אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אתה, המכונית וכל השאר...


אתה, המכונית וכל השאר...

אתה, המכונית וכל השאר.

דברים שאינם כתובים בספר החוקים. 

הדברים להלן אינם מיועדים להעביר אותך את מבחני הנהיגה, אבל, הם בהחלט מיועדים להעביר אותך ממקום למקום בבטחה ובהנאה. הם נועדו לנהגים ותיקים, כמו, לנהגים צעירים. הם גם נועדו לנהגים, שיודעים כבר הכול. 

כמו, שכל התורה על רגל אחת היא, "ואהבת לרעך כמוך", כך גם, כל תורת הנהיגה, על רגל אחת, היא, לעולם, אל תהיה מופתע. (כלל חשוב גם בחיי יומיום). 

אל תהיה מופתע ממכונית שפתאום מופיעה לצידך, כאילו, משום מקום. אל תהיה מופתע מרוכב אופניים, או, הולך רגל, שלא ראית אותם קודם. אל תהיה מופתע משלט "עצור", שפתאום צץ לפניך ואינך יודע אם עליך לעשות "עצירת פתאום", או, להמשיך ולהתפלל לנס. אל תהיה מופתע מרמזור, שעומד להתחלף ל"אדום", כשאתה כבר נמצא "בחצי הדרך" לחצות את הצומת במהירות. אל תהיה מופתע ממכונית הנוסעת לפניך ופתאום עוצרת עצירת חרום. אל תהיה מופתע מ"בור" בכביש, שגילית אותו רק אחרי שהמכונית "קפצה לשמים". אל תהיה מופתע לראות שלט המורה על עיקול בכביש, כשאתה כבר נמצא באמצע העיקול במהירות כזו, שהצמיגים שלך חורקים. אל תהיה מופתע מכדור ואחריו ילד, או, אפילו, סתם הולך רגל, שפורצים לכביש. לפני כן, הם היו בצידי הדרך מרוכזים בעצמם. אל תהיה מופתע, שאין מספיק לחץ אויר באחד הגלגלים ופתאום אתה מרגיש שאינך שולט יותר במכונית. אל תהיה מופתע, שנגמר לך פתאום הדלק, כשאתה נוהג בדרך מהירה ואין תחנות דלק ברדיוס של מאות ק"מ. אל תהיה מופתע כשבלם היד גבוה מדי, או, בלם הרגל, נמוך מדי והם כבר לא עוצרים כמו שאתה מצפה שיעצרו. 

נהיגה נכונה חוסכת ממך את כל ההפתעות האלה ועוד רבות אחרות. אם אתה מופתע בכל פעם מחדש, סימן הוא, שאינך נהג טוב ואתה מהווה סכנה ממשית למשתמשים האחרים בדרך וגם לעצמך.  

לא להיות מופתע זה תנאי הכרחי לנהיגה בטוחה, אבל אינו מספיק.  ישנם תנאים נוספים והם: לעולם לא לקחת סיכונים (תנאי שני). לאמץ באופן מוחלט את כללי המוסר הנורמטיביים ולהיות מוסריים, גם אם זה כרוך בחינוך מחדש ומאמצים בלתי אפשריים, (תנאי שלישי). לבסוף, לדעת לנהוג פשוטו כמשמעו, (תנאי רביעי). 

ישנם נהגים רבים שאינם מופתעים משום דבר, הם יודעים שהמכונית שלהם אינה תקינה, הם יודעים את כל הדברים הנ"ל ובכל זאת, לוקחים סיכונים וממשיכים לנהוג. השילוב בין נהג שרמת המוסר שלו נמוכה ובנוסף, הוא לוקח סיכונים, הוא שילוב הרסני והרה אסון. גם אם עכשיו, למזלם, נהגים אלה, אינם גורמים לתאונה, הם מייצרים המון "כמעט תאונה" וגורמים למשתמשים האחרים בדרך, אי-שקט, עצבנות, חוסר ביטחון ופחדים.

 מיהו הנהג הטוב ? 

נהג שלעולם אינו מופתע.

נהג שבשום תנאי, בשום מצב ובשום מסיבות, לוקח סיכונים.

נהג שרמת המוסר שלו גבוהה ומגלה אזרחות טובה.

נהג, שבאופן מוטורי, שולט ברכב בכל דקה, גם במצבים קריטיים.   

 בעת נהיגה, יחד עם הנופים, שדה הראייה משתנה כל הזמן. נהג טוב מכוון את נהיגתו ואת ערנותו, על פי שדה הראייה המתגלה לו בו בזמן. אם שדה הראייה קצר, עליו להאט את מהירות נסיעתו ולהגביר את הערנות. כאשר שדה הראייה רחוק, הוא יכול להגביר את המהירות ולנהוג בנחת. הכלל הוא, שעליו להיות בטוח שהוא יוכל לעבור את הדרך הנראית לפניו, לרבות צדי הדרך, בביטחון מלא ובנחת.

נהגים רבים נוהגים בהנאה. עבורם הנהיגה אינה מעמסה, שצריך להיפתר ממנה.

המכונית גומעת את הדרך וכל הזמן מתגלה לנהג שדה ראיה חדש. כל עוד קטעי הדרך המתגלים  הינם "בשליטתו", הוא נוהג בביטחון ובהנאה. רק נהג פזיז יכנס לקטע דרך, שאינו "מוכר" לו, במהירות שאינה הולמת את הססנותו וספקותיו.

הנוהג בדרך, צריך לדעת בכל עת, מי הם המשתמשים האחרים בדרך, לרבות, הולכי רגל ורוכבי אופניים. באיזה כלי רכב הם נעים, לאן פניהם מועדות, באיזה מהירות הם נוסעים. האם רכב עוצר, או, עצר. האם הנהג עצבני. האם הוא גבר, או, אישה. צעיר או, מבוגר. שיכור, או, פיקח. הנהג הטוב מעבד את כל הנתונים האלה ונוהג על פיהם.

המידע החשוב הזה מאפשר לו שליטה מלאה על רכבו ללא הפתעות. עליו להכיר את כל מה שקורה לפניו, כל מה, שקורה מאחוריו וכל מה, שקורה מצדדיו. עליו להתאים את נהיגתו, ערנותו ותשומת לבו לכל מה שמתרחש בסביבתו, תוך שימוש במלוא חושיו.

לנהגים המנוסים כל הדברים האלה באים באופן טבעי. האחרים צריכים לשנן אותם.

 

כללים של "תעשה" ו"אל תעשה".

*** אל תתעקש לממש את זכויותיך בדרך.

גם אם צבע הרמזור התחלף לירוק והדרך היא כולה "שלך", עליך להסתכל שמאלה וימינה כדי לוודא, אם נהג מטורף מתעקש להספיק לעבור את הצומת, במהירות ובאור אדום.

 *** גם אם האור עומד להתחלף לאדום וחובתך לעצור לפני הצומת, עליך לבדוק במראה אם הנהג שנוסע אחריך, אכן, מתכוון לעצור. אולי הוא מאמין שתצליח בכל זאת לעבור את הצומת והוא אחריך. במקרה זה, עליך לאותת לו על ידי לחיצות חוזרות על בלם הרגל, או, להפעיל את אורות האזהרה כדי לשכנע אותו שהינך בהחלט עוצר ושלא יעלה בדעתו לא לעצור. (צריך לזכור, שאור מהבהב מושך יותר תשומת לב מאור קבוע).

 *** כשנהג, שכן שלך, נוהג בנתיב מסוים במהירות מסוימת, עליך לזכור ולהפנים, שהנתיב הוא "שלו". אם גם אתה רוצה להשתמש באותו נתיב, עליך "לבקש ממנו רשות" ולעשות זאת מבלי להפריע לו ובוודאי, לא לגרום לו לעצור, או, אפילו להוריד את רגלו מהדוושה. עליך לנהוג במהירות גבוהה מזו של המכונית אותה ברצונך לעקוף, לחלוף על פניה עד שנוצר מרחק בטחון הולם בין מכוניתך לבין המכונית שעקפת זה עתה. רק לאחר שתהיה בטוח שאתה יכול להיכנס לנתיב נסיעתו מבלי לגרום לו להאט ומבלי לגרום לאיום כלשהו לביטחונם של המשתמשים האחרים בדרך, תעבור נתיב. אל תעבור מנתיב לנתיב בצורה נחפזת. בכך אתה מסכן את המשתמשים האחרים בדרך וגורם להם אי-שקט.

 *** אם אתה עובר מנתיב לנתיב, או, פונה שמאלה, אינך יכול להסתפק רק באיתות ובמראות כדי לוודא, שאינך מפריע לאיש. עליך "לזרוק עין" לשמאלך כדי לבדוק אם יש רכב צמוד אליך שנמצא מחוץ לשדה הראייה שלך במראות.

 *** אל תנהג במהירות גבוהה ממהירות תגובתך. אם הינך נוהג במהירות הגבוהה ממהירות תגובתך, אין לך שליטה על הרכב. אין לך בטחון שתצליח לעצור את המכונית במקרה שהמכונית  הנוסעת לפניך, תעצור "עצירת פתע".

 *** עליך להכיר את הרכב שנע לפני המכונית שלפניך ואת זו שלפניה עד גמר שדה הראייה שלך.

 *** דינה של "כמעט תאונה", כדין תאונה. ההבדל היחיד הוא, שהפעם שיחק לך המזל.

 *** בשום פנים ואופן מותר לך לעשות תנועות/החלטות חפוזות, או, פתאומיות. למעט עצירה או פעולת חרום אחרת כדי למנוע תאונה. (אם תנהג לפי ההוראות לא תזדקק לכך).

 ***  אסור לך להבהיל את הנהגים האחרים על הכביש, או, את הולכי הרגל.

אם אתה מתקרב להסתעפות, דרך ראשית, מעבר חצייה,או, פנייה ולפניך "זכות קדימה" לרכב אחר, או, להולך רגל. אל תגיע אליהם במהירות גבוהה ותעצור רק ברגע האחרון. (אל תיתן למשתמשים האחרים בדרך את זכותם, כאילו אתה נותן להם מתנה).

 *** אם אתה נאלץ לנסוע במהירות איטית מהמצופה ממך, עליך נהוג, אך ורק, בנתיב הימני ביותר ולרדת מהדרך המהירה בהזדמנות הראשונה ולהשתמש בדרכים חלופיות, צדדיות. אם אתה נאלץ לנסוע במהירות איטית במיוחד, עליך להפעיל את אורות האזהרה כדי לאותת לנהגים הנוהגים מאחוריך ואלה שמאחוריהם, על נסיעתך האיטית. (והחשוב מכל, לא להשיב לנהגים העוקפים אותך ומקללים אותך בעת העקיפה).

 *** אל "תדבק" למכונית הנוסעת לפניך. אם אתה יכול לעקוף בבטחה עשה זאת. אם לאו, שמור על מרחק בטחון עד שהדרך תתפנה ותאפשר לך לעקוף בבטחה.

 *** התרחק מנהגים, שלדעתך, "משוגע" מי שנתן להם רישיון נהיגה, כי, הם חושבים בדיוק כמוך על מי שנתן לך רישיון נהיגה. לא להתווכח איתם לא במילים ובוודאי, לא בפעלולי נהיגה. התרחק מהם גם אם לשם כך עליך להאט את מהירות נסיעתך. תן להם לעקוף אותך ולהתרחק ממך מרחק רב.

 *** כשהינך מחכה לרמזור,שיתחלף לפנייה שמאלה ואחריך שיירה של מכוניות, אל תשתהה לעשות את הפניה. עשה אותה בזריזות וזכור, שגם המכוניות שמאחוריך רוצים לעשות את הפנייה, עוד, "במהרה בימינו".  אין צורך להמתין לאור שיתחלף כדי לשלב את המהלך. עליך להיות מוכן לקראת האור הירוק. הראשונים מאחוריך אינם מתרגשים, אבל, אלה שמאחוריהם מתעצבנים.

 *** לעולם אל תעקוף מימין, תוך ירידה לשוליים.

 *** אל תפנה שמאלה מנתיב המיועד לנסיעה ישר וחץ ברור מורה על כך. במיוחד כשמכוניות רבות ממתינות לפנייה שמאלה.

 *** קרתה תאונה ולא זקוקים לך, חלוף על פני התאונה כאילו לא קרה דבר ו"שחרר" את עצמך ממקום התאונה במהירות האפשרית. עשה זאת מבלי להסיח את דעתך מהדרך ותוך הקפדה יתרה על הדרך והמשתמשים האחרים בה. אל תיגרר אחר הנהגים הסקרנים ותעצור גם אתה, רק כדי לספק את סקרנותך. גם האטה יכולה לגרום לפקק תנועה ולתאונות.

 *** לרגע אל תפסיק לראות את הדרך לפניך.

 *** קרתה תאונה ואתה בין הראשונים המגיעים אליה, ו/או, הנך עד לתאונה עצור בצד הדרך במרחק ביטחון, לבש את האפודה הזוהרת והושיט עזרה כמיטב יכולתך עד שיגיעו כוחות העזרה והביטחון.

 *** תמיד, תן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה ובכל הזדמנות שאתה יכול, גם לא במעבר חצייה. אם הולך רגל עושה שטות, אין זה אומר, שמותר לך לדרוס אותו.

 *** נהג שדורס חתול לא בכוונת זדון, ידרוס גם אדם, לא בכוונת זדון.

 *** לעולם תהא עוזר לנהג במצוקה, בתנאי שהנהג והמצוקה אמיתיים, (הזהר ממתחזים למטרות זדון).

 *** אל תשתמש בצופר למטרות תקשור, לא במקום יישוב ולא מחוצה לו. לא לשם כך נועד הצופר (גם לא כדי שיתנגן).

 *** מצאת מקום חנייה, אל תתחיל לשמוח לפני שבדקת אם אינך חוסם דרכה של מכונית אחרת לצאת ולפני שבדקת אם הנהג של המכונית השכנה יוכל להיכנס לרכבו, גם אם הוא אינו ממש אקרובט. מנע את הנזק הקל למכונית השכנה עם פתיחת דלת מכוניתך.

 *** בשום דרך אל תנסה להתנקם בנהג אחר, שאתה חושב שהוא גרם לך נזק, או, גזל ממך את זכות הקדימה שלך.

 *** כמו שישנה שפת גוף לאנשים, ישנה "שפת גוף" למכוניות. ה"דיבור", הטוב או הרע, נעשה באמצעות כל הכלים העומדים לרשות הנהגים: חזותה של המכונית, תנועות גוף וידיים של הנהגים ואלה שיושבים לידם, האצות והאטות, צופרים, אורות, הגה, רדיו/טייפ וכד'.

השתמש ב"שפת הגוף" של המכוניות, אך ורק, לצורך נהיגה בטוחה, זהירה ונעימה.

 *** מומלץ, שבכל עת,  הרכב בו הנך נוהג יהיה נקי ומסודר מבפנים ומבחוץ. רכב נקי ומסודר מזמין נהיגה רצינית, אחראית ומהנה. רכב מלוכלך. דפוק מכל הצדדים, צבע מתקלף, חלקים תלויים על בלימה וכד', מזמין נהיגה רשלנית ולבלתי אחראית.

 *** עליך להיות בטוח, שהצמיגים ברכבך, לרבות הצמיג הרזרבי,  יהיו תקינים ולא איבדו את אחיזתם בכביש ואינם מאבדים את לחץ האוויר המומלץ. צמיג שלחץ האוויר בו יורד , עלול לאבד את לחץ האוויר באופן פתאומי ואם זה קורה במהירות גבוהה, קרוב לוודאי שתתרחש תאונה קטלנית.

 *** לחץ אוויר גבוה מדי בצמיגים גורם לקפיצות קצרות ומהירות של הרכב, האחיזה של הצמיג בכביש פוחתת וכתוצאה מכך אפשר לאבד את השליטה ברכב ("אין הגה", כי הצמיג נמצא הרבה זמן באוויר). לחץ אוויר נמוך מדי גורם לשחיקה יתרה של הצמיג, איבוד שליטה ברכב ותצרוכת דלק מוגברת.

 *** בכל עת, רכבך חייב להיות תקין, מכל הבחינות. כל האורות והפנסים תקינים ומכוונים, רפידות הבלימה במצב טוב, שום סימנים של נזילות שמן, דוושת בלם הרגל גבוהה דייה וידית בלם היד נמוכה דייה, שמן, מים, מגבים וסוללה תקינים, מראות נקיות ומכוונות, מגן מפני סינור השמש תקין, שום מדבקה מיותרת על השמשות הקדמית ו/או האחורית. תדאג שגם המדבקה ההכרחית (רישוי), לא תסתיר, או, תצמצם את שדה הראיה שלך.

 *** עליך להקפיד, שהשטיחון מתחת לרגליך, אינו "רוכב" על אחת מדוושות הנהיגה ומפעיל אותה ללא צורך. זה "לא בריא" שכשאתה לוחץ על הבלם, השטיחון, בו בעת, "לוחץ" על דוושת הדלק.  

 

הדרך ומזג האוויר (התשתיות).

 בניגוד לדעות הנשמעות חדשות לבקרים, האחריות לנהיגה בטוחה מוטלת באופן מחלט ובלעדי על הנהגים. חד משמעית, הנהג חייב להתאים את נסיעתו לדרך ולא להפך.

 אם חלילה קורת תאונה, האחריות כולה נופלת על הנהג, (או, הנהגים).  שום תרוץ, שהדרך הייתה משובשת, ו/או, מזג האוויר היה גרוע, ו/או, הראות הייתה לקויה, ו/או החותנת שלך חלתה, יכולים להתקבל ולהוות צידוק כלשהו לתאונה. אם אינך יכול לנהוג בביטחון מלא בגלל תנאי הסביבה, מוטב על תנהג עד שהמשך נסיעתך תתאפשר.  אל תיקח סיכונים. אם הדרך משובשת, ו/או, תנאי מזג האוויר קשים, עליך להתאים את נהיגתך וערנותך, לתנאי הדרך ומזג האוויר. גם אם אתה "נורא" ממהר להגיע הביתה או לפגישה חשובה, עליך לנקוט בכל אמצעיי הזהירות הדרושים כדי, שתעבור את השיבושים ותגיע למחוז חפצך בבטחה.

 יותר מדי פעמים מופיעים בתקשורת, אנשים חשובים מתחום התחבורה ומטילים את האחריות לריבוי התאונות על התשתיות הלקויות. כאילו לתשתיות יש ישות משל עצמן וישות זו גורמת לתאונות רבות.

 טענות אלה, לא רק שאינן נכונות, הן גורמות נזק רב.

 זה חוסר אחריות מצד אנשים אלה להטיל את האחריות לתאונות על התשתיות. אם נקבל קביעה זו, הרי, שבדרכים צדדיות, ששם אין שום סיכוי לתשתיות ראויות, לטעמם, במקומות אלה מותר שיקרו תאונות ??

 אסור לתת לנהג, שגרם לתאונה את התחושה, שהוא אינו אשם בתאונה, אלא, האשם העיקרי הם התשתיות. אמירות אלה משחררות את הנהגים מאחריות לתאונות שהם גורמים. השלב הבא יהיה לשחרר אותם מעונש.

 כולנו רוצים תשתיות מתקדמות. מחלפים בכל צומת. כבישים עם ארבע, נתיבים ומעקות ביטחון איתנים בשולי הכבישים ומעקות בטחון בין המסלולים, (שמא, נהג שיכור יעבור ממסלול אחד למסלול הנגדי). בצמתים ללא מחלף, להתקין מערכות רמזורים חדישות ומשוכללות, מצלמות אוטומטיות לתעד את עבריני הרמזורים, (אני מתנגד למצלמות המשמשות מכמני- מהירות, כפי שיפורט להלן).

 נמצא שנפח התנועה בקטע דרך מסוים אינו נמצא ביחס ישר למספר הנתיבים.  הוספת נתיבים אינה יעילה. ריבוי הנתיבים עוזר, במעט, כאשר ישנם פקקי תנועה והתנועה זורמת בעצלתיים. במקרים אלה, הוספת נתיב מגדילה את מספר המכוניות בפקק ומאפשרת לפקק לנוע במקצת יותר מהר. ריבוי נתיבים במסלול שהתנועה בו זורמת מהר, מגלה נתיבים "מתים" שנהגים משתמשים בהם פחות. ברוב המקרים, נהג ממהר יבחר בנתיב השמאלי ביותר, ונהג, שאינו ממהר, צריך לבחור בנתיב הימני ביותר.

 אין ספק שתשתיות מודרניות מקטינות את מספר התאונות וכתוצאה מכך, מקטין האופן משמעותי את מספר הנפגעים. מטרה שכולנו מייחלים לה.

 ניתוח מעמיק של התועלת (המבורכת) של תשתיות מודרניות, מגלה שתי תוצאות. האחת, שהתועלת הבלתי מוטלת בספק ואין לה תחליף אחר, שהתשתיות המודרניות גורמות לכך שאנו מגיעים למחוז חפצנו יותר מהר. ככל שהתשתיות יותר מודרניות אנו מגיעים יותר מהר ומקצרים את זמן השהייה בדרכים. זוהי מטרה חשובה לעצמה. התוצאה השנייה היא בעייתית. מתברר שהתשתיות המודרנית, במה שנוגע לתאונות, משרתות דווקא את הנהגים המסוכנים. התשתיות המודרניות גורמות לכך, שנהגים מסוכנים יעשו פחות תאונות.

 לבד מהתועלת החשובה, שאסור לזלזל בה, של קיצור זמן השהייה בדרכים, התשתיות המודרניות אינן תורמות דבר לנהגים הטובים. הנהגים הטובים אינם זקוקים למעקות ביטחון. הם אינם עברייני רמזורים. הם בכלל אינם עבריינים, (אולי, רק, עברייני מהירות. ומי לא ?)

 מזווית צרה יותר, אפשר לומר את הדבר האבסורדי, שבמובן מסוים התשתיות המודרניות מעודדות עברייני תנועה.

 המצלמות המשמשות מכמני מהירות גורמות יותר נזק מאשר תועלת. הן מעכירות יותר את האווירה העכורה ממילא בין המשטרה והנהגים. הן מעלות את הדימוי השלילי של המשטרה בכך, שהם מייחסים לה את הדימוי של "משטרה רודפת" במקום, "משטרה עוזרת". בגלל, שמרבית הנהגים עוברים את המהירות המותרת, גם אלה השומרים על חוקי התנועה באדיקות, רואים במצלמות "ציידות" של דוחות קלים. לו בית המחוקקים היה מעלה את המהירות המותרת, למהירות שהציבור יכול לעמוד בה, הייתה הצדקה למצלמות המשמשות מכמני מהירות. נזק נוסף שהמצלמות מייצרות, הוא הפחד מפני הדוחות הבלתי מוצדקים. כבר נאמר, שנהגים רגועים הם נהגים יותר טובים. המצלמות משיגות את המטרה ההפוכה. הן גורמות לכך, שנהגים ינועו בכבישים עם רגשות אשם כבדים ועם פחדים וחששות.

 יחד עם זאת יש לומר, שנהיגה במהירות גבוהה מעלה את תצרוכת הדלק ולא ביחס ישר להגברת המהירות.  תצרוכת הדלק עולה בעקומה מעריכית (אקספוננציאלית). עם העליות הדרמטיות במחירי הדלק, גורם זה בופך להיות חשוב.

 "התועלת" היחידה של המצלמות היא להעשיר את אוצר המדינה. גם כך, הנהג הישראלי "מסתובב" עם הרגשת קיפוח, שהוא ה"כספומט" של האוצר, של הרשויות המקומיות ושל תחנות הדלק. 

 

  יוסי תמיר, M.Sc.   (*)

 ספטמבר 2012 

 בעבר חבר הנהלה פעיל במועצה הלאומית למניעת תאונות ומרצה בטכניון.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת יוסי תמיר