אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

פרשנות למקרא


פסל דוד של מיכאלאנג'לו

אברי הרבייה הגבריים במקרא

סופרי המקרא, כאשר כתבו על האיברים המוצנעים בגוף האדם, השתמשו בדרך כלל בשלוש מילים - ערווה, חלציים ועורלה. המונח ערווה מתייחס הן לגברים והן לנשים. במקרא קיים ציווי אכזר וכפוי טובה , המוטל על הגברים. פצוע דכא פירושו גבר שאשכיו נפגעו, ואילו כרות שופכה, גבר שאיבר-מינו נכרת, וכוונת מחוקק המקרא הייתה לדעתי, שגבר בישראל שלא יכול להוליד ילדים, שילך לחפש אלוהים אחרים. מפרשי המקרא לדורותיהם ישבו וליבנו את הפסוק, וחיפשו דרכים על מנת להקל על גברים הנמצאים בקטגוריה זו. חכמי המקרא לדורותיהם, הצמידו כל דבר אפשרי למונח כלי-גבר -שלאשה לא יהיה כלי זיין, שלא תצא למלחמה, שלא תענוד תכשיטי גברים ושלא תלבש בגדי גברים ועוד.

צחוק אברהם - מאת יצחק בנימיני

צחוק אברהם / יצחק בנימיני

בנימיני הוא מנהל הוצאת " רסלינג" ומרצה באוניברסיטאות על פסיכואנליזה ונצרות מוקדמת ויהדות. בעבר התייחסתי לשני ספרים שכתב " השיח של לאקאן "ו-" פאולוס והולדת וקהילת הבנים" –ספרים על החולשים על התחומים בהם הוא עוסק: פסיכולוגיה לקאניאנית והמפגש היהודי נוצרי. כעת יצא לאור ספרו החדש העוסק בפירוש חלופי חדש לספר בראשית. לא עוד פרשנות רבנית חרדית כמובן.

אז מי, בשם השדים והרוחות, היו יניס וימבריס?

אז מה אירע שם בסיני, לאחר חציית ים סוף? בספר שמות י"ב ל"ח, מסופר כי ערב רב הצטרף אל עם ישראל כדי לעשות את הדרך במדבר. מיהו אותו ערב רב? הכוונה היא בעיקר לבני שבטים שונים שהיו אף הם עבדים במצרים, ונמצאה להם שעת כושר לפרוק את עול השעבוד ולהימלט מארץ הפירמידות, כשהם מתערבבים בתוך שבטי ישראל. משה טוב הלב שמח ודאי להצטרפותם. הם נראו נחמדים, היטיבו לשיר בלילות והחשוב מכול, החבר'ה האלה ידעו לבשל. תנו להם שתי אבני צור והם כבר יבעירו מדורה נאה ויצלו בה שלווים מצופים במן מתקתק. בסתר ליבו סמך עליהם משה. אם יצטרך להיעדר לזמן מה, הערב רב הזה ידאג לכל מחסורם של בני ישראל המפונקים. אלה, מאז החל המסע, הרי לא פוסקים מלהלין: "כואבת לי הרגל, אימתי כבר נגיע, נתפס לי השריר, האם אין דרך קצרה יותר, שמא ננוח מעט, האם מישהו יודע איה השירותים..."

הנצפים ביותר