אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

משה רבנו


תכלית המציאות של יהודי (תרומה עג)

תכלית המציאות של יהודי (תרומה עג)

הגענו לפרשה מספר תשע עשרה בתורה ואפשר לומר שבפרשה זו התורה מתחילה לדבר אתנו תכל'ס. היא כבר אמרה לנו מהו תפקידנו בעולם; בפרשת יתרו, הפרשה השבע עשרה (גימטריא "טוב") בתורה, למדנו מהו היעוד שלנו (שמות יט): [ה] וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ. [ו] וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ: (...). אבל מה פירוש מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וכיצד הופכים את עצמנו ל-גּוֹי קָדוֹשׁ, את זה מתחילה התורה ללמד אותנו בפרשת השבוע תְּרוּמָה. כעת היא מתחילה לתת הוראות מפורטות לביצוע כדי שנצליח למלא את התפקיד המוטל עלינו.

קריעת ים סוף

נס ים סוף כמבוא למלחמת עמלק : עיונים פסיכולוגיים בפרשת בשלח

שירת הים ניצבת במרכז פרשת בשלח ולמעשה מחלקת אותה לשניים. החלק הראשון הוא נס קריעת ים סוף, סיפור המשך לנסים שהקב"ה חולל ביציאת העם מעבדות לחירות. השני מספר על אודות ההליכה במדבר, ללא הכרת העם בנס חיותם בו. אך למרות ההפרדה, ישנו פרמטר משותף לכל המאורעות שבפרשת בשלח, ואין הכוונה רק לתיחום זמנם בחודש וחצי שבין יציאת העם ממצרים לבואם להר סיני; בכל האירועים שבפרשה ניתן למצוא מכנה משותף שעניינו תגובות העם לנוכח "איומים קיומיים".

הזדמנות מנוצלת, הזדמנות מפוספת. תיאודור גאלה. 1605

האידיאולוגיה בשירות האופורטוניזם

ערב יום הבוחר: רשימה על האידיאולוגיה בשירות האופורטוניזם: בעקבות האירועים והמהלכים השונים אשר היינו עדים להם בפוליטיקה הישראלית בשבועות האחרונים (וגם בכלל בשנים האחרונות) כדאי אולי לעיין מעט על התופעה הנפוצה ביותר בימינו, היא תופעת האופורטוניזם. בכל מקום, בכל שדרות החיים אנו יכולים להבחין בהם ניצבים בדרכנו. קבוצה של אופורטוניסטים אשר מנצלים כל מצב, כל אווירה מזדמנת, כל אפשרות להעצים את עצמם ואת מטרתם האגוצנטרית – השגת כוח ושליטה. האופורטוניזם אינו 'המצאה' של דורנו בלבד.

סרח בת אשר – בכתב ובעל פה - ציור מודליאני

סרח בת אשר – בכתב ובעל פה חלק א

שרח מופיעה במסורת הכתובה במגרת המקרא והמדרשים. לאחר הפסקה של כמה מאות שנים בהן היא כאילו שוקעת בתהום הנשייה, שרח צצה שוב וזוכה למעמד של אישה צדיקה בקרב יהודי פרס ולמקום קדוש על שמה. המחקר שנגע בעובדה מפליאה זו פסק שהיא חידתית ללא פיתרון. מגמתי בין השאר לנסות ולהבהיר תופעה זו. התמוה בהופעתה של שרח בתנ"ך גירה את היצר הפרשני וגרם להיוצרותו של חומר במקורות הבתר-מקראיים העוסק בשרח.

מעברים (ואתחנן עב)

עניינה הפנימי של התורה הוא להשכין שלום בעולם, שלום בינינו ובין הקב"ה ושלום בינינו ובין עצמנו; לא לדחות את העבריינים ובטח לא להעניש אתם בחומרה, רק לקרב אותם בחבלי עבותות אהבה עד שיתהפכו מרע לטוב

על סף התנחלות בארץ (מטות מסעי עב)

מה הקשר בין ההתנחלות העתידית בארץ המובטחת ובין הנקמה במדינים, מדוע התורה מציגה את זה בצורה שנראה בבירור כי קימת תלות ביניהן? בשבת זו אנחנו מסיימים את חומש במדבר בקריאת שתי הפרשות האחרונות, פרשת מַטּוֹת ופרשת מַסְעֵי ברצף.

אך בה' אל תמרדו (שלח לך עב)

פרשת השבוע כל כך אקטואלית, שאני לא מצליח להחליט על מה לכתוב, באיזה נושא להתמקד; מרוב לבטים כבר מסתובב לי הראש. אז נתחיל מהתחלה ונראה לאן נגיע .

קבלת התורה, עניין מהותי או טכני? (במדבר עב)

רעיון מאלף; כשנתקלים בשלילה, במישהו שנכשל – לא בורחים, לא מוותרים על הנכשל; להיפך, מצמידים אליו את מי שיכול לעזור לו ובשני המימדים, המימד הרוחני (להאיר) והמימד הגשמי (ברכה). השבת אנחנו מתחילים לקרוא בספר במדבר את פרשת במדבר וזה יוצא בערב חג השבועות, שהוא חג מתן תורה שניתנה לנו במדבר.

זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית

זיגמונד פרויד / משה האיש והדת המונותיאיסיטית

משה הוא הספר האחרון שפרויד כתב. הספר מורכב משלוש מסות. ופרויד נלחם בכתיבתו זמן רב. את המסה הראשונה פרסם ב1937 בכתב העת אימאגו בחוברת הראשונה. בחוברת הרביעית הוסיף עוד מסה בנושא. את המסה השלישית הציגה בתו, אנה פרויד באוגוסט 1938 בפריז. מקורביו התנגדו לפרסום הספר. פרויד התחיל לכתוב את הספר ב1934. ב1936 כתב גרסה שנייה ולמעשה סיים אותו סופית ב 1939 כשכבר גלה באנגליה.

דמות משה בספרות הגרמנית חלק ד - המחקר הארכיאולוגי

המחקר הפילולוגי של כתבי היד העתיקים[2] מסר מקומו למחקרים שמקורם והחומר המזין אותם היה בחקירות בשטח והשראתם באה מבטן האדמה, מחפירות ארכיאולוגיות

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו חלק ג

משה: סמל המשבר של התרבות היהודית-גרמנית. [אמת ואמונה ויחסיהם בראיית דמות משה בספרות הגרמנית].

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו חלק ב

חלק ג'

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו חלק ב

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו. חלק א

העת החדשה המוקדמת. the early modern period 1450-1720

בעת החדשה המוקדמת פרשנות המקרא מסרה מקומה לביקורת המקרא המוקדמת. יותר ויותר הוגים ותיאולוגים העמידו סימני שאלה הן לגבי מהימנות תוכנה של המקרא והן לגבי עצם מהות כתבי הקודש ותקפותם לחיי האדם. ניתן לראות את לותר, במובן מסוים ובמידה מסוימת כחומת המגן האחרונה שהגנה על המבצר התיאולוגי.

מרטין לותר (martin luther. 1483-1546)

מרטין לותר עיצב את דמות הדת הנוצרית בגרמניה.

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו

דמות משה בספרות הגרמנית מימי הביניים עד ימינו.

משה / זיגמונד פרויד

הרצאה זו תעסוק ב"משה", המסה האחרונה ש-פרויד כתב. מסה זו היתה לפרויד לכמעין עבודת סיכום בה חזר על כמה וכמה מרעיונותיו- כאילו מבקש לגייס אותם לפתרון השאלות שהעמיד לעצמו, שעיקרן :1) הדמות האמיתית של משה האיש, מה הגישה המחקרית הנכונה והבלתי-משוחדת.

התהום שבין הדיבורים למעשים

כמו בכל שנה, אחד האירועים המרכזיים ביום העצמאות של מדינת ישראל, הוא חידון התנ"ך העולמי לנוער יהודי. האמת, לא ברור למי בדיוק זה אירוע חשוב; בכלי התקשורת לא נצפו כותרות ענק בדיווחים אודות אירוע זה, ואפילו חיפוש ברשת האינטרנט לא הניב תוצאות חדשותיות מרשימות. בעצם, לא הניב תוצאות בכלל, אם נתעלם מכתבות שנתפרסמו לפני כשנתיים וכן עלו בתוצאות החיפוש.

משה רבנו כוכב קולנוע עליון

משה רבנו וסיפור הרפתקאותיו, משהותו בחצר פרעה במצרים, דרך חציית ים סוף, העלייה להר סיני וכו', הופיעו במספר לא קטן כלל של סרטים, ואין המדובר רק ב"עשרת הדיברות " ו"נסיך מצרים" הידועים. אם ניתן לאפיין את הגרסאות המוסרטות בקווים כלליים, הרי שנדמה כי לאורך השנים הופכות אלו פחות ופחות נאמנות לתנ"ך ויותר למציאות ההיסטורית "הארכיאולוגית" של התקופה. בנוסף, נראה כי הן נעשות יותר ויותר פוליטיקלי- קורקטיות", כפי שניתן להיווכח בהשוואה בין "עשרת הדיברות" ו"נסיך מצרים", שם אין משה נאבק למען האמונה והאל כפי שהוא נאבק למען שחרור עמו. האל כמעט ואינו מוזכר.

דודו טופז ועד משה רבנו

לפני חודשים ספורים העלה הבדרן והאושיה התקשורתית דודו טופז את המחזמר העילאי בנושא לכאורה בלתי צפוי עבורו, דמותו התנ"כית של משה רבנו. המחזמר, שתיעד את חייו של משה כפרודיה עכשווית ברוח התקופה, עלה אז בתיאטרון היהלום ברמת גן, במימונה של עיריית רמת גן שהייתה גאה לשתף פעולה עם דודו טופז בפרויקט איכותי כל כך העוסק בתנ"ך, ומן הסתם בתקווה שמעמדו המכובד של טופז בציבור הרחב תקרב את ההמונים גם אל חיי משה רבנו.

הנצפים ביותר