אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ירושלים


מפת העולם וירושלים במרכזו

סטטוס קוו נזיל בירושלים המאוחדת

השקט הירושלמי היחסי הוא "פטה-מורגנה". יש להתעשת ולהתעורר באופן מבוקר לפני שהכאוס והסטיכיה הבלתי נשלטים ישתלטו על המציאות. אני קורא תיגר על עמדות ההיפרדות החד-צדדית ללא מו"מ של קבוצת חיים רמון ועמדות דומות הנשמעות במפלגת העבודה

הדוקטור היווני מירושלים / אתי שחר

הדוקטור היווני מירושלים / אתי שחר

השנה היא 1966, המקום הוא ירושלים. רחלי, נערה בת 17 העומדת לפני סיום לימודיה, עוקבת אחרי דמות חריגה בנוף המעוררת את סקרנותה. אלכסנדר אפקלידס, בן 60, צועד ברחוב עמק רפאים, לבוש חליפה מחוייטת, אוחז מטרייה, כשידיו עטויות כפפות לבנות.

מתוך מופעי הפסטיבל: מופעי נייר, קרדיט: סדן הפקות אמנות

פסטיבל ירושלים לאמנויות 2017

פסטיבל ירושלים לאמנויות 2017 שהפך למסורת בחיי התרבות בעיר מקדם ומעודד תחומי יצירה רבים ומגוונים ומאפשר לקהל הרחב לקחת חלק במופעים איכותיים במחירים נוחים ואטרקטיביים. הפסטיבל מופק על ידי האגף לתרבות ואמנויות בעיריית ירושלים מאז שנת 2002, ומשתתפים בו מאות יוצרים בעשרות מופעים המתקיימים באולמות המרכזיים בעיר.

ירושלים שמות, שמות סביב לה / יעקב בוסידן

השקה חגיגית למהדורה החדשה של ספר האמן מעשה ידיו של יעקב בוסידן כידוע, "ירושלים הרים, הרים סביב לה", כמאמר הפסוק. מתברר, שגם "שמות, שמות סביב לה", והאמן הבינלאומי יעקב בוסידן, תושב קרית אונו, שעבודותיו מוצגות במוזיאונים רבים ובאוספים חשובים ברחבי העולם, חקר ומצא כמעט 400 שמות שהעניק לה העם היהודי במשך הדורות.

גחלים

בשם אחי גיבורי התהילה

מזה חודשים ארוכים שאני מעיין בניתוחיו המפליגים של הפרשן הצבאי אורי מילשטיין, המתפרסמים באתר ניוז1. זמן רב אני מוצא עצמי מתלבט אם עלי להגיב או להחשות, ואם-כן כיצד עושים זאת כשמדובר בפרסום תגובה באותו אתר שגם אני נוהג מזה שנים לפרסם בו רשימות משלי. אבל הגעתי למסקנה כי זו חובתי בכדי לעמוד מול מעשה שאינני מוכן לעבור עליו בשתיקה בנוסח המתפרש כהודיה בפרשנותו הטוחנת ללא רחמים של מילשטיין; הוא לא משאיר בשדה הזיכרונות כאלה שאפשר להתחמם לאורם. הוא עובר ומכבה את המדורות אחת אחרי השניה.

עיר דוד של ימי הבית הראשון נחשפה בחפירות

עיר דוד של ימי הבית הראשון נחשפה בחפירות

עירו של דוד המלך נחשפה על גבעה בדרום- מזרח אגן העיר העתיקה. זוהי גבעת העופל. הגבעה היא כיום באזור כפר סילואן, שהוקם על אתר כפר השילוח הקדום. ירושלים הייתה עיר יבוסית והיא נכבשה ע"י שר הצבא של דוד המלך יואב בן צרויה ב- 1006 לפנה"ס. לאחר כיבושה העביר דוד המלך את בירתו מחברון לירושלים. השטח של עיר דוד הוא כ- 60 דונם. דוד הרחיב את שטח העיר לכ- 130 דונם לאחר שקנה את גורן ארונה. בשטח המסופח נבנה ארמון המלך ומאוחר יותר בית המקדש הראשון. עיר דוד משכה ארכיאולוגים רבים, החל מצ'ארלס וורן שחפר בעיר דוד ב- 1867. ארכיאולוגים נוספים מחו"ל חפרו בעיר דוד בין 1886 ל- 1967.

הר הבית הוירטואלי

הר הבית הוירטואלי

הר הבית הוא כיום מקום קדוש באמת רק לאותן קבוצות שמעונינות בבניית בית המקדש ואלה הן מיעוט גם בקרב הציבור הדתי. ומעבר לכך מה אם כל הטענות שהר הבית הוא "הר הבית" מקום בית המקדש בכלל טעות ביסודן? יש כיום טענות כבדות משקל ביותר שמראות שבית המקדש כלל לא עמד במקום שבו עומד היום אל אקצא . ויתכן עד כמה שזה מפתיע שטענות הוקאף המוסלמי שמעולם לא היה בית מקדש יהודי במקום שעליו עומד המסגד הן נכונות ומדוייקות.

שרידים ארכיאולוגיים מתקופת המצור הרומאי על ירושלים נמצאו ליד הכותל המערבי

שרידים ארכיאולוגיים מתקופת המצור הרומאי על ירושלים נמצאו ליד הכותל המערבי

שלושה כדים ומנורת שמן מחרס שנמצאו לאחרונה בבור באדמה לא רחוק מהכותל המערבי שופכים אור נוסף על הרעב והמצוקה שהיו נחלתם של תושבי ירושלים לפני כ-2,000 שנה במהלך המצור הרומאי על העיר. החפצים השתייכו ככל הנראה ליהודים שתרו אחר מקלט בתוך ערוץ מים תת קרקעי. על פי ארכיאולוגים מרשות העתיקות, נצורים יהודים ירדו מידי פעם לבור לאכול בהיחבא מזון שהוטמן בכדים כשהם מסתתרים מהמורדים היהודים שחיפשו להחרים את מזונם ומהחיילים הרומאים לאחר מכן. זאת הפעם הראשונה שניתן לבסס קשר ישיר בין שרידים ארכיאולוגים לרעב ששרר בירושלים בתקופת המצור במרד הגדול.

מזמור: על סף בית המקדש בשערי ירושלים בפתח הבריאה

מזמור: על סף בית המקדש בשערי ירושלים בפתח הבריאה

מזמור פד בספר תהילים מספר בכיסופי המשורר לאיחוד מיסטי עם האל ובשבח העליה לרגל למקדש בירושלים אשר מקרבת אותו להגשמת מאוויו. ירושלים נמשלת בפסוק זה לספל מלא רעל אשר כל מי שישתה ממנו, העמים הצרים עליה, העומדים בשעריה, הצובאים על פתחה, על סיפה, כדי לכבשה – ייפגע. הרגלים הפוסעות על הסף (פסע, סף) מקבילות לשפתים הגומעות משולי (סף) הספל. האויבים המאיימים על העיר מקרבים את שפתותיהם אל סף הספל. רוע הרעל מתמזג ברוע שותיו ומכריעם.

מסירת הבצק  לשולחן

מסע בעקבות המצה השמורה

כך אופים מצות שמורות. מסע בעקבות המצה השמורה, תהליך האפייה, ההתקדשות, כיצד נשמרים ממצב החימוץ, סיפור שעובר מדור לדורכך. ביקשתי לסקר את אפיית המצות בעיצומה של האפייה, ממש "על חם". האברכים ניסו לסבר את אוזניי קצת בענייני הלכה. מדוע מצה שמורה? האפייה מוקפדת מאד, כדי למלא כהלכה את הצו מן התורה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַמַּצּוֹת" (שמות י"ב 17). אבל, אל תחמיצו את ה"פואנטה"...יש חשש שרפיון מה של קטע בתהליך האפייה, עלול לגרום להחמצה של המצה. צריך לזכור: המצה עשויה מבצק שעלול להחמיץ, ולכן יש החמרה יתרה, שהרי קבעו חז"ל לשמור בכל שלב בתהליך להישמר מן ההחמצה.

זלאיט נסים / את כולי סיפרתי עד תום - תערוכה

זלאיט נסים / את כולי סיפרתי עד תום - תערוכה

זלאיט נולד בבגדד, עיראק, בשנת 1923. היה פעיל במחתרת הציונית בבגדד בין השנים 1945-1950. עקב פעילותו זו נשפט שלא בפניו ונדון לגזר דין מוות בתליה. בשנת 1951, בהיותו בן 28, נמלט מבגדד ועלה בגפו לארץ ישראל. זו הייתה פרידה מכל אשר ידע והכיר בעולם האתמול, והמפגש עם הארץ החדשה ועם האמנות הרוחשת בה היה לאירוע המכונן בחייו. נסים זלאיט נמנה על הדור הוותיק של אמנות המופשט הישראלי, שפרחה בשנות החמישים והששים של המאה ה-20 בארץ, ונותר נאמן לה עד היום.

תערוכת חוצות במתחם ממילא, פסלת עדנה בנס

תערוכת חוצות במתחם ממילא

הפסלת עדנה בנס עונה בימים אלו לאתגר "להמציא את הצחוק" ולמעשה, לפסל יצירה המבטאת את הצחוק ולהמציא אותו מחדש, ולהמחיש אותו ביצירה פיסולית מרהיבה אשר תגרה את בלוטות הצחוק של מבקרי אלרוב, שדרות ממילא, ותיצור אינטראקציה מצחיקה עם הקהל הרחב. פסליה של בנס, החיפאית, המוצגים בימים אלו בתערוכת "מצחיקה" אשר בשדרות אלרוב ממילא, זוכים להצלחה חסרת תקדים והתערוכה נחשבת לתערוכת החוצות הגדולה בישראל. פסליה של עדנה ריאליסטים ומושפעים ממורשת הפיסול האירופאית. בפסליה, מצליחה האמנית להעביר בכישרון רב לצופה תמונה נאמנה ואותנטית למתרחש בחיים של כל אחד מאיתנו.

ראיון עם הסופר בן-ציון יהושע בעקבות ספרו ריח של לחם חם

בן ציון יהושע הוא מספר ירושלמי מובהק, ואת הקריירה הספרותית פתח בקובץ סיפורים, שטבע את חותמו על שאר הספרים שבדרך: הקובץ "עיר באופק", סיפורים ירושלמים קסומים ומרגשים. מי שעקב אחר המסלול הספרותי של בן ציון יהושע, מצא עצמו מיטלטל בין קובצי סיפורים לבין רומנים חושניים וסוערים כמו "שתיקת התרנגול" ו"דרך המשי" לבין ספרי מחקר וקובצי סיפורי עם. יוצר רב תחומי וצבעוני מאד, ירושלמי מאד, נסחף למחוזות שנעים בין קודש לחול, בשבילי הרפתקאות וסיפורים אנושיים מרתקים.במשך השנים פרסם בן ציון יהושע סקירות על ספרים שונים ועל יוצרים שונים – ועתה אסף בקובץ אחד מבחר מכל סקירותיו, ובצד זה שיבץ סקירות שנכתבו על ספריו. לפנינו אוסף מגוון, שיפרנס דורות של חוקרים.

תערוכה של יצחק דה לנגה: הנפילים  - Mont Fort

תערוכה של יצחק דה לנגה: הנפילים - Mont Fort

תערוכתו של דה לנגה תל אביבי במקור, חי ויוצר בנהריה תיפתח בגלריית הסינמטק בירושלים באוצרותו של פרופ' חיים מאור. בסדרת העבודות (2007-2011)הקרויה בשם הנפילים , מפנה דה לנגה, את העדשה המגדילה שלו למבני הענק, המשתלטים על קו האופק שצמחו בשנים האחרונות בגוש דן ובירושלים. בסדרת העבודות (2011-2012) הקרויה בשם Mont Fort (הר חזק) על שם המבצר הצלבני הנמצא בהרי הגליל, ממשיך דה לנגה לבחון מבנים מונומנטאליים, כמו גם את קסדות האבירים - אביזרי הכוח של תרבות לוחמת ומתגוננת רחוקה בזמן.

כנס הפייסבוק הגדול – בחסות מתוקתקים

כנס הפייסבוק הגדול – בחסות מתוקתקים

כנס הפייסבוק הגדול, שנערך השבוע במכון לנדר בירושלים, לימד עשרות אנשי עסקים את סודות השיווק בפייסבוק. כן. בפייסבוק. הכלי החברתי הזה, שלוקח כמה שעות מהיום שלך, יכול גם להחזיר. הכנס נערך בחסות 'מתוקתקים, מכללה לשיווק באינטרנט'. מכללה שהוקמה בחסות מרכז אקדמי לנדר, עיתון 'כל העיר' ואריה חכים, יועץ למיתוג חברות ועסקים. אם הפייסבוק מאכלס יותר משלוש מיליון משתמשים פעילים בארץ, טיפשי לא לנצל אותו גם לעסקים. הדרך בה עובד הפייסבוק, מקנה לאנשי עסקים את האפשרות להתקרב אל הלקוח הפוטנציאלי שלו.

הכותל המערבי ותולדותיו בראי מדעי הדתות

הכותל המערבי ותולדותיו בראי מדעי הדתות

הכותל הינו לב האומה היהודית והאתר הדתי-לאומי החשוב ביותר בישראל. הוא זוכה לזרם בלתי פוסק של מבקרים, חילונים ודתים, יהודים ונוצריים (כולל האפיפיור יוחנן ה-23 שהניח פתק בכותל בשנת 2000); מעין יעד לעליה לרגל מודרנית. הכותל מהווה מוקד לטקסים שונים, החל בבר מצוות (ימי ב' וה'), דרך תפילות המוניות במועדים היהודים השונים וכלה בהשבעות של יחידות צבאיות. האמרה שהכותל הינו השריד היחידי מבית המקדש שחרב בשנת 70 לספירה הינה רווחת אך אם זאת מוטעית לחלוטין. ראשית, מפני שהכותל מעולם לא היה חלק מבית המקדש עצמו, ושנית, מפני שישנם שרידים נוספים מפרוייקט הר הבית ההרודיאני, כגון הכותל הדרומי והמזרחי.

מדים

למה נהגות אגד לא לובשות מדים?

אמנם, עוד אין זה חזון נפרץ, אבל לעיתים בכל זאת רואים נשים מאחורי ההגה באוטובוסים העירוניים של אגד. גם אני זכיתי לראות כבר כמה וכמה נהגות אוטובוס בירושלים. אלא שבכל אחת מהפעמים האלה עלתה בי איזו תחושה לא-נוחה. אולי אפילו, לרגע, הרגשתי לא לגמרי בטוחה. משום-מה, היה לי המראה של האישה הנוהגת באוטובוס זר כל כך, ובעצם- ממש מפוקפק. לא רבות הן כאמור, הנהגות בשירות אגד. כל כך לא רבות עד שאני זוכרת בבירור פעם אחת לפני כמה שנים בחיפה, בעודי נערה: עליתי על האוטובוס הרגיל בו הייתי נוסעת תמיד ולהפתעתי גיליתי, וזאת לי הפעם הראשונה, שמאחורי ההגה יושבת אישה

ישראל ימי הביניים - שפרד

ארץ ישראל: הרכב אתני-דתי במאה ה- 16

ההרכב האתני- דתי של אוכלוסיית הארץ בראשית המאה ה- 16. בתקופה הממלוכית היתה תמורה בולטת ביחס המספרי שבין האוכלוסיה הנוצרית והאוכלוסיה המוסלמית. "הנוצרים הלאטינים גורשו ממנה". הרוב הנוצרי- מזרחי חוסל והארץ הפכה לארץ מוסלמית, עם מיעוט נוצרי קטן. החוקרים מסכימים שבעת הכיבוש הממלוכי היו הנוצרים המזרחיים, עדיין, רוב. המוסלמים היו הקבוצה השנייה בגודלה. היהודים מנו בתחילה לא יותר מכמה אלפים, אם כי הייתה עלייה לארץ שהגדילה את מספר היהודים . גם השומרונים היו מיעוט קטן.

יהודה המכבי גוסטב דורה

מרד החשמונאים כמרד חברתי של המעמד הנמוך

בניגוד למסורת המקובלת לגבי מרד החשמונאים, גזירות אנטיכוס אפיפנס נגד הדת היהודית היו תגובה למה שקדם למרד החשמונאי. למרד החשמונאים שהחל ב- 167 לפנה"ס, בתגובה לגזירות אנטיכוס אפיפנס נגד הדת היהודית, קדמה מלחמת מעמדות בין עשירי ירושלים המתייונים לבין פשוטי העם, הפלביים, שלא נימנו על המתיוונים ואיכרים מיהודה. השלטון הסילווקי תמך בעילית המתיוונת נגד פשוטי העם, וכך הפכה מלחמת המעמדות למרד נגד השלטון הסילווקי.

הורדוס כובש את ירושלים

הפקעת אדמות מיהודים תחת הכיבוש הרומי

הפקעת אדמות מיהודים והעברתן לבעלות נוכרים תחת הכיבוש הרומי (63 לפנה"ס – 140 לס' ). הפקעת הקרקעות ע"י השלטון הרומי הייתה משלושה סוגים: הפקעה לצורך סיפוח שטחים לטריטוריות של ערי הפוליס. אחוזות הקיסר. הפקעת קרקעות לאחר דיכוי המרדידות ב- 70 לס וב- 135 לס'. תחת השלטון ההלניסטי נבלמה התפשטות היהודים בארץ. כתוצאה ממדיניות זאת הייתה הגירה מהארץ של עודפי האוכלוסייה היהודית.

הגולים היהודים נושאים כלי המקדש  לרומא תבליט שער טיטוס צילם בלפור חקק

הרהורים על תשעה באב בתשעב

מי שלא לומד מן ההיסטוריה, נידון לחזור עליה שנית. זו התחושה הקשה המלווה אותנו, כשמגיעים הימים הללו המובילים אותנו אל היום הקשה בשנה: יום תשעה באב. חכמינו לימדונו, שהחורבן בא לנו בגלל שנאת חינם בין המחנות השונים בעם. גם בעיצומם של הקרבות, שרפו שני המחנות הניצים זה לזה את אסמי התבואה ואת מחסני התחמושת. לרומאים נותר להיכנס פנימה לעיר, לאחר שהיהודים התישו זה את זה עד מוות. גם היום לאחר דורות, לקרוא בכתובים את העובדות ההיסטוריות הללו.

אגד ברוורס…….גם ירושלים

תעלת

תעלת בלאומילך הירושלמית

הר הבית במסורת המוסלמית הקדומה

מבוא

בכתבתנו הקודמת אודות הספר החדש של יד בן צבי על הר הבית, where heaven and earth meet jerusalem's sacred esplanade עסקנו בתולדותיו של בית המקדש, מהקמתו האגדית בישי שלמה המלך ועד לחורבנו בשנת 70 לספירה.

בכתבה זו, שנייה בסדרה, נעסוק במקומו וחשיבותו של ה'חראם א שריף', במסורת המוסלמית המוקדמת

המתחם המקודש של ירושלים – הר הבית כמקום מחלוקת או כגשר לפיוס?

הספר הזה שולל את ההתלהמויות הפוליטיות הללו ומתאר , בפירוט רב, את ההיסטוריה המורכבת והמרתקת של המתחם והבניינים שעמדו ועומדים עליו, תוך סקירת התגליות הארכיאולוגיות האחרונות, והבאת מספר רב של צילומים , מפות, ומקורות.

הרכבת הקלה בירושלים מול תחנת מוניות שער שכם

מיזמים וקלפים פראיים

שלום לך ירושלים. חזרה אל החוף, אל העיר הצעירה בת 100

שלום לך עיר יפהפייה, קסומה, עיר של קולאז'ים מרוסקים שלא חוברו להם יחד. שלום לך עיר מרהיבה, דוויה וחצויה, עיר ללא מנוח, עיר שבה תושביה הם ניצבים במחזה ללא הפסקה שהמערכות שבו מתחלפות מן הרקיע השמיני למעלה ועד לביבים במזרח העיר למטה , שאמות הספים נעות -מהיכלי הדת המשולשת ואמונה באל אחד, ועד לערוצי התככים של ריב ומדון, בין הדתות ובקִרבן, תוך העלאת האלוהות והשפלת האדם, מן האוניברסאלי והנשגב עד ללאומני וחשוך

נטורי קרתא סביבתיים בעולם מודרני

"נטורי קרתא", היא תנועה דתית חרדית שנוסדה על ידי בני היישוב העברי הישן בירושלים. "נטורי קרתא" הוא מונח בלשון הארמית שתרגומו העברי המילולי הוא "שומרי העיר", והם מכונים גם "שומרי החומות". "נטורי קרתא" בקשו לבטא בשמם שמירה על מסורת והסתגרות בחיק חומות העיר והעבר, והם מחצינים בלבושם, בתיהם ומנהגיהם אורח חיים שמרני מופגן הדוחה סממנים מודרניים ורואה בהם סכנה לשמד רוחני. השכונה הירושלמית הותיקה "מאה שערים" משמשת גטו ומעוז של "נטורי קרתא" ועיצובה מספק משמעות גשמית הולמת לשמם.

אבן השתיה / טלי אוחיון - מקום לידתו וחורבנו של העולם

סרטה הדוקומנטרי החדש של טלי אוחיון "אבן השתיה" עוסק במקום המסוכן ביותר עלי אדמות "הר הבית" ובסכסוך הקיים לגביו בין שלוש דתות עולמיות ומנסה להבין מה הסיבות לקדושת המקום והאם הוא אכן יכול להביא לשינוי עולמי מסיבי, לטובה או לרעה. הבמאית יצרה את הסרט מנקודת המבט של מאמינה בקדושת המקום. כותב שורות אלו מאמין הרבה פחות אך התרשם בכל זאת.

תעלת בלאומילך בירושלים

לאפה של עז. במקום לנצל הזדמנות חד פעמית לשיפור פני הרחוב הזה, כאשר מניחים את המסילה לרכבת הקלה, מבטיח ראש העיר ואדריכלי "תעלת בלאומילך" הירושלמית לסוחרים הנרגנים, נסיעת חינם מן התחנה המרכזית.

החזן והפייטן אבנר צדוק תוקע בשופר

ראש השנה: סליחות בחצרות ירושלים

תפילות הסליחות וקולות המוכרים בדוכנים מזכירים לכולם, שהגיעה שנה חדשה. תפילת "אבינו מלכנו" והמוסיקה המיוחדת של "אעירה שחר" מתנגנות באוויר ומזמינה אותנו לתפילות הימים הנוראים. שנת תשס"ח מחכה בשער. שנה חדשה. הרגע הראשון של השנה החדשה יעטוף אותנו בעוצמה החזקה של הפיוט העתיק הפותח את מחזור ראש השנה: "לך אלי תשוקתי" ובצירוף המלים: "תחל שנה וברכותיה".

הנצפים ביותר