אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תנועה


עבודה מהבית: יוממות תקשורתית

עבודה מהבית: יוממות תקשורתית

בעשור האחרון ניכרת בעולם מגמה ברורה של עלייה בהיקף התופעה של עובדים המבצעים את עבודתם, באופן מלא או חלקי מבתיהם, או ממרכזי תקשורת מחוץ למקומות עבודתם הקבועים. עובדים אלו, המקושרים למקומות העבודה באמצעי תקשורת, מכונים "יוממי תקשורת". "יוממי התקשורת" מפחיתים מהלחצים על תשתיות התחבורה ועל אמצעי התחבורה, וראוי שמדיניות התחבורה הציבורית תתייחס לתופעה זו.

רכבות קלות: הכל או כלום

רכבות קלות: הכל או כלום

לרשתות רחבות של תחבורה ותקשורת יתרונות בסדרי גודל מעריכיים לעומת מסדרונות בודדים או קטועים. תופעה זו באה לידי ביטוי בתועלת נמוכה של מסדרונות בודדים של קווי רכבות קלות לעומת תועלת גבוהה של רשתות עירוניות. מכאן שבדרך הכלל אם לא נבנית רשת רכבות עירוניות מקיפה עדיף לא לבנות כלום. בימינו רשתות התחבורה בערים מבוססות בעיקר על רשתות כבישי אספלט המכסות את המרחבים העירוניים באופן מקיף ומקושרות לנתיבי גישה בין עירוניים. רשתות תחבורה אלו משמשות בעיקר כלי רכב פרטיים, ובנוסף להם כלי רכב ציבוריים הנעים על צמיגי גומי, ובהם אוטובוסים ומוניות.

גשר שער הזהב - סן פרניסיסקו קליפורניה

גשר שער הזהב: לקחי זהב מגשר אגרה

הקמת גשר "שער הזהב" על מי סן פרנסיסקו יכולה לשמש מקור השראה לאופן שבו יש להקים ולממן בניית תשתיות באמצעות אגרות שימוש. גביית האגרות לאחר סיום פירעון עלויות הבניה, יכולה ללמד על הנטייה לשמר ולהנציח אגרות דרכים למטרות זרות. החל מהמחצית השנייה של המאה התשע עשרה הועלו מעת לעת רעיונות להקים גשר על מיצר "שער הזהב" במפרץ סן פרנסיסקו. בשנת 1920 הרעיון החל לקרום עור וגידים מעשיים, כאשר הושלם סקר גיאודטי שבדק היתכנות הנדסית של ביסוס גשר באזור, ונערכו בחינות של ההיתכנות ההנדסית והכלכלית של הקמת הגשר.

אופניים - פתרון בעיית הצמתים העירוניים

אופניים - פתרון בעיית הצמתים העירוניים

צומת תנועה הוא נקודת מפגש בין כיווני נסיעה מנוגדים ולכן הצמתים הופכים באורח תדיר לצווארי בקבוק המעכבים זרימת תנועה, ולעיתים גורמים פקקי תנועה העוצרים תנועה למשך פרקי זמן ארוכים. מפגשים בין כבישים צולבים מקימים מערכים של ניגודי תנועה מורכבים יותר מאלו הנתפסים בתחושות האישיות של מרבית המשתמשים בדרכים. הצטלבות שגרתית בין שני כבישים ניצבים הנפגשים בצומת בעל ארבע זרועות יוצרת לא פחות מ- 36 נקודות אפשריות למפגשים שונים בין כלי רכב מנועיים, ונקודות מפגש רבות נוספות בין כלי רכב מנועיים לבין הולכי רגל.

התנגדות להליכה: העדר סיבולת, סובלנות וסבלנות

התנגדות להליכה: העדר סיבולת, סובלנות וסבלנות

התנועה האנושית הטבעית היא הליכה רגלית, אך בעולם המודרני ההליכה מתחרה בתחליפי תנועה יעילים שלא בדרך הטבע. מאז שפותחו אמצעי תנועה מכאניים ומנועיים הסתבר לאדם כי כושר התנועה הגופני נחות לעומת הכושר המכאני שפותח, וסיבולת התנועה האנושית מפסידה כמעט בכל תחרות מול תנועה פרי טכנולוגיות הנדסיות. פטריק מקאו הקנייתי שבר בספטמבר 2011 את השיא במרוצי מרתון, כאשר סיים את "מרתון ברלין" בכ-שעתיים ושלוש דקות. ריצת מרתון רצופה של 42.195 קילומטרים במהירות של כ - 21 קמ"ש היא הישג אנושי נאה ומרשים לכל הדעות במונחים של מיצוי הכושר הגופני האנושי.

טאי צ'י כטיפול בתנועה

טאי צ'י כטיפול בתנועה

טאי צ'י הפך בשנים האחרונות להיות אבן דרך בתרבות הסינית עד כדי כך להחשב "אוצר לאומי" של סין. הפופולריות הגוברת שלו כצורה של פעילות גופנית ברחבי העולם המערבי הופכת את הטאי צ'י לנכס צאן ברזל בתרבות העולם ולא רק של סין. הטיפול בתנועה דרך הטאי צ'י, יעיל להפחתת לחצים. הוא פותח במקור כדרך להגנה עצמית, והתפתח לשיטת טיפול בתנועה גופנית המשמשת היום למגוון רחב של מצבים בריאותיים. אנשים שעוברים טיפול בתנועה דרך טאי צ'י, מדווחים על בריאות טובה יותר, אנרגיה מוגברת ויכולת לבצע מטלות יומיומיות בסיסיות בקלות.

בוסטון - מיזמים מונומנטאליים: עת הפירעון

בוסטון - מיזמים מונומנטאליים: עת הפירעון

שיגעון גדלות וגחמות של מנהיגי ציבור או מתכננים המבקשים להטביע חותם היסטורי באמצעות מיזמים מונומנטאליים מעמיסים עול ועלויות גבוהות על שכמם של רבים, פעמים רבות זמן רב לאחר שהיוזמים מסיימים את כהונתם השלטונית. מיזם "החפירה הגדולה" בבוסטון מהווה דוגמא בת זמננו למיזם תחבורה מונומנטאלי מכביד ושנוי במחלוקת. בעיר בוסטון שבמדינת מסצ'וטסט בארצות הברית נמתח עורק תנועה מרכזי, המהווה חלק מכביש בין-מדינתי I-93, המחבר את מרכז העיר עם סביבתה הקרובה והרחוקה.

טיפול בתנועה: מורה נבוכים לשיטות השונות

טיפול בתנועה: מורה נבוכים לשיטות השונות

בעולם ובארץ קיימות עשרות שיטות שונות לטיפול המתבסס על תנועה, כאשר כל אחת באה ממקור שונה ולכן גם שמה דגש על תהליך אחר. חלקן שמות דגש על הטיפול הרגשי נפשי וחלקן על השיקום הפיזי. בסופו של דבר, רוב השיטות השכילו לשלב בין הפיזי לרגשי משום שבבסיסן ההנחה שיש קשר הדוק בין הגוף לבין הנפש. כל קושי המתגלה בגוף, יש לפתור באמצעות הנפש וההפך. טיפול בתנועה ובמגע הוא תחום טיפולי ותיק. מקורות הטיפול חוזרות אחורה לאמנויות הלחימה הסיניות, לתורות המגע, לטקסי הפולחן השבטיים בהם מחול ותנועה מבטאים רגש, ולהמצאת המחול המודרני בתחילת המאה העשרים

טיפול בתנועה - הריקוד של מאטיס 1909

טיפול בתנועה – מאפיינים ויתרונות

טיפול בתנועה הוא השימוש הטיפולי בתנועה על מנת לשפר את רווחתו הנפשית והגופנית של האדם. הטיפול מתמקד בקשר שבין גוף ונפש על מנת לקדם את בריאותו של המטופל ולסייע בריפויין של מחלות מהן הוא סובל. טיפול בתנועה נקרא גם טיפול בהבעה. בשנים האחרונות נערכו כמה וכמה מחקרים מדעיים על מנת להעריך את ההשפעות של טיפול בתנועה על בריאות המטופל, על מניעה ועל החלמה ממחלות. ממצאים קליניים מראים כי טיפול בתנועה עשוי להיות יעיל בשיפור הבטחון העצמי של המטופל ובהפחתת לחצים נפשיים.

ניידות זמינה כתנאי לקיום בכבוד

חלקים גדלים באוכלוסיה מגלים כי הזדמנויות התעסוקה והפרנסה הנתונות להם מצטמצמות, הם מתקשים להתקיים בכבוד ונדונים לבידוד חברתי. מצב זה הוא תוצאה של מציאות שבה שימושי הקרקע מפוזרים, שירותי התחבורה הציבורית מוגבלים, ועלותה של הניידות באמצעות התחבורה הפרטית עולה. בעשורים האחרונים עלו לסדר היום בעולם ובארץ נושאים שונים המשפיעים על התנועה והניידות הקרקעית, ובהם הסוגיה הסביבתית שהשפעתה נטמעה בחוקים, תקנות והוראות מנהל ציבורי. סוגיה שלא זכתה לתשומת לב מספקת היא מגבלות הניידות של חלקים גדולים באוכלוסיה בסביבה שבה רוב התנועה מבוצעת באמצעות כלי רכב פרטיים.

עכבר הכפר ועכבר העיר בדרכים

עכבר העיר ועכבר הכפר בדרכים

עכבר העיר ועכבר הכפר היו חברים ותיקים שלא נפגשו שנים רבות. חבר משותף חידש את הקשר בין השניים והם סיכמו להיפגש בביתו של עכבר הכפר. בבוקר היום המתואם עכבר העיר הכין את מכוניתו לנסיעה לכפר, רתם את חגורת הבטיחות, הדליק אורות והחל במסע. תנועת הבוקר לתוך העיר הייתה סמיכה וצפופה, אך עכבר העיר נסע בכיוון הנגדי, וביציאה מהעיר גודש התנועה היה נסבל. לעכבר העיר הייתה מכונית עירונית קטנה וזריזה שהותאמה ליעודה העיקרי נסיעות קצרות בעיר, תמרון בפקקי התנועה ובמקומות חניה נדירים שנמצאו בשולי מדרכות העיר.

האם מצב התנועה בדרכים משתפר או מחמיר?

האם מצב התנועה בדרכים משתפר או מחמיר?

כל פרט נושא עמו חוויות וזיכרונות אישיים המאפשרים לו להשוות את התנועה בדרכים כיום לעומת העבר, ולגבש דעה אישית בשאלה, האם מצב התנועה בדרכים משתפר או מחמיר. אך מה אומרים הנתונים המדעיים, האובייקטיבים? מסתבר שאמת אובייקטיבית עלולה להיות עניין סובייקטיבי.

נמלים

נמלים: מחכמת הנחיל לבינה מלאכותית

ספר משלי שולח את קוראיו לנמלה ללמוד מהי שקידה, משמעת עצמית ותכנון נבון. התכונות המיוחדות של קן הנמלים היו מקור השראה למשל הצרצר והנמלה של איזופוס, המספר על הצרצר המתדפק על דלתה של הנמלה בחורף הקר בניסיון לקבץ מזון שהנמלה אגרה בימי הקציר. תצפית בקן הנמלים יכולה לשמש מבוא נאה ללימודי מנהל עסקים או מדיניות ציבורית. בקן הנמלים ניתן לצפות בתופעות מופלאות - לכל חרק בודד סדר יום ומשמעת עצמית משלו ללא מערך הירארכי וללא קצין, שוטר ומושל, אך כקבוצה הכל מאורגן להפליא ועובד בשיתוף פעולה. כל חרק בודד פועל בעזרת מוח מוגבל על פי כללים פשוטים, אך התוצאה המצטברת מחיבורם של "טיפשים" רבים הפועלים לפי קוד אחיד, מצטבר לתבונה וכושר הישרדות יוצאים מגדר הרגיל.

כבישי אגרה - איתותים כלכליים

כבישי אגרה - איתותים כלכליים

במדינת ישראל נחנכו לאחרונה שני כבישי אגרה חדשים שנוספו לכביש חוצה ישראל – מנהרות הכרמל בחיפה, ו-הנתיב המהיר בכניסה המזרחית לגוש דן. כבישי האגרה משדרים לצרכני ולספקי תשתיות התחבורה איתותים כלכליים. מה משדרים איתותים אלו, כיצד בעלי העניין צפויים להגיב, ומה יתרונותיהם וחסרונותיהם?

סובלנות להפרעות תנועה

סובלנות להפרעות תנועה

התנועה בדרכים וברחובות משרתת רבים ולכן היא צריכה לזרום ולהיות חופשית ממכשולים ומהמורות המשרתים בודדים. בכל זאת קיימות נסיבות חריגות בהן פרטים נאלצים להפריע לתנועה באופן זמני. מתי ראוי להתייחס בסלחנות להפרעות נסבלות לתנועה, ומתי לא?

רחובות צרים וזורמים

רחובות צרים וזורמים

ההיגיון והאינטואיציה הבסיסיים מובילים למסקנה שתנועה בדרכים צרות תהיה גדושה, איטית ומסורבלת בהשוואה לתנועה דומה בדרכים רחבות. במקומות מסוימים מושג שיפור תנועה דווקא באמצעות הצרת דרכים המנוגדת לאינטואיציה.

תחזית מזג התנועה

פרסום מידע המתייחס לחיזוי מצב התנועה עשוי לווסת את השימוש בדרכים.

תנועה

הובלה - רגישות כלכלית

תשתיות התנועה והתובלה בכלכלה המודרנית נתפסות כעניין מובן מאליו וחשיבותן הכלכלית נמצאת במקום נמוך בהשוואה לעבר. ניסיון לשנות את כללי המשחק בתובלה במדינת פנסילבניה הזכיר כי גם בעולם המודרני לתשתיות תנועה ותובלה תפקיד כלכלי חשוב.הרגישות הכלכלית הפוחתת לתחבורה ותובלה בכלכלה המודרנית

המשפחה, הבית, אילוצי התנועה

עיקר התנועה בדרכים היא תנועה מבתי מגורים של התא החברתי הבסיסי – המשפחה - ובחזרה אליהם.

עד כמה בתי מגורים משפחתיים הם עוגנים קשיחים בהשפעתם על התנועה בדרכים? ומהם יחסי הגומלין בין גמישות ברירות דיור משפחתי לגמישות התנועה. מרבית התנועה בדרכים, ובעיקר התנועה המגבשת גודש בשעות קבועות, היא תנועה שמסלולה נפתח בבתי מגורים, או מסתיים בהם. בית המגורים משמש לרוב האוכלוסייה עוגן יציב ממנו יוצאים אל המרחב ואליו חוזרים. אפשרויות תנועה יעילות ומשופרות במעגלים המקיפים בתי מגורים קובעות את רמת ההזדמנויות העומדות לדיירי הבתים.

תנועה בהשראת הטבע

כישורי תנועה יעילים חיוניים לשרידותם של מרבית בעלי החיים, ורובם ככולם של בעלי החיים מסוגלים לנוע.

תנועה זו נדרשת לקיומם כדי ללקט או לצוד מזון, לנוס מטורפים וציידים העולים עליהם בשרשרת המזון, או למצוא בן זוג ולשמור על המשכיות המין.תנועתם של בעלי החיים אינה משוחררת מחוקי הפיזיקה, וכדי לנוע עליהם להשקיע אנרגיה ולהפעיל כוח, על מנת להתגבר על כוח הכבידה של כדור הארץ ועל כוחות חיכוך. לפי החוק השלישי של ניוטון - "חוק הפעולה והתגובה", כל הפעלת כוח יוצרת תגובה נגדית שווה, וכדי להניע עצם הנמצא במצב מנוחה יש צורך להפעיל כוח על עצם אחר.

אבולוציה ותנועה

קדמוניות, קידמה והתקדמות

תורת האבולוציה ההתנהגותית טוענת כי במהלך הדורות מתרחשים בטבע שינויים הדרגתיים, בין השאר כתוצאה מתהליכי ברירה טבעיים המנציחים את קיומם של תכונות המשמרות את כושר ההישרדות בתנאי הסביבה. בעידן המודרני, מאבקי ההישרדות האנושיים מתועלים לפיתוח כושר טכנולוגי, העולה עשרות מונים על הכוח האנושי הפיזי ואפילו על כושר הזיכרון ועיבוד המידע האנושי. הקידמה מעלה את השאלה, מהם יחסי הגומלין בין האבולוציה ההתנהגותית לאבולוציה הטכנולוגית? לשאלה זו השלכות על תחומים מגוונים המשפיעים על הישרדות האדם, ובהם במיוחד, ביטחון חוץ, ביטחון פנים, בריאות, חקלאות ותחבורה.

הנצפים ביותר