אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

השלטון העות'מאני


ישראל ימי הביניים - שפרד

ארץ ישראל: הרכב אתני-דתי במאה ה- 16

ההרכב האתני- דתי של אוכלוסיית הארץ בראשית המאה ה- 16. בתקופה הממלוכית היתה תמורה בולטת ביחס המספרי שבין האוכלוסיה הנוצרית והאוכלוסיה המוסלמית. "הנוצרים הלאטינים גורשו ממנה". הרוב הנוצרי- מזרחי חוסל והארץ הפכה לארץ מוסלמית, עם מיעוט נוצרי קטן. החוקרים מסכימים שבעת הכיבוש הממלוכי היו הנוצרים המזרחיים, עדיין, רוב. המוסלמים היו הקבוצה השנייה בגודלה. היהודים מנו בתחילה לא יותר מכמה אלפים, אם כי הייתה עלייה לארץ שהגדילה את מספר היהודים . גם השומרונים היו מיעוט קטן.

בדווים

מהו מוצאם של הבדווים החיים בנגב: מחקר של קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה העברית - חלק ב

אם כי אין הגדרה רשמית בחוק הבינלאומי ל"ילידות", הבדווים בנגב אינם יכולים להחשב כילידים, עפ"י הפרמטרים המקובלים. הם היגרו מארץ אחרת, כמו מהגרים אירופיים שהתיישבו בארצות אחרות. הבדווים לא סבלו מדיכוי זר של אורח חייהם הילידי. הם היגרו מחלק אחד של האימפריה העות'מאנית לחלק אחר ונשלטו ע"י אותה מערכת מינהלית ומשפטית וזו עברה לידי המנדט הבריטי וישראל.

אמהות וילדים בדואים, צלומו ב-1 בינואר 1890, על ידי הצלם הצרפתי בונפי

מהו מוצאם של הבדווים החיים בנגב: מחקר של קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה העברית - חלק א

בשנים האחרונות, כותבים החוקרים, אזרחים בדווים, נוודים לשעבר, דוברי ערבית, החיים בנגב, העלו את הטענה שהם בעלי זכויות של "ילידים" ודורשים בעלות על אדמות השייכות להם, לטענתם, מדורי דורות. קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה העברית פירסמה בכתב העת "הפורום המזרח תיכוני" ב- 1 ביוני 2012 מחקר על מוצאם של הבדווים מהנגב. התזה של המחקר היא שמדובר בהיסטוריה פלסטינית מפוברקת.

פגישת הרצל והקיסר וילהלם השני

בנימין זאב הראשון פוגש את וילהלם השני

הרצל שכבר היה אחרי המעמד שרכש עקב ספרו"מדינת היהודים" ואחרי כינוס הקונגרס הציוני הראשון, היה בשלב של משאים ומתנים פוליטיים כדי לממש את חלומו. הרצל היה אכן מגדולי החולמים, אך הוא היה חולם שידע להקים כלי ביצוע לממש את רעיונותיו.לא פעם אנו מכנים את הרצל "חוזה המדינה"ומעלים על נס את ספרו שבו בישר את שיבת ציון. הרצל בספרו "מדינת היהודים" לא היה תמים לחשוב שהוא אכן ממציא רעיון חדש, והוא אכן פותח את ספרו במשפט:

הנצפים ביותר