אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הגירה


יהדות מצרים: שלבי היווצרותה של התפוצה היהודית במצרים

יהדות מצרים: שלבי היווצרותה של התפוצה היהודית במצרים

התפוצה היהודית במצרים הייתה קטנה ובניגוד לתפוצה הגדולה בבבל לא מלאה תפקיד תרבותי בעולם היהודי. ראשיתה של התפוצה היהודית במצרים הייתה בימי המלך המצרי פסמתיך ה- 2 . באגרת אריסטיאס סופר שצבאו של המלך המצרי כלל שכירי חרב יהודים שהתגייסו לצבא המצרי. כנראה, שעוד לפני חורבן ממלכת יהודה היו יהודים שהיגרו למצרים בשל קשיי פרנסה. הם השתתפו במלחמתו של המלך המצרי בכושים ולאחר מכן הוקמה ביב מושבה צבאית יהודית שתפקידה היה להגן על גבולה הדרומי של מצרים מפני הכושים. כתובת יוונית מאבו סימבל מאשרת שבחילו של מלך מצרים היו גם שמיים.

מהו מוצאם האתני של הנוצרים החיים בישראל

מהו מוצאם האתני של הנוצרים החיים בישראל

הנוצרים החיים בישראל רואים עצמם כערבים מבחינה אתנית ונוצרים מבחינה דתית. שפת האם שלהם ערבית וכן תרבותם. אבל, האם הם באמת ערבים במוצאם האתני? הנוצרים במצרים הם קופטים, צאצאי המצרים הקדמונים. הם אינם ערבים, אם כי שפתם ותרבותם ערבית. הנוצרים בעיראק, רובם חוסלו או ברחו. הם נקראו אשורים והיו צאצאי האוכלוסייה המקומית בעת הכיבוש הערבי. המרונים- הנוצרים בלבנון הם סורים- ארמים, לדעת שאדי חלול- רישא, מרוני- נוצרי מהכפר גוש חלב. יש צורך במחקר מקיף בנושא מוצאם של הנוצרים בישראל, אך מהמידע המועט הקיים מצטיירת התמונה הבאה:

אינדיאנפוליס 1904

החברה העירונית במערב במאה התשע עשרה

בשנים האחרונות החלו החוקרים להקדיש תשומת לב לעיור במערב ולניתוח אופייה של החברה העירונית שצמחה במערב. ארנסט ק.אליקספירסם ב1970- מאמר בשם "ניידות חברתית בקהילה בעמק נהר המיסיסיפי במאה התשע-עשרה". המחקר עוסק בשינויים שהתחוללו בין השנים 1890-1850 בעיירה קהירו באילינוי, שהיתה באיזור ה"ספר" של המערב התיכון. אליקס בחר במדגם של ראשי משפחות שהופיעו ברשימות הצנזוס בשנים 1850, 1860, 1870, 1880 והביא נתונים לגבי גיל, השכלה, גזע, מוצא לאומי, רכוש, מקצוע, סטאטוס חברתי וגודל המשפחה.

המערב, האדמה החופשית ושסתום הביטחון של החברה האמריקנית

המערב, האדמה החופשית ושסתום הביטחון של החברה האמריקנית

המערב, "האדמה החופשית" ו"שסתום הביטחון" של החברה האמריקנית. מאמר מספר 11 :החברה האמריקנית בצפון- מערב. עפ"י חוזה השלום עם בריטניה מ 1783- נקבע גבולה המערבי של ארה"ב על נהר המיסיסיפי, וניפתחה הדרך להתפשטות מערבה, בשטח שבין הרי האפלצים והאלגנים ונהר המיסיסיפי. פקודת הצפון מערב מ-1787- קבעה את הדפוסים והנוהלים להתיישבות בשטחים החדשים. בפקודת הצפון מערב ניקבע שהשטח הצפוני מערבי שייך לארה"ב ולא יחולק בין המדינות הקיימות. מאמר 11 בסדרה: "אמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות": מיתוס או מציאות.

פילדלפיה 1855

גישות החוקרים לגבי אופייה של החברה האמריקנית

חסידי התיאוריה השוויונית (אסכולת הקונצנזוס)הכירו , כזכור, בקיומם של מעמדות בחברה, אבל קבעו שהחברה האמריקנית היתה חברה פתוחה והמעבר ממעמד למעמד היה קל, יחסית. הם הדגישו את שיעורי את הניידות החברתית הגבוהים והגדירו את החברה כחברה מעמד בינונית. מצדדי אסכולת הקונפליקט קבעו, כזכור, שהחברה באמצע המאה התשע-עשרה לא היתה שוויונית, הבדלי המעמדות היו בולטים והיו פערים משמעותיים ברמת ההכנסה ובחלוקת העושר.

ההגירה הגרמנית לאמריקה - 1874

החברה האמריקנית באמצע המאה התשע – עשרה

מדיניות ההגירה מיסודה של ארה"ב עד 1875 - גבולותיה של אר"הב ניקבעו בחוזה השלום שנחתם בין בריטניה ואר"הב ב – 1783, לאחר נצחונם של האמריקנים במלחמת העצמאות. עפ"י גבולות אלה השתרעה אר"הב בין החוף המזרחי של האוקיאנוס האטלנטי במזרח ונהר המיסיסיפי במערב, קוויבק בצפון ופלורידה בדרום. היתה זאת ארץ רחבת ידים ובה אדמות פוריות, שפע של מים ואוצרות טבעיים עצומים, אבל בלתי מיושבת בחלקה הגדול, ומעבר לגבולה המערבי השתרעה יבשת גדולה ובלתי מיושבת. ההתפתחות הכלכלית של המדינה החדשה היתה תלויה בתוספת משמעותית של כוח אדם.

שינויים באוכלוסיה ההיספנית 2000 - 2010

השתרשות המיעוט ההיספני בארצות הברית

ההיספנים הוא שם כולל למהגרים שהיגרו לארה"ב מאמריקה המרכזית, הדרומית ואיי הים הקריבי. אם כי המהגרים מגיעים מכל האזורים הללו, החלק העיקרי של המהגרים מגיע ממכסיקו. עפ"י נתוני ה- U.S Census Burearu מ- 17 במאי 2007 ההיספנים היוו 15.1% מאוכלוסיית ארה"ב ומספרם הגיע ל- 45,500,000 והחל מראשית המאה ה- 21 , ההיספנים הם המיעוט האתני הגדול ביותר בארה"ב. עפ"י נתוני המפקד של 2010 עלה מספר ההיספנים ל-49,978 וב- 2012 הם כבר מהווים 17% מהאוכלוסייה ומונים 52,000,000.

סמואל הנטינגטון - התנגשות הציביליזציות

התנגשות הציביליזציות מול קץ ההיסטוריה

פרופ' סמואל הנטינגטון צפה מראש כיצד יראה העולם במאה ה- 21. הפוליטיקה העולמית עברה, עפ"י פרופ' סמואל הנטינגטון, 3 שלבים וכעת היא נכנסת לשלב ה- 4. לאחר התמוטטות בריה"מ והשיטה הקומוניסטית, הגיעו רבים במערב - למסקנה שהמשמעות היא ניצחון הציביליזציה המערבית. ועל כן כל העמים הלא- מערביים חייבים לאמצה. האוניברסליזם המערבי כולל בתוכו מספר אפיונים: משטר דמוקרטי, ממשלה מוגבלת, אינדיבידואליזם, שוק חופשי, זכויות אדם ושלטון החוק

מסתנן פלסטיני מרצועת עזה שנתפס על ידי חיילים ישראלים - שנות ה-50

הגירת פועלים ממצרים לארץ ישראל בתקופת המנדט

הראיון של שר הפנים של חמאס,אל- פתחי, לטלביזיה המצרית סותר את התזה של זנד שהפלסטינים הם יהודים שהתאסלמו ומאשר את התזה שהבאתי במספר מאמרים המוכיחה שהפלסטינים הם ברובם מהגרי עבודה שהגיעו לארץ בדורות האחרונים. אם לאל- פתחי יש משפחה במצרים ולפלסטינים, כמו שהוא טוען, יש קשרי דם עם מצרים, ערב הסעודית, תימן ועוד... הרי הם אינם צאצאי יהודים שהתאסלמו וגם הגירתם לארץ לא יכלה להיות לפני מאות שנים רבות.

העולם החופשי מאת דייויד בזמוזגיס

העולם החופשי / דייויד בזמוזגיס

מה אנחנו יודעים באמת על המניעים הפנימיים של גל העלייה מרוסיה. את אלו שהיו מתנגדי משטר ציוניים והגיעו לישראל אנחנו מכירים. מה עם אלו שרק רצו לעזוב את רוסיה בסוף שנות השבעים?חלקם לא יהודים אבל הרבה מהם כן. אלו שהחליטו לעלות לארץ חיכו בווינה ומשם הגיעו לכאן, אלו שרצו אמריקה או כל ארץ מערבית מלבד ישראל הועברו לרומא שם היו צריכים לחכות לאשרות כניסה. על הקבוצה הזו כותב בזמוזגיס את הרומן היפה שלו.

ההגירה הערבית לאזור השרון בתקופת המנדט הבריטי

מעין הס- אשכנזי חקר את ההגירה הערבית לאזור השרון ואלו ממצאיו:אזור השרון משתרע בין נחל התנינים בצפון לנחל הירקון בדרום ועד מרגלות הרי השומרון במזרח והים התיכון במערב. עפ"י נתונים שפורסמו ע"י ממשלת המנדט גדל היישוב הערבי באזור השרון ביותר מפי 3 . בראשית תקופת המנדט היו בשרון כ- 10,000 ערבים, רובם מוסלמים וב- 1944 היו בשרון למעלה מ- 30,000 ערבים. בשלוש השנים עד לסיום המנדט הבריטי נוספו ערבים נוספים לאוכלוסיית השרון.המקורות מהם ניתן לעמוד על הדמוגרפיה של תקופת השלטון המנדטורי בארץ הם מפקדי האוכלוסין שנערכו ב- 1922 וב- 1931 ונתונים שפורסמו על היישוב הכפרי מ- 1945 .

ציוניים בעל כורחם - אימיגרנטים / גור אלרואי

תופעת השיבה לדרכונים הזרים, שמתוארת במאמרו של גבי וימן "אורזי המזוודות החדשים", שזורה כחוט השני בתולדות שיבת ציון של העת החדשה. בניגוד לשלושת העליות הראשונות, שנבעו לכאורה מטעמים אידיאולוגיים ציוניים, התנקזו גלי העליות הרביעית והחמישית לארץ ישראל ללא יומרה אידיאולוגית כתוצאה מאילוצים של התעצמות האנטישמיות וצמצום דרסטי של מכסות ההגירה לארה"ב. יחסית לקודמותיהן אשר התאפיינו במספרם המועט של העולים ובתדמיתם האידיאליסטית, הצטיירו העליות הרביעית והחמישית, במהלך שנות העשרים והשלושים של המאה שעברה, כגלי הגירה המוניים של אימיגרנטים קשי יום.

אבולוציה ותנועה

קדמוניות, קידמה והתקדמות

תורת האבולוציה ההתנהגותית טוענת כי במהלך הדורות מתרחשים בטבע שינויים הדרגתיים, בין השאר כתוצאה מתהליכי ברירה טבעיים המנציחים את קיומם של תכונות המשמרות את כושר ההישרדות בתנאי הסביבה. בעידן המודרני, מאבקי ההישרדות האנושיים מתועלים לפיתוח כושר טכנולוגי, העולה עשרות מונים על הכוח האנושי הפיזי ואפילו על כושר הזיכרון ועיבוד המידע האנושי. הקידמה מעלה את השאלה, מהם יחסי הגומלין בין האבולוציה ההתנהגותית לאבולוציה הטכנולוגית? לשאלה זו השלכות על תחומים מגוונים המשפיעים על הישרדות האדם, ובהם במיוחד, ביטחון חוץ, ביטחון פנים, בריאות, חקלאות ותחבורה.

הנצפים ביותר