אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בן סנוף: המלודיה של הנשמה


התמונה של יהודית מליק שירן

בן סנוף - בואי בשלום. צילום מיוטיוב

בן סנוף  הצטרף ללהקת הילדים "פרחי צפת" ביותו בן שבע שנים. היה אחד מסולני הלהקה בניהולו של מאיר גבאי. הלהקה הופיעה ברחבי הארץ. בהיותו בן שלוש עשרה הוציא אלבום שנקרא "בוקר של זריחה", הוגדר כ"ילד פלא", אי אפשר לשמוע את ביצועיו ולהיות אדיש לקולו  הערב המעביר צמרמורת. בְּגַן הַכּוֹכָבִים שֶׁבַּשָּׁמַיִם / מִישֶׁהוּ שׁוֹמֵר עָלַיִךְ / שׁוֹמֵר וּמְחַיֵּךְ בְּגַן הַכּוֹכָבִים שֶׁבַּשָּׁמַיִם  / קוֹטֵף עַכְשָׁו פָּרַח בִּשְׁבִילְךְ / אִמָּא אֶת אֲהוּבָה, אִם תַּבִּיטִי רֶגַע אֵלַי / תִּרְאִי שֶׁהַזְּרִיחָה תָּבוֹא בֵּינְתַיִם  / אַל תִּהְיִי עֲצוּבָה, יֵשׁ מַלְאָךְ שֶׁמֵּגֵן מֵעָלַי / הוּא שׁוֹלֵחַ לְךָ תִּקְוָה מֵהַשָּׁמַיִם." (מילים יואב גינאי ולחן צביקה פיק).

פסעתי בין מילות שיריו של בן סנוף ומצאתי שמחת רגשות מזמינה ואוהבת אל מסע אישי המלווה בתקווה החושפת אמונה בדרך. דרך שהיא בחירה. בחירה של התנסות בחוויה- תהליך, בהתמודדות עם הקשיים שמזדקרים בדרך כמו תמרורי אזהרה. הבחירה להתמודד עם הקשיים נתונה בידיו של כל אדם. ניגון הלב הוא מעין שירת חיים, תפילה הבוקעת רקיעים. השירים שבחרתי להתמקד בהם מתוך אלבומיו,  "הנה הוא בא", "המסע" ושיריו החדשים שעדיין לא כונסו לדיסק. הם השירים שיוזכרו ברשימה זו, המלודיה של הנשמה.

בן סנוף מבטא בשיריו את תפילת הרגש הכי בהירה אותה נושא האדם במצוקותיו. מהות התפילה היא קרבת אלוקים. הקב"ה רוצה שהאדם יהיה קרוב אליו. עיקר תכלית התפילה, היא לא להשמיע את בקשותינו לפני הבורא  או לבטל  את הצרה, בה אנו שרויים. התכלית ,היא ההתחזקות. בידיעה כי אין לנו להשען אלא על אבינו שבשמיים. " בֵּין חַדְרֵי הַלֵּב וּבֵין קִירוֹת הָרוּחַ/ בְּרִגְעֵי כְּאֵב וּכְשֶׁאוֹזֵל הַכּוֹחַ....../ אֲנִי קוֹרֵא לֶאֱלֹהַי / שֶׁאֶת הַכֹּל יוֹדֵעַ לִפְנֵי / שֶׁנּוֹתֵן לִי וְלוֹקֵחַ אֶת יָמַי / בְּסַךְ הַכֹּל שׁוֹמֵר עָלַי / אָז אֱלֹהַי תֵּן לִי מְעַט כּוֹחַ אֱלֹהַי / לִפְקֹחַ אֶת עֵינַי / כִּי לִפְעָמִים כָּבֵד עָלַי / לִפְקֹחַ אֶת עֵינַי." מילות התפילה המרגשת שכתב גילי זכאי מהדהדות באהבת הבורא. ניגון הלב היא האמונה. כל פעם, שאני שומעת את קולו הצלול של הזמר הזה, בן סנוף  שירתו מעבירה בי צמרמורת. גילי זכאי מהדהד במילות השיר תבונה שבאה מהחיים, יש בה עומק וניסיון חיים המתחברים לכל אדם. והשיר הזה "קורא לאלוהיי" הוא שופרו של המתפלל בעת מצוקה  אשית ורגשית. גם השיר "רק אחד" ...מִי הוֹלֵךְ אִתָּנוּ / מִי מַקְשִׁיב רַק לָנוּ / מִי יוֹדֵעַ כָּל סוֹד,כָּל מִלָּה / מִי אֶת תְּפִלָּתֵנוּ הוּא יִשְׁמַע / מִי יַצִּיל אוֹתָּנוּ מִצָּרָה." (המילים והלחן של איתי זילברשטיין). מלודיה  של שמחה המזמינה את המאזין  לשים מבטחו  באל.

כפועל יוצא של הנאמר לעיל, מחובתנו לדעת, כי כל סיבת הצרה או החסר שהקב"ה מזמן לנו, זה אמצעי שנוכל להתפלל. בשעה שהאדם עומד מול הבורא בבקשה על צרכיו, מתמלא לבו רגש קירבה אל אביו שבשמיים. כך שירתו של בן סנוף. הלחנים המיוחדים מבליטים את סלסולי קולו ועד לניגון הזה הרוחש והמרגש של התפילה שעוצמתה סוחפת מחד ומצמררת מאידך  את הגוף. כאילו סנוף מושך בשירת תפילתו את קהל מאזיניו כמו ההולכים לרגל בעת שבית המקדש הראשון היה בנוי. מילות התפילה נשמעות בקולו המופלא של סנוף כמו לא נשמעו מעולם בביצוע מיוחד כל כך. שִׁיר, לַמַּעֲלוֹת: אֶשָּׂא עֵינַי, אֶל-הֶהָרִים--    מֵאַיִן, יָבֹא עֶזְרִי./ עֶזְרִי, מֵעִם יְהוָה--    עֹשֵׂה, שָׁמַיִם וָאָרֶץ./  אַל-יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ;    אַל-יָנוּם, שֹׁמְרֶךָ./   הִנֵּה לֹא-יָנוּם, וְלֹא יִישָׁן--    שׁוֹמֵר, יִשְׂרָאֵל./  יְהוָה שֹׁמְרֶךָ;    יְהוָה צִלְּךָ, עַל-יַד יְמִינֶךָ./ יוֹמָם, הַשֶּׁמֶשׁ לֹא-יַכֶּכָּה;    וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה./ יְהוָה, יִשְׁמָרְךָ מִכָּל-רָע:    יִשְׁמֹר, אֶת-נַפְשֶׁךָ./  יְהוָה, יִשְׁמָר-צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ--    מֵעַתָּה, וְעַד-עוֹלָם."  (לחן יוסף קרודנר ועיבוד של יוגב סמינה.) כשאני שומעת אותו אני חשה מוארת . קולו מתת האל, רק האזנה לשירי תפילתו מעניקה לנשמה הארה ותובנה שהדרך היא מחזורית, מפותלת, קשה ומאתגרת ויש להתמודד עמה. הקשיים הם תחנות בדרכו של אדם. התחנות האלה מאירות לו את הדרך ויוצרות הרמוניה צלילית רוחנית המהדהדת בשירי התפילה בביצועים מיוחדים כל כך. ביצועים מלטפים המעידים כי הדרך שבחר בה, היא דרך האמונה השלמה באל.

 " אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ - תִּשְׁכַּח יְמִינִי! תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי, אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי! (תהלים קל"ז 6-5), הפתיח של השיר הזה הוא מאוול מסולסל המדגיש את הקרבה לאל. משורר תהלים קל"ז, היושב בגלות, בוכה על חורבנה של ירושלים ומתגעגע למולדתו. מאוול למי שלא יודע, הוא אלתור קולי - הפתיח של השיר והמחבר אותו אל המוזיקה ואל המילים הבאות לאחר מכן. בפסוקים אלה הוא נשבע שלא רק שלא ישכח את עברו, את ירושלים, אלא אף יציין ויזכיר את האסון בשעת כל שמחה: "אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ - תִּשְׁכַּח יְמִינִי ( תיבש, תיכרת ידי הימנית)! תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי (אשתוק, אאלם דום) -  אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי (אם לא אזכור אותך, ירושלים), אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי!" (תהלים קל"ז 6-5). המשורר פונה אל עירו האהובה בפנייה אישית, בשבועה ובהבטחה שלעולם לא ישכח אותה, ויעשה מאמץ שהיא לא תישכח. הניסוח של השבועה: אם... אז, אם לא... - אז... על ראש שמחתי - בעדיפות ראשונה, בחשיבות עליונה. פסוקים אלה מספר תהילים  נאמרים בחתונה, בכל חתונה, בעת שבירת הכוס על-ידי החתן. מסורת ישראל מעלה את זכר חורבן ירושלים גם בשעת שמחה. יש הילה של קדושה בהאזנה לשירים. הם מביאים למדיטציה רוחנית המשקיטה את הלב ומחברת באיזון מושלם בין גוף ונפש.

מהי התנהגות מלודית? או במילים אחרות, איך יודע האמן הזה לקחת את מילות התפילה מהמקורות  ולסלסל בקולו החם את הפיוט הזה שנכתב לפני חמשת אלפים שנה? בספרו הפילוסופי של רבי סעדיה גאון(רס"ג), "הנבחר באמונות ודעות", אנו מוצאים את אחת ההתייחסויות הקדומות ביותר במחשבה היהודית בנוגע למוזיקה. רס"ג קובע שם, כי קיימות שמונה תנועות יסוד מקצביות במוסיקה המשפיעות על הנפש. שמונת המקצבים (מודוסים) . הם יסודות ומהם נגזרות 22 צורות משנה, אולם ריפויה המעשי של הנפש מתחיל רק עם מיזוגם וצירופם של המקצבים השונים. זוהי תפיסה עמוקה של המוזיקה כפועלת על נפש האדם ובעלת כוח ריפויי, תפיסה העומדת בזיקה אל התנ"ך, שם אנו שומעים על שאול המלך, שנגינת הכינור העבירה מעליו את "הרוח הרעה." ההתנהגות המלודית- המוזיקה הנשמעת מליווי של כלים בעיבודם של מוזיקאים מוכשרים בתקליטוריו של בן סנוף מאפשרת לנו להגיע אל נשמת הפיוטים מן המקורות ואל  לבם של השירים שהותאמו לזמר המיוחד הזה.

בכל האלבומים יש שבילי אמונה המלווים את סנוף בדרך שבחר. לוּ כתב העת "על הדרך" היה משמיע  את שיריו בעת שאתם קוראים את המלצתי , הייתם יכולים להבין את קולות הרוח הפועמים בשירתו. "קַבְּלִי תְּפִלָּתִי / כָּךְ לְעֶזְרָה / קַבְּלִי תְּפִלָּתִי / אוֹר וְאַהֲבָה / חַזְּקִי תְּפִלָּתִי /כִּי לִבִּי חָתָן וְכַלָּה / שֶׁעָרֵי חֻפָּה." מילותיו של שחר גולן מעידות על ברית עולם , ברית אהבה לנצח. מעין שבועת נדרים בין חתן לכלה ביום חתונתם...ואני רואה לפניי את הדימוי של כנסת ישראל המאוהבת בבורא עולם הכורת עמה ברית אהבה. היום בן סנוף בעל משפחה שחזר בתשובה. המוזיקה המתלווה למילים היא מוזיקה שיש לה כוחות ריפוי. שירתו היא חופת אהבה "הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים, כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת"(שיר השירים).  מסע היחיד לעתים הופך למסע זוגי. "בּוֹא וְצֵא לַמַּסָּע אִתִּי / שֶׁמִּתְאָרֵךְ וְנוֹגֵעַ / מְפָרֵךְ וְיָגֵעַ / בְּסוֹף הַדֶּרֶךְ הִיא מְחַכָּה / אֱמֶת מְשַׁחְרֶרֶת שְׁתִיתֶן לְךָ  עָרַךְ לַחַיּוֹת / הִסְתַּכֵּל לַשָּׁמַיִם בְּירִיאָה שֶׁל כָּבוֹד / וּלְחַכּוֹת לַטּוּב / שָׁרַק הוּא יַגִּיעַ  וְיִקַּח אוֹתָנוּ רָחוֹק."(מילים ולחן של יוגב יסמינה). מילים המתארות את המסע האישי  שעובר אדם באמצע הדרך. הביצוע מרגש ונוגע.

בימים האלה שהאלימות בין בני נוער מרקיעה שחקים, האלימות בכבישים בתאונות פגע וברח מותירות אותנו עם לב שותת המצליף כל פעם מחדש. סף הרגישות על מצב של ניוטרל, כבר אין אכפתיות לנעשה בחברה. עושקים אמהות חד הוריות, משספים גרונם של חסרי בית. בימים שהערכים שלנו אבדו,  צועד בבטחה דואט מהמם בין שני זמרים ענקיים סנוף ומושיק עפיה השרים יחדיו על דו קיום של אהבה. דרך ארץ קדמה לתורה ובלעדיה החיים לא יהיו חיים אם שנאת אחים  תשרור ותגביר אלימות בין כל הקטבים: חילוניים ודתיים, יהודים ופלשתינים. הצעידה ביחד מולידה  את האמונה בדרך שהיא אחת. ויש בדרך הזאת אבני  בסיס המייצבות אותה כאהבה וכתקווה. "לְכָל אָדָם דֶּרֶךְ שֶׁבָּהּ הוּא מַאֲמִין / אֲנִי קְצָת מִשְׁתּוֹלֵל אַתָּה מַנִּיחַ תְּפִלִּין / אַתָּה שָׁר זְמִירוֹת שַׁבָּת וְנוֹשֵׂא תְּפִלָּה / וַאֲנִי שָׁר שִׁירִים גַּם עַל אַהֲבָה./   שְׁנֵינוּ יְלָדִים שֶׁל אֱלֹקִים / בְּמַתָּנָה קִבַּלְנוּ אֶת הַחַיִּים /אַתָּה חוֹבֵשׁ כִּפָּה וְאַתָּה שֵׁם גֶ'ל / בְּיַחַד לְבוֹרֵא עוֹלָם נִתְפַּלֵּל / צָרִיךְ לָדַעַת לְכַבֵּד כָּל אָדָם בֶּאֱמוּנָתוֹ /זוֹ דֶּרֶךְ אֶרֶץ שֶׁלֹּא תַּעֲזֹב אוֹתוֹ / תִּשָׁמֵּר אָחִי מֵאוֹהֲבֶיךָ וְלֹא רַק מִשּׂוֹנְאֶיךָ / בִּתְפִלּוֹתַי גַּם אֲבַקֵּשׁ שֶׁהַשֵּׁם יָאִיר דַּרְכְּךָ." (מילים אלון צדוק ולחן איתי זילברשטיין). 

 בלחנים של השירים, אני מוצאת שילוב אוהב של מוזיקה חסידית המתאחדת עם מוזיקה מזרחית. הצלילים המסתלסלים כמאוולים נותנים הרגשה כי שירת חזנות בוקעת מנפש המשורר. השאלות הנשאלות בשירים המושרים של סנוף  מחדדות את הדילמות המייסרות את נפש האדם, כי בתוכו של כל יהודי מתנגן ניגון. הניגון שבלב. ניגון של אמת, תמצית נקודת הנפש, שבשל תלאות ומצוקות החיים, הפך לניגון נסתר שאין איש שומע, וקירות עבים כמו הוקמו להקיפו ולהסתירו. היש דרך לדלג מעבר לחומות ההתכחשות ולשוב אל הניגון שבלב? שירת הנפש היא המלודיה של הנשמה. כל ביצוע שירי שונה מקודמו. קולו החם של סנוף מלטף את הניגון הפנימי כתפילה אישית.  הרגשתי מחוברת אל המילים ואל הצלילים שהזמינו אותי להאזין  להם ולהתאהב בתכנים ובלחנים המיוחדים. ממליצה בחום להאזין לשיריו של בן סנוף שריגש אותי בקולו האלוהי. מתת שמים.

תגובות

אומן מקסים ומרגש

תודה על הרשימה

בן סנוף

אמן המתחבר אל המילים ושר את ניגון הנפש היוצא מחיבור זה. תודה לך

באמת מלודיה

קראתי את הרשימה אודות הזמר הצעיר, לא ממש שמעתי עליו, כשאני מסוקרנת נכנסתי youtube ואיזה צלילים כובשים מצאתי שם. בן סנוף שר מרגש והרשימה הזאת פתחה לי ת'עיניים. . תודה על הרשימה. מצאתי כאן רשימות של הכותבת , רציתי לקרוא קצת עליה, אך היא לא מופיעה ברשימת הכותבים. מיהי הכותבת האלמונית? נהניתי מאוד מהרשימות שלה. אפשר קצת פרטים עליה
התמונה של יהודית מליק שירן

תודה על התגובה

נירית שלום, עדכנתי כאן את דף המשתמש שלי. אם תלחצי על שמי תוכלי לקרוא על פועלי. ושוב תודה לך יהודית

בין קול ובין כלי

אני מודה: לא הכרתי את בן סנוף, עד לקריאת רשימה זאת. ולאחריה, אני מבין טוב יותר עד כמה חשוב החיבור בין הקול לבין הכלי, בא לומר - הכלי, אלו המילים והקול, קולו המיוחד של בן. במקרה שלו, החיבור פשוט מרגש. יפים הדברים שכתבת עליו.
התמונה של יהודית מליק שירן

"בגן הכוכבים שבשמים"

בועז יקר, איך אני שמחה שהכרתי לך זמר חדש. קולו הוא המלודיה האישית של כל אחד מאתנו. את הכותרת לשיר הזה "בגן הכוכבים שבשמים" הוא שר בגיל 13 והשיר הזה המוקדש לאמו יכול להתאים לכל אימא בינינו. כששמעתי את קולו לא יכולתי להישאר אדישה. הרגשתי שקולו ומילות תפילתי הן התמזגות אחת. תודה רבה לתגובתך.

פרגון לזמר הצעיר הזה. כל הכבוד

כשאת מתאהבת המילים והצלילים הם רקמת אהבה לרגלייך. אהבתי את הפרגון לזמר הצעיר הזה.

שמחה שאהבת את הרשימה

תודה לתגובה המלבבת שלך בני. אתה חייב לשמוע את הדואט המרגש בין מושיק עפיה לבין בן סנוף. חגיגה של דו קיום ואהבת האדם.

קול עוצמתי ומרגש

תודה על המידע ועל ההיכרות עם האמן הזה שקולו וביצועיו מהפנטים.
התמונה של יהודית מליק שירן

אני שמחה שהתאהבת

קולו והלחנים המעובדים של השירים, יוצרים בעיניי רביד פנינים על החיים. השירים משמעותיים והביצועים למזמורי תהילים, הם פן מוזיקלי נוסף שעד כה לא הכרנו. תודה לך מירה

לא מכיר את הזמר אך

עשית לי הכירות מכל הלב. הרשימה שלך מעניינת מאוד. לא ידעתי שאת כותבת גם על מוזיקה.
התמונה של יהודית מליק שירן

תודה אייל.

בן סנוף הרשים אותי בביצועיו למזמורי תהילים. לא תמיד אני כותבת על מוזיקה, רק כשאני מרגישה בהתאהבות מידית במילים, בצלילים ובמלודיה של הנשמה. אפשר לומר שפה התאהבתי. תודה שאהבת את מאמרי. שבת נעימה לך

קול פעמונים שמהדהד בנשמה

תודה לכותבת המאמר, לא היכרתי את הזמר הצעיר ולמדתי להכירו דרך עיניה. מאמר מעניין שלימד אותי גם מה זו התנהגות מלודית. תודה לאתר
התמונה של יהודית מליק שירן

התנהגות מלודית

תודה פנינה לתגובתך, " תנועות יסוד מקצביות במוזיקה המשפיעות על הנפש, יוצרות התנהגות מלודית. שמונת המקצבים (מודוסים) . הם יסודות ומהם נגזרות 22 צורות משנה, אולם ריפויה המעשי של הנפש מתחיל רק עם מיזוגם וצירופם של המקצבים השונים. זוהי תפיסה עמוקה של המוזיקה כפועלת על נפש האדם ובעלת כוח ריפויי",זה יופיה. אני ממליצה לך לשמוע את השירים האלה:"אם אשכחך ירושלים", "שערי חופה", "שיר למעלות", שם ההתנהגות המלודית מתנה לנפש, יש הזדככות והתמזגות של הלב והנפש.

חודר לנשמה

שומעת אותו באתר הרשמי ומבינה איך הקסימה אותך שירתו. חייבת להודות שביצועיו למזמורי תהילים עושים לי צמרמורת בגוף.
התמונה של יהודית מליק שירן

צמרמורת בגוף

תודה לך יפעת זכאי, גם אני כשאני מגיבה לך, אני שומעת אותו ברקע בביצוע של השיר "אם אשכחך ירושלים", הביצוע הזה אכן עושה לי צמרמורת בגוף. תודה לך שאהבת. חג אורים שמח

תודה ענקית על הטעם המשובח

יהודית , נתת לי הנאה גדולה בקריאת המאמר הזה. בעקבות המלצתך נכנסתי לאתר של הזמר הצעיר הזה, כשאני קורא את רשימתך ושומע את הביצוע הנפלא הזה "אם לא אעלה את ירושלים / בראש שמחתי", התמוגגתי מנחת. תודה על כתיבה מרתקת,מעמיקה וזורמת בקלילותה. חג אורים שמח מאיר
התמונה של יהודית מליק שירן

תודה מאיר.

אני שמחה שנהנת מהרשימה על בן סנוף. חנוכה שמח

תענוג . חוויה מהנה

יהודית, נהניתי מכל רגע. השילוב הזה שמצאת פה בין מוזיקה חזנית המושרת בבית הכנסת לבין מוזיקה המושרת בכניסה לחופה, מעוררת עונג ממש. קולו הנפלא של סנוף צובע את הלב ברגשות של שמחה. אהבתי מאוד את הרשימה שלך. חג אורים שמח לירית
התמונה של יהודית מליק שירן

שירת חזנות

נכון לירית, גם אישי אמר לי ששירתו של בן סנוף מזכירה לו שירת חזנות. אני מודה לך על תגובתך. חג חנוכה שמח

תפילה אישית מלווה בצלילי הנשמה

יהודית יקרה, מאז שהכרת לי את הזמר הזה,אני מרגישה מחוברת כה חזק לתכנים של שיריו."אלוהיי תן לי מעט כוח אלוהיי/ לפעמים כבד עלי / לפקוח את עיניי" כמה נכון לי השיר הזה. גם שיריו האחרים. חבל שממעיטים להשמיע אותו ברדיו, הוא נכס לאומי שלנו. קול זמיר עם ליווי צלילי הנשמה.
התמונה של יהודית מליק שירן

השמעה ברדיו תלויה במאזינים

גיטה יקרה, אני מודה לך על תגובתך. השמעה ברדיו היא העדפה של מאזינים. זמר יכול להצליח גם במדיות אחרות. חנוכה שמח

את יודעת לפרגן

רשימה על הכיפק. נהניתי מהכתוב ומצלילי קולו ברקע. יישר כוח
התמונה של יהודית מליק שירן

תודה שימי. שמחה שאהבת. חנוכה

תודה שימי. שמחה שאהבת. חנוכה שמח

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת יהודית מליק שירן