אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ספרות קולנוע


הציפורים של היצ'קוק  / קמיל פאגליה  - האישה והציפורים

הציפורים של היצ'קוק / קמיל פאגליה - האישה והציפורים

בסדרת ספרי "ליבידו" לקולנוע, בהוצאת רסלינג, ראה אור לאחרונה הספר "הציפורים של היצ'קוק", פרי עטה של החוקרת וההוגה הפמיניסטית השנויה מאוד במחלוקת קמיל פאגליה, העוסק בסרט האימה המפורסם של אלפרד היצ'קוק - "הציפורים". כל מי שגדל על סרטי קולנוע בשנות הארבעים והחמישים, השישים, ואפילו השבעים והשמונים, מכיר את המונח "סרט של אלפרד היצ'קוק" כשם נרדף לסרט מתח. וכאשר נאלצים לבחור מבין עשרות הסרטים המפורסמים שיצר במאי, מצטמצמת הבחירה לרוב לשתי דוגמאות בולטות, מרשימות ומפורסמות במיוחד. שני סרטים שאותם יצר הבמאי בזה אחר זה - "פסיכו", (1961), שעסק ברוצח סידרתי מטורף, ו-"הציפורים" (1963).

עבר שחור עתיד ורוד / קובי ניב

עבר שחור עתיד ורוד / קובי ניב

תמיד תמהתי איך בארץ שיש בה קהל רב לסרטי איכות אין כמעט ספרים העוסקים בקולנוע. ברוב הארצות יוצאים לאור ספרים המנתחים את עבודתם של במאים חשובים או ספרים המוקדשים לסרט אחד. אצלנו מתפרסמים כעשרים ספרים ביום, ספרים על קולנוע כמעט ואין. לא ספרים ולא כתב עת רציני. צופה הרוצה להבין קולנוע לעומק צריך לקרוא על קולנוע דבר שאינו פחות חשוב מלראות סרטים. ראינו את הסרט, אנו מבינים את העלילה, רואים דמויות, משחק, לעתים הטכניקה מתפרצת. ולעתים דנים גם במשמעות.

קרחונים בארץ החמסינים - שיחות עם במאים / פבלו אוטין

"קרחונים בארץ החמסינים – הקולנוע הישראלי החדש. שיחות עם במאים" של פבלו אוטין (בהוצאת רסלינג).

הקוסם מארץ עוץ / סלמן רושדי. הוצאת רסלינג. תרגום: יניב פרקש, עריכה מדעית: דני ורט 131 עמודים.

הקוסם מארץ עוץ / סלמן רושדי

סלמן רושדי קורא מחדש את הקוסם מארץ עוץ. ויש לו הבחנות מעניינות מאוד. הוא מתייחס בעיקר לסרט

ארכיאולוגיה של הקולנוע וזיכרון המאה דיאלוג / ז'אן לוק גודאר, יוסף יצחקפור. הוצאת רסלינג.

זאן לוק גודאר: ארכיאולוגיה של הקולנוע וזיכרון המאה דיאלוג

את גודאר אי אפשר לשכוח. כל סרט חדש משלו היה מלווה בים של מאמרי ניתוח ולא רק בעיתונות המקצועית, כל מבקר קולנוע כתב פרשנויות והגיגים משלו. מכל אנשי הגל החדש ובימינו כשהגל הזה שקע, גודאר נחשב לתיאורטיקן הגדול של הקולנוע

מקרינים כוח, בתי הקולנוע, הסרטים והישראלים / דוד שליט

כל שדבר שעומד לגווע, דווקא אז מתעורר בו עניין של אלה המנסים לשמר את זכרו ואת תולדותיו. והדבר נכון גם לגבי תולדות (בתי) הקולנוע הישראלי שנראים יותר מתמיד כמוסד שדינו נחרץ. כמו הדודואים באוסטרליה, כמו מכשירי הוידיאו, כמו הערוץ הראשון של הטלוויזיה. ולא רק כאן אלא בכל העולם, כתוצאה מההשתלטות הבלתי נמנעת של הטלוויזיה, והרבה יותר של הקולנוע הביתי, הדי. וי. די והצפיה בסרטים בעזרת אינטרנט – מחשב שמונעת את הצורך ללכת לבתי קולנוע למי שלא באמת מרגיש צורך לזוז מהבית.

סלבוי זיזק / הוליווד על ספת הפסיכולוג

סלבוי ז'יז'ק, פילוסוף ופסיכואנליטיקאן סלובני הוא אחד מאנשי המחשבה המובילים בימינו. הוא כותב הרבה ומרצה מסביב לעולם. לפני כמה חודשים היה בארץ, כמעט ואי אפשר היה לקבל מקום בהרצאות שלו. הוא מנתח כל מני תופעות המתרחשות בעולם. אמנות, סטלין, קומוניזם ו-נצרות, מלחמת העולם השניה, נפילת מגדלי התאומים, קולנוע, לפני איזה זמן כבר פורסם ספרו על "המטריקס". ולכן, כל מה שאנושי. כל הניתוחים שלו מבוססים על תורתו של לאקאן. אותו פסיכיאטר צרפתי שהרחיב ושינה את מערכות ההסתכלות וההבנה מתוך נקודת המוצא של הפסיכואנליזה אל תוך כל מבני החיים התרבותיים.

הנצפים ביותר