אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הוצאת עם עובד


יצחק גורמזאנו גורן / קיץ אלכסנדרוני, הוצאת עם עובד

יצחק גורמזאנו גורן / קיץ אלכסנדרוני

הרומן "קיץ אלכסנדרוני" נשען על ילדותו של המחבר באלכסנדרייה במצרים שבה חי עד גיל 10 תוך שהוא מוסיף לה מדמיונו הספרותי. בראיון שפורסם ב"הארץ" מספר הסופר על ילדותו במצרים ועלייתו לישראל (1). גורמזאנו גורן נולד ב-1941 באלכסנדרייה, בן זקונים למשפחה בת ארבעה ילדים.

מאושרי והלאה / הילה עמית, עם עובד

הילה עמית / מאושרי והלאה

קובץ הסיפורים הריאליסטיים של הילה עמית מפגיש את הקורא עם דמויות הנמצאות בצומת דרכים בחייהן. רוב הסיפורים סובבים סביב דרמות, משברים ופרידות הכרוכים במעבר בין בית אחד לאחר, בין מקום למקום, בין תקופת חיים אחת לתקופת חיים אחרת

ארבעה אבות / אמיר זיו, עם עובד

ארבעה אבות / אמיר זיו

הספר ארבעה אבות איננו שגרתי לא במבנהו ולא בתכנו. יש בו יסודות של מלודרמה, של מותחן, של רומן פסיכולוגי, ריאליסטי, דמיוני ושל משלי חיות. אהבות, בגידות, נסיונות רצח ואולי גם רצח, התאבדות, הכול אמין ולא אמין, מעורר עניין ונקרא במהירות

בועז יזרעאלי / ברכת התנינים, הוצאת עם עובד

בועז יזרעאלי / ברכת התנינים

"ברכת התנינים" של בועז יזרעאלי הוא קובץ סיפורים המעלים על נס אותו גיבור בגרסאות שונות, גיבור הנראה כבן דמותו המוקצן של המחבר עצמו. הסיפור האחרון בקובץ, "התייר האיטלקי", אוטוביוגרפי בעליל, מאשר תחושה זו, ומתכתב עם הסיפור הראשון, "מיטה מתקפלת", שהמרכיב הדמיוני בו, חזק ככל שיהיה, אינו מסתיר את מקור השראתו הריאליסטי.

הובר מינגרלי / ארוחה בחורף, הוצאת עם עובד, תרגום: עמנואל פינטו, 123 עמודים

הובר מינגרלי / ארוחה בחורף

בואו נחזור לכותרת. "ארוחה בחורף", מספרת את סיפורם (הפשוט, לכאורה) של שלושה חיילים גרמנים ומסע הישרדותם בחורף קשה, בסיטואציה קשה ותוך החלטה מוסרית קשה.

איילת צברי / המקום הכי טוב, עם עובד

המקום הכי טוב בעולם / איילת צברי

אחרי שקראתי כאמור את הספר בעניין, לפעמים במתח ובהתרגשות, לפעמים בלב נשבר ובדמעה בעין (רוזלין הפיליפינית היא דמות בלתי נשכחת), ופרטתי את המעלות שראיתי בו אך בעת ובעונה אחת לא יכולתי להתעלם מחולשותיו, לא נותר לי אלא לאחל לאיילת צברי הצלחה רבה בספריה הבאים.

עטיפת הספר קליפת אגוז / איאן מקיואן, הוצאת עם עובד, תרגום: מיכל אלפון

קליפת אגוז / איאן מקיואן

איאן מקיואן כותב בספרו החדש, "קליפת אגוז" מתוך נקודת מבטו של עובר, זה אומר שהמרחב של הנרטיב הוא קלאוסטרופובי, מצומצם ודחוס

הקמע של דדה / יוחאי אופנהיימר, הוצאת עם עובד

הקמע של דדה / יוחאי אופנהיימר

יוחאי אופנהיימר נולד בירושלים ב-1958, וגר בה עד היום עם אשתו וארבעת ילדיהם. אביו, בנימין אופנהיימר, היה פרופסור ומרצה למקרא ואמו, רבקה ש"ץ אופנהיימר, הייתה פרופסור ומרצה לפילוסופיה יהודית וחסידות. יוחאי אופנהיימר הוא כיום פרופסור לספרות באוניברסיטת תל אביב, ראש התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח. פרסם ספרי שירה ומחקר. "הקמע של דדה" הוא הרומן הראשון שלו.

ניצב כל הלילות / נל הרפר לי, הוצאת עם עובד

ניצב כל הלילות / נל הרפר לי

הספר לא נופל מקודמו ואף מאפשר פרספקטיבה אחרת, של אישה בוגרת, שמגיעה לעיירת ילדותה, שמספרת את סיפורה בגיל עשרים ושש, שמתייחסת לשינויים בחייה ובחיי הקרובים לה ואולי של אמריקה בכלל. הוא גם מאפשר נקודת מבט נוספת, מיוחדת, שאף ספר לא זכה לה לפני כן, שבה גם הקורא משתתף פעיל בקריאה מפרספקטיבה אחרת, שלו-עצמו. ואולי גם הספר מאפשר בחינה מחודשת של ערכיו ומוסריותו של הקורא עצמו.

פאריד אבו שאקרה, מנופי הארץ, 2008, הארץ שמעבר להרים / ניר ברעם, עם עובד

היבטים פוסטקולוניאלים בהארץ שמעבר להרים (שני נערים כפותים) - חלק ג

חלק שלישי ואחרון של המאמר העוסק בהיבטים פוסטקולוניאלים בפרק הראשון בספרו של ניר ברעם, הארץ שמעבר להרים. (כאמור, חלק א' עסק בהגדרות, חלק ב' עסק בהיבטים פוסטקולוניאלים בספר ובישראל)

עטיפת הספר הארץ שמעבר להרים / ניר ברעם, הוצאת עם עובד

היבטים פוסטקולוניאלים בהארץ שמעבר להרים (שני נערים כפותים) - חלק ב

חלק שני של המאמר העוסק בהיבטים פוסטקולוניאלים בפרק הראשון בספרו של ניר ברעם, הארץ שמעבר להרים. חלק ג' יהווה הסיכום (כאמור חלק א' עסק בהגדרות)

עטיפת הספר הארץ שמעבר להרים / ניר ברעם, הוצאת עם עובד

היבטים פוסטקולוניאלים בשני נערים כפותים באמצע הכביש - א

מאמר זה, שיחולק לשלושה חלקים, עוסק בהיבטים הפוסטקולוניאלים בפרק הראשון בספרו של ניר ברעם, הארץ שמעבר להרים. חלק א עוסק בהגדרות, חלק ב' יעסוק בפוסטקולוניאליזם בישראל של וחלק ג', האחרון, יעסוק בסיכום

פיורלה / ענת משיח, עם עובד

פיורלה / ענת משיח

ספר הביכורים של ענת משיח מתאר שנה גורלית אחת בחייה של פיורלה בת ה-13, שמשפחתה עלתה מלוב ועתה מתמודדת עם קשיי העלייה לארץ. זוהי גם שנה היסטורית בחיי האומה – 1947 עד 1948 שהדיה שלובים בסיפורה של המשפחה ובזה של פיורלה

כולם נשא הרוח / שגיא כהן

כולם נשא הרוח / שגיא כהן

זהו ספר כן, כתוב בבהירות, כשהומור ואירוניה דקים ממתנים מדי פעם את כובד נושאיו. הספר אינו ממצה כמובן את סוגיית ההתנחלויות (וגם לא מתיימר, דומתני, לכך) אך עשוי לשמש כפתיח לדיון בה.

בנדיט – ספר הביכורים של איתמר אורלב

בנדיט – ספר הביכורים של איתמר אורלב

ביקורת על "בנדיט" – ספר הביכורים של איתמר אורלב .ביקור בן שבוע ימים של ישראלי בפולין יכול להצדיק רומאן בהיקף העולה על ארבע מאות עמודים רק אם הנוסע מישראל שיצא לביקור כזה הוא בנו של אב, שבנוסף להיותו בן-כפר קתולי התבלט בין הפרטיזנים שלחמו בפולין במלחמת העולם השנייה גם כבנדיט, כבריון אלים ופורע חוק (עמ' 361), שחיסל בשנות המלחמה משתפי פעולה עם הנאצים שבגדו בעמם.

האצבעות על הגבעה / איתן דרור-פריאר

האצבעות על הגבעה / איתן דרור-פריאר

איתן דרור-פריאר נולד בירושלים, למד מוזיקולוגיה והלחנה באוניברסיטה העברית, וזה ספרו הראשון. האצבעות על הגבעה ספר בעל שלוש נובלות, ויש לו מספר נושאים משותפים שעוברים כחוט השני בין כולם. הנובלות כתובות בהווה, אך הפגיעה, הנטישה, האשמה, מחזירה כל אחת מהדמויות אחורה בזמן, כך שהנובלות נעות אחורה ולהווה כל הזמן. דבר נוסף שמשותף לכולן, פרטי העלילה מתגלים אט אט, וכמו מוסיקה נעימה שאמנם בנויה משלושה פרקים שונים, יש להן מוטו משותף וסגנון ברור שמלווה את המאזין. כל אלו מוסיפים לקסמו של הקובץ הקצר הזה גם עם התוספת שהאשמה והעזיבה מתבלים את האווירה המלנכולית אך מוסיפים להנאת הקריאה.

אסרה / מקסים בילר

אסרה / מקסים בילר

מקסים בילר הוא פובליציסט וסופר יהודי גרמני. נולד בפראג להורים רוסים והיגר לגרמניה הוא כותב הרבה על היחסים בין יהודים לגרמנים, ליחס המתעתע של הממסד והחברה הגרמנים אל היהודים, וכמובן לעבר, לפצע השותת שעדיין לא הגליד. הספר "אסרה" (Esra), יצא לאור בגרמניה ב-2003, אך נאסר כמעט מיד לפרסום בשל הליכים משפטיים בין המחבר ובין חברתו לשעבר ואימה, שזיהו עצמן בתוך הספר. ואכן, בספר סממנים אוטוביוגרפיים של חיי המחבר בגרמניה. ללא ספק, הספר הזה עורר הדים רבים. הוא הרבה יותר מספר אהבה ותשוקה סוער, והוא קריא, מהנה ואפילו קצת מותח, התרגום קולח ונגיש.

בנדיט / איתמר אורלב

בנדיט / איתמר אורלב

איתמר אורלב, 1975, יליד ירושלים וגר בתל אביב. עד כה פרסם סיפורים קצרים. "בנדיט" הוא הרומן הראשון שלו. הוא דור שני לשואה, בנו של סופר הילדים אורי אורלב. זהו ספר על ימות המלחמה בפולין, אך זהו אינו ספר שואה. זהו ספר על אבות ובנים על מה שביניהם - על כל מערכת היחסים המורכבת הזאת. "אבות ובנים מנסים להיאחז זה בזה, אבל נשארים זרים, ואת ההכרה שאנחנו מנסים לקבל לא נוכל לקבל לעולם" (עמ' 419). הספר השאיר אותי לא פעם קצרת נשימה.

תמונות עירום / ענת עינהר

תמונות עירום / ענת עינהר

תחת הכותרת תמונות עירום מנגישה לנו ענת עינהר עוד שלושה סיפורים קצרים, סיפורים שיש בהם מן המשותף. עינהר היא כותבת רציונאלית, כלומר אל לו, לקורא, לחפש איזשהו סיפור רגשי או רגשני, או סחיטה רגשית, אם כי הכאב קיים. בדרכה הרציונאלית יודעת עינהר לעורר חשקים, להעביר תסכולים ולפגוע באופן כזה שמשאיר תמיהה בקורא. עינהר גם מאפשרת לקורא אינטרפרטציה אישית וחשיבה עצמאית. היא בהחלט מאתגרת את הקורא שלה. ובדרכה הרציונאלית היא משאירה את הקורא במתח לגבי גורל הדמות ואופן פעולתה, המתח מתגבר עד לפתרון אפשרי בסופו של כל סיפור.

הכח המדמה / ריקי דסקל

הכח המדמה / ריקי דסקל

ספרה של ריקי דסקל הוא בעצם מסע מופלא, חדור רליגיוזיות עמוקה ומשכנעת, אל שרשי הזכרון הנעדר, באמצעותו תוכל להגדיר את זהותה היא. להגשמת מטרה זו היא מגייסת את "הכח המדמה", מונח הלקוח מלשון ימי הביניים, על מנת להשלים את פאזל חייה חסר החלקים. על פי הרמב”ם, לאמנים כח מדמה משוכלל ביותר, ולו שני תפקידים: (א) להנכיח את רשמי החושים גם בהיעדרם. הכוונה היא ליכולת לשמרם ולשחזרם כזכרון חי ומוחשי, הנחווה כנוכח ממש. ב) להרכיב ולהתיך את מושאי החושים ולייצר מהם דברים שלא בנמצא בעולם האמיתי, להמציא יציר דמיוני.

עוד חמש דקות / יונתן ברג

עוד חמש דקות / יונתן ברג

זהו סיפור על שני חברים שנולדים לאותו מקום אך נשאבים למקומות אחרים בעטיין של נסיבות, הנסיבות הללו מובילות אותם למסקנות שונות ולהתנהלות שונה בחייהם, ואולי בסופו של דבר הם יגיעו לאותה נקודה. זהו סיפור על אירועים טראומטיים בצבא, אירועים שנחרתים בהוויה של חייל-ילד מחד גיסא, וחיים של קהילה-יישוב-התנחלות והחיים בה מאידך גיסא. סיפור על קטבים, פערים וגם על קווים נושקים בחברה הישראלית והפוליטית, אף על פי שאין זה ספר פוליטי במובהק ואין כאן אמירה פוליטית חד משמעית, אם כי פה ושם יש קולות המעידים עדות חלושה על הבלבול והקיטוב בו נמצאת החברה הישראלית.

תחת כיפת השמים/חסוס קראסקו

תחת כיפת השמים/חסוס קראסקו

זהו ספר קצר יחסית, 177 עמודים, כל מילה נוספת שאכתוב על הנאראטיב יחשוף אותו ויאבד מטעמו. בדרך כלל אין לי בעיה עם ספוילרים, אך הפעם אני חושבת שכוחו יאבד, אף על פי שהוא כתוב היטב וההנאה מובטחת גם אם סודו של הנער-ילד יחשף. קראסקו מתאר תיאורים נטורליסטים וריאליסטיים של הטבע, של האדמה היבשה, של השמש הקופחת, של הרעב והבצורת, של בריחה והישרדות. לדמויות בנאראטיב אין שם, המקום והזמן אינם ידועים (אך ברור למדי שמתרחש בערבות ספרד בימי הקיץ הלוהטים), וכשאין שמות לדמויות למרחב ולזמן הספר מקבל מימד שונה

קו המלח / יובל שמעוני - נקמת המובסים והנואשים חלק ב'

קו המלח / יובל שמעוני - נקמת המובסים והנואשים חלק ב'

"קו המלח" – הרומאן החדש של יובל שמעוני הוא רומאן טוטאלי בתוכנו ואוניברסאלי בבשורתו הכתוב בכישרון נדיר. בחלק זה של המאמר ממשיך להתחקות יוסף אורן אחר קומפוזיציית הדמויות והתפתחותן, ואחר העלילה ברומן ההיסטורי של יובל שמעוני, ומגיע למסקנה מעניין בדבר אופיה של היצירה. בקריאת הרומאן הזה, שכה מכבד את מחברו, חייב הקורא להיענות לקומפוזיציה המחושבת ויוצאת הדופן שבעזרתה השיג יובל שמעוני את השליטה המלאה על מספר גדול של דמויות (גברים, נשים וילדים), בני דורות שונים ובני תרבויות שונות, ועל הרבה מאוד פרטים ואירועים שהתרחשו במשך כמאה שנים, שהוא מרחב השנים הממושך שהמחבר הועיד לעלילה.

גדר חיה - הפלסטיני חולם והישראלית הוזה חלק ב

גדר חיה - הפלסטיני חולם והישראלית הוזה חלק ב

מטרת הרומאן גדר חיה- ואשר לנרטיב הפלסטיני, שכה ריתק ושכנע את ליאת, חשוב להעיר: בעיית הפלסטינים היא שבהעדר מיתוס לבסס עליו את לאומיותם (אלא אם כן יצליחו לשכנע בּוּרים בעולם שהפלישתים מהמקרא הם אבותיהם הקדמוניים), הם המציאו נרטיב ש למסכנות כתוצאה מנכבה שגרמה לפיזורם כפליטים בעולם. וכזו היא בערך כל "החבילה" של הנרטיב הכוזב הזה: הציונות היא תנועה קולוניאליסטית והיא זו שאשמה באסונם של הפלסטינים. תחילה יזמה הציונות את ה"נכבה" הראשונה ב-1948, שגרמה לעקירת הפלסטינים מבתיהם בערים ומאדמותיהם בכפרים.

גדר חיה /דורית רביניאן

גדר חיה / דורית רביניאן - הנרטיב הפלסטיני ברומאן עברי

קורא שמיקד את קריאתו ברומאן "גדר חיה" רק בסיפור האהבה הקלישאי המסופר בו, זה שנרקם במשך חצי שנה בניו-יורק בין ליאת בנימיני הישראלית מת"א לבין חילמי נאסר הפלסטיני מרמאללה, שילם ללא-ספק מחיר מופקע עבורו, כי החמיץ את הרובד הנועז יותר בו והוא הרובד האקטואלי-פוליטי, שבו הציפה המחברת, דורית רביניאן, דיון בנרטיב הפלסטיני על הסכסוך הערבי-יהודי, שאליו הוסיפה את תמיכתה בפתרון שהפלסטינים מציעים לו: ייסוד מדינה דו-לאומית בין הירדן לים התיכון במקום מדינת ישראל, שהיא מדינת הלאום של העם היהודי בהיקפו העולמי.

הרים אני רואה / רועי בית לוי

הרים אני רואה / רועי בית לוי

הגל הדיסטופי מכה שוב. דיסטופיה היא ההגדרה ההולמת ביותר לספר הביכורים של רועי בית לוי (להלן : רב"ל), שגיבוריו הם אב ובנו. בניגוד לאוטופיה שהיא יצירה ספרותית המתארת תמונת עתיד של מציאות טובה ומושלמת יותר מהמציאות הקיימת, מבצעת הדיסטופיה פעולה הפוכה – היא מתארת תמונת עתיד של מציאות גרועה יותר מזו המוכרת לקורא בהווה. אם מישהו מבין קוראי הרומאן הזה עדיין לא השתכנע, שספר הביכורים של רב"ל הוא דיסטופיה מרושעת על קץ החלום הציוני ועל סופה הצפוי של מדינת היהודים בארץ-ישראל, ימצא הוכחה לכך גם בשמו של הרומאן.

שתיקת הצמחים / לבנה מושון

שתיקת הצמחים / לבנה מושון

לספרה של לבנה מושון התוודעתי בזכותה של לקוחה לשעבר בחנות ספרים. מודה שבלעדיה לא הייתי מכירה לא את הספר ולא את הסופרת, אף על פי שזה לא ספרה הראשון. וטוב שפגשתיה. שתיקת הצמחים הוא סיפור על שתיקה, הסתרה, תיחוח וייחור של סודות; סיפור על נכויות – רגשיות ופיזיות וחוסר הסובלנות של האדם כלפי זולתו; סיפור על משמעות השיח אך גם השתיקה; סיפור על אבל אך גם על תשוקה. סיפור שכתוב היטב וראוי לתשומת ליבו של הקורא הישראלי.תמר עסיס-בוברוצקי היא סטודנטית לתואר שני בעבודה סוציאלית, אלמנה מזה שנה וחצי לסשה, אהובה היחידי, שמו נובע מאלכסנדר והוא זה שמזהיר אותה מאנשים ששמם מתחיל באות א.

 יוצר ההדים / ריצ'רד פאוארס

יוצר ההדים / ריצ'רד פאוארס

ריצ'רד פאוארס הוא סופר אמריקאי, יליד 1957. "יוצר ההדים" הוא ספרו התשיעי, אך הראשון שתורגם לעברית. בספריו חוקר פאוארס השפעות של המדע המודרני והטכנולוגיה. יוצר ההדים יצא לאור באנגלית ב-2006. ב"גרדיאן", פאוארס מוגדר כסופר ש"הוא גם הטוב שבסופרים וגם פחות ידוע".. ניכרת עבודת התחקיר הנרחבת העמוקה והמקיפה שערך ריצ'רד פאוארס בכתיבתו את הספר, שעוזרת להרים עלילה כובשת, אם כי המושגים הרבים והמרובים לעיתים מתישים ומכבידים. יותר מדי מידע על מחקרי המוח, מחקרי הסביבה, טכנולוגיה. כתיבת רקע כזה דורשת ידע מדעי רב.

חלומותיהם החדשים / של חיים באר

חלומותיהם החדשים / של חיים באר

הסודות של לוטה שטרוק. בצד סיפור מרתק ונשכח על התקופה הדרמטית בתולדות "היישוב" במלחמת העולם השנייה, הניב השימוש במתכונת הבילוש והחקירה לבאר גם סיפור אנושי מעניין על יחסי בן ואמו – אמנם יחסים בגירסה שונה מזו שפרש ברומאן "חבלים" על יחסיו עם אמו, אך בהחלט לא בגירסה מנותקת לגמרי ממנה. עולה הרומאן הזה של באר על המסלול שכבר הניב הצלחה מוכחת למחברי רומאנים לפניו, שגם הם השכילו לבחור בעלילת החקירה והבילוש כמתכונת למבנה העלילה בספרם.

צל עולם / ניר ברעם

צל עולם / ניר ברעם

את הספר "צל עולם" לקחתי לידיי בביטחון גמור שאין מצב שברעם יאכזב אותי. לא היה לי ספק שעיניי יטיילו על טקסט מדויק, עשיר, עמוק ואמין באופן מיוחד. כל משפט במקומו מונח, מחושב ושקול, רקום ברקמה עדינה יפהפייה להחריד, שטווה עלילה בצורה איטית אך חזקה ויציבה מאוד. אני חייבת לציין שקריאה בספריו של ברעם היא לא קריאה קולחת של "לבלוע את הספר ביום אחד", ממש לא. לברעם יש דרישות מהקורא שלו וזאת קריאה איטית, עיונית, חוקרת, חושבת, כמעט כמו קריאת ספר עיון. הוא מטפל בכל שאלה שעלולה לצוץ במוחו של הקורא והוא לא משאיר קצוות פתוחים.

הנצפים ביותר