפו שרידי מבנים מהתקופה, שכללו שרידי קירות ורצפות. במאי 2009 נחשפו שרידים נוספים.

 

התקופה העות'מאנית (1516 – 1918 )

בין יחידות הצבא העותמא'ני שכבשו את הארץ מידי הממלוכים הייתה גם יחידה של חיילים צ'רקסים מהקווקז. אחת המשפחות, משפחת אבו גוש התיישבה במקום והוא נקרא מאז אבו גוש. ההיסטוריון עראף אל- עראף כתב שמוצאם של תושבי אבו גוש הוא מאזור בשם אינגושה, בין צ'צ'ניה לגיאורגיה. לדעתו, השם אבו גוש הוא שיבוש של השם אינגוש.

השולטן העות'מאני העניק למשפחת אבו גוש את האחריות על גביית מס המעבר (מכס) מהנוסעים בדרך לירושלים. מעמדה זה איפשר למשפחה לצבור כוח והשפעה במאה ה- 18 ובמחצית הראשונה של המאה ה- 19. בני המשפחה ניצלו את מעמדם למעשי שוד בקרב הנוסעים לירושלים. אבל, בתקופת כיבוש הארץ ע"י איברהים פשה בנו של מוחמד עלי המצרי (1832 – 1840 ) בוטלה גביית מסי המעבר בדרך לירושלים וכתוצאה מכך ירדה המשפחה ממעמדה.

באמצע המאה ה- 19 העניק השלטון העות'מאני רשות למרקיז הצרפתי שארל דה – ווג להקים מחדש את כנסיית התחייה מימי הצלבנים. עבודות השיקום של הכנסייה נמשכו עד 1907.

בשלהי המאה ה- 19 הצטרפו לתושבים הצ'רקסים מתיישבים נוצרים.

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במחצית הראשונה של 2003 נתגלו שרידי קירות ורצפות. במאי 2009  נחשפו שרידים נוספים.

 

תקופת המנדט הבריטי (1918 – 1948 )

ב- 1924 נבנתה באבו גוש כנסיית "גבירתנו של ארון הקודש" ולידה מנזר. היא הוקמה על שרידי הכנסייה הביזאנטית

במפקד האוכלוסין שנערך ע"י ממשלת המנדט הבריטי ב- 1931 נמנו באבו גוש 601 תושבים ו- 25 מתוכם היו נוצרים והשאר מוסלמים ממוצא צ'רקסי. הכפר מנה 138 בתים.

התנועה הציונית הקימה בקרבת אבו גוש את הקיבוצים קריית ענבים ומעלה החמישה. בין הקיבוצים לאבו גוש נוצרו יחסי ידידות.

 

ישראל

כאשר החלה מלחמת העצמאות, היה הכפר אבו גוש הכפר היחיד באזור הכפרים הערביים בסביבה שנקט במדיניות של ניטרליות, מבחינה פורמלית, אם כי, למעשה, שיתף פעולה עם השכנים היהודים ועם צה"ל. למרות זאת, גורשו חלק מהתושבים במסגרת צו פינוי שהוצא ב- 1948 . אבל, השכנים היהודים התארגנו והקימו את "הוועד למען גולי אבו גוש" וב- 1950 חזרו רוב הגולים לכפר. בין הפעילים ב"וועד למען גולי אבו גוש " היו, בין השאר, אורי אבינרי, עמוס קינן וערי ז'בוטינסקי.

בזמן קרבות מלחמת העצמאות נהרג בשוגג, ליד מצודת המשטרה הבריטית, ליד אבו גוש, האלוף דוד מרכוס, שהיה מפקד חזית ירושלים. לזכרו, הוקמה במקום אנדרטה.

אוכלוסיית הכפר גדלה ל- 1,900 ב- 1972 , ל- 4,100 ב- 1995 ול- 6,094 ב- 2010 . הכפר הוא כפר משגשג והוא התפרסם במסעדות בהן מוגש אוכל מזרחי.

ב- 1975 הוקמה מערבית לאבו גוש שכונה של חסידי טלז.

בכנסיית "גבירתנו של ארון הקודש" נערכים פעמיים בשנה פסטיבלים של מוסיקה ווקאלית.   

בראשית 2013 הוחל בבניית אחד המסגדים הגדולים בארץ. הפרוייקט הוא פרי שיתוף פעולה בין תושביו הצ'רקסים של הכפר וממשלת צ'צ'ניה. יהודי יליד צ'צ'ניה הוא שתיווך בין תושבי אבו גוש הצ'רקסים ובין ממשלת צ'צ'ניה. משלחת של תושבי אבו גוש בראשות ראש המועצה יצאו לביקור בצ'צ'ניה ובביקור סוכם על תרומה של ממשלת צ'צ'ניה לבניית המסגד. ממשלת צ'צ'ניה תרמה למעלה מ- 2 מיליון דולר לבניית המסגד והבטיחה כ-1 מיליון דולר נוספים לשיפוץ הכביש המוליך למסגד.

בעקבות חידוש הקשרים בין תושביה הצ'רקסים של אבו גוש וארץ מוצאם, ביקר באבו גוש שר החוץ הצ'צ'ני בראש משלחת שכללה חברי פרלמנט ואת אשתו של נשיא צ'צ'ניה, קדירוב. כמו כן, מתוכננים חילופי תלמידים.

תגובות

הערה לגבי אבו גוש בעת העתיקה

בצד התיאור המקראי של התקופה ראוי להציג גם את הזוית ההיסטורית.1.סביר להניח ששהאזור של קריית יערים היה חלק מיהודה
כיון שהגבול המערבי בקו זה היה אזור בית שמש.אלא שעד השליש האחרון של המאה 9 ממלכת יהודה הייתה יישות שלעיר מצודה קטנה עם כמה כפרים בהרי יהודה. רק לקראת השליש האחרון של המאה ה9 לפני הספירה התאפשר ליהודאים לרדת מההרולגלוש לכיון השפלה לעבר בית שמש ולהקים כעבור כמה עשרות שנים ממלכה. התהליך מדוע רק לקראת הסוף המאה ה9 הוסרו החסמים
שמנעו תהליך זה קודם הוא נושא בפני עצמו. 2. מסע שישק נערך במחצית המאה ה9 לפנה"ס בתקופה הטרום מדינתית של יהודה ולכן למשל בכתובת אמון שבקרנק לא מוזכרת כלל ירושלים.מסע שישק עבר אומנם מדרום לצפון ועבר באזור אילון אבל המטרה הייתהצפון הארץ כאשר מטרת המסע לא הייתה זריעת הרס(ממילא בסוף תקופת הברונזה המאוחרת ותחילת תקופת הברזל לא היה הרבה מה להרוס) אלא מסע של הפגנת כוח הפגנת נוכחות
3.ספק אם בתקופה הפרסית היה שם יישוב יהודאי. אין שום ממצאים להוציא את הסיפור המקראי. מבחינה ארכיאולוגית אנו יודעים
שאם בתקופת הברזל הטרום פרסית בשפלת יהודה נמנו כ 1170 דונם של שטח מיושב הר בתקופה הפרסית אומדן השטח המיושב
באזור שפלת יהודה נע בין 195 ל390 דונם מיושבים.( אגב תמונה אופיינית לכל אזור ממלכת יהודה והיא אחת הסיבות החשובות להערכה ההיסטוריונים ששבי ציון היו קבוצה קטנה מאוד)

התל של קריית יערים עדיין לא נחפר בצורה יסודית

המידע הארכיאולוגי הוא מצומצם ומגיע רק מחפירות הצלה.

אין ספק ששבי ציון היו קבוצה קטנה- אבל מה הקשר לקריית יערים?

הנושא פשוט עדיין לא נחקר.

לעומת זאת , יש כבר מספר אתרים שכן נבדקו באופן יסודי.

גיורא נוטה עקרונית לגמד את ההיסטוריה היהודית של ארץ ישראל

שמתי לב לתופעה חוזרת בתגובותיו של גיורא:רק לגמד, ולצמצם את הדברים.

תופעה המשקפת אגנדה פוליטית ולא כתיבה של היסטוריון.

אפרים שטרן קבע במחקרו את גבולות פחוות יהודה

עפ"י המידע ההיסטורי והארכיאולוגי עליו התבסס שטרן, קריית יערים נכללה בפחוות יהודה.
לא נותר אלא לחכות לחפירות בתל העתיק.

חפירות ההצלה המוזכרות במאמר נעשו בתחום אבו גוש.

גבולות פחוות יהודה

עקרונית גבולות פחוות יהודה מוסכמים פחות או יותר וסביר מאוד שקרית יערים הייתה חלק מהפחווה. בגדולגבולות הפחווה היו מצפון לדרום- קרוב ל50קילומטר- למשל בין מצפה לבית צור ובקו מזרח מערב- בערך 40 קילומטר- למשל בין יריחו עד בית שמש עד עזקה . גזר מחוץ לפחווה. השאלות הן:1 מי היו המקומיים במקום טרם גלישת היהודאים מההר לשפלה והאם ואיך הם התמזגו עם
היהודאים כחלק ממלכת יהודה. 2 התקופה הפרסית הייתה בעיקרה תקופה של דילול ושל התמעטות אוכלוסייה בפחווה. היוצא מן הכלל היה חבל בנימין. אבל אזור השפלה שממערבה לירושלים היה גם הוא אזור של הדלדלות יישובית ולכן אני בספק לגבי ההיתכנות היישובית בקרית יערים.מסכים עם רבקה שלא נותר אלא לחכות לחפירות בתל העתיק . צריך רק לזכור שבגדול התרבות
החומרית מאותה תקופה דלה למדי.

גם מספר בני העלייה ה- 1 וה- 2 היה קטן: לא הגודל אלא המפנה והמגמה

גיורא מזלזל במספר שבי ציון.
זוהי איננה גישה של היסטוריון הקובע חשיבותו שלאירוע ע"י מספר המשתתפים ההתחלתי.

שיבת ציון הניעה מגמה שהלכה וגדלה כשם שהעליות הראשונות סללו את הדרך לשיבת ציון בימינו.

לא מזלזל בשבי ציון . ההיפך !

אין שום זילזול. את טועה בגדול.ההיסטוריונים מעריכים כיום והערכתם זאת נתמכת על ידי הארכיאולוגיה שמספר שהשבים מבבל
היה כאלפיים איש שהם כעשרה אחוזים מכלל גולי יהויכין ואחריו צדקיהו(רוב היהודאים לא הוגלו). יחד עם זאת השבים מבבל
עם הגולים הנשארים בבל עם חבירת השבים לרוב היהודאים שנשארו בארץ חתומים על מהפכה תרבותית אדירה: הם לקחו את ישראל הקדום שהיה כדוגמת שכניו מאות רבות של שנים עם פאגאני עובד אלילים והחלו תהליך מואץ של מעבר למונותאיזם
של יצירת אוסף פולחנים שלימים יבשיל ליצירת הדת היהודית. אין טעם לגלוש לנושאים מעב ר לנושא הנקודתי היתכנות יישוב יהודי בקריית יערים בתקופה הפרסית נושא שהוא קטע קטן ממאמר מקיף של רבקה על האזור הנידון

לא מקובלים עלי דבריך וגם לא על היסטוריונים שאני מכירה.

שוב ניסיון, לסלף ולגמד את ההיסטוריה של העם היהודי

העובדה היחידה הנכונה היא שרוב תושבי יהודה לא הוגלו- רק העילית.

חסוך מאתנו את הכתיבה מחדש של ההיסטוריה בהתאם לאג'נדה הפוליטית שלך.

שוש פוליטיקה היסטוריה

ממש בימים אלה מסתיימת שנת לימודים אקדמית סטודנטים רבים מתכוננים ממש עכשו למבחנים משננים וחוזרים על החומר
ובמקום להגג על פוליטיקה אולי תואילי לבדוק את הסיאלבוסים את הנושאים למבחן את הבביליוגרפיה שצריך לקרוא
לקראת אותם מבחנים קרבים את דפי ההנחייה שבאתר האוניברסיטה ואז אולי תביני שאולי את מבינה בנושאים אחרים
אבל בתחום זה כדאי שתרשמי לכמה קורסים. אוניברסיטת תל אביב הפקולטה למדעי הרוח על שם לסטר וסאלי אנטין
רחוב חיים לבנון רמת אביב תל אביב. לקראת סוף הקיץתוצג התוכנית המלאה הן לסטודנטים מן המניין והן לקהל הרחב.
רק שימי לב שם לומדים לא עוסקים בפוליטיקה

יש מיעוט פוסט- ציוני באקדמיה שזוהי התזה שלו

ידוע שיש היום מיעוט באקדמיה המנסה להחדיר תזה חדשה לחקר ההיסטוריה היהודית של ארץ ישראל. מדובר במיעוט ונא לא לנסות להציג זאת כזרם המרכזי בחקר א"י

מיעוטים ואקדמיה על פי שוש

אני מקווה שתכתבי מאמר שאולי ישכיל אותנו במה הקשר בין נושאי הדיון לבין ציונות בין ציונות לבין פוסט ציונות
ואפילו גם מהי ציונות עלפ מה שלמדת בבית מדרשך. אולי אז נבין את חידת הקשר בין לימוד מדעי של היסטוריה לבין
זבוטינסקי או בורוכוב או הקשר בין היסטוריה למארכס או למילטון פרידמן או הקשר בין לימוד היסטוריה לבין נתניהו או לפיד
אני מצפה למאמרך שכן קטונתי בינתיים מלהבינך. עד אז אולי תהרהרי שאפשר לרכוש השכלה בשביל ההנאה מבלי להיות
מכור כפייתי לנושאים פוליטיים. בכל זאת יש אנשים שפוליטיקה היא לא ממש הנושא הכי מרכזי בחייהם
צריך כוחות מיוחדים כד לחבר סקר ארכיאולוגי ולימוד תרבות חומרית באתרי חפירות עם מפלגות פוליטיות. אולי את נחנת הכוחות אלה

שלמה זנד כבר הוכיח כיצד עושים פוליטיזציה של ההיסטוריה

הפוליטיזציה של ההיסטוריה קשורה בפוליטיזציה של הארכיאולוגיה.

הכל במטרה לגמד את ההיסטוריה היהודית

שוש-שמעון-ריבקה

מעניין איך רבקה מצליחה להכנס לויכוח תחת שמות שונים.

לנאפסו - מוצא משפחת אבו גוש

"מוצאם של תושבי אבו גוש הנוכחיים הוא, על פי מסורתם, מהקווקז‏‏, מאינגושטיה ומשיבוש השם אינגוש נוצר שם היישוב, אבו גוש‏" - ויקיפדיה

ועוד בנושא - חיילים צ'רקסים

מהאתר התיירות ינוקא
"בתקופה העות'מנית, בשנת 1517 הגיעו הצ'רקסים שמוצאם מהקווקז והשתתפו עם התורכים בכיבוש הארץ. בין יחידות הצ'רקסים הגיעה משפחת אבו גוש והתיישבה בכפר קריית אל-ענב. מכאן שמו הנוכחי של הכפר, אבו גוש. "
http://www.challengetourism.co.il/places-sites/judean-mountains/kiryat-yearim-abu-ghosh

וגם יעל בדיחי מספרת..
"מי היה השיח‘, ומי היא משפחת אבו גוש? המסורת בכפר מספרת כי מוצא המשפחה הוא צ‘רקסי. וכי אבי המשפחה הגיע לארץ ישראל עם הכיבוש העותמאני, יחד עם סאלים הראשון, בשנת 1516. באבו גוש מסבירים את צבע עורם הבהיר כמורשת גנטית של האב הקדמון הצ‘רקסי, ואילו השם אבו-גוש הוא גילגול של השם ”אנגושיה“ - מוצא המשפחה.."
http://www.yael-badihi.com/index.files/Page2541.htm

בתור צ׳רקסי , זה ממש לא נכון שהם צ׳רקסים אלא ערבים

תושבי אבו גוש היקרים... תפסידו לטעון שאתם צ׳רקסים כי אתם לא נראים כמו צ׳רקסים, לא דוברים את השפה הצ׳רקסית לא מכירים ת׳מנהגים של הצ׳רקסים ולא מאכלים ולא כלום!את מתביישים על היותכם ערבים

צ׳רקסים ואינושטיה

רק מהסיפור פה אפשר להבין שיש ערבוב דברים, קודם כל צ׳רקסים (קוראים לעצמם אדיגה) הם לא אינגושטים (שקוראים לעצמם גלגאי) לא יכול להיות שהיה חי שם משפחה צ׳רקסית מאינגושטיה ואין שם משפחה כזאת אבו-גוש בצ׳רקסית, צ׳רקסים לא חיו מעולם באינגושטיה, אני לא יודע מאיפה הביאו את הסיפור הזה.

דבר שני מה שמאפיין עם זה תרבות משותפת, שפה משותפת וזיקה וקשר לשטח גיאוגרפי מסויים, תושבי אבו גוש דוברי ערבית כשפת אם, תרבות ערבית נטו, ואין להם שום זיקה לקווקז, וחוץ מזה היום יש בדיקות גנטיות וזה יכול להעיד על מה מקורם באמת.

תושבי אבו גוש הם ערבים בלאומיותם שבגלל המצב האפלייתי פוליטי בארץ מסתמכים על סיפורים בכדי להציג את עצמם כלא ערבים, יש מקורות בערבית גם שאומר שתושבי אבו גוש הם ממוצא ערבי.
יכול להיות שהיה חי שם משפחה צ׳רקסית אחת במאה ה-12 בתקופה הממלוכית או בתקופה העותמאנית אחרי, אבל הם נטמעו באוכלוסיה המקומית, זה בדיוק שהיהודים פה יטענו שהם הכנענים, או הערבים המצרים שהם הפרעונים ושהטורקים שהם החיתים... זה אבסורדי לחלוטין.

צ'רקסים

ככל הידוע לנו הצ'רקסים הם משבטי הקווקז.הם התרכזו בצפון הארץ והקימו בזמנו שלושה כפרים: 1 הצפוני ביותר ריחנייה בגליל
העליון כפר קמא בגליל התחתון והדרומי ביותר באזור חדרה - גאבה. הכפר האחרון לא שרד וכך אלפי הצ'רקסים החיים בישראל מרוכזים בשני הכפרים שנותרו. הם קוראים לעצמם אדיגה( נדמה לי שפירושו האדם הטוב או האדם המושלם או משהו בסגנון)
הישראלי הממוצע מכיר אותם בעיקר מהשירות הצבאי והם מדגישים את הלכידות ושימור העדה ולכן הם נמנעים מלהתפזר
ולגור ביישובים אחרים

יש בארץ 2 קבוצות של צ'רקסים:מהמאה ה- 16 ומהמאה ה- 19

הצ'רקסים של אבו גוש הגיעו לכאן כחיילים בראשית המאה ה- 16 .
הצ'רקסים של הגליל הגיעו בשלהי המאה ה- 19 כפליטים שברחו מהשלטון הרוסי.

חבל, שיש נתק בין 2 הקבוצות.
פגישה בין ראשי כל היישובים תניח יסוד ליחסים ידידותיים.

הסטודנט שסיפר לי שאנשי אבו גוש הם צ'רקסים עשה זאת לתומו כאשר נתתי לו טרמפ מהאוניברסיטה בירושלים לפני למעלה מ- 10 שנים. לצערי איני זוכרת את שמו.

מפגש בין צ'רקסי לתושבי אבו גוש

חייל צ'רקסי ששירת כמוני בגזרה של אבו גוש :

"אכן שמעתי שלפני דורות רבים הגיע משפחה והתיישבה במקום, אך עם הזמן התבוללה המשפחה ונכחדה בקהילה הערבית, גם מי שהיה במסעדה הלבנונית במקום יגלה כי רשום על התפריט של האוכל רקע על היישוב שמסביר כי היישוב היא מושב צ'רקסי במקור, אני אישית כששירתתי בגזרה בשירות סדיר נתקלתי באנשים מהכפר הנ"ל שמגדירים את עצמם כצ'רקסים, למרות שהם 200 אחוז ערבים, אני מסביר את טענתם מהסיבות הבאות: ערביי ישראל מקופחים במידה מסוימת במדינה היהודית, ואם יש אפשרות לערבי להגיד שהוא משהו אחר, למרות שהוא לא, הוא יגיד שהוא משהו אחר. הצאצאים של הכפר אכן בתת מודע יודעים על המשפחה הצ'רקסית שהייתה בזמנה ונכחדה במקום אז הם מלבישים את זה על עצמם. פעם אחת אפילו מישהו אמר לי שהוא צ'רקסי, אחרי שהוכחתי לו שהוא לא, ביקשתי ממנו להיפגש עם אדם,כל אדם, אם אשר קיים ועדיין חי שאגיע אליו ושיציג את הצ'רקסיות הנוטפת של אבו גוש, דבר שלא קרה, ועוד הוספתי וחקרתי וחקרתי לעומק הכפר, דיברתי עם אנשים מבוגרים, שוחחתי עם מבקרים, ואף פעם לא יצא לי לפגוש בדמות אחת שיודעת אפילו מילה אחת בצ'רקסית. הכפר נטו ערבים שהמשפחה שהייתה נבלעה לתוכה. יותר מזה, הכפר מאופיין במשפחות הרבות המעורבות עם הכפרים שמצפונה, קטנה, בידו, כפרים פלסטינים בפרברי הדרומיים של רמאללה, אך יש לציין את הסדר הקיים בו והתיירות המשגשגת, בעלת מסעדות החומוס הכי טובות בארץ. לקרוא לערביי אבו גוש "אבו אדיגה" זה סילוף כמו הבחור הערבי שטען שהוא צ'רקסי, ולא רק סילוף, אלא עידוד לתושבי אבו גוש להתפאר במה שהם פשוט לא, זה כמו לקרוא לשיבלאויים שוודים"

נציגי הצ'רקסים בגליל חייבים להיפג ם נציגי אבו גוש

זוהי הדרך היחידה לבדוק את הנושא.

לא ברור לי מהי ההתנגדות לקבל את הטענה שהם צ'רקסים. עברו כ- 600 שנה מאז הם עזבו את הקווקז וכנראה, - לא בדקתי - הם לא שימרו את אורח החיים הצ'רקסי.
מדוע שהסטודנט שלי יגיד שהוא צ'רקסי אם הוא לא. אין בזה כל הגיון. והוא אמר לי את זה לפני למעלה מ- 13 שנים.

הוא אמר כי הוא...

הוא אמר שהוא צ׳רקסי כי הוא היה מת להיות, אם זה מה שאת רוצה לשמוע, 600 שנה חי משפחה אחת (שלא יודעים מה היה אם זה צ׳צ׳ני צ׳רקסי או אינגושי) בתוך אוכלוסיה ערבית, עם מי ילדיהם התחתנו? עם האחיות שלהם?? הם התערבבו עם הערבים, וכיום הם ערבים לכל דבר, את רוצה לראות צ׳רקסים תבואי למוזיאון בכפר כמא, ותוודעי לצ׳רקסים.

צ׳רקסי זה לא כת או דת שאפשר להצטרף אליו, כל פושטק שיחשוב שיש לו דם צ׳רקסי נראה לך ייחדב צ׳רקסי?? שיעשו בדיקה גנטית וידעו מה הם... כאילו הפרמטר הערבי לא קיים בהם יותר?? יש לכמה מהם סבא רבא מלפני 600 שנה שהוא לא ערבי אז מסתמכים על זה, ומה לגבי הפרמטר הערבי שקיים גם בהם כל ה-600 שנים האלו?? כאילו זה כבר לא נחשב?? אם ההורים שלך ערבים והסבים שלך ערבים ורק סבתא של אמא שלך צ׳רקסית, אז את צ׳רקסית?? מה לגבי כל האחרים שהם לא צ׳רקסים?

חשוב לא לערבב ולבלבל בין המונחים השונים לגבי הצ'רקסים

הצ'רקסים הם קבוצה המורכבת מ= 12 שבטים מהקווקז
צ'צ'ניה זה שם של מדינה
אינגושיה - שם של אזור

תמוהה ההתנגדות של צ'רקסים כאן להכרה בצ'רקסים של אבו גוש

הצ'רקסים של אבו גוש הגיעו לכאן כחיילים צעירים ב- 1516 ובניגוד לצ'רקסים של הגליל, שהגיעו בשלהי המאה ה- 19 לא שמרו, כנראה, על מנהגיהם.
אבל, אין הדבר פוסל את העובדה שמוצאם הוא צ'רקסי.
יש יהודים רבים שלא שמרו על אורח חיים יהודי, אבל זה אינו פוסל את היותם יהודים.
לא מובנת לי השנאה הזאת

אבו גוש לא צ׳רקסים

תגידי את לא מבינה מה אומרים לך? את אקדמאית עוד ממה שהבנתי, תבדקי עם חן ברם אנתרופולוג שהיה חי בין צ׳רקסים כאן והיה גם בקווקז.
500 שנה ה-״צ׳רקסים״ האלו (שהיום טוענים שהם צ׳צ׳נים דרך אגב וזה לא אותו דבר) חיו והתבוללו בתוך ערבים, כיום הם ערבים לכל דבר, אין בהם שום דבר צ׳רקסי, זה לא קשור לשנאה זה התחזות לעם, בכדי לקבל כביכול ״יחס״ אחר, אם הם צ׳רקסים אז שיתחילו להתגייס כחובה לצה״ל, אם הם צ׳רקסים שידברו צ׳רקסית, שיתנהגו כמו צ׳רקסים, והכי שייראו כמו צ׳רקסים. משהו שהם לא... וצ׳רקסים הם לא כמו יהודים, אתם רואים את הדת והלאום לאותו דבר, אנו לא רואים כך וגם כל העולם לא רואה כך.
אני מביא לך דוגמאות ואת לא מנסה או מסוגלת להבין בכלל כי את בור ועם הארץ...

אביא לך עוד פעם דוגמא, אם כל עץ המשפחה שלך היו ערבים עד לפני 500 שנה, ופשוט יש לך יחיד בעץ המשפחה שהוא לא ערבי, בוא נגיד שוודי, אז את צאצא של שוודים? אז את שוודית? ובכלל לא ערביה??
איפה את חיה תגידי, ואם יש לי אני כצ׳רקסי סבא רבא מונגולי מלפני 500 שנה אז אני מונגולי? וכל הצ׳רקסים בשושלת שלי לא נחשבים יותר כלומר רק הסבא רבא המונגולי קובע, לפי מה שאת אומרת.

מקווה שתביני ותפנימי, ואם את רוצה ללמוד על צ׳רקסים את מוזמנת לבוא לכפר כמא למרכז המורשת הצ׳רקסית, ודברי גם עם חן ברם.

לא משעמם איתך רבקה..

לא משעמם איתך רבקה..

להצטרף ולתמוך בקביעתה של רבקה

אפשר וראוי לחלוק על רבקה בנושאים היסטוריים( ואני חולק עליה בנושאים רבים) אבל מרוב תגובות על מאמרה בנושא אבו גוש
אנו לא שמים לב לעיקר: קביעתה הקולעת והכל כך נכונה ש" מעשה ה ואנדאליזם שנעשה לאחרונה באבו גוש הוא שערורייתי
על פי כל כל קנה מידה אנושי" אני מקווה שכל הקוראים והמגיבים מצטרפים לרבקה בגינוי המעשה המחפיר

גיורא הנודניק, די עם האג'נדה הפוליטית. הבנו

אתה שייך לגזע הנאור. אתה מיוחד, עדין נפש, יודע כל והומאניסט ענק.
עכשיו חלאס.

לא נודניק

גיורא אף פעם לא נודניק, תמיד מעניין. אפשר לא להסכים זה עם זה גם בלי כינויים.

לא קשור לתג מחיר

אני מגנה את התג מחיר, אבל לא על זה התדיינו פה, זו התחזות לעם אחר בכדי להצטייר כ-"לא" ערבים בעיני אחרים, אני שירתתי בירושלים, והייתי באזור של אבו-גוש המון פעמים, היו שם שבח"ים (שוהים בלתי חוקיים מהרשות) רוב הכפר 60% הם ממוצא פלסטיני מהכל הכפרים הסמוכים, אין שם שום נפש קווקזי, יש שם גם עמים אחרים כמו ארמנים נוצרים, ויכול להיות שגם איתם הם התערבבו.

נסיתי לדבר איתם בצ'רקסית לא ידעו שום מילה, לא נראו כמו צ'רקסים, לא התנהגו כמו צ'רקסים, לא היו להם שמות משפחה צ'רקסים, פשוט סתם איזו "אגדה" ששמעו שהיה שם משפחה אחת קווקזית לפני 500 שנה (צ'רקסית, אינגושית, צ'צ'נית הם עדיין לא סגורים על עצמם אפילו).

הצ'רקסים

מחכה למאמר טוב ומקיף על הצ'רקסים, לשונם ותרבותם. תודה.

לא צריך הוכחות יש תמונות ו יותר חחחח ימותו הקנאים היכנסו ...

https://www.facebook.com/Masjed.abugosh?fref=ts
היכנסו ותראו ושיהיה לכם שבוע טוב .אה לפני הכל אם אתם כל כך צירקסים למה לא בנו אצלכם כלום ... אגב נשיא ציצינה אמר את הכל בפה שלו לא צריך אותכם כדי לגיד לו מי אנחנו :) תושב מ אבו גוש

עבודת מחקר אנתרופולוגית שנכתבה למאסתר על אבו גוש , על ידי תמר?

אשמח אם מישהו מכיר

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רבקה שפק ליסק