אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

א. ב. יהושע


ניצבת בסרט

ניצבת / א.ב. יהושע איך תפחה עלילת ניצבת לממדי רומאן? חלק ב

למילה "ניצבת", שנבחרה כשם לספר, יש שני מובנים בשפה העברית: כשֵם מגדירה מילה זו תפקיד (בלעז: תפקיד של סטטיסטית) וכפועל היא מתארת מצב של קיבעון (בלעז: מצב סטטי). מאחר שהקורא הכיר עד כה את נוגה ברוב עמודי הפרשיות הללו בתפקידיה כסטטיסטית בתעשיית הסרטים או כניצבת בעלילתה של האנושות, כלשון הקלישאה שהפריח יהושע פתאום בהרהוריה, ורק במספר מועט של עמודים בכל פרשייה גם כאישה שחייה תקועים במצב סטטי, הגיע המועד להעמיק יותר בדמותה מן ההיבט הפסיכולוגי כדי להבין את הסיבה שבגללה תקועים חייה במצב סטטי.

ניצבת / א.ב. יהושע איך תפחה עלילת ניצבת לממדי רומאן?

ניצבת / א.ב. יהושע איך תפחה עלילת ניצבת לממדי רומאן?

מבחינה נושאית ומבחינה רעיונית הספיקה ליבת הרומאן החדש של א"ב יהושע,"ניצבת", רק לעלילה בממדי נובלה בת כמאה עמודים, ולכן נאלץ הקורא להתגבר על הרבה מאוד עמודים חסרי תכלית, כדי להגיע אל הליבה הזו. בעמודים המיותרים הטליא יהושע זה לזה פרשיות, שלא הוסיפו דבר להבנת התנהגותה המוזרה של נוגה, הגיבורה הנשית של הספר, כלפי הגברים שניסו לחזר אחריה מאז הגיעה לבשלותה המינית כנערה ועד שהפסיקה לקבל את המחזור החודשי בתחילת שנות הארבעים שלה

ניצבת / אברהם ב. יהושע

ניצבת דינמית בעולם גלובאלי ומודולארי

קריאת חציו הראשון של "ניצבת", הרומן החדש של א"ב יהושע מעוררת את הרושם כי מדובר ברומאן קאמרי, מפוייס, ונטול קונפליקטים, המתנהל בטריטוריות מצומצמות - אמא, בת ובן, הנעים על הציר– ירושלים-תל-אביב-מצדה. הקונפליקט העיקרי ברומאן והכוח המניע את העלילה הוא התעקשותה של הבת נוגה, שלא להביא ילדים לעולם. התעקשות המובילה לגירושיה, אבל אפילו מהלך זה מתקבל בהבנה על-ידי אביה, שאף מוצא סיבה מוצדקת למהלכה זה, נוגה עצמה, נענית בקלות לבקשתו של אחיה, להקפיא קריירה מוזיקלית כנגנית נבל בהולנד ולהגיע לישראל על מנת לשמור על דירת ילדותם.

ניצבת / א.ב. יהושע - בשנה הבאה בירושלים

ניצבת / א.ב. יהושע - בשנה הבאה בירושלים

ספרו של אברהם ב' יהושע – ניצבת (2014) – הוא ספר נעים, אינטימי ונינוח המתחשב להלכה בקוראים של ימינו, ולכאורה אינו מחלק להם אגוזים קשים לפיצוח. בדרך-כלל כתיבתו של יהושע זרועה בחידות-אתגר אלֶגוריסטיות עם מובלעות של רֵאליזם ועם רגעים של טירוף סוראליסטי ואבסורדי, פרי הדמיון הפרוע. ברומן ניצבת העיסוק בשִׁגרה היום-יומית, הטריוויאלית למראה, כובש את חזית הספר, עד כי באתר הספריה של מנחם פרי נכתב שספר זה מתמקד בעולם האישי-הפרטי, ו"לוקח פסק-זמן מהעיסוק במצב הישראלי".

חסד ספרדי / אברהם ב. יהושע

חסד ספרדי / אברהם ב. יהושע

תמונת 'החסד הרומי' המטרידה על הכריכה, מזוויעה ומרתקת כאחת, משרה על הספר תחושה מעיקה של חוסר נוחות, שרק תלך ותתעצם עם הקריאה, האם יהושע חוגג לעצמו רטרוספקטיבה פרטית אפופה בתחושת גילוי עריות ורגשות אשמה או מדובר בחשבון נפש אמיץ ונוקב של יוצר וותיק ומוערך עם יצירתו ודרכו כיוצר? מוזס, בימאי סרטים עתיר ניסיון וכיבודים, נוחת בספרד עם רות השחקנית הראשית שלו, לרטרוספקטיבה של סרטיו. על קיר חדרם המשותף במלון מקבלת את פניו תמונה טורדת מנוחה – אותה תמונה חידתית, ספק מושכת ספק דוחה, המתנוססת על כריכת הספר.

ניתוץ מיתוסים בסיפורת הישראלית. הוצאת יחד, 2012. 158 עמ'

ניתוץ מיתוסים בסיפורת הישראלית: עיון בספרו של יוסף אורן

זה שנים עמֵל יוסף אורן לשרטט קלסתר מדויק של הספרות העברית, ובה בעת לשאול שוב ושוב לאן פניה מועדות. בשונה מעמיתיו מבקרי הספרות, לאורן יש סדר יום אידיאולוגי. הוא לא מסתפק בניתוח ספרותי של היצירות, אלא בוחן את קרביהן ובולש אחר האידיאולוגיה המסתתרת מעבר לעלילה. לעתים אני חש אותו לוחש את דברי ירמיהו הנביא "כאש בוערת עצור בעצמותיי" – ושב אל דבריו של המבקר אברהם קריב "אדבּרה וירווח לי"

חסד ספרדי / א.ב. יהושע

חסד ספרדי / א.ב. יהושע

חסד ספרדי" – הרומאן החדש של א.ב. יהושע (הוצאת הספריה החדשה 2011, 374 עמ') – מוכיח שיצירת ספרות עברית נשארת דלת-ערך גם אחרי שהיא מתאמצת לשדרג את ערכה על-ידי התחברות למוטיבים מהנצרות או ממיתוסים זרים אחרים. התמונה על עטיפת הספר – המתארת אשה צעירה אשר בידה האחת מקרבת אל גופה את ראשו של גבר שידיו אזוקות ובידה השנייה מושיטה אל פיו את פטמת השד כדי להניקו

האופרה - א. ב. יהושע: מסע אל קצה העולם

א.

א. ב. יהושע / מסע אל תום האלף

בימים אלה עלתה על הבמות האופרה "מסע אל תום האלף", אופרה יוצאת דופן מאין כמוה בתולדות הבמה הישראלית, זאת בשל מספר סיבות:

מדובר באחת האופרות המקוריות הבודדות שלהן תמליל עברי ולא איטלקי או גרמני כמקובל - משום מה קיימות אופרות עבריות מקוריות מועטות ביותר.

הנצפים ביותר