אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

צמיחה כלכלית


כסף

מפחדים מניהול תקציב? אתם לא לבד ואפילו יש לזה שם

Chrematophobia הוא פחד אינטנסיבי מכסף. מקור המילה הוא מיוונית, chermato -כסף phobos דחייה ופחד.

חיפה 1930

חיפה: דו-קיום כלכלי בין צדדים ניצים בעיר קוסמופוליטית

ימי המנדט הבריטי בארץ -ישראל שנמשכו רק 28 שנים, בין 1920 ו-1948, היו בבחינת פרק זמן קובע ופורמטיבי בו נבנה וגובש היישוב היהודי בארץ- ישראל כמותית, כלכלית ותרבותית. מיישוב דל של כ-55,000 נפש בשנת 1918 גדלה האוכלוסייה היהודית לכלל כ-600,000 נפש , ערב מלחמת העצמאות. מקהילה שהיו בה רק ניצנים של תעשייה בתקופה העות'מאנית , הקים היישוב היהודי תעשייה מקפת ופורחת. בשנים ההן פותחו המוסדות היישוביים כמו גם כלל הכלכלה האוטרקית. על בסיס זה נוצרה מעין "מדינה בתוך מדינה". כל זאת תחת המטרייה הבעייתית, אך המגינה של המנדט הבריטי.

תחנת הרכבת תל אביב השלום

הרכבת: למי מועיל חיבור הפריפריה למרכז?

אחד הנימוקים המדיניים המרכזיים המועלים להצדקת השקעות עתק בפיתוח רשת הרכבות בישראל הוא "חיבור הפריפריה למרכז", ותרומה לשוויון בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז. האם טיעון זה משכנע, ולמי באמת מועיל חיבור הפריפריה למרכז במסילות ברזל? בעשורים האחרונים ממשלות ישראל מקצות נתח תקציבי מוגדל לתוכניות פיתוח רשת הרכבות הבין-עירוניות במדינת ישראל. בשנת 2003 נערכה תוכנית חומש שהקצתה 20 מיליארד שקלים חדשים לפיתוח רכבת ישראל, ובשנת 2010 אישרה הממשלה תוכנית ארוכת טווח לפיתוח תשתיות תחבורה בין הפריפריה למרכז בעלות של כ - 27.5 מיליארד שקלים חדשים, שחלק נכבד ממנה יועד לקידום פיתוח רשת מסילות הברזל.

ללמוד מהשוודים, אבל את הדבר הנכון

שוודיה היא כבר לא דוגמה כל כך טובה לסוציאליזם משגשג. לעומת זאת, היא דוגמה טובה מאוד לרפורמה שעיקרה הפרטה חלקית של מערכת החינוך, בצד מתן תגמול הולם למוסדות חינוך מבוקשים המשבר הכלכלי הנוכחי החזיר צבע ללחיי אנשים רבים – במיוחד במחלקות מסוימות באקדמיה הישראלית – העוינים את כלכלת השוק החופשי.

הנצפים ביותר