אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זהות יהודית


ראיון עם המשורר יעקב ברזילי: זו שירתי, זו שליחותי

ראיון עם המשורר יעקב ברזילי: זו שירתי, זו שליחותי

יום השואה הבינלאומי החל היום – 27 בינואר – הוא מועד מתאים לספר על שליחותו של יעקב ברזילי להנחיל את תודעת השואה בהופעותיו בפני קהלים שונים בעולם הגדול. לאחרונה יצא יעקב ברזילי למסע הופעות באירלנד, ושירתו ריגשה רבים: הופעתו כובשת הלב של המשורר יעקב ברזילי זכתה להדים חיוביים באירלנד ושברה חרם תרבותי של שנים רבות. מתברר, שהופעותיו של ברזילי זוכות להצלחה במקומות שונים ברחבי העולם. ליעקב ברזילי יש תחושה שהוא שליח, שהוא תורם את תרומתו הצנועה להנחלת מורשת השואה, לחזק את האהדה לישראל בעולם.

הגולים היהודים נושאים כלי המקדש  לרומא תבליט שער טיטוס צילם בלפור חקק

הרהורים על תשעה באב בתשעב

מי שלא לומד מן ההיסטוריה, נידון לחזור עליה שנית. זו התחושה הקשה המלווה אותנו, כשמגיעים הימים הללו המובילים אותנו אל היום הקשה בשנה: יום תשעה באב. חכמינו לימדונו, שהחורבן בא לנו בגלל שנאת חינם בין המחנות השונים בעם. גם בעיצומם של הקרבות, שרפו שני המחנות הניצים זה לזה את אסמי התבואה ואת מחסני התחמושת. לרומאים נותר להיכנס פנימה לעיר, לאחר שהיהודים התישו זה את זה עד מוות. גם היום לאחר דורות, לקרוא בכתובים את העובדות ההיסטוריות הללו.

כנסת ישראל

הבעיות הקשות והבעיות הקלות של מדינת ישראל

ישראלי, יהודי וציוני, הם שלושה מושגים הקשורים בסוגיות הליבה של העם היהודי – זהות האזרחים היהודים במדינת ישראל נובעת מהשיח בין שלושת המושגים, ומהדיאלוג של היהודי עם המיעוט הלא-יהודי במדינה. מדינת ישראל נושמת את המציאות הים-תיכונית ומצויה בנקודת המפגש של העולם המערבי עם האסלאם הקיצוני. בסביבה זו קשה לשמר מורשת היהודית ובד בבד לחזק את יסודותיה הדמוקרטיים של המדינה. למדינה אין גבולות מוסכמים, אין לה חוקה, ורבים מהאזרחים היהודים במדינה מתקשים להגדיר עצמם.

יש לנו מדינה, אך עדיין לא זיהינו מי אנחנו, ומה, מלבד האיום הקיומי שאנו דואגים להעצימו, מאחד אותנו.

מסה קצרה על בעיות זהות של יהודי אחד בארץ ישראל

מסה זו מנסה להעביר באופן מינימליסטי ככל האפשר תיאור משבר שחווה יהודי אחד בארץ ישראל, יהודי שחי זמן רב מדי בין שום מקום לשום דבר. נכון, יש לנו מדינה, זו זכות ויותר מכך זו חובה, ובכן, מדוע הכול מרגיש פה רע כל כך? סבא שלי נהג לומר: "יש הכול, אבל האנשים לא מאושרים". כל עוד החילוני שעל דגלו חרוטה בורות לא יחרוט על דגלו את המילה יהודי – במובנה העמוק ביותר, וכל עוד החרדי לא ישא על דגלו את המילה ציוני, תהיה מדינת ישראל רק שלב שחור נוסף בדרך...לגאולה. מדינת ישראל לא יכולה לעכל את יושביה, כמו הנחש שבלע חיה גדולה (בנסיך הקטן) מדי והוא מחכה עד יעבור זעם בתקווה לשרוד. שישים ואחת שנים אחרי הקמת המדינה עדיין לא הוגדרו גבולותיה, עדיין אין לה חוקה, ומעל הכול, עדיין לא זיהינו מי אנחנו, ומה, מלבד האיום הקיומי שאנו דואגים להעצימו, מאחד אותנו.

שלמה זנד / מתי ואיך הומצא העם היהודי. הוצאת רסלינג.

מי המציא את המצאת העם היהודי?

מתי ואיך הומצא העם היהודי? חוקרים פלסטינים רבים ניסו לענות על שאלה זו. לאחרונה, יצא לאור ספרו המדובר של שלמה זנד, הפרופסור לפילוסופיה מאוניברסיטת תל-אביב, שייחודו בכך, שהוא מציג את הנרטיב הפלסטיני על היווצרותו של העם היהודי בשפה עשירה וקולחת

בר מצווה בדורנו כתחנת מעבר בזהות היהודית

חגיגת בר המצווה נתפסת היום כמו בעבר כתחנת מעבר בזהות היהודית, כאירוע חניכה של התקבלות למועדון היהודי: מבחינת ההלכה, חתן הבר מצווה מצטרף למניין ומבחינת החברה הוא נתפס כאזרח בוגר. החגיגה יוצרת חשבון נפש יהודי אצל הבוגרים המחפשים את זהותם היהודית. החתן מחויב ללמוד הנחת תפילין ולהכין דרשה ואנו עצמנו חיברנו דרשה מודולרית שעליה נספר כאן.

מספרים על זוג הורים שהתווכחו ביניהם איזה שם להעניק לרך הנולד להם. משלא מצאו פשרה ביניהם הגיעו לרב שיפשר ביניהם. שאל הרב את האב: איך אתה רוצה שיקראו לבן הנולד?

ישראל, ענה האב.

שאל הרב את האם: ואיך את רוצה שיקראו לרך הנולד?

על דעת המקום והזמן - הרהורים על זהותו היהודית של הישראלי

הרהורים ערב הימים הנוראים על זהותו היהודית של הישראלי

לאחרונה הופיעו ספרי שיריהם החדשים: "הזמן הגנוז" מאת הרצל חקק ו"זריחה בין הזמנים" מאת בלפור חקק.

המלט

"ניתק גלגל הזמן ,חרג מעל כנו / אבוי לי כי עליי לשוב להתקינו",

"ניתק גלגל הזמן ,חרג מעל כנו / אבוי לי כי עליי לשוב להתקינו", כך אומר המלט, במחזהו הידוע של שייקספיר. ואכן אדם שזהותו ניתקה מגלגל הזמן חש מחסור פנימי, זהותו אינה שלימה. הזמן הוא הציר המרכזי בזהותו של אדם, והציר הנלווה הוא המקום.

הנצפים ביותר