אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מזרחיים


חסן השני (1929-1999).

עובד אבוטבול ומאבק מחוסרי הדיור במבשרת ציון

נסעתי לראיין את עובד אבוטבול, מנהיג המאבק ביישוב מבשרת ציון. הריאיון התחיל באנרגיות מתפרצות כשעובד סיפר לי איך ניהל את המאבק. בתחילה הוא לא היה מודע שבקבוצת הפעילים והפעילות יפרוץ המאבק על הדירות במבשרת ציון

הקשת הדמוקרטית המזרחית מעבר לשנות האלפיים

במאמר דעה זה אנסה לבחון את הנקודות העיקריות במאמרו של סמי שלום שיטרית הנוגעות בעבודתו של ארגון הקשת הדמוקרטית המזרחית. כמו כן אנסה לענות באופן שונה על השאלות המועלות במאמרו ואף אבקש להוסיף טענות משלי, שיוכיחו כי הקשת פעלה נכונה בבחירתה שלא לרוץ לכנסת.

חינוך ומזרחיות

בשלושת מאמרי הדעה הבאים ניסיתי ליצור תרכובת הדדית בין ריבוי התרבויות במדינת ישראל ובין מערכת החניכה הישראלית, שמן הצד האחד דוחה כל מבט ביקורתי עליה ועל השגיה, ומן הצד השני תומכת בהתנערות מהתייחסות ישירה לריבוי התרבויות שבתוכה ובניסיון לגבש תוכנית כוללת לשתי המדינות, המשוחררת והכבושה.

יום החופש של מרדכי וענונו

הגעתי למפגן הזדהות עם מרדכי וענונו מרוגש. עמדתי לצידם של אנרכיסטים נגד הגדר, יוצרים ואנשי רוח, חלק מאנשי הקשת הדמוקרטית המזרחית, אנשי הוועד נגד הפצת הנשק הגרעיני, הכימי והביולוגי במזרח התיכון, מזדהים נוספים רבים מרחבי העולם, עשרות עיתונאים, צליל ענוג של חצוצרה יחידה, ושירה שקטה של Peace, סאלאם תוך חלוקת פרחים צבעוניים לקהל.

יהודי תימני בארץ ישראל, תחילת המאה ה-20

ישראליות לסוגיה

תשובה למאמרו של פרופ' מאיר עמור "על מזרחיות, אשכנזיות וישראליות שתמיד מוטלת בספק", שיחה מקומית מיום 30.7.16

מבטן ומלידה אני מזרחית

מבטן ומלידה אני מזרחית. לא יעזור בית דין של מעלה ולא יעזור בית דין של מטה. אני מזרחית! נמאס לי ממחאות הקיפוח של אחיי. נמאס לי מצעקות הקיפוח ובמיוחד של המשוררים מן הקשת המזרחית, שקוראים לשירת המחאה שלהם שירה גדולה. נמאס לי מאלה שמאמינים בתורה החדשה ששירה רעה צריכה להכיל ניבולי פה, ששירה רעה וטובה צריכה לצמוח על כר של שנאת האשכנזים.

להשמיץ את ה"אשכנזים" מותר - על העדר סימטריה בשיח התרבותי

דבריו של יהורם גאון בגנות רמתם הנמוכה של חלק מהתמלילים בזמר המזרחי גרמו לסערה של ממש. סערות דומות פרצו ועדיין פורצות כל אימת שנאמרים דברים בגנות היבט כל שהוא הנוגע בהוויה "המזרחית". זה עוד איך שהוא בסדר. מה שלא בסדר זו העובדה שבדרך כלל במקום להתדיין, לסתור, לתמוך, יש בעקר מסע מתוזמן של "עליהום" כנגד הדובר.

קורבנות כנרטיב מזרחי קיומי ומוביל

אני מבקש להוסיף. אל מול הנרטיב הציוני שהוצב, על פי יהודה שנהב, על המשולש לאומיות, דת ואתניות, מוצב הנרטיב המזרחי החדש המשלב ניצול, סימון/פירוק ואי-השתייכות, ומספר את סיפורו של הציבור המזרחי בישראל. תוך שהוא עושה שימוש בקולוניאליזם מהופך, מגייס הנרטיב החדש אמצעים דומים כדי לבצע פעולה הפוכה. הוא מסמן את המנצל-התמידי (האשכנזים הציונים), מפריד (בין מנצלים למנוצלים, בין טובים לרעים, בין פוגעים לנפגעים), יוצר דיכוטומיה מוסרית ביניהם (מוסריים ולא-מוסריים), מפרק (בין המזרחיות לבין הישראליות והיהודיות כגורם זהותי) ומתייג (בשם התיאוריה הפוסט-קולוניאליסטית). אותם מסומנים, מופרדים ומתויגים הם גם האשמים – ויש לציין הבלעדיים – במצבם של ה"קורבנות".

הנצפים ביותר