אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בוסטון - מיזמים מונומנטאליים: עת הפירעון


התמונה של עודד רוט
בוסטון - מיזמים מונומנטאליים: עת הפירעון

שיגעון גדלות וגחמות של מנהיגי ציבור או מתכננים המבקשים להטביע חותם היסטורי באמצעות מיזמים מונומנטאליים מעמיסים עול ועלויות גבוהות על שכמם של רבים, פעמים רבות זמן רב לאחר שהיוזמים מסיימים את כהונתם השלטונית. מיזם "החפירה הגדולה" בבוסטון מהווה דוגמא בת זמננו למיזם תחבורה מונומנטאלי מכביד ושנוי במחלוקת.

בעיר בוסטון שבמדינת מסצ´וטסט בארצות הברית נמתח עורק תנועה מרכזי, המהווה חלק מכביש בין-מדינתי I-93, המחבר את מרכז העיר עם סביבתה הקרובה והרחוקה. בסוף המאה העשרים עורק התחבורה סבל מגודש תנועה כרוני במשך שעות רבות. בכ - 14 משעות היממה נעה עליו תנועה במהירות נמוכה מ – 20 קמ"ש, והוא נחשב לאחד הכבישים הגדושים והגרועים בארצות הברית. פרנסי העיר בוסטון ומתכנניה בחנו אפשרויות שונות להקל על בעיות התחבורה בעיר, ולאחר דיונים רבים התגבשה תוכנית להעמקת עורק התנועה המרכזי מתחת לפני הקרקע. התוכנית החלה להתגבש במהלך שנות השמונים של המאה העשרים. בשנות התשעים של המאה העשרים שורטטו תרשימים ונערכה מערכת הסברה כהכנה למיזם, ובשנת 1990 המיזם החל להיבנות. שמה הרשמי של התוכנית היה "מיזם העורק המרכזי/המנהרה", אך היא ידועה בציבור בכינוי העממי "החפירה הגדולה" – "The Big Dig". מיזם העורק המרכזי/המנהרה היה מיזם התחבורה הגדול והיקר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית במדינה אחת מתקציב מדינה ללא סיוע פדראלי, והוא כולל את גשר המיתרים הגדול בעולם. המיזם התרכז בעורק מרכזי שאורכו כ - 12 קילומטרים וכבישים המתחברים אליו ומסתעפים ממנו. המיזם כולל עשרות רמפות כניסה ויציאה לתוך מבוך של כבישים מהירים תת-קרקעיים.
 
פרדריק סלבוצ´י כיהן כיועץ תחבורה לראש עיריית בוסטון בשנים 1970 – 1974, ומזכיר התחבורה של מדינת מסצ´וסטס בשנים 1975 – 1978 ו – 1983 – 1990. סלבוצ´י היה אחד מהוגי ומעצבי תוכניות מיזם העורק המרכזי/המנהרה. סלבוצ´י הוסמך כמהנדס אזרחי במכון הטכנולוגי הנודע במדינת מסצ´וסטס   - M.I.T., וב – 30.3.2004 זומן להרצות בפני מהנדסים בכירים וותיקים במכון על מיזם "החפירה הגדולה". בדברי הפתיחה של הרצאתו, סלבוצ´י בחר לשתף את שומעיו בתובנה שנחרתה בזיכרונו מאחד המרצים שלימדו אותו הנדסה, פרופסור שף לאנג, שהטביע בו מטען חינוכי וערכי אותו הוא נושא כל חייו המקצועיים. פרופסור לאנג, הטיל על שתי קבוצות של סטודנטים משימה תחרותית לתכנן סכר על נהר. הסטודנטים נדרשו לתכנן סכר אופטימאלי, לאחר איזון ושילוב בין דרישות שונות וסותרות, ובהן להביא לקיבולת מרבית, לספק מים לחקלאות, להפעיל תחנת כוח, לשמש כמקום בילוי ולדאוג לזרימת המים. אחד הסטודנטים הציג בכיתה בגאווה את התוכנית שערכו, לבניית סכר בעל מבנה דק. הסטודנטים היו בטוחים שיזכו להערכה והסבירו לשאלת המרצה כי תכננו את המבנה על בסיס שאיפה לקיבולת מרבית בהתאמה לנתוני השטח. אלא שבמקום ציון לשבח המרצה נזף בתלמידים והסביר כי עליהם כמהנדסים לעתיד להציב לא רק שאלות טכניות-הנדסיות, אלא גם שאלות מוסריות ואתיות. המרצה הסביר: "אם זה הגיוני מה שאתם עושים, כמה דיקטאטורים עלולים להציב לעצמם מונומנט סמלי ולרושש את המדינה לחמישים השנים הבאות." דרישתו של המרצה לכלול שיקולים מוסריים ואתיים בתוכניות הנדסיות אכזבה תחילה את הסטודנטים שניסו לתכנן מה שנדרש מהם, אך לדברי פרד סלבוצ´י לאחר שבוע הוא הפנים והצדיק את התוכחה של פרופסור לאנג. בהרצאתו הסביר כי זה היה הרגע החינוכי ביותר בחייו, ששינה את דרך החשיבה המקצועית שלו. פרופסור לאנג הסביר לתלמידיו כי לפני שהם דואגים לבצע את העבודה כראוי, עליהם לשאול עצמם מהי העבודה הראויה?
 
מיזם העורק המרכזי/המנהרה בבוסטון עורר סערות פוליטיות ותקשורתיות, הוא ספג וממשיך לספוג ביקורות קשות, הפך למיזם שנוי במחלוקת ונתון לביקורות וחוסר אמון ציבורי. בקרב מומחים קיימים טיעון לכאן ולכאן, אך התחושה העממית הרווחת כלפי המיזם ביקורתית וצינית והעיתונות זיכתה אותו באופן תדיר להצלפות וכותרות משמיצות. מדובר במיזם יקר, מורכב ורב אתגרים מדיניים, כלכליים, תכנוניים, הנדסיים, משפטיים וסביבתיים. במיזם היו מעורבים גורמים רבים, שכל אחד מהם משך לכיוון מנוגד. כנראה שבמסגרת המיזם כוח המשיכה של כללי המוסר והאתיקה - להם חינך פרופסור לאנג - לא עמד כנגד כוחות סותרים וחזקים ממנו.
 
מיזם העורק המרכזי/המנהרה בבוסטון החל להיבנות בשנת 1990 כשהבנייה תוכננה להסתיים עד שנת 2000 בעלות של כ - 6 ביליון דולר. בפועל המיזם הושלם באיחור של כ- 4 שנים בעלות קרובה ל – 15 ביליון דולר. הציר המרכזי במיזם נפתח בשנת 2005 ורק בשנת 2007 הושלמו כל חלקי המיזם ונפתחו לתנועה. הפער בין התוכניות המקוריות לבין הביצוע היה שערורייתי, והיה מי שחישב שכל אינטש באורך המיזם עלה מעל 300,000 דולרים.
 
באפריל 2012 פרסמה סוכנות הידיעות "Associated Press" את כתבתו של בוב סלסברג לפיה הגירעונות והחובות שיצר מיזם העורק הראשי/המנהרה בבוסטון הוריש חלל כספי גדול בתקציב התחבורה של בוסטון המכביד נטל כבד ביותר על המטרופולין והמדינה, על משלמי המסים, רשות התחבורה המטרופוליטאנית, וסוכנויות התחבורה הציבורית במפרץ בוסטון. רוב מימונו של המיזם המונומנטאלי לא התבסס על חסכונות מהעבר, אלא על אגרות חוב שנועדו להיפרע במשך שנים רבות בעתיד. ראשי העיר והמדינה שיצרו את החוב סיימו את תפקידיהם, הקבלנים והמפקחים שבנו את המנהרות קיבלו את התמורה והציבור ממשיך לשלם עבור המיזם באגרות דרך, מסי דלק ומסים כללים. כדי להקל מנטל החובות הרובצים על הציבור והרשויות יורדת רמת שירותי התחזוקה של הדרכים והתחבורה הציבורית באזור בוסטון, ומנגד אגרות הדרך ותעריפי הנסיעה עולים. בשנת 2012 ובשנים שאחריה חצי מתקציב התחבורה השוטף במדינת מסצ´וסטס מיועד לכיסוי חובות העבר, ובתנאים אלו קשה ביותר לשמור על תחזוקת מערכת הכבישים, המנהרות והגשרים שנבנו במסגרת המיזם, כמו גם על כבישים וגשרים אחרים ברחבי מסצ´וסטס ועל שירותי התחבורה הציבורית באזור.
 
פרדריק סלבוצ´י התייחס בהרצאתו לסיבות העיקריות לפערי הזמן והתקציב בין התוכניות המוקדמות במיזם העורק הראשי/המנהרה לבין הביצוע בפועל. הוא ציין בין הגורמים העיקריים לפערים בין התוכניות לבין המציאות דיונים שנמשכו מספר שנים על נושאים כמו עיצוב גשר כבלים מפואר שנבנה מעל נהר צ´ארלס במסגרת המיזם, ואשר השפיע על כל לוחות הזמנים והמסגרת התקציבית של המיזם, או תוספת של טכנולוגיות תחבורה חדשות, ובהן מערכות תחבורה תבוניות מתקדמות שהעמיסו עלויות שלא תוכננו מראש. למרות שהמיזם חרג ממסגרות התקציב שהוקצו לו מראש, הוא המשיך להתנהל באמצעות מניפולציות שונות, כמו דחיית הוצאות תחזוקה לטובת הוצאות הקמה ובנייה. דחיות אלו וגלגול תקציב המיזם לעבר העתיד צפוי לגרוע מתקציבי פיתוח התחבורה בבוסטון עד שנת 2038.
 
בניית מערכת מנהרות סמוך לחוף ולנהר מחייבת בקרה ותחזוקה שוטפת ויקרה לניקוז קבוע של המנהרות ובדיקת חוסנן. כבר במהלך הבנייה של מיזם העורק המרכזי/המנהרה התגלו בעיות הנדסיות שעלולות לרמוז על בעיות תחזוקה בעתיד. בשנת 2004 התרחשה דליפה במנהרה שנמשכה כששה חודשים, וזמן קצר אחרי פתיחת מנהרה בשנת 2006 נפל לוח בטון מתקרתה והרג פועל. סיום הבנייה של המיזם המורכב לא ציין אפוא סוף לעלויות, אלא התחייבות לעלויות בקרה ותחזוקה עתידיות, קבועות ורצופות.
 
חיצי ביקורת ציבוריים נורו לעבר מנהלי המיזם מהמגזר הפרטי, ששלשלו לכיסיהם כספים רבים וניסו במקומות מסוימים לחסוך בהוצאות, ואל המגזר הציבורי שהאציל סמכויות רבות מידי לגורמים פרטיים ולא ניהל פיקוח ובקרה ראויים. כנראה שחלק מהמעורבים במיזם לא פעלו לפי הנחיות האתיקה המקצועית שהיו ביסוד אמונתו של סלבוצ´י, אשר ציין כי המגזר הפרטי - שהתגבר על אתגרים מקצועיים רבים ומרשימים ופעל לפי אמות מידה טכניות ודייקניות - היה חשוף לביקורת תקשורתית לא מקצועית ופופוליסטית מחד, ולא זכה לאשראי על הישגיו מאידך. כנראה שגם התקשורת והמדינאים לא נהגו באתיקה כלפי המגזר הפרטי והפכו אותו לשעיר לעזאזל האחראי לעיקר הכישלונות במימוש המיזם, למרות שהוא היה שותף למחדלים עם אחרים ולא אשם בלעדי.
 
כדי לסכם את השלמת המיזם, רשות כבישי האגרה של מדינת מסצ´וסטס ערכה מחקר שכלל ניתוח מקצועי של השפעות מיזם "החפירה הגדולה", שטען כי למרות העלויות הגבוהות המיזם הניב תועלת רבה במספר היבטים:
 
* שיפור זרימת התנועה והגדלת נפחי התנועה, חסכון בזמן היוממים והנוסעים וחסכון בדלק וזיהום אוויר - המערכת החדשה קיצרה התפתלויות קודמות ומנעה צווארי בקבוק שעיכבו את התנועה. בכביש החדש משולבות מצלמות, חיישנים ומערכת בקרת תנועה הפועלים באופן רציף כל שעות היממה ומייעלות את ניצול התשתיות. לפני המיזם הועלו טענות וחששות כי הוא ישרה תנועה חדשה והכבישים יתמלאו תוך זמן קצר בגודש חדש. עד למועד עריכת המחקר, תחזיות קודרות אלו לא התממשו וניכר שיפור תנועה דרמטי. הסקר המקצועי העלה כי זרימת התנועה שופרה ביחס לעבר בשיעור של 62%, העולה על ציפיות מוקדמות משנת 1990 לשיפור בשיעור של 40%, וכל זאת כאשר נפחי התנועה גדלו.
 
* איחוי מחוזות שנותקו זה מזה כאשר הכביש העילי היה פעיל - לפני המיזם עבר עורק תנועה ראשי בין-מדינתי שנבנה ככביש בטון ומתכת מוגבה שפיזר פיח עד לקומות הגבוהות של הבניינים בסביבתו. מיזם העורק המרכזי/המנהרה העלים את תנועת כלי הרכב לבטן האדמה כאשר על פני חלק מהשטח נוצר מעבר רצוף ונאה בין חלקים שנקטעו קודם לכן על ידי הכבישים. מדרכות ורחובות חדשים חיברו את העיר אל חופיה ועל רצף הקרקע נבנו גנים ציבוריים ושוחררו קרקעות חדשות לפיתוח. שכונות מגורים שהתנוונו לצידו של העורק הישן זכו לתחייה וערכי הקרקע בהם, כמו גם במרכז בוסטון ובאזור הנמל, הושבחו ועלו.
 
* הגדלת החיונית של העיר, הפעילות הכלכלית וערכי הנדל"ן סמוך למיזם החדש - קיימות הערכות לפיהן מיזם העורק המרכזי/המנהרה יגרום לפיתוח של 16 עד 21 מיליון רגל רבוע של פיתוח נדל"ן למסחר ומגורים באזור המזח הדרומי של בוסטון לבדו, ובנוסף לכך לפיתוח שטחים נרחבים באזורים נוספים. פיתוח הקרקעות צפוי להעשיר את העיר בחיוניות ואת העירייה והמדינה בהכנסות ממיסי רכוש והון.
 
* הפחת חיים בשדה התעופה הבינלאומי לוגאן שבבוסטון - עד למיזם העורק המרכזי/המנהרה  שדה התעופה של בוסטון אבד באופן יציב לקוחות שהעדיפו על פניו שדות תעופה מתחרים באזור, כתוצאה מעיכובים בנסיעה לשדה התעופה. סלילת הכביש החדש שינתה את המגמה בכך שיצרה אפשרות לכ - 2.5 מיליון תושבים להגיע לשדה התעופה בנסיעה של 40 דקות. שינוי זה החזיר את שדה התעופה למעמדו המרכזי.
 
תושבי מסצ´וסטס ימשיכו ודאי להתפלמס על היתרונות והחסרונות של מיזם "החפירה הגדולה" עוד שנים רבות. כלקח ומוסר השכל כללי, ראוי ללמוד מדבריו של פרדריק סלבוצ´י, ובפרט מהשיעור שלמד מפרופסור שף לאנג. אין מדובר בלקח מהטעויות שנערכו במיזם התחבורה המונומנטאלי שנערך בבוסטון, אלא מתובנה ערכית שהתקיימה הרבה לפניו ותהיה בתוקף אחריו. כל העוסקים במיזמים מונומנטאליים, לרבות מדינאים, מתכננים ומהנדסים, צריכים לפעול על פי קוד אתי ומוסרי ולא לגלגל את מחיר חלומותיהם או שיגיונותיהם על העתיד. העתיד יניב חלומות חדשים ואולי אף יעילים יותר. כל דור יקדם את חלומותיו על חשבון משאביו וחסכונותיו ולא על חשבון חלומותיהם ומשאביהם של הדורות העתידיים.

באדיבות אתר תחבורה וחברה
 
 
 מקורות וחומר לעיון:
 
 Reflections on the Big Dig, Fredrick P. Salvucci, M.I.T. Video Collection
 

 
Dig the Big Dig, Michael Grunwald, 6.8.2006, Washington Post.com
 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/08/04/AR200608...
 
 האתר הרשמי של מחלקת התחבורה במסצ´וסטס 
 
http://www.massdot.state.ma.us/
 
 
 Bechtel/PV JV finished at Big Dig – bad news, good news, Peter Samuels, 30/12/2007, Tollroadsnews.com
 
tollroadsnews.com/node/3321
 
 
 A Future Vision: Safe and Reliable Surface Transportation on Managed Highways, Dan Bexter, P.E. ITS Director, Powerpoint presentation, 7-10.10.2007
 
ibtta.org/files/PDFs/Baxter_Dan.pdf
 
 Big Believer, Dan Baxter, 6.6.2007, Roads&Bridges
 

 Debt from Big Dig hampers Mass. Transportation, Bob Salsberg, The Associated Press, 8.4.12, Masslive.com
 
http://www.masslive.com/news/index.ssf/2012/04/debt_from_big_dig_hampers...

 

בוסטון - ביג דיג

תגובות

מזכיר עולם שלישי

מאמר מצוין. אני ממש אוהב לקרוא את המאמרים של עודד רוט. הם מפםגינים מומחיות אמיתית בנושאים שבם הם עוסקים. המאמר הזה מזכיר לי את מדינות אפריקה. שם בונים פרוייקטים גרנדיוזים חסרי היגיון כלכלי. זה כמו שבקניה בונים אוטוסטרדה באמצע הג'ונגל שעוברים בה 2 מכוניות בשנה

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עודד רוט