אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דת


מרטין בובר / זוהר מאור, מרכז זלמן שזר

ביוגרפיה בלתי אפשרית

זהו לוז משנתו של בובר, אותו ביקש להורות כל חייו - להגשים את הנצחיות בכאן ועכשיו של כל אדם ואדם. ואם יש איזשהו מסד לתיקון חברתי, כרוח תיקוני שבועות של ימים אלו, הריהו יימצא בפתיחת החלון אל הגותו של בובר, שמאפשרת לא רק יציאה אל דרך חדשה, אלא מאפשרת גם לרוח חדשה לחדור ולהעיר ולרענן את המחשבה הרדומה

ראמה (מימין) יָשוּב על כתפי הַנוּמָן, נלחם במלך-השדים רבאנה, סצנה מתוך הרמאיאנה.

מיתולוגיה הודית: אלת הכפר וריבוי במסגרת היחיד

הפנתאון ההינדי מתיר מקום נרחב להתגלמויות מצומצמות יותר של האלוהות. אלו מופיעות בצורת רוחות קדושות בכתבי הקודש העיקריים ובטקסטים שונים של המיתולוגיה ההינדית. הן בדרך כלל מזוהות עם אלים גדולים יותר.

הנומן, אל הקוף

הנומן – אל הקוף בהינדואיזם

הנומן, אל הקוף, הוא בנם של אל הרוחות ואיו ושל האלה אנאג'ה שנישאה לקוף בשם קסארי. הנומן זכה לתהילה על עזרתו לראמה כפי שמסופר באפיקה של ה Ramayana* .

פסל בודהה מאזור גנדהרה בפקיסטן, המאה ה-1 לספירה

בודהיזם כדרך חיים

יש משמעויות רבות אך החשובה מבניהן היא המשמעות של האמת – בודהיסט ילך בדרכי האמת, כלומר יחיה חיים טובים ונכונים. חיים טובים ונכונים הם חיים במסגרת חברתית רוחנית שמעודדת אושר ושגשוג

אברהם, תחריט עץ מעשה ידי אפרים משה ליליין

סיכום ימי אברהם

בימים אלה יצא ספרו החדש ומרחיב הדעת של מר ברוך קפלינסקי הביוגרפיה של אברהם אבינו ותקופתו, בהוצאת החברה לחקר המקרא בישראל. המדובר בספר ענק שפורסם אי פעם על אברהם ותקופתו, למעלה מ-330 עמודים שבהם מסביר המחבר בצורה בהירה ומרשימה ביותר כל אספקט הקשור לחייו של אברהם אבינו העברי הראשון לתקופתו כפי שהם מוצגים במסורת ובמחקר התנ"ך הקלאסי.

כרזת הסרט "ישו כוכב עליון"

סיפור חייו ומותו של ישו כמטאפורה

ישו הוא כוכב עליון, לא רק בכנסיות או בוותיקן אלא גם בהצגה, בסרט משנות השבעים וגם בכל הנוגע לנתוני צפייה אמיתיים ועדכניים בארה"ב.

הנגיף האלוהי

הארץ נשטפת בדמים, באש ובתימרות עשן. מלחמת דת בדת. מאמינים נלהבים באותו אל משני צדי המתרס הורגים אלה באלה. רובם אף מתכחשים בדעתם לעובדה כי אלוה ואללה חד הם.

המתת חסד

הזכות למות בכבוד והתאוקרטיה

בארץ מתקיימת רעידת אדמה המאיימת על כל חלקה הטובה. כמעט דומה והרים מטים לנפול ועמקים וגאיות מתרוממים לשגיאים. בעוד אנחנו עוסקים בענייני דיומא, מנהלים רבנים חרדיים מלחמת חורמה נגד מי שאינו כמותם, נפשו אינה כנועה כנפשם, עבדים לפולחן דתי מעופש. בחג השבועות האחרון קיים הרב הזה טקס משלו תוך הדרה מוצהרת שאינו מזמין אורחים מהזרם הקונסרבטיבי והרפורמי, שיהדותם ופרשנותם את הפולחן הדתי, שונה משלו עד זרות.

זילות השם המפורש -  י ה ו ה

זילות השם המפורש - י ה ו ה

שי פירון היה צריך להיות אשף מחדש חידושים, שכן הוא מותח גבולות של מושגים שונים כרצונו. הוא גם מושח בשמן הקודש ספרים שונים, שאינם בעיקרם "ספרי קודש" אלא מוגדרים כספרי לימוד רגילים, הקרויים לעתים "ספרי עבודה". חדירתו הדורסנית חסרת הרגישות של שי פירון למערכת החינוך החילוני זכתה השבוע, לפני ימים אחודים, בצעד משמעותי נוסף החושף את הסכנות הטמונות באיש החשוך הזה מבחינת החינוך הליברלי בישראל. לפני ימים אחדים פורסמה ידיעה בענין זה בעיתון "ישראל היום". תחילה חשבתי ביני לביני שמדובר בבדיחה תפלה. רק לאחר עיון מסתבר כי עדיין לא ירדתי לעומק מוחו הנפתל מרעיונות עיוועים של שי פירון.

מגן דוד - העקרונות של הדת היהודית

העקרונות של הדת היהודית

נתבקשתי על ידי המגיב הוותיק, ידידי גיורא, לפרסם מאמר הסברה מפורט מהי לדעתי היהדות, ומי עונה להגדרה "יהודי" מבחינתי. אני מדגיש: הדברים נכתבים על דעתי, ואחריותי הבלעדית. איני אחראי לדבריהם של אחרים, ולכן אין טעם להגיב: "אבל פלוני אמר אחרת", מהסיבה שאני כותב את דעותי האישיות (כמובן עם מקורות תורניים), וממילא כל התייחסות היא אישית אלי. היהודי, או העברי, הראשון בעולם, היה אברהם בן תרח מאור כשדים, שבא לארץ הנקראת "כנען", שהובטחה לו על ידי הבורא, ששלח אותו לשם.

קונפליקט הזהות של הציבור החרדי במדינת ישראל

קונפליקט הזהות של הציבור החרדי במדינת ישראל

ראיתי לנכון לכתוב מאמר זה, לאחר מאמרים קודמים שכתבתי בנושא, ותגובות שקיבלתי עליהן. אני אישית חש ומאמין שכל אדם הוא טוב מיסודו. שנאה לדעתי נוצרת עקב דעות קדומות ופחד. אדם באמת אינו שונא לחברו, וכן ציבור אינו שונא ציבור אחר. אך כאשר ציבור אחד אינו מבין את הציבור השני, או שדמותו של הציבור השני מעוותת בעיניו, הרי נוצרות אצלו תגובות של כעס או פחד, המלוות בשנאה. קראתי פעם על ניצול שואה שהתחזה לפולני, וגר אצל משפחה פולנית. בלילה, כאשר הילדים לא רצו ללכת לישון, ביקשה אם המשפחה ממנו: "תעשה לילדים יהודי".

הרבנות המסואבת

שוב נבחרו רבנים ראשיים חרדים, האטומים לרצון הציבור הישראלי. בדרך של נפוטיזם בזוי, האופייני לעדה החרדית, ממש כפי שהיה הדבר בתקופת ימי-הביניים. התוצאה: כל הרעות החולות של הרבנות ימשיכו לחול עלינו, כבעבר, כאילו היינו חסידיהם השוטים של אותם רבנים מושחתים: לא תהיה תחבורה ציבורית זולה בשבת, החיונית כל כך לשכבות המצוקה.
שוב יתענו כמה מאות אלפים מאזרחנו הטובים, בנסיונות כושלים להתגייר, שוב נשלם בסופרמרקט בצע כסף מיותר, תמורת חותמת ''הכשר'' של אגודה חרדית אנטי ציונית, מירושלים.

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

במדינת ישראל חיות שתי חברות אחת בצידה של השנייה: החילונית והחרדית. לכל אחת מהחברות ישנן את המיתוסים שלה על השניה, וניתן לומר שכאן חלות שתי הדוגמאות ליצירת מיתוס. אחת הבעיות המרכזיות ביצירת המיתוס הזה, הוא המצב הפוליטי הקיים במדינת ישראל, היוצר אי בהירות רבה בשני המחנות, וגורם לקיטוב אגרסיבי. דינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית-דמוקרטית. בטוחני שהרבה אנשים במחנה החילוני מתיימרים לדעת מהי דמוקרטיה (מסופקני אם ידיעותיהם אכן עולות בקנה אחד עם האמת); מסופקני כמה מהם יודעים באמת מהי יהדות.

הגוף הבוחר שבחר את הרבנים הראשיים הביע אי אמון ברצון הציבור

הגוף הבוחר שבחר את הרבנים הראשיים הביע אי אמון ברצון הציבור

הציבור הישראלי מאס מזמן בניהול ענייני הדת מטעם הראשות הרבנות הראשית שבה שולטים החרדים. תפישת העולם הדתית של החרדים מנוגדת תכלית ניגוד לתפישת העולם של הציבור החילוני, של חלק ניכר מהדתיים הלאומיים, של יוצאי בריה"מ ויוצאי אתיופיה. בייחוד מאסו כל הציבורים הללו בבתי הדין הרבניים וברבני המועצות הדתיות החרדים שאין להם מושג לגבי סגנון ואורח החיים הלא חרדי והם כופים על החיים במאה ה- 21 את חוקי ימי הביניים

מקווה / תיאטרון בית צבי

מקווה / תיאטרון בית צבי

"מקווה" הוא מחזה מרגש, מרתק ואקטואלי מתמיד, החושף טפח מהעולם הנסתר של החיים הכמוסים המתנהלים במוסד מרכזי של הנשים הדתיות. הדר גלרון כתבה וביימה את המחזה והעמידה בזכות להקת השחקניות המוכשרות של בית צבי מחזה שאין בו רגע דל, מעניין וקולח, הנותן לקהל הצופים הצצה אל מאחורי הקלעים של המקווה, בית מרחץ לנשים, מסורתיות, דתיות וחרדיות הפוקדות אותו אחת לחודש וחילוניות לפני חופתן.

החברה החרדית במדינת ישראל

החברה החרדית במדינת ישראל

במדינת ישראל קיימות זו בצד זו שלשה סוגי חברות מבחינת הסיווג הדתי: החילונית, הדתית-לאומית, והחרדית. בין שלושת הציבורים קיים הרבה אנטגוניזם, הנובע בחלקו הגדול מחוסר ההכרה של ציבור אחד את השני. ניתן לומר שהציבור החרדי הוא בחינת תעלומה לחלק גדול מהציבור החילוני, וזאת מהסיבה שהציבור החרדי, למרות שהוא חשוף כיום הרבה יותר מבעבר, הוא עדיין ציבור די מסוגר, שחי לו במערכת כללים משלו, בריתמוס משלו, ובתרבות שונה לחלוטין מהתרבות הקיימת בציבור החילוני.

האיסלמיזציה של המערב

דניאל פייפס: האיסלמיזציה של המערב

רוברט סילבי הוא עיתונאי בכיר בעיתון הקנדי "אוטבה סיטיזן". הוא פרסם ב- 24 וב- 25 במאי כתבות על האיסלמיזציה של המערב. בכתבה הראשונה הוא דן בנושא ובכתבה השנייה הוא ראיין את ההיסטוריון דניאל פייפס. ואלה עיקרי הדברים: הראיון עם דניאל פייפס. דניאל פייפס משווה את הגל האיסלאמי לגל הקומוניסטי והנאצי- פאשיסטי העובר על המערב וקורא למערב לזהות את האוייב ולהילחם בו. בסוריה יש מאבק בין הרוב הסוני למיעוט העלווי בראשות אסד.מצרים עומדת בפני התמוטטות כלכלית תחת השלטון של האחים המוסלמים.

הדת מאבדת את השפעתה בארצות הברית

סקר cnn: יותר משלושה מכל ארבעה אמריקאים דיווחו שהדת מאבדת את השפעתה בארצות הברית, על פי סקר חדש. זה קורה, אבל הציבור האמריקאי לא אוהב את זה, אמר פרנק ניופורט, העורך הראשי של מכון גאלופ, על דעיכת השפעת הדת. "ברור שהרבה אמריקאים לא חושבים שזה מצב טוב לעניינים". על פי סקר גאלופ פורסם ביום רביעי 29 למאי 2013, 77% מהאמריקנים אומרים שהדת מאבדת את השפעתה.

החרדים יוצאים למלחמה

החרדים יוצאים למלחמה

החרדים יוצאים למלחמה על "זכותם" להנות מכל הזכויות ולסרב לשאת בעול החובות. המנהיגות החרדית מעדיפה שנאמניה ישבו בכלא על שירות צבאי/אזרחי במטרה להפוך את הנושא למאבק על "קידוש השם". אם החוק החדש לשוויון בנטל יכלול מאסרם של החרדים שישתמטו מלשרת בצבא, המנהיגות החרדית תצעק "גוואלד" ותצא למערכת השמצות בתקשורת הבינלאומית נגד מדינת היהודים המשליכה לכלא יהודים שכל רצונם הוא ללמוד תורה. ההתנגדות להשתתפות בהגנה על המדינה בה הם חיים היא תופעה פרזיטית המנוגדת לדת ישראל כפי שהוכיח הרב שלמה גורן ז"ל במאמר שפירסם.

ילדת אמיש מתפללת

אמיש: מחקר אנתרופולוגי על הקהילה - הקרבה

האמיש היא קבוצה דתית פרוטסטנטית אנטי-מודרניסטית שנוסדה בשנת 1690 ידי יעקב אמאן, מטיף מנוניטי אנבפטיסטי שביקר את התנועה המנוניטית על כישלונה לעמוד בסטנדרטים מסורתיים. כיום, בני האמיש חיים באזורים כפריים, מסרבים להשתמש בחשמל וכלים מודרניים אחרים ונוהגים להתלבש בפשטות ובצניעות. הם הקבוצה הבולטת ביותר מקרב "הפורשים" הדתיים בארצות הברית - אלה שמשתדלים לבודד את עצמם באופן מלא מהחברה האמריקנית ומערכיה. האמיש, ה"דוסים האמתיים" כפי שנריה בן שחר מכנה אותם. האמישים הם קהילה המהווה מושא להערצה על גבול הקנאה.

תורתם אומנותם – אפשרויות פשרה

תורתם אומנותם – אפשרויות פשרה

אחת המחלוקות הקשות לגישור במו"מ הקואליציוני שהחל בימים אלה הוא נושא גיוס מלא לחרדים ש"תורתם אומנותם".כל המפלגות הלא דתיות, למעט הליכוד, מעוניינות לתקן את העיוות שהלך וגבר עם השנים בנושא. מ-400 עילויים של בן גוריון הגענו ליותר מ-60 אלף. מול הדרישה לשיוויון בנטל בכל החזיתות עולה בראש הנושא של "תורתם אומנותם". לפיד מוכן להשאיר את המספר המקורי של בן גוריון 400 עילויים. השאר יגיעו לבקו"ם וישובצו לצבא או לשרות לאומי. כמובן שהמפלגות החרדיות וש"ס עומדות על הרגליים האחוריות ואומרות שזה ייהרג ובל יעבור.

הכותל המערבי ותולדותיו בראי מדעי הדתות

הכותל המערבי ותולדותיו בראי מדעי הדתות

הכותל הינו לב האומה היהודית והאתר הדתי-לאומי החשוב ביותר בישראל. הוא זוכה לזרם בלתי פוסק של מבקרים, חילונים ודתים, יהודים ונוצריים (כולל האפיפיור יוחנן ה-23 שהניח פתק בכותל בשנת 2000); מעין יעד לעליה לרגל מודרנית. הכותל מהווה מוקד לטקסים שונים, החל בבר מצוות (ימי ב' וה'), דרך תפילות המוניות במועדים היהודים השונים וכלה בהשבעות של יחידות צבאיות. האמרה שהכותל הינו השריד היחידי מבית המקדש שחרב בשנת 70 לספירה הינה רווחת אך אם זאת מוטעית לחלוטין. ראשית, מפני שהכותל מעולם לא היה חלק מבית המקדש עצמו, ושנית, מפני שישנם שרידים נוספים מפרוייקט הר הבית ההרודיאני, כגון הכותל הדרומי והמזרחי.

ה -פסיכולוגיה - כאתגר מדעי לדת, האומנם?

הפסיכולוגיה - כאתגר מדעי לדת, האומנם?

ה"פסיכולוגיה" צמחה במסגרת השינויים הדרמטיים שעברה החברה האנושות מציביליזציה דתית למדעית. תחומי הדעת השונים שהתקיימו, מאז, בתולדותיה של החברה האנושית עוברים שינוי ומקובעים תחת מרותו של המדע וחוקיו. הדת ששלטה בחשבת האדם, ערכיו , מושגיו ודרכי התנהלותה של החברה לא רק שלא השתלבה בתפיסה המדעית החדשה, אלא נתפסה כמאיימת עליה. על רקע זאת ניתן להבין את צמיחתו של "מדע" חדש, הפסיכולוגיה, בעלת מושאי התייחסות שבחלקם חפפו לאלו בהם עסקה עד אז, הדת: ה"הוויה המנטאלית" של היצור האנושי ו"צרכיו הפנימיים" אשר נוסחו, עד אז, במסגרת התפיסה הדתית.

למלא את החלל - סרט

למלא את החלל - סרט

למלא את החלל, סרטה הראשון, המדובר, המשובח, עטור הפרסים של רמה בורשטיין, שחקנית בעברה, חוזרת בתשובה היום, ובימאית עילאית, מספק "הצצה", כדבריה, אל עומק חיי הקהילה החרדית התל אביבית. בזכות זוויות הצילום הגאוניות, בקושי ניתן לזהות את שדרות רוטשילד. זהו אחד הנדבכים המאפיינים את הסרט: הפרטים לא חשובים. חשובה דרך העברת המסר. למעשה, אי אפשר לדעת מה מתעלה על מה. רמת המשחק המצוינת של הדס ירון, יפתח קליין ועירית שלג, רמת הצילום המופלאה, או התסריט המעולה.

ניקולו מקיאוולי 1469-1527

מקיאוולי – על פוליטיקה של עוצמה והגשמת מטרות

הפילוסופיה הפוליטית של מקיאוולי היא בראש ובראשונה מדעית ואמפירית כאשר היא מבוססת על ניסיונו האישי. היא גם תועלתנית בהיותה מחפשת למקסם מטרות תוך התעלמות מערכן המוסרי של הפעולות המשמשות להשגתה. למעשה מקיאוולי דחה בשאט נפש את כל אותם הוגי הדעות שהטיפו לטוב ולחיים מוסריים. יושר אינטלקטואלי המאפשר לכתוב על חוסר יושרה היה עדיף בעיניו מאשר צביעות שכלום לא עומד מאחוריה. העולם הפוליטי של איטליה בתקופת הרנסנס התאים היטב לכתיבתו של מקיאוולי, רק בעולם כזה של ערי מדינות מתחרות בניהן על עוצמה ויוקרה יש מקום לתככנות פוליטית שבה אמצעים משרתים את המטרה. עולם כזה (שאין לו אח ורע, פרט אולי לעולם היווני בשיאו) אכן היווה את הרקע המושלם לכתיבתו של הפילוסוף הפוליטי.

ניתוח מגמות בקהילות החרדיות במדינת ישראל חלק ב

ניתוח מגמות בקהילות החרדיות במדינת ישראל חלק ב

מהראיונות נראה שההבדל העצום בין החרדים לחילונים מחזק את הקהילה. אויב משותף (זה מחריד לכתוב זאת אך הקהילה החרדית רואה בקהילה החילונית איום ומכאן המילה – אויב) מאחד את חברי הקהילה, הפער בין העולמות הופך את עזיבת הקהילה לדבר מפחיד ביותר, כמעט בלתי אפשרי. חבר הקהילה צריך לבחור בין שחור ללבן, אין אפור במקרה הזה, נער שחונך כל חייו להיות "חרדי גדול", ימצא את נטישת הקהילה לטובת ה"ריקנות" של העולם החילוני בלתי אפשרית. ודאי שהאלטרנטיבה הכלכלית שלו - כפי שדוחות עדכניים מראים - היא בלתי כדאית.

צ'יצ'יקסטננגו - השוק בנוי סביב כנסיה המכונה 'סנטו תמאס' שבה נמצא מזבח נוצרי, אך כל המסדרון המוביל אליו מכוסה בבמות פולחן קטנות המוקדשות לישויות המאיה. על גבי גרם המדרגות המטפס אל הכנסייה ניתן לראות במהלך רב שעות היום, מבינות לענני הקטורת, שמאנים העוסקים בפולחנם

פולחן בגואטמלה

הרפובליקה של גואטמלה השוכנת במרכז אמריקה היא מדינה מדהימה. היא זכתה לשלל כינוים, וביניהם ארץ האביב הנצחי, ארץ הקשת בענן ושוויץ של מרכז אמריקה. המטייל בה לא יוכל להישאר אדיש ורבים מהמבקרים בה מתאהבים, שכן יש בה ריכוז של כל המיוחד במרכז אמריקה, החל בשרידי המאיה החידתיים, דרך הרי געש תמירים ומעשנים, וכלה בשרידי אוכלוסיה מקומית, ששרדה את שואת הכיבוש האירופאי. ברבות ממדינות היבשת האמריקאית האוכלוסייה המקומית נכחדה כליל כתוצאה מהכיבוש, ואם נותר שריד כלשהו, אזי הוא נדחק לפינה, מוקף ומוגן ע"י התרבות המערבית שמקיפה אותו, בדומה למתרחש בשמורת טבע או בגן חיות.

ניתוח מגמות בקהילות החרדיות במדינת ישראל חלק א

מוצר ציבורי בקהילות החרדיות: ניתוח מחודש של שיווי המשקל הקיים. במאמר זה אנסה להיטיב להבין דרכי התנהגותן של קהילות חרדיות במדינת ישראל מנקודת ראותו של הפרט ומנקודת ראותה של הקהילה החרדית עצמה, באמצעות עקרונות כלכליים פשוטים – היחס החלופי בין זמן לכסף, בין פנאי לעבודה וחשיבותו של המוצר הציבורי לפרט. המתודה היא איכותנית בשילוב נתונים סטטיסטיים מעטים. למאמר נבחרו, כמדגם מייצג, קהילות חרדיות בחיפה כמו גם הקהילה ה"אחמדית", הקהילה הנוצרית והקהילה ה"בהאית", וזאת על מנת להתמודד עם בעיות מתודולוגיות מהותיות בחקר הקהילה החרדית.

העלבת מוחמד

בימים האחרונים העולם נשטף בגל של מחאות מוסלמיות אלימות, הכוללות הפרות סדר, שריפת דגלים (ארה"ב, ישראל וגרמניה), פריצה לשגריריות ורצח שגרירים! התירוץ הרשמי לפרוץ המהומות הוא סרט המציג את נביא האסלאם – מוחמד – באור מגוחך. התבוננות קצרה בסרט מגלה סרט ילדותי, חסר כח משיכה ודל תקציב. קשה להאמין שבגין סרט כזה תפרוץ 'מהומת אלוהים' לאורכו ולרוחבו של הגלובוס. אם ננסה לחשוב כיצד היה נוהג העולם הנוצרי או היהודי אל מול סרט פוגעני ולא ראוי שכזה, לא נצטרך להרחיק לכת יתר על המידה.

הגולים היהודים נושאים כלי המקדש  לרומא תבליט שער טיטוס צילם בלפור חקק

הרהורים על תשעה באב בתשעב

מי שלא לומד מן ההיסטוריה, נידון לחזור עליה שנית. זו התחושה הקשה המלווה אותנו, כשמגיעים הימים הללו המובילים אותנו אל היום הקשה בשנה: יום תשעה באב. חכמינו לימדונו, שהחורבן בא לנו בגלל שנאת חינם בין המחנות השונים בעם. גם בעיצומם של הקרבות, שרפו שני המחנות הניצים זה לזה את אסמי התבואה ואת מחסני התחמושת. לרומאים נותר להיכנס פנימה לעיר, לאחר שהיהודים התישו זה את זה עד מוות. גם היום לאחר דורות, לקרוא בכתובים את העובדות ההיסטוריות הללו.

הנצפים ביותר