אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

איסלאם


שנתיים, שמונה חודשים ועשרים ושמונה לילות / סלמאן רושדי, הוצאת כנרת זמורה ביתן

שנתיים, שמונה חודשים ועשרים ושמונה לילות / סלמאן רושדי

סלמאן רושדי משתמש בדמויות ומושגים מן האיסלאם ומן הפילוסופיה כדי לעורר באדם מחשבות אודות הקונפליקטים המרכזיים בעולם: בחירה חופשית וסבל, רצון חופשי ודטרמיניזם, רציונל ואמונה, סיבה ותוצאה. ומעל הכל תפקידה של הדת בעולמנו. כל זאת נכתב באופן עליז, משעשע, בביקורת סאטירית ומושחזת

דגל דעאש

תסמונת החליפות האיסלמית הרביעית

אל-קעידה-דעא"ש-ISIS ושלל אירגוני הפאזל של הסונה הפונדמנטליסטית הסלאפית-הג'יהדיסטית, שואפים להקים חליפות אומת האיסלאם העולמית הרביעית. זאת תהיה יורשת החליפויות ההיסטוריות: אומיה, עבאס והעות'מאנים. מאמר זה בא ליצור פרספקטיבה מפענחת תודעתית ותובנתית. זה הבסיס לכל פעולת מנע מקדימה, ולשינוי הפרדיגמות שאבד עליהן הכלח.

נשים באיסלאם

נשים באיסלאם

התיעוד ההיסטורי מראה כי מוחמד התייעץ עם נשים ושקל את דעותיהן ברצינות. נשים קיבלו מעמד משמעותי בקוראן, והן מתפללות כיום במסגדים יותר מגברים.

האיסלאם ויחסו לנוצרים ויהודים והיחס למערב

האיסלאם ויחסו לנוצרים, יהודים והמערב

האיסלאם והג'יהאד. האופנסיבה והמדיניות של האימפריה האיסלמית לגבי הכופרים. השנאה למערב ולכופרים בעת החדשה. הנחת היסוד של האיסלאם היא שהאיסלאם הוא פיסגת המונותיאיזם ומוחמד הוא אחרון הנביאים. האיסלאם דוגל בדוקטרינת העליונות של האיסלאם על הדתות האחרות. במלים אחרות, האיסלאם הוא האמת היחידה והבלעדית. ניגוד ליהדות שאינה עוסקת בפעולה מסיונרית והנצרות המפיצה תורתה באמצעות מיסיונרית, האיסלאם דוגל בהשתלטות על העולם בכוח החרב. האיסלאם דוגל במלחמת קודש, ג'יהאד,כדי להשתלט על העולם. זהו ציוו דתי מחייב.

כיצד יראה העולם במאה ה- 21 על פי סמואל הנטינגטון

כיצד יראה העולם במאה ה- 21 על פי סמואל הנטינגטון

סמואל הנטינגטון קובע בספרו:"התנגשות הציביליזציות", שבעולם המחולק לציביליזציות יש פוטנציאל גבוה לסכסוכים בין ציביליזציות, בין מדינות מציביליזציות שונות, ובין מיעוטים בתוך המדינות. הפוטנציאל לסכסוך בין ציביליזציות הוא בין המערב לאיסלאם ולסין, ואילו הפוטנציאל לסכסוכים בין מדינות ומיעוטים הוא בין האיסלאם לבין שכניו. כלומר, סכסוכים מקומיים בין האיסלאם לבין נוצרים אורתודוכסים, סינים, אפריקנים, נוצרים מערביים וישראל.

עלי סאלים: על הערבים והמוסלמים לנקות את הלכלוך בעצמם

העיתונאי עלי סאלים סבור שעל הערבים והמוסלמים לנקות את הלכלוך בעצמם. עלי סבור שלא האמריקנים אלא הערבים והמוסלמים חייבים לקחת את גורלם בידם. עלי משיב לאלה השואלים מדוע המערב- האיחוד האירופי וארה"ב – אינם מתערבים על מנת לשים קץ לפשעי המלחמה נגד האנושות המתבצעים נגד ערבים ומוסלמים. הכאוס הנוכחי כולל טבח בסוריה, התקפות בלתי פוסקות בעיראק, טרור נגד אפגניסטן, התנגשויות דמים בלוב, אלג'יר, תוניס, מצרים, תימן, וסודאן – בכל מקום שחיים מוסלמים.

הר הבית הוירטואלי

הר הבית הוירטואלי

הר הבית הוא כיום מקום קדוש באמת רק לאותן קבוצות שמעונינות בבניית בית המקדש ואלה הן מיעוט גם בקרב הציבור הדתי. ומעבר לכך מה אם כל הטענות שהר הבית הוא "הר הבית" מקום בית המקדש בכלל טעות ביסודן? יש כיום טענות כבדות משקל ביותר שמראות שבית המקדש כלל לא עמד במקום שבו עומד היום אל אקצא . ויתכן עד כמה שזה מפתיע שטענות הוקאף המוסלמי שמעולם לא היה בית מקדש יהודי במקום שעליו עומד המסגד הן נכונות ומדוייקות.

האיסלמיזציה של המערב

דניאל פייפס: האיסלמיזציה של המערב

רוברט סילבי הוא עיתונאי בכיר בעיתון הקנדי "אוטבה סיטיזן". הוא פרסם ב- 24 וב- 25 במאי כתבות על האיסלמיזציה של המערב. בכתבה הראשונה הוא דן בנושא ובכתבה השנייה הוא ראיין את ההיסטוריון דניאל פייפס. ואלה עיקרי הדברים: הראיון עם דניאל פייפס. דניאל פייפס משווה את הגל האיסלאמי לגל הקומוניסטי והנאצי- פאשיסטי העובר על המערב וקורא למערב לזהות את האוייב ולהילחם בו. בסוריה יש מאבק בין הרוב הסוני למיעוט העלווי בראשות אסד.מצרים עומדת בפני התמוטטות כלכלית תחת השלטון של האחים המוסלמים.

ארגו / בן אפלק - ביקורת

ארגו / בן אפלק - ביקורת

בן אפלק, בימאי הסרט והשחקן ההוליוודי שזכה לביקורות הגרועות ביותר בתעשיית הוליווד של העשור האחרון, מגיע הפעם לנצח. מעניין כי האמפטיה שלי כלפיו נבעה כתוצר לסרט "פרל הרבור", שעד היום אני לא זוכרת כלום מהסרט מלבד זה שהיה כל כך צפוי וגרוע. אני זוכרת שפרצופו האמריקאי היה כל כך צפוי בסרטים של הז'אנר האמריקאי הנדוש של סוף המאה ה 20. הריי אם כבר לראות עוד שובר קופות של הוליווד, זה בעיקר כדי לראות פנים יפות של אמריקאי בתוך בובת ברבי גברית.

אישה בדואית

בדואים – עבר, הווה ועתיד חלק ב

ההתיישבות הספונטנית ו'הכפרים הבלתי מוכרים' - 'מקבצי התיישבות' - הפזורה.עם ריכוז האוכלוסיה הבדווית בשטח הסייג המשיך התהליך ההדרגתי של מעבר מנוודות לנוודות למחצה במקביל לצמצום שטח רעיית הצאן על חשבון שטחי מרעה. אחת הסיבות היא היתרון היחסי של מעבדי קרקע על פני נוודים.[1] למרות זאת, לא כל שטחי המרעה מתאימים לחקלאות ולכן הצפי הוא שבצל המעבר למגורי קבע, לפחות בשלב הראשוני, יהיו מעטים שימשיכו לעסוק ברעית צאן בכדי לנצל את הקרקע שלא ניתנת לניצול אחר.

אמהות בדואיות עם ילדיהן על הכתפיים. תמונת צבע מסוף המאה ה-19 של הצלם הצרפתי, בונפי

הבדווים – עבר, הווה ועתיד חלק א

נושא הבדווים הינו נושא רחב המכיל סוגיות רחבות ומורכבות. במסגרת המאמר ניסיתי להרחיב את היריעה כמידת האפשר במקביל לשמירה על טקסט קריא ונהיר. לצורך זה בחרתי לציין רבות מההבהרות והתוספות במסגרת הערות השוליים. כך יכול הקורא לבחור אם הוא מעוניין להיכנס בעובי הקורה, או לא.. נושא הבדווים עולה ויורד מכותרות העיתונים בשנים האחרונות בהקשר ל'כפרים הבלתי מוכרים' ולניסיון הממשלתי להגיע להסדר בנוגע לתביעת הבעלות על הקרקעות בצפון הנגב ולמעבר לישובי קבע. לעניות דעתי מדובר בבעיה בקנה מידה לאומי, שגורמת סבל רב לציבור הבדווי, ובמקביל מהווה סיכון ממשי על המשך קיומה של מדינת ישראל. חלק א.

מערב - קטעים מהספרות, מהשירה ומהאביב הערבי / אור-אל ביילינסון

מערב - קטעים מהספרות, מהשירה ומהאביב הערבי / אור-אל ביילינסון

נער ישראלי בן שש עשרה פרסם אנתולוגיה לספרות ערבית. אור-אל ביילנסון, מתנהג כמו פרופ' באקדמיה, כשמשוחחים אתו באינטרנט אי אפשר להאמין שזהו נער שלומד בתיכון מהרצליה. את רוב שעות הפנאי הוא מבלה מול האינטרנט ועוסק בתרגום יצירות מן השפה הערבית. הכרתי את אור-אל דרך ד"ר שונית שחל-פורת, חוקרת תרבות יפן. היא פנתה אליי באחד הימים דרך הפייסבוק וביקשה שאשוחח עם הנער המחונן מהרצליה, שעוסק בחקירת ובגילוי אוצרותיה של השפה הערבית

העלבת מוחמד

בימים האחרונים העולם נשטף בגל של מחאות מוסלמיות אלימות, הכוללות הפרות סדר, שריפת דגלים (ארה"ב, ישראל וגרמניה), פריצה לשגריריות ורצח שגרירים! התירוץ הרשמי לפרוץ המהומות הוא סרט המציג את נביא האסלאם – מוחמד – באור מגוחך. התבוננות קצרה בסרט מגלה סרט ילדותי, חסר כח משיכה ודל תקציב. קשה להאמין שבגין סרט כזה תפרוץ 'מהומת אלוהים' לאורכו ולרוחבו של הגלובוס. אם ננסה לחשוב כיצד היה נוהג העולם הנוצרי או היהודי אל מול סרט פוגעני ולא ראוי שכזה, לא נצטרך להרחיק לכת יתר על המידה.

סמואל הנטינגטון - התנגשות הציביליזציות

התנגשות הציביליזציות מול קץ ההיסטוריה

פרופ' סמואל הנטינגטון צפה מראש כיצד יראה העולם במאה ה- 21. הפוליטיקה העולמית עברה, עפ"י פרופ' סמואל הנטינגטון, 3 שלבים וכעת היא נכנסת לשלב ה- 4. לאחר התמוטטות בריה"מ והשיטה הקומוניסטית, הגיעו רבים במערב - למסקנה שהמשמעות היא ניצחון הציביליזציה המערבית. ועל כן כל העמים הלא- מערביים חייבים לאמצה. האוניברסליזם המערבי כולל בתוכו מספר אפיונים: משטר דמוקרטי, ממשלה מוגבלת, אינדיבידואליזם, שוק חופשי, זכויות אדם ושלטון החוק

דרוויש אמריקאי / עיאד אחתר

דרוויש אמריקאי / עיאד אחתר

עיאד אחתר הוא ממוצא פקיסטני החי באמריקה. הספר מתחיל בשנת 1990 כשחיאת עושה את האסור. במגרש פוטבול הוא אוכל לראשונה נקניקיה מבשר חזיר, האצטדיון אינו מתמוטט והשמים אינם נופלים. חיאת לומד באוניברסיטה קורס על תולדות האסלאם המועבר דווקא על ידי פרופסור אדלסטיין. חיאת כבר איננו ילד, את מלחמתו באמונה עזב מאחוריו. הוא אפילו מוכן כבר להתאהב בסטודנטית יהודיה, לבנה.

תוניסיה - תחילת האביב הערבי

האביב הערבי: רוחות של תקווה?

נראה, שבתקופה האחרונה אירוע רודף אירוע, ושההיסטוריה דילגה אל מחוץ לספרי דברי הימים, וכעת היא מעדיפה להציג את עצמה ברוב הדר בכותרות העיתונים. ניתן להבדיל בין מאורעות היסטוריים שהם תוצאה של תהליך ארוך והדרגתי, גם אם סמוי מהעין (כדוגמת קריסת האימפריה הרומית), לבין מהפיכות היסטוריות שבהן התהליך הינו חד ומהיר, כסכין החותך בחמאה, וקשה לקשר בין המאורע עצמו לבין ההתרחשויות שקדמו לו. אך גם במקרים כאלו יש להתייחס לתנאי הרקע שאפשרו את התרחשות התהליך.

הסרט האיראני- "פרידה"

פרידה – סרט איראני ייחודי, פוליטי ואינטראקטיבי

מורי היקרים בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב היו לעיתים מזכירים את הקולנוע האיראני כקולנוע הטוב בעולם. אני, כסטודנט מרדן שלא קיבל את דברי מוריי כפי שהם, חשדתי בכל פעם ששמעתי שיפוט לכאן או לכאן, לטוב או לרע. מהו קולנוע טוב בעולם? מי החליט על הקריטריונים? ברור לי שהוא שונה, ייחודי ואחר אך איני בטוח שטוב הוא המילה הנכונה. אותה תהייה נותרה בי גם לאחר הצפייה בסרט האיראני החדש והמדובר, פרידה (אשגאר פרח'אדי, איראן, 2011), הסרט שזכה באוסקר על הסרט הזר.

משא ומתן מנקודת מבט אסלאמית

משא ומתן מנקודת מבט אסלאמית

מה היא באמת העמדה האסלאמית למשא ומתן? האם יש בכלל סיכוי למשא ומתן עם אחד מהגורמים האסלאמיים הפעילים ביהודה ושומרון וברצועת עזה? האיחוד בין פתח לחמאס מעורר שאלה זו מחדש. ישנם קולות בתוך החברה הישראלית הקוראים לנהל משא ומתן גם עם חמאס ארגון אשר נקודת השקפתו מבוטאת כבר בפתיח לאמנת החמאס.

שלוש נשים ערביות משתחררות בריגיט גבריאל, נוני דרוויש, וואפה סולטן

שלוש נשים ערביות משתחררות מהאינדוקטרינציה הערבית- מוסלמיתשלוש נשים ערביות: לבנונית- נוצרית, מצרית- מוסלמית וסורית- מוסלמית. המשותף לכולן: הוקעת תרבות השנאה ללא מוסלמים, עידוד האלימות וההימנעות מביקורת עצמית.בריג'יט גבריאל- ערביה נוצרייה מלבנון- בריג'יט היגרה לארה"ב ב- 1980. היא עוסקת בהפקת סרטים. אחד הסרטים שהפיקה עוסק באסלאם הרדיקלי, וכותרתו:"דיבוק- מלחמת האסלאם הרדיקלי במערב". לפני מספר שנים היא הקימה ארגון בשם: "הקונגרס האמריקאי למען האמת", שמטרתו להביא למודעות מפני סכנת האסלאם הקיצוני. לאחר פרוץ מלחמת לבנון השנייה היא פרסמה מכתב תמיכה בישראל.

בין תיאולוגיה לפוליטיקה

מפעם לפעם מופצים מנשרים הסברתיים בארץ המציגים את עמדתו של הקוראן בעניין הזיקה הבלעדית של העם היהודי לארץ ישראל. מצוטטות סורות מהקוראן המבטאות במפורש את ההבטחה האלוקית של ארץ ישראל לעם היהודי, את יחסו של הקוראן לתנ"ך כאל אורים ותומים, כמו כן מצויינת העובדה שירושלים אינה מוזכרת כלל בקוראן.

בין הנצרות לאיסלם

וב מוצא את עצמו העם היהודי, הפעם מבחינת מיקומו הגיאוגרפי, בתווך ובעין הסערה של העימות התקופתי בין הנצרות ממערב לאיסלם ממזרח. גם הפעם ניתזים ניצוצות החיכוך הגלובלי לעבר היהודים, אם כי במינון מופחת, וגם הפעם חוזרים היהודים על השגיאה של נקיטת עמדה אינסטינקטיבית בסכסוך, כקהל צופים בתחרות איגרוף שבקריאות צעקניות משסים זה בזה את האתלטים בזירה.

יחסי קופטים ומוסלמים במצרים – תמונת מצב

ב-14 באפריל 2006 נכנס צעיר מוסלמי לשלוש כנסיות קופטיות בעיר אלכסנדריה שבמצרים והחל לתקוף מתפללים נוצרים. האירוע עורר תגובה נזעמת מצד העדה הקופטית במצרים ובקרב התפוצה הקופטית ברחבי-העולם, שכן, לאירוע הזה קדמה שרשרת התקפות קשות כלפי הקופטים מצד שכניהם המוסלמים. כך למשל, בינואר 2000 התחוללה סדרת אירועים - מהקשים שידעה העדה הקופטית - שבמהלכה נרצחו 21 קופטים.

המהפכה העבאסית

העבאסים עלו לשלטון (750) כתוצאה מהתקוממות מזוינת. התקוממות זו החלה בח'רסאן, המחוז המרוחק ביותר בח'ליפות האומאית. משם התפשטה ההתקוממות לאזורים המערביים של הח'ליפות, והובילה בסופו של דבר לנפילתה של הח'ליפות האומאית. אולם התקוממות זו לא הופיעה יש מאין, קדם לה שלב הכנה ארוך שנערך במחתרת.

מוחמד - אחרון הנביאים

פורסם בגרסה שונה במגזין טבע הדברים גיליון 112 פברואר 2005

הנצפים ביותר