אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הסיפור המקראי


שאול המלך - רמברנדט

שאול המלך: מסע חיפוש האתונות

בפרק ט בספר שמואל א אנו מתוודעים אל שאול בן קיש, האיש שנבחר למלא את תפקיד המלך הראשון לישראל. פרשנים רבים עמדו על כך שאין הפרק פותח במלך המיועד עצמו, שאול, כי אם באביו ועובדה זו משמעותית ביותר. הפסוק הראשון בפרק מוקדש לקיש, אביו של שאול, להשתייכותו השבטית ולייחוסו המשפחתי: שאול מופיע רק בפסוק השני, כמו לציין כבר מההתחלה שעל המלך להיות כפוף לסמכות קודמת, זו המייצגת את אלוהים. בפסוק הראשון מופיע קיש, אביו של שאול, כסמכות זו ולאחר פגישתו של שאול עם שמואל הנביא, יופיע זה האחרון כתופס מקומו של קיש, כאביו הרוחני של שאול.

חומות יריחו נופלים - גוסטב דורה

תקוות חוט השני

למילה תקווה, מלבד פירושה המקובל עלינו כיום, יש משמעות נוספת במקרא, קודמת – קו, חוט, חבל. תקווה היא הקו שחצה את ים התוהו, פתחו וחלקו לשני חצאים.קו, צו, תו. בצו הבורא שורטט קו ישר, חוצה, בלב התהום, קו שכמוהו כתו, כאות. תנין התוהו הקדמוני, המגלם את הים שבתוכו שכן, פולח לשני חצאים, לפי אותו קו. ממחצית גופו העליון נוצרו השמים וממחצית גופו התחתון נוצרה הארץ. קו החיתוך שקרע את מותניו של הפתן נקרא רקיע. כל הקרבת איל, שה או גדי נועדה לשחזר את בריאת העולם ולהדק את הזדהות המקריבים עם האל הבורא וערכיו.

דוד ושלמה - בין מציאות היסטורית למיתוס /  ישראל פינקלשטיין, ניל אשר סילברמן

דוד ושלמה - בין מציאות היסטורית למיתוס / ישראל פינקלשטיין, ניל אשר סילברמן

דוד וממלכתו המאוחדת נמצאים בלב מאבק מחקרי עז. בהפשטה מירבית, החוקרים התפצלו לשתי קבוצות-על, מינימליסטים ומקסימליסטים. המינימליסטים טענו, שאין לראות בסיפור המקראי סיפור היסטורי, ולדידם דוד - כישות הסטורית - מעולם לא התקיים. מולם ניצבו המקסימליסטים שביקשו לקבל את התנ"ך כתיאור היסטורי-גיאוגרפי מדוייק של תולדות ארץ ישראל בראשית תקופת הברזל. פינקלשטיין אינו מקבל את הנרטיב המקראי בדבר הממלכה המאוחדת ובספרו "דוד ושלמה" הוא מציג טיעון מרתק בדבר אופן התהוות הסיפור המורכב אודות המלכים דוד ושלמה

מחזיקי השלח

אחת מגרסות הבריאה המרובות הנמצאות בתנ"ך ממחיזה מאבק אלים שבו מבתר האל הבורא את ים התוהו הקדמוני המגולם בדמותה של חייה אימתנית, דמוית נחש. סיפור המתתה של המפלצת הימית, מיתוס קדום המשותף לרוב תרבויויות העולם, מקופל בקרבת שורשי הפעלים טָבַע, טָבַע ו-טָבַח. טָבַל ו-טָבַע רומזים למים הקמאים בעוד ש-טָבַח מספר על ביתור הדרקון ששכן בהם וגילם אותם (תוהו ובוהו=בו הוא ואותו הוא). סיפורו של הטבח הימי המכונן מרומז גם בקרבת המילים רָטֹב-בִּתֵּר (כמעט אנגרמות).

עמודי המקדש - ציר העולם אקסיס מונדי

עמודי המקדש - ציר העולם אקסיס מונדי

משמעותם הסמלית של עמודי המקדש במעמקי ים התוהו, בטבורו, בתוכו, בקרביו, בין מעלה ומטה, נקדח פתח, נפערה מערה, נחצבה באר, פרץ מעיין. ממקור נסתר זה, אבן השתייה, הגיח עמוד מים והיתמר למעלה כדי לברוא את השמים. מאותו תשתית מקודשת - ציר העולם, ובאותו רגע עצים - נקודת האפס של הבריאה, צנח מטה עמוד מים תאום וברא את הארץ. על עמוד כפול זה, בעל שני חלקים, המחבר באמצעו בין שמים לארץ עומד העולם. סילון המים הקדמוני נקרש, התייצב והתחזק, במאמר האל, ואף הוכפל ושוכפל.

משמעותו המיסטית של הריבוי הזוגי במקרא

משמעותו המיסטית של הריבוי הזוגי במקרא

סיפור המלחמה נגד נחש העמוני, כמו כל העימותים בתנ"ך, וריאציות שונות של אותו לייטמוטיב, חוזר וממחיש את הניגוד הקמאי בין כוחות התוהו וכוחות הבריאה. שבעת ימי הארכה הניתנים לתושבי יביש עד להצלתם, עד למניעת ניקור עין ימינם, מסמלים כמובן את שבוע בריאת העולם. לפי הווריאציה הנוכחית, ששת ימי המשא ומתן של זקני יביש במאמציהם למנוע את האסון מקבילים לששת ימי הבריאה. כריתת ברית עם הנחש פירושה הפרת הברית עם אלוהים. עבודת אלילים משולה לעיוורון.

סרח בת אשר – בכתב ובעל פה - ציור מודליאני

סרח בת אשר – בכתב ובעל פה חלק א

שרח מופיעה במסורת הכתובה במגרת המקרא והמדרשים. לאחר הפסקה של כמה מאות שנים בהן היא כאילו שוקעת בתהום הנשייה, שרח צצה שוב וזוכה למעמד של אישה צדיקה בקרב יהודי פרס ולמקום קדוש על שמה. המחקר שנגע בעובדה מפליאה זו פסק שהיא חידתית ללא פיתרון. מגמתי בין השאר לנסות ולהבהיר תופעה זו. התמוה בהופעתה של שרח בתנ"ך גירה את היצר הפרשני וגרם להיוצרותו של חומר במקורות הבתר-מקראיים העוסק בשרח.

צחוק אברהם - מאת יצחק בנימיני

צחוק אברהם / יצחק בנימיני

בנימיני הוא מנהל הוצאת " רסלינג" ומרצה באוניברסיטאות על פסיכואנליזה ונצרות מוקדמת ויהדות. בעבר התייחסתי לשני ספרים שכתב " השיח של לאקאן "ו-" פאולוס והולדת וקהילת הבנים" –ספרים על החולשים על התחומים בהם הוא עוסק: פסיכולוגיה לקאניאנית והמפגש היהודי נוצרי. כעת יצא לאור ספרו החדש העוסק בפירוש חלופי חדש לספר בראשית. לא עוד פרשנות רבנית חרדית כמובן.

אז מי, בשם השדים והרוחות, היו יניס וימבריס?

אז מה אירע שם בסיני, לאחר חציית ים סוף? בספר שמות י"ב ל"ח, מסופר כי ערב רב הצטרף אל עם ישראל כדי לעשות את הדרך במדבר. מיהו אותו ערב רב? הכוונה היא בעיקר לבני שבטים שונים שהיו אף הם עבדים במצרים, ונמצאה להם שעת כושר לפרוק את עול השעבוד ולהימלט מארץ הפירמידות, כשהם מתערבבים בתוך שבטי ישראל. משה טוב הלב שמח ודאי להצטרפותם. הם נראו נחמדים, היטיבו לשיר בלילות והחשוב מכול, החבר'ה האלה ידעו לבשל. תנו להם שתי אבני צור והם כבר יבעירו מדורה נאה ויצלו בה שלווים מצופים במן מתקתק. בסתר ליבו סמך עליהם משה. אם יצטרך להיעדר לזמן מה, הערב רב הזה ידאג לכל מחסורם של בני ישראל המפונקים. אלה, מאז החל המסע, הרי לא פוסקים מלהלין: "כואבת לי הרגל, אימתי כבר נגיע, נתפס לי השריר, האם אין דרך קצרה יותר, שמא ננוח מעט, האם מישהו יודע איה השירותים..."

הנצפים ביותר