אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מצרים


היפאטיה, איור משנת 1908

הכוכב המזהיר של אלכסנדריה

מהלך הדברים המתואר כאן התרחש, פחות או יותר כך, בתחילת המאה החמישית לספירת הנוצרים: מדענית מפורסמת, יפיפייה אקסטרוגנדית המקורבת לאישים בצמרת, נרצחת בדמי ימיה; מאבקי כוח ותככים בשלטון; כוהן דת המסית את מאמיניו הקנאים למלחמת אמונה; ואפילו סאטירה פוליטית המעוררת את רוגזן של הרשויות

מפת מצרים

תערוכה בקהיר 1941

אירוע איזוטרי מעט, התרחש בעיצומה של מלחמת העולם השנייה (1941), כאשר ממשלת המנדט הבריטי בפלשתינה (א"י) החליטה וביצעה תערוכה תעשייתית בקהיר, מצרים. באנגלית כונתה התערוכה : "Palestine Government Industrial Exhibition , Cairo, 1941". מתברר שלמרות עיצומה של מלחמת העולם השנייה ; למרות המצב הנחות בו נמצאה בריטניה בשנת 1941; למרות הפלישה הגרמנית-נאצית לצפון-אפריקה – מצא לנכון שלטון המנדט הבריטי בפלשתינה (א"י) , לקיים תערוכה תעשייתית של התוצרת הערבית והיהודית כאחד.

מה אבו מאזן לא אמר בנאומו

אבו טועמה טוען שאבו מאזן מתעלם מגורלם של הפלסטינים בארצות ערב ומתייחס רק למעשי עוול של ישראל והמתנחלים. אחד מראשי הפקידים של הרשות הפלסטינית דיווח בזמן שאבו מאזן נאם באו"ם על כך שמתוך 600,000 הפלסטינים בסוריה 250,000 נאלצו לברוח מסוריה מאז החלה שם מלחמת האזרחים. אחד מחברי ה"וועדה המרכזית של הפתח" דיווח ש- 93,000 מתוכם ברחו ללבנון, מצרים, ירדן ותורכיה, והם סובלים בארצות אלה מתנאים קשים ביותר..

תקופת ההמתנה: ימים של חרדה

תקופת ההמתנה: ימים של חרדה

בתקופה זו, שנקראת תקופת ההמתנה, ובעיקר בסופה החלה לגבור החרדה בציבור הישראלי שהתגלגלה במהירות לפאניקה. אנשים אגרו מזון, כמעט בכל מקום היתה בהלת קניות. בתגובה לפאניקה ביקשו העיתונים לעודד את הציבור, בדיווחים ששידרו אחדות בין העם לצבאו, איתנות ונכונות להקרבה. רבים השוו את מצבה של ישראל למצבה של צ'כוסלובקיה, שהופקרה לנאצים; הם הזכירו את ראש ממשלת בריטניה, נוויל צ'מברליין, שהפקיר את הצ'כים בהסכם מינכן, השוו את פייסנותו לגישת אשכול.

הקונגרס העולמי של היהודים יוצאי מצרים

לפני כשבוע הסתיים הקונגרס העולמי של היהודים יוצאי מצרים WCJE: WORLD CONGRESS OF JEWS FROM EGYPT. לא תאמינו, הקונגרס התקיים באוניברסיטת חיפה בין ה- שניים ביולי עד לשישה ביולי. פרופ' עדה אהרוני מחיפה יזמה את הכנס יחד עם ז'אק פרז מיוקנם, שהוא מנהל הקונגרס.

יהדות מצרים: שלבי היווצרותה של התפוצה היהודית במצרים

יהדות מצרים: שלבי היווצרותה של התפוצה היהודית במצרים

התפוצה היהודית במצרים הייתה קטנה ובניגוד לתפוצה הגדולה בבבל לא מלאה תפקיד תרבותי בעולם היהודי. ראשיתה של התפוצה היהודית במצרים הייתה בימי המלך המצרי פסמתיך ה- 2 . באגרת אריסטיאס סופר שצבאו של המלך המצרי כלל שכירי חרב יהודים שהתגייסו לצבא המצרי. כנראה, שעוד לפני חורבן ממלכת יהודה היו יהודים שהיגרו למצרים בשל קשיי פרנסה. הם השתתפו במלחמתו של המלך המצרי בכושים ולאחר מכן הוקמה ביב מושבה צבאית יהודית שתפקידה היה להגן על גבולה הדרומי של מצרים מפני הכושים. כתובת יוונית מאבו סימבל מאשרת שבחילו של מלך מצרים היו גם שמיים.

הקצנה והסלמה במצרים

המשבר במצרים הולך ומעמיק, וצדדי הסכסוך מתחפרים בעמדותיהם יותר ויותר. האבדות בנפש בקרב תומכי מורסי ובקרב אנשי הצבא גורמות לשני הצדדים לחשוב מהלב ומהרגש, לא מהראש ומההיגיון. שני הצדדים חושבים במושגים של "אנחנו עוד נראה להם" ו"נשבור אותם", הזירה הציבורית המצרית מתרסקת, נציגי חברות זרות עוזבים בהמוניהם, וכולם מאשימים את כולם במצב העגום.

חצי האי סיני

קללת סיני

חצי האי סיני מעולם לא היה חלק אינטגראלי ממצרים, והוא חובר אליה רק בתחילת המאה העשרים, כאשר בריטניה – ששלטה אז במצרים – רצתה להרחיק את האימפריה העותומאנית מתעלת סואץ. המדינה המצרית מעולם לא ניסתה להחיל על סיני את החוק והסדר המצרי וההוכחה לכך פשוטה: הכבישים הבודדים בסיני משאירים מרחבים עצומים ללא גישה לזרועות שלטון: משטרה, בריאות, חינוך ותשתיות. גם הצבא המצרי ראה בסיני רק שטח אימונים ומרחב לחימה עם ישראל, ובאופן כללי ניתן לומר שסיני היה מאז ומתמיד חטוטרת על גבה של מצרים, בן חורג שהציפיות ממנו נמוכות מאוד.

מצרים הטילה סגר על עזה: היכן כל הפלוטילות?

פעילי זכויות האדם אינם דואגים לפלסטינים אלא בעיקר לקידום האג'נדה האנטי- ישראלית שלהם. אין להם ברוב המקרים כלל הצעה שתועיל לפלסטינים. החמאס הודה סוף, סוף שהמצרים ולא הישראלים הם אלה ההופכים את עזה ל"כלא גדול". דברים אלה נאמרו ע"י פקיד בכיר בחמאס, גאזי חאמד. הוא אמר שהמצרים סגרו, כמעט לחלוטין, את מעבר רפיח מאז ה- 30 ביוני. מצרים גם הודיעה שהמעבר יהיה סגור לחלוטין בחג עיד אל- פיטר המתחיל ב- 8 באוגוסט. אבל, מדגיש אבו טועמה, מידע זה לא פורסם בעיתונות המערבית כיוון שמידע זה אינו מסבך את ישראל.

סמל האחים המוסלמים

התכנית האסלאמית של מחלקת המדינה

מה משותף להפגנה של "האחים המוסלמים" בכיכר ראבעה אלעדויה בקהיר, לדאגה העמוקה של חמאס בעזה, להצהרות של ראשי מפלגת "הפעולה האסלאמית" בירדן ולהפגנה של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל? כולם שותפים לתכנית הכלל אזורית של "האחים המוסלמים" שזכתה לגיבוי של הממשל האמריקני וכולם מודאגים מהמכה שתכנית זו קיבלה לפני שלושה שבועות במצרים כשהאחים המוסלמים סולקו בבושת פנים מהשלטון.

מצרים מענישה את עזה: המוסר הכפול של העולם השותק

אבו טועמה כותב על המוסר הכפול של העולם השותק כאשר מצרים מענישה את עזה. מצרים החליטה לחנוק את רצועת עזה ע"י מניעת כניסת מזון ודלק. ההחלטה התקבלה ערב חודש הרמאדאן. גם מדינות ערביות אחרות מטילות הגבלות על הפלסטינים החיים בשטחם, כנקמה על התערבותם בעניינים הפנימיים של אותן ארצות. אבו טועמה מצביע על המוסר הכפול של העולם:האם התקשורת העולמית דיווחה או תקפה את מצרים על כך, או כל מדינה ערבית אחרת? מה הייתה תגובת התקשורת העולמית וארגוני זכויות האדם לו ישראל הייתה נוקטת בצעד כזה?

אוצר המילים של אסון לאומי

כאשר מקשיבים בימים אלו לדוברים המצרים המופיעים בתקשורת – אלו התומכים במורסי ואלו הדורשים את הסתלקותו – מגלים שאוצר מילים וביטויים חדש ולא טוב הולך ומשתלט על השיח הציבורי. הדבר החל בשם התנועה המתנגדת למורסי, ששמה "תמרוד" – "מרד". זו כבר לא מחאה או הפגנה, זהו מרד. המורדים הניפו שלטים הנושאים את הסיסמה "אירחל" – "הסתלק" – זהה לזו שהונפה בידי המפגינים בכיכר אלתחריר ("השחרור", מהבריטים) לפני שנתיים וחצי, כאשר הכוונה הייתה אז למובארק.

פנחס ענברי על התהפוכות בעולם הערבי

פנחס ענברי מנסה לנתח מהו האינטרס הישראלי לאור התהפוכות בעולם הערבי. ענברי צופה לישראל השתלבות במזרח תיכון חדש, אם המיעוטים במזרח התיכון יחליטו להתקרב לישראל. הטעות של האחים המוסלמים, לדעת ענברי, היא שלא הבינו שמעבר לתנאים המיוחדים של כל מדינה ערבית יש מכנה משותף והוא: הכלכלה. מכאן, מסיק ענברי, ש"התרופה למחלה נעוצה בכלכלה, ועד שלא ימצא מענה כלכלי המזרח התיכון ימשיך לקרוס לחור שחור". ענברי מדגיש שלא רק האחים המוסלמים הם אנטי- ישראלים. גם הכוחות הפוליטיים שהדיחו את מורסי הם אנטי- ישראליים.

מוחמד מורסי

האחים המוסלמים על מסלול פיצוץ

במהלך השנה של מורסי מצרים גולשת במהירות אל כמה ביצות בעייתיות מאוד. אחת היא הסכסוך השיעי סוני, שקיבל זריקת עידוד מאירועי הדמים בעיר הסורית אלקוסייר, שאנשי חיזבאללה השיעים כבשו מידי המורדים הסונים, באכזריות רבה ותוך רמיסה ברוטאלית של זכויות האדם של האזרחים שהיו נצורים באלקוסייר. ביום חמישי, 20 ביוני, נערך בקהיר כנס רחב של גדולי פוסקי ההלכה הסונים, ובכנס נמתחה ביקורת קשה על התנהגות השיעים בעיקר בסוריה.

תכשיט עתיק

תגלית: תכשיט מצרי עתיק עשוי מחומר מטאור

תוצאות של מחקר שבוצע לאחרונה חושף כי תכשיט חרוזי מתכת מצריים עתיקים שנמצא בתוך קבר בן 5,000 שנה יוצר מחומר שמקורו במטאוריט. התכשיט התגלה לראשונה בשנת 1911 באתר קבורה ארכיאולוגי כ-70 ק"מ דרומית לקהיר. התכשיט מתוארך לסביבות 3,550 לפני הספירה. החרוזים בתכשיט הם דוגמא לעיבוד ברזל אלפי שנים לפני תחילת עידן הברזל במיצרים העתיקה, לפיכך כבר אז שיערו המוצאים כי מקור המתכת הוא חוץ ארצי. ראוי לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה מאותר ממצא עתיק שמקורותיו מהחלל החיצון.

קריעת ים סוף

נס ים סוף כמבוא למלחמת עמלק : עיונים פסיכולוגיים בפרשת בשלח

שירת הים ניצבת במרכז פרשת בשלח ולמעשה מחלקת אותה לשניים. החלק הראשון הוא נס קריעת ים סוף, סיפור המשך לנסים שהקב"ה חולל ביציאת העם מעבדות לחירות. השני מספר על אודות ההליכה במדבר, ללא הכרת העם בנס חיותם בו. אך למרות ההפרדה, ישנו פרמטר משותף לכל המאורעות שבפרשת בשלח, ואין הכוונה רק לתיחום זמנם בחודש וחצי שבין יציאת העם ממצרים לבואם להר סיני; בכל האירועים שבפרשה ניתן למצוא מכנה משותף שעניינו תגובות העם לנוכח "איומים קיומיים".

סמל החמאס

נצחון החמאס ותחושת ההחמצה הישראלית

למה החמאס ותושבי עזה קוראים ניצחון ומדוע לישראלים יש תחושת החמצה. תוצאות המבצע בעזה: כיצד ניראה ה"ניצחון" של החמאס וארגוני הטרור מעזה: 177 הרוגים. 108 מתוכם הם אנשי חמאס וארגוני טרור. 1,200 פצועים וכ- 55 לא- מעורבים הרוגים, מתוכם הרוב ילדים. תמהני- מה עושים ילדים ברחובות בזמן מלחמה ? הייתה משפחה אחת , כולל ילדים שנפגעה בטעות, וצה"ל הביע צערו. כיצד נהרגו שאר הילדים? הטרור העזתי משתמש בילדים כמגן אנושי.

אנוואר סאדאת 1980

נשיא מצרים מול ממשלת ישראל: שלטון יחיד מונוליטי מול אנרכיה דמוקרטית

בימים אלה מתפרסמים ברבים חלקים סודיים מדו"ח וועדת אגרנט, והדברים נוגעים בעיקר לדרג המדיני. רבים מבין העתונאים וגם חלק מן הסופרים, יצאו בשצף קצף נגד וועדת אגרנט, על כך שבדו"ח שלה הוועדה טפלה אך ורק במנהיגות בצבאית, ונמנעה מלטפל במנהיגות המדינית. אבל מה לעשות שוועדות חקירה פועלות לפי כתב-מינוי, שבו מצויין/ים נושא/ים שהוועדה תחקור אותו/ם. ובכתב המינוי לא נכללה הממשלה כנושא לבקורת. ואז כזכור, הוועדה מצאה את הפקוד הצבאי העליון אשם בהשתלשלות הארועים שקדמה למלחמת יום הכפורים 1973, והטילה את מלוא האחריות על הרמטכ"ל וראש אמ"ן.

בית כנסת בוער 1938

המלחמה נגד היהודים על פי אפרים קארש חלק ב

על ההשוואה בין שואת יהדות אירופה "לשואה" הפלסטינית. אין, כמובן, צל של דמיון בין הטבח "התעשייתי" של היהודים ע"י היטלר ובין יחסה של ישראל לפלסטינים. חומר למחשבה: האם גרמניה הנאצית הירשתה ליהודים להפעיל בתי"ס בארצות הכבושות על ידה באירופה בהם הטיפו והסיתו נגד גרמניה? האם גרמניה איפשרה ליהודים לקיים מחנות קיץ לילדיהם בארצות הכיבוש בהם אימנו ילדים למלחמת גרילה נגד גרמניה? האם גרמניה איפשרה למנהיגות הדתית והחילונית היהודית להקים ערוצי טלוויזיה משלהם בהם נקראו גרמנים "בני קופים" מבלי להענש?

הארכת הגולגולת: אידיאל היופי במרכז אמריקה

הארכת הגולגולת: אידיאל היופי במרכז אמריקה

הפעם הראשונה בה נחשפתי לתופעת 'הארכת הגולגולת' הנהוגה במרכז אמריקה, הייתה בתור ילד, במסגרת קורס על תרבויות אמריקה הקדומה. רק שנים מאוחר יותר חקרתי את הנושא לעומק. ניתן לשער שאילו אדם בן זמננו היה נתקל ב'אדם האמיתי', כינויו של המלך במרחב מרכז אמריקה בתקופה הקלאסית (מאות שלישית – תשיעית לסה"נ), הוא היה חש תערובת של תדהמה וגועל. בוודאי שלא היה ממהר להשתחוות אפיים ארצה אל מול 'כליל השלמות'. אידיאל היופי, אותו כולנו מכירים ואף מנהלים את חיינו מתוך דיאלוג תמידי עימו, אינו מושג אחיד ונצחי.

משפחה פלסטינית - ראמללה 1905

מתי וכיצד הומצא העם הפלסטיני - חלק ב

הלאומיות הפלסטינית היא למעשה בן חורג של הלאומיות הערבית. לכאורה יש עם ערבי אחד ומאוחד שרק פשעי הקולוניאליזם האירופאי והריאקציה הערבית פילגו אותו אם כן איך זה שיש לאומיות פלסטינית נפרדת? אולם אם להשתמש בהשאלה בביטוי של פרופסור שלמה זנד לגבי הלאומיות ניתן לומר כי הלאומיות הפלסטינית דומה היא לתינוק שנולד כתוצאה ממקרה אונס בשל אירועי הזמן. המאבק עם היהודים משנות העשרים ואילך הכריחו את ערביי פלסטין המנדטורית להגדיר את עצמם מול הישוב היהודי כהגדרה לאומית. בעיני האוכלוסייה הערבית מאבקם נגד שיבת העם היהודי לארצו היא שליחות דתית-ערבית אוניברסאלית.

הדגל הפלסטיני - הצבע הלבן מסמל את בית אומיה (750-650 לספירה), הצבע השחור מייצג את שושלת בית עבאס, הצבע הירוק – צבע האסלאם וכן של הפאטימים השיעים והצבע האדום – צבעם של ההאשמים, צאצאי הנביא מחמד

מתי וכיצד הומצא העם הפלסטיני - חלק א

במאה השנים האחרונות צמח עם חדש על בימת ההיסטוריה – עם שלא נודע בעבר והוא העם הפלסטיני. דגלו חסר ייחוד משלו – הצבע הלבן מסמל את בית אומיה (750-650 לספירה), הצבע השחור מייצג את שושלת בית עבאס, הצבע הירוק – צבע האסלאם וכן של הפאטימים השיעים והצבע האדום – צבעם של ההאשמים, צאצאי הנביא מוחמד. הדגל הפלסטיני אם כן חסר ייחוד משלו ורבות ממדינות ערב בעלות דגלים זהים. ירדן אותו דגל רק עם כוכב במרכז המשולש האדום, כוכב המסמל את נהר הירדן. עיראק בשנים 1958-1921 עם דגל הדומה בדיוק לדגל הפלסטיני ושני כוכבים במרכז המשולש האדום. אף סהרה המערבית, כווית וסודאן נושאות דגלים דומים בשינויים קלים. אם כן היכן הוא הייחוד הלאומי הפלסטיני המתבטא בדגלם?

מסתנן פלסטיני מרצועת עזה שנתפס על ידי חיילים ישראלים - שנות ה-50

הגירת פועלים ממצרים לארץ ישראל בתקופת המנדט

הראיון של שר הפנים של חמאס,אל- פתחי, לטלביזיה המצרית סותר את התזה של זנד שהפלסטינים הם יהודים שהתאסלמו ומאשר את התזה שהבאתי במספר מאמרים המוכיחה שהפלסטינים הם ברובם מהגרי עבודה שהגיעו לארץ בדורות האחרונים. אם לאל- פתחי יש משפחה במצרים ולפלסטינים, כמו שהוא טוען, יש קשרי דם עם מצרים, ערב הסעודית, תימן ועוד... הרי הם אינם צאצאי יהודים שהתאסלמו וגם הגירתם לארץ לא יכלה להיות לפני מאות שנים רבות.

קירוב לבבות - רומן על יהודי מצרים / עדה אהרוני

אידיאלים ופרשנויותקירובקירוב לבבות / ד"ר עדה אהרוני -רומן על יהודי מצרים. הוצאת גוונים – תש"ע – 2010

היפאטיה מאלכסנדריה - סיפורה הטראגי

היפאטיה מאלכסנדריה (370 - 415 לספירה) נחשבת לאישה הראשונה של עולם המתמטיקה, ולמי שתרמה לפיתוח הגיאומטריה והאלגברה. דמותה מרתקת: היא הייתה חכמה, משכילה, יפה, אצילית, אך למרות כל זאת סיימה היפאטיה את חייה באופן טראגי בשל שילוב בין היותה אישה משכילה ודעתנית לבין אמונתה הפגנית.

מצרים- במיצר הלאומיות, עיון בהולדתה של הלאומיות המצרית

מצרים של המאה העשרים ואחת היא במידות רבות מדינה במיצר. מדינה הנעה בין אותן שתי מגמות עתיקות ומזגזגת ביניהן ללא הרף. נראה כי מצרים לא החליטה באמת מי היא- האם היא מדינה שונה וייחודית או שמא היא חלק ממערכת על- ערבית, מוסלמית או אפריקנית

פרעות המזון במצרים 1977 - התהליכים החברתיים והדתיים חלק ב

לחלק הראשון של המאמר

פרק 3: האגודות החשאיות של האופוזיציה

פרק זה מחולק לשני תתי-פרקים ומטרתי לנסות להוכיח כי קיים מבנה מקביל בזרם השמאלי והזרם הדתי. על מנת להוכיח זאת, ניסיתי לנתח ככל הניתן את האגודות המחתרתיות שנחשפו בשנות ה- 70 תוך כדי בחינה מי הם הפועלים העיקריים בארגונים.האגודות המרקסיסטיות

נוני דרוויש – ערבים למען ישראל

ב-11 ביולי 1956 הגיע למשרדו ראש המודיעין המצרי בעזה, גנרל מוסטפה חאפז, ליום עבודה שיגרתי שכלל פגישות עם סוכנים והכנת מבצעים נוספים נגד ישראל. על שולחנו של מוסטפה חאפז היתה מונחת חבילת-נפץ שנשלחה בידי המודיעין הישראלי באישורו של הרמטכ"ל משה דיין, למרות חששו הכבד של ראש אמ"ן דאז, האלוף יהושפט הרכבי.[i] החבילה, שהכילה ספר, הובאה על-ידי "סוכן כפול" מבלי שהיה ער לכך שהמעטפה ממולכדת. הספר הממולכד, שעורר את סקרנותו של חאפז, היה מיועד למפקד משטרת עזה.

גברת נוני דרוויש (nonie darwish)

יחסי קופטים ומוסלמים במצרים – תמונת מצב

ב-14 באפריל 2006 נכנס צעיר מוסלמי לשלוש כנסיות קופטיות בעיר אלכסנדריה שבמצרים והחל לתקוף מתפללים נוצרים. האירוע עורר תגובה נזעמת מצד העדה הקופטית במצרים ובקרב התפוצה הקופטית ברחבי-העולם, שכן, לאירוע הזה קדמה שרשרת התקפות קשות כלפי הקופטים מצד שכניהם המוסלמים. כך למשל, בינואר 2000 התחוללה סדרת אירועים - מהקשים שידעה העדה הקופטית - שבמהלכה נרצחו 21 קופטים.

תנועות אסלאמיות במצרים: בין דעוה לטרור

הקדמה

העולם המערבי הזדעזע ב-11 לנובמבר 2001, עת התרסקו המטוסים על בנייני התאומים והפנטגון. תופעת הטרור האסלאמי ואוסמה בן-לאדן עלו לסדר היום הציבורי. התקשורת העולמית וכן הקהילה המדעית לא חדלו לעסוק בתופעה ולחקור אותה מכל היבט אפשרי. אולם התנועות האסלאמיות אינה תופעה חדשה, הארגונים האסלאמיים הפועלים תחת המטרייה של ארגון אל-קעידה לא צמחו בחלל ריק. תנועות אסלאמיות קיימות במזרח התיכון עוד מראשית המאה העשרים. וכבר בתחילת דרכם נקטו לעתים באלימות לשם השגת המטרה שלהם.

הנצפים ביותר