אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תשתיות תחבורה


תחנת הרכבת תל אביב השלום

הרכבת: למי מועיל חיבור הפריפריה למרכז?

אחד הנימוקים המדיניים המרכזיים המועלים להצדקת השקעות עתק בפיתוח רשת הרכבות בישראל הוא "חיבור הפריפריה למרכז", ותרומה לשוויון בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז. האם טיעון זה משכנע, ולמי באמת מועיל חיבור הפריפריה למרכז במסילות ברזל? בעשורים האחרונים ממשלות ישראל מקצות נתח תקציבי מוגדל לתוכניות פיתוח רשת הרכבות הבין-עירוניות במדינת ישראל. בשנת 2003 נערכה תוכנית חומש שהקצתה 20 מיליארד שקלים חדשים לפיתוח רכבת ישראל, ובשנת 2010 אישרה הממשלה תוכנית ארוכת טווח לפיתוח תשתיות תחבורה בין הפריפריה למרכז בעלות של כ - 27.5 מיליארד שקלים חדשים, שחלק נכבד ממנה יועד לקידום פיתוח רשת מסילות הברזל.

תשתיות: נבנה, הם כבר יבואו

רכבת

הון ושלטון: שותפויות להקמת תשתיות

הצירוף "הון ושלטון" מזוהה עם הקשרים שליליים של קנוניות בין שררת השלטון לעוצמת בעלי הון על חשבון הציבור הרחב. הקשרים שליליים אלו מזיקים למיצוי יתרונות חיוביים משותפויות ממוסדות ומבוקרות בין רשויות שלטון לבין בעלי הון.

תשתיות, תחבורה ונדלן על לוח השחמט

מסחר חליפין ומסחר תחרותי בירידים החקלאיים שהיו נהוגים בעבר נפגשו בשוק בעלי סחורות שונות ואלו החליפו ידיים כך שכל סוחר חזר לביתו עם מגוון גדול יותר מאשר עמו הגיע לשוק. מגדל התבואה החליף עם הדייג חיטה בדגים, ובעל מטע התפוחים החליף את עודף התפוחים שברשותו עם הביצים של הלולן. זהו שוק של סחר חליפין רצוני, שממנו כולם נהנו. אך העולם הכלכלי מורכב יותר מקח ותן והוא כולל גם ספסרי כח, תחרויות ומלחמות, למשל בין שני סוחרים המציגים סחורה דומה או תחליפית ונלחמים על הזכות להחליף את הסחורה שברשותם עם רוכש אחד, או בין סוחרים המבקשים לקבל תמורה שערכה גבוה יותר מהתחליף המסופק כנגדה.

הנצפים ביותר

.