אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

משוררות עבריות


המשוררת רחל

עיון בשיר עץ אגס של המשוררת רחל

עוד לפני שהשיר נקרא, הוא נקלט במבט צילומי בעינו של הקורא כשיר פשוט, כי הוא קצר וגם מבנהו פשוט: השיר הוא בן שני בתים שווים בגודלם וזהים בהגדרתם התחבירית: הבתים הם בני חמש שורות ובכל בית מצטרפות השורות למשפט אחד. להרגשת פשטותו של השיר תורמת גם העובדה שהשיר חושף מיד בתחילתו את הרגע הריאליסטי-קונקרטי שהוליד אותו – "אדם מקיץ משינה ורואה מול חלונו עץ אגס מלבלב". מאחר שבזיכרונו של הקורא גנוזה תמונת מראהו המרהיב ומשובב הלב של עץ האגס המלבלב באביב בבת-אחת עם שפע פרחים לבנים-ורדרדים.

רחל המשוררת - היכן הבית?

רחל המשוררת - היכן הבית?

את רחל המשוררת אין צורך להציג. ספר שיריה הפך לספר פולחני. על קברה בנוף המשקיף לכנרת הצמידו את הספר באזיקים. השאלה היא מדוע הקבר הפך לאתר עלייה לרגל ומדוע אין לרחל המשוררת בית שבו יוכלו לבקר ולצפות בתמונות חייה. לעיין במכתביה, למצוא משהו ממנה כדי לחוות מעט ממה שהיה סביבה. לא אל תלכו לחפש, אין לרחל המשוררת בית שאפשר לבקר בו, מלבד מפעל ההנצחה של בן הדודה אורי מילשטיין לא תמצאו מקום שייחד פינה לרחל המשוררת. אם תסעו לבקר בעולם הגדול תמצאו מקומות רבים שבהם חולקים כבוד למשוררות ולסופרות תוך הקדשת נקודות ציון בביוגרפיה שלהן מבחינה גיאוגרפית.

פנים באבן / אביבית לוי - אל האבנים מדברת

פנים באבן / אביבית לוי - אל האבנים מדברת

ספרהּ השלישי של ד"ר אביבית לוי פנים באבן הוא ספר שירה שחומרי הגלם ממנו הוא עשוי הם אבני השפה העברית. אבנים/ המילים נערמות במארגים מורכבים על פני 46 עמודים. מוטיב האבן מופיע כמוטיב דומיננטי לאורך שירי הספר, והוא שטוען את משמעויותיו של הספר. הספר בנוי משלושה שערים ובכל שער 12 שירים. כותרות השירים בכל אחד מן הפרקים הן ספרות מ 12-1. מסגרת הספר שיר פתיחה לפני הפרק הראשון ולאחר הפרק השלישי שיר חתימה. אביבית לוי היא ד"ר למדעי-המחשב, מרצה במכללת שנקר, וגם מוזיקאית שהלחינה את שיריה והוציאה את האלבום "מילים שקופות".

אמי מציירת (שירים) / ברכה רוזנפלד - הזמנה להדברות

אמי מציירת" ספר שיריה של ברכה רוזנפלד עוסק בהוויה הנקראת "אמא". גם כותרת הספר :"אימי מציירת" מעידה כאילו עכשיו אמה מציירת. ומה קורה בשעה שאמי מציירת? המעמד של האם, מצבה ודרכי פעולתה לא נסתרים מעיני בתה. הציירת, הפסלת והסופרת לנה פיינבורג לבית לילינהיים,היא,אמה של המשוררת ברכה רוזנפלד. לפני מספר שנים התוודעתי אל ציורי האם בבית ריבק, בבת- ים.שוטטתי בין הציורים ובין עבודות הפיסול מוקסמת מפרץ הצבעים ,מעוצמת החציבה להשאיר למתבוננים ביצירות את הכוח לחיות.

סיגל מגן / בין מראות השקיעה - בין סערות הנפש

ספרה של סיגל מגן " בֵּין מַרְאוֹת הַשְּׁקִיעָה ",שירים, הוצאה עצמית, הוא ספר המלווה בצילומים מרהיבים. איך נולד ספר כזה המתאר שלב אחר שלב מסע פנימי מתוך התבוננות של למידה? בין שקיעות מסתתרות בסערות הנפש גוברת הכמיהה לחמלה ותמיכה. השקיעות אינן פיזיות בעיקרן אלא שקיעות נפשיות המעידות על שבר פתאומי בחיי הדוברת הלומדת להתבונן מחדש בתחנות חייה. הלמידה הממוקדת היא צורך להבין את הקורות אותה בהווה. יש בשירים הקשבה לקולות פנימיים שפורצים מתוכה, מזמינים אותה ללכת לצדם ואיתם, מאירים לה את הדרך בתובנות של חכמה.

ידיים חולמות מילים / ליאורה בן יצחק

ידיים חולמות מילים / ליאורה בן יצחק - ידיים חולמות אהבה

ספרה של ליאורה בן יצחק " יָדַיִם חוֹלְמוֹת מִלִּים" , הוצאת כרמל 2009. הוא, ספר המשוטט בטבעיות בין נעלי העבר לבין נעלי ההווה. הלכתי בעקבות השבילים המסומנים ומצאתי " יַלְדָּה חוֹרֶטֶת טְבִיעוֹתֶיהָ/ עַל קִירוֹת לְבָנִים/צִפָּרְנֶיהָ כְּסוּסוֹת מְגֵרוֹת דָּם"(עמ'12). מצאתי גם " רְקִיעוֹת רַגְלַיִם חוֹבְטוֹת בָּרִצְפָּה הַקָּרָה...וּצְבָעִים מְשֻׁגָּעִים/מְרוּחִים עַל מַסֵּכוֹת מְרַקְּדוֹת "(עמ'13). הפסיעות הצליליות הן כאות זיכרון אל עבר שלא נסגר.פסיעות אלה הן הניגוד הגמור ל" מִלִּים עֲטוּפוֹת בִּגְלִימַת שְׁתִיקָה "(ע'16). עטופות בזמן שאול כציפור שמוטת כנפיים המעידה על שברון לב.

להעיר את האנזימים

להעיר את האנזימים: עת לאהבה

היה לי קושי גדול להתייחס לספר הזה "להעיר את האנזימים" שכתבה רחלי אברהם-איתן, בהוצאת שבילי אור,2011. מצאתי בספר פרולוג של פרופ' הלל ברזל שתקע לי את ערוצי החשיבה. פרולוג שהוא הלל לספר. רשימה מקיפה, מעמיקה ויסודית, שלא ניתן היה להתעלם ממנה. היא פתחה את הספר ולטעמי פגמה באיכותו. הוספת הפרולוג נתנה לי להבין שהספר צריך חיזוק של מבקר ספרותי, כי בלי החיזוק הזה, הספר ונושאיו הם ללא עמוד שידרה. שמתי לב שזו תופעה ההולכת וגוברת, שרשימות ביקורת של מבקרים ספרותיים מוכנסות לספר כאפילוג עם מכתבי הערכה

עם כתם של אור וכתם של עלה / כרמית רינצלר

עם כתם של אור וכתם של עלה / כרמית רינצלר

הרצל חקק התרשם מטקס ההשקה לספרה של כרמית רינצלר. אלה הדברים שנשא כיושב ראש אגודת הסופרים העברים בערב ההשקה בקפה "תמול שלשום" בירושלים. קראו משיריה בערב המיוחד המשורר יוסף עוזר והשחקן-שדר יהודה עצבה. את הערב הנחתה בתה של כרמית, פנינה רינצלר. הכתמים ליוו את ילדותה, והלב ניסה להבין מה משמעות אותם כתמים, מדוע הצמיחה והאור אינם כה טהורים וצלולים.

מאות פרחים סגולים

מאות פרחים סגולים / חוה מזרחי - כוחן המרפא של המילים

בתוך גני המחשבה ומשעולי החיים נולד הספר הזה "מאות פרחים סגולים" שכתבה חוה,המתאר מסע בשני קולות: מסעו של אסי המשורר שדרך שיריו למדתי להכירו ומסעה של חוה אמו, מסע הנוגע בכתיבה ובציור. כוחן המרפא של המילים שהן משחררות את הכאב, הבדידות, הריקנות,העצבות,הייאוש והאכזבה ומולידות כנפיים של תקוה שמצמיחות את אסי ואת חוה למקום של קבלה ואהבה. הכנפיים האלה מחזקות ומעודדות "הָרְגָשׁוֹת שֶׁלִּי מִתְעוֹרְרִים בַּלַּיְלָה וּבַיּוֹם "(שם).הליכה על חוף הים בילדותו ובבגרותו מאכלסת פיסות געגוע למוכר ולאהוב .

אחר כך הייתי בראשית - שירים / ברכה רוזנפלד

אחר כך הייתי בראשית - שירים / ברכה רוזנפלד

קובץ שיריה החדש והרביעי של המשוררת ברכה רוזנפלד, האישי והחושפני ביותר, הוא מסמך מטלטל המכניס את הקורא לתוך העולם הכאוטי של מחלה. "שחוששים להגות את שמה", כדברי המשוררת, בשירה "לא, זה לא שלי"( עמ' 21) , שכל אחד מן הקוראים, בסתר ליבו, שותף לה. הקורא עושה עם הדוברת צעד אחר צעד, אל תוך מה שניתן להגדיר "מסע אל תוך הגיהינום וחזרה", שבו אבדן רחמה, המסרס אותה מנשיותה, ומטיל בה מום, כדבריה, בעטיים כבר לא תרד לגן (ארמז לשולמית המקראית שירדה לחפש את אהובה), ומשול לחורבן בית ראשון וחרבן בית שני.

להעיר את האנזימים מאת רחלי אברהם-איתן, שבילי אור, אוגוסט 2011

להעיר את האנזימים / רחלי אברהם-איתן

ספרה של רחלי אברהם-איתן "להעיר את האנזימים" הוא במידה מסוימת המשך לספריה הקודמים הן מבחינת המוטיבים השזורים בו, כגון: מים, אור וצמיחה, והן מבחינת הנושאים, שהבולטים בהם הם טבע וזוגיות. לטבע פנים שונות, כפי שנראה בהמשך, ובניגוד ליחסים הזוגיים שעלו על שרטון בספרה "נופי הבית", למשל, עולה משיריה בספרה הנוכחי תחושת התרוננות לקראת זוגיות אחרת, רעננה וחדשה, שהשתקפותה במראות הטבע המלווים את השירים.

הפרידה של דוד מיהונתן. רמברנט, 1642

עיון בשירה של יונה וולך - יונתן

השיר בו בחרתי לדון במאמר זה הוא שירה של יונה וולך - יונתן. השיר מופיע לראשונה בספרה "דברים", 1966 ואחר כך במקומות נוספים ובהם בקובץ "תת הכרה נפתחת כמו מניפה", הספריה החדשה לשירה, הוצאת הקיבוץ המאוחד/ספרי סימן קריאה, 1992, עמ' 9. בניתוח השיר הזה אתייחס לאותם האלמנטים הבונים את משמעות השיר כמו הֶרְמזים שונים ממקורות שונים, מוטיבים, לשון פיגורטיבית, היפוכים, משמעויות של מילים וְהָרְמָזִים המשתמעים מהם, פיסוק ועוד.

אורית מרטון: שירי עוצמת הנכות

אורית

אורית מרטון "להיות כלואה בגופי" הוצאת פיוטית, 2010

היחסים בין המינים בשיר של יונה וולך

מתחילת דרכה גילתה יונה וולך בשיריה התעניינות במיניות של האדם ובביטוייה השונים ביחסים בין גברים ונשים. לנושא הזה גם התאימה דרכי ביטוי משוחררות מעכבות. בזכות אלה התבלטה וגם התפרסמה כמשוררת נועזת הכותבת שירה פרובוקטיבית.

שבלול

כישופים – שיר פמיניסטי של דליה רביקוביץ

אחרי המיני-סידרה שהדגימה את שירת הנשים העברית באמצעות השירים של לאה גולדברג ושל זלדה, משוררות מדור "האימהות", מוגשת בזה מיני-סידרה נוספת, שתדגים את שירת הנשים העברית באמצעות השירים של דליה רביקוביץ ויונה וולך, משוררות מ"דור המדינה". הדורות הם אכן שונים, אך כדי להבליט את ההתפתחות ביניהם נצמדת גם המיני-סידרה השנייה לנושא שהודגם במיני-סידרה הקודמת – לנושא היחסים בין גברים ונשים.

היושבת בתוכי/ בנצל חיה - ראיון

היושבת

היושבת בתוכי/ בנצל חיה. הוצאה פיוטית, 2010

כאב השורשים הכפולים / חלי אברהם איתן

כאב השורשים הכפולים בראי השירהסקירה על ספרה של ד"ר חלי אברהם איתן "כאב השורשים הכפולים", הוצאת עקד, 2008.

סקירה על ספרה של ד"ר חלי אברהם איתן "כאב השורשים הכפולים", הוצאת עקד, 2008.

חלי אברהם איתן / כאב השורשים הכפולים. הוצאת עקד, 2008.

פנינה פרנקל: ריאיון עם המשוררת וסופרת הילדים

קבלו את פנינה, אישה שהיא הרבה יותר מאבן יקרה היא פשוט אישה אמיתית. יוצרת רגישה ומבורכת.

משוררות כותבות אהבה: אביבית לוי קאפח, חלי אברהם איתן, אסתי קושמרו אברהם

אביבית לוי-קאפח היא משוררת וסופרת, מרצה במכללת שנקר, דוקטור למדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן, ובעלת תואר ראשון גם במוזיקה

משוררות כותבות אהבה: מירי דבי קרייצלר, חדווה רבינזון בכרך

אהבה שאינה תלויה בדבר

רשימה ראשונה בסדרה על משוררות כותבות אהבה

הקדמה:

ט"ו באב, חג בימי בית שני, היום האחרון להבאת קורבן עצים למקדש. בנות ירושלים היו יוצאות במחולות בכרמים ובחורי ישראל בחרו נשים מביניהן (תענית, ד' ח). לחג הקדום

מסכות אהבה הגות - אירוע ספרותי לשלוש משוררות

המשוררת: אדלינה קליין, מייסדת בימת הספרות הפומבית: "על חוד העט", ראיינה וערכה אירוע ספרותי לשלוש משוררות בנושאים: מסכות. אהבה. הגות ביום ב', (7.4.2008) "בית הסופר", בת"א בחסות "אנ"י" – (ארגון נשים יוצרות בישראל)

נילי אמיר-סגל - "בעקבות האור" – הוצאת "תלם", תשס"ז-2007

פנינה פרנקל - "טיפה של אושר טופפה על גג פגודה" (שירי מסע לסין) הוצאת "אסטרולוג" 2007

אליסיה ש. גור "חיוך מונליסי" הוצאת "גוונים", ת"א (תשס"ד- 2002)

חלק א': מסיכות (מוטיבים של בדידות אובדן ואי-וודאות)

נילי אמיר-סגל

שרית שץ / עיין ערך אהבה

ראיון עם עורכת ויוזמת כתב העת המקוון "עיין ערך שירה"נערך ב-4.6.2008 ( ר"ח סיון תשס"ח) – בקיבוץ שריד.

דבי סער / תופרת מילים. הוצאת כרמל

דבי סער - תופרת מהאגדות

המשוררת דבי סער, שזכתה לאחרונה בפרס ראש הממשלה לוי אשכול לספרות לשנת תשס"ח, פרסמה שירים רבים בכתבי-עת שונים

לכל איש יש שם – זלדה

הערות מקדימות:

בעקבות האור / נילי אמיר-סגל

בעקבות האור מאת: נילי אמיר-סגל (שירים, תשס"ז -2007)"כֻלנו פרחים בודדים"ככל שהאדם בכאוס, מרירות ומתח - משקלן אפסי, מול פני האובדן. הגוף, פלא הבורא, מתרחב, מתגבה, ומצטמק - ככל שחולפים השנים. הנפש – אחידה היא, כורעת תחת נטל משא החיים, צוברת עומסים מבלי לדעת לנפות. ועומסיה רבים מנשוא. בעת חצייתן, אין חזור. האדם נובל ומת. מה שקורה, שעל סף חציית גבול העומסים, מתערב המוח ואינו מרפה מהנפש. (זה מה שקרוי: 'מלחמת ההישרדות'), היוצרת נילי אמיר-סגל, פורצת את המחסומים שבין ההכרה לאי-ההכרה. נאחזת (בכל ישותה הדלה) 'בערובת האח' (מטאפורה), ונשאבת אל החוץ מהפיח השחור. כך היא מגיעה אל האור.

אתה אומר לי שמש / דלית בת-אדם

"אתה אומר לי שמש" (ספר שירים)(הוצאת "טרקלין" ליד עקד, ת"א. תשל"ג)מאת: דלית בת-אדם"רוח מאיצה בפעמון לרקוד"מאמר לפי השיר: "לעליסה" (ע' 7)עולם האהבה הוא עולם 'הנפש' אשר יוצר וטווה קורים דקיקים הארוגים בצבעים מרהיבים העטופים במעטפת דימויים מבעבעים ללא לאות. בתוככי המעטפת הלא ברורה הזאת, נוצר 'עולם החלומות'. בפתיחת תריסי העיניים להביט נכחה, מתוך הפנים, ישירות אל החוץ – את 'הגוף'נכווים' בתחושות של שאיפות וערגונות אשר לא פעם עולים על גדות, בגודש יתר ומציפים '.כל שיר לקוח ממקום אחר של טוויה סבוכה ברקמת 'החלומות' הכללית, אשר דרשה השקעות אין סופיות, כדי הבאתו אל שלמות הפעימה הבאה.

אבות ובנים – ממיכל עד יונה וולך

עוד עלייך כעב ירד זכר האב,להזכיר ביום דין ופקודה,כי לבו שאהב ובשרו שכאבאחרונים בעולם לבגידה("קץ אב"/נתן אלתרמן)מיכ"ל מיכה יוסף הכהן לבנזון (1852-1828)הֲרִיסוֹת טְרוֹיָה (מפרויקט בן יהודה) מתוך תרגום (חלקי) של האפוס הרומי "איניאיס " מאת ורגיליוס(פירוס הורג את פאליט לעיני אביו – פריאם)הָהּ, חֶרְפַּת אָדָם! לָאֵיד אַךְ שָׂמַחְתָּ!וּלְעֵינַי אֲנִי אָבִיהוּ, הַבֵּן לִי רָצַחְתָּ!

רשמים מאירוע רחל בחצר כינרת

חול המועד סוכות תשס"ח) (בשיתוף בלפור חקק) מסורת זו לנו מסורת, כבר שנה שנייה אנו חוגגים את יום הולדתה של רחל המשוררת

גלי אופיר / התחברות

גלי אופיר, ילידת ירושלים, נשואה אם לשלושה וסבתא לשמונה נכדים. בוגרת האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל". מציירת ורושמת בסטודיו הפרטי שלה, מפסלת בסדנת הפיסול של האמן- פסל גדי פריימן. חברה באיגוד נשים יוצרות(אנ"י). במשך שנים רבות לימדה אמנות בחינוך הרגיל והמיוחד בבתי ספר יסודיים.

שירת הברבור - ראיון עם שרית שץ

החוג לשוחרי שירה החל כיוזמה פרטית של שרית שץ המשוררת (טרם פרסמה את ספר שיריה) מקיבוץ שריד בנובמבר 2005. החזון שהניע יוזמה זו צמח מאהבת השירה ומן האמונה כי ניתן להשיב לשירה ולפואטיקה את עטרתן ולהפיץ אמנות זו בקרב הקהל הרחב

הנצפים ביותר