ספריות, אקדמיות ומוסדות שימור מורשת - הם גופים של ידע שנוצר, ונצבר בהם, במטרה להנגישו לציבור. דבר זה עומד בבסיס הזיכרון ההיסטורי-אנושי. מוסדות ואירגונים אלה הופכים לרב-משימתיים ועוסקים באופן אינטנסיבי בדיגיטציה שמעלה לאינטרנט את אוצרותיהם
שנה חדשה בפתח, ואיתה מגוון רחב של סטודנטים החוזרים לספסל הלימודים האקדמיים, או מתחילים את לימודיהם בפעם הראשונה, בדרך כלל מדובר על חיילים משוחררים, כאלו שחזרו מטיול בחו"ל או פשוט נשארו לעבוד ולחסוך כסף לתקופת הלימודים. קבוצה נוספת המתחילה את לימודיה באוניברסיטאות ובמכללות מורכבת מאלו שפתאום באמצע החיים רוצים להעשיר את עולמם, להתקדם או להתמקצע דרך האקדמיה.
צילו הכבד של דו"ח ועדת מלץ, הקובע מבנה חדש לאוניברסיטאות, מרחף מעל קובץ המאמרים "קץ האקדמיה בישראל?" שיצא כגלגול משוכלל של "עיונים בחינוך". אילן גור-זאב, העורך, כותב בפתח: "כתב העת 'עיונים בחינוך' קם לתחייה כדי להכריז על הגלייתה של האידיאה האקדמית ועל התמוססותו של אותו עולם ארוטי-אינטלקטואלי של השכלה גבוהה וחיים אוניברסיטאיים שהיו יסוד לתקווה ולקדמה הומניסטית".