אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סרטים זרים


שלושה קופים (סרט)

עלילת הסרט "שלושה קופים" מתחילה בסצנה ארוכה שבה רכב נוסע בכביש ארוך, המצולם כמנהרה ארוכה שבסופה יש נקודת אור, בנקודת האור הזו, מסתבר, קרתה תאונת פגע וברח, בה מעורבת דמות פוליטית, סרווט. סרווט מתקשר לנהגו איופ ומבקש ממנו לקחת על עצמו את האחריות על התאונה, אף על פי שלא היה נוכח כשקרתה. בשל מצבו הכלכלי העגום מסכים איופ לעסקה.

העולם גדול והישועה מעבר לפינה (סרט)

העולם גדול והישועה מעבר לפינה (סרט)

הסרט מבוסס על פי ספרו של איליה טרויאנוב, ואת הסבא המדהים מגלם מיקי מנוילוביץ, שחקן סרבי (שאותו ראינו בעיקר בסרטיו של אמיר קוסטריצה). המבסס את תפיסת עולמו על משחק השש בש – "הגורל הוא קובית המשחק שלך אבל ההטלה היא שלך".

הקשת / קים קי-דוק

הקשת / קים קי-דוק

הקשת, בימאי: קים קי-דוק, קוריאה, 88 דקות. הזקן ונערה חיים בבידוד על ספינת דייגים שהסמל על דופנה הוא הבודהה. הם חיים ביחד כבר עשר שנים, מאז שהזקן מצא אותה נטושה. הנערה לא עזבה מעולם את הספינה והיא לא מכירה את היבשה, למעשה (אולי בבחינת משל המערה). היבשה בסרט אינה נראית, רק הים מצולם, אך היא נזכרת על ידי הדייגים שבאים ממנה אל הספינה.

להאיר את השמים (סרט)

להאיר את השמים (סרט)

הסרט מתחיל עם לידת תאומים של אישה בשם מאלי, ואם בעלה מלווה אותה. לפי המסורת בכפרים בלאוס, כשנולדים תאומים אחד מהם נולד מבורך השני מקולל. אחד התאומים מת עם לידתו, וחמותה של מאלי מבקשת להמית את התאום הנותר, כיוון שהוא מקולל. מאלי מבקשת ממנה לא לספר לאף אחד שהרך הנולד הוא תאום, גם לא לבעלה, וקוראת לו בשם האלו. הסרט עטור הפרסים, הוקרן לראשונה בשנת 2013, בוים על ידי קים מורדאונט, יליד אוסטרליה אך חי ועובד בלאוס, וייטנאם, תאילנד. מורדאונט הוא בימאי סרטים דוקומנטריים ו"להאיר את השמים", הוא סרטו העלילתי הראשון. באנגלית, שמו של הסרט: The Rocket

שנת חורף, בימאי: נורי בילגה ג'יילאן, טורקיה, 2014, 196 דקות

שנת חורף

שנת חורף עוסק באיידין והתפתחות דמותו, הוא מתרחש בעונת החורף והחורף עצמו בסרט מתפתח ועובר שינויים (מגשם קל למטר כבד ולאחריו שלג קל ושלג כבד), שנת חורף הוא אכן העונה שבה מתרחש הסרט, אך עוסק גם בשנתו החורפית הפנימית והקפואה של איידין. הסרט עוסק בחקירת הנוף וחקירת הדמות (או הנפש) והקשר ביניהם. בכדי להשיב את נפשן ולהתחמם, הדמויות מתקבצות סביב האש, האח והחום. וסביב החום נערכות גם שיחות אינטלקטואליות וקיומיות. לנוף, לתאורה ולמזג האוויר תפקידים מרכזיים בסרט והם סימבוליים למתרחש בלב הדמויות או להתפתחותן.

הסרט החיים יפים על פי הפסיכואנליזה

הסרט החיים יפים על פי הפסיכואנליזה

במאמר זה אנסה לנסח את הזיקה בין מושגים בפסיכואנליזה לבין תהליכים היסטוריים וקולנועיים בסרט "החיים יפים". ראשית על מושג הטראומה אצל פרויד, הטראומה הוא אירוע בעל אופי טוטלי, שבו חש הסובייקט "פחד עז, חוסר ישע, אובדן שליטה וסכנת הכחדה" (לה קפרה, 2006, עמ' 14), מנגנוני ההגנה אינם מסוגלים למנוע את הערעור הנפשי והסובייקט אינו מסוגל להגיב באופן הולם ונתקף בחוסר אונים

הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם

הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם

עובדה ידועה ש"הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם" של יונס יונסון (2009) היה לרב מכר שתורגם לשפות רבות. אולם, סרט הרפתקאות שבמרכזו דמות של אדם בן מאה, היא כבר אתגר מסוג אחר. קבוצת הגילאים של בני מאה ויותר הינה אמנם הקבוצה הגדלה ביותר באחוזים באוכלוסייה של עולם המערבי, אך זה אינו מכשיר את בני המאה לשמש דמויות "סקסיות" לעולם הבידור הקל.

ונוס השחורה – סרט

ונוס השחורה

שלא כהרגלי, הפעם אכתוב על סרט שצפיתי בו ולא על ספר שקראתי. הסרט הוצג לפני מספר ימים בערוץ הסרטים של יס, זהו סרט שהיה קשה להתעלם ממנו, והרגשתי צורך להעביר את המסרים והרבדים הרבים שמהם מורכב הסרט. מזמן לא ראיתי סרט שהשפיע עליי כל כך, סרט עוצמתי גם אם קצת מעיק. בכל מובן. תחושת הכבדות והאיטיות שהסרט עשוי, תחושת אי הנוחות שמלווה את הסרט, סרט שדורש מהצופה כל כך הרבה: לראות, להרגיש, לשמוע, לחוש, להבין ולחשוב. הרבה לחשוב. את הסרט ונוס השחורה (2010) ביים עבד אל לטיף קשיש.

צל הימים – מישל גונדרי – צרפת 2013

צל הימים – מישל גונדרי – צרפת 2013

ממש כמו ביצירותיו הקודמות של מישל גונדרי (שמש נצחית בראש צלול, מדעי החלום והשאר), גם בסרטו החדש "צל הימים" ניכרת טביעת אצבעו יוצאת הדופן של האמן, במלאכת מחשבת ויזואלית מרהיבה שלא נחה לרגע. הסרט מגולל את סיפור אהבתם של קולן וקלואה, מתחילתו האופטימית ועד סופו העצוב לאור מחלתה הממארת של קלואה. לכאורה סיפור אהבה פריזאי, שיש בו דמויות משנה שגם להן סיפורי אהבה, ואם כבר השתמשתי במילה "סיפור" אז זה הזמן לציין שלא בזה העניין. גונדרי אמנם בחר הפעם בעיבוד קולנועי לספרו של בוריס ויאן משנת 1947.

חלודה ועצם/ זאק אודיאר

חלודה ועצם/ זאק אודיאר

הסרט "חלודה ועצם" מבוסס על קובץ סיפורים קצרים של קרייג דיוודסון. במרכז העלילה מצוי רומן בין עלי (מתיאס שונארטס), מתאגרף בלגי שהוגר לצרפת, לבין סטפני (מריון קוטיאר), מאלפת לוויתן קטלני. הכאוס ביניהם רוקם מערכת יחסים קשה, כואבת ואכזרית. הרומן הוא מעין תהליך שבו כל אחד מהם עובר מסע נפרד להשלמת המציאות שאליה הם נקלעים. ברומן נחשפים השניים לקונפליקטים השוזרים בתוכם שרשרת אירועים טרגיים. הקונפליקט בסרט טומן ניגודיות מוחלטת של שחור לבן.

הניצוד/ תומאס וינטרברג - סרט

הניצוד/ תומאס וינטרברג - סרט

הניצוד/ בימוי ותסריט: תומאס וינטרברג. זהו סיפור על גנן שמסור לעבודתו, אדם ממעמד הביניים שחי ועובד לפרנסתו. בין היתר מנסה להתמודד עם הגירושין וחייו הזוגיים. הוא ניכנס לשרשרת האשמות נוקבות וליחס ברוטאלי כאשר אחת הילדות בגן מספרת על חוויה מינית ששמה את הגנן בראש הפירמידה כמואשם היחיד בהתעללות מינית. שאדם אשם יוצא זכאי כולנו חרדים מחמת הספק שאותו האדם יצא מהכלא ויבצע פשעו שנית. מה קורה ברגע שזכאי יוצא אשם? שאלתם את עצמכם פעם מה קורה אז? איך אתם הייתם מתייחסים מקרה כזה? ומה באמת חברה צודקת תעשה בנידון?

הבמאי האוסטרי מיכאל האנקה זכה בפרס הגדול בעבור סרטו Amour, בו משתתפים שני כוכבי עבר, ז'אן לואי טריטיניאן בן ה- 82 ועמנואל ריבה בת ה-

מברגמן להאנקה – הקשיש בפסטיבל קאן 2012

השנה בישרו אמצעי התקשורת מקאן מראש אודות הזוכה הוודאי והצפוי לפסטיבל הסרטים היוקרתי – ולא טעו. הבמאי האוסטרי מיכאל האנקה זכה בפרס הגדול בעבור סרטו Amour, בו משתתפים שני כוכבי עבר, ז'אן לואי טריטיניאן בן ה- 82 ועמנואל ריבה בת ה- 85. נצחונו זה של האנקה הוא ב"נוק אאוט" של ממש, גם כיוון שמדובר בזכייה שנייה ב"דקל הזהב" של הבמאי המקורי. אך לא פחות מפתיע מכך הוא העיסוק בסרט בזיקנה הסופנית ובאבדנים הקשורים כמו מחלת האלצהיימר של האישה – כל זאת בנוסח הצגת קשישים שהיתה נחלת הקולנוע בעבר.

הסרט האיראני- "פרידה"

פרידה – סרט איראני ייחודי, פוליטי ואינטראקטיבי

מורי היקרים בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב היו לעיתים מזכירים את הקולנוע האיראני כקולנוע הטוב בעולם. אני, כסטודנט מרדן שלא קיבל את דברי מוריי כפי שהם, חשדתי בכל פעם ששמעתי שיפוט לכאן או לכאן, לטוב או לרע. מהו קולנוע טוב בעולם? מי החליט על הקריטריונים? ברור לי שהוא שונה, ייחודי ואחר אך איני בטוח שטוב הוא המילה הנכונה. אותה תהייה נותרה בי גם לאחר הצפייה בסרט האיראני החדש והמדובר, פרידה (אשגאר פרח'אדי, איראן, 2011), הסרט שזכה באוסקר על הסרט הזר.

פרעה פולני

לאחרונה הוקרן בסינמטק תל אביב פסטיבל סרטי הבמאי הפולני היהודי הידוע יז'י קבלרוביץ'.

הבמאי הפולני היהודי הידוע יז'י קבלרוביץ'

הנצפים ביותר