אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תכנון ערים


מיתוג ערים: כפר סבא

מיתוג ערים: כפר סבא

העיר כפר סבא הוקמה על ידי קבוצת יזמים יהודים תושבי פתח תקווה. 1903 אמנם נחשבת שנת ההקמה של כפר סבא (שהוצגה לראשונה כמושבת בת של פתח תקווה) אך היא הפכה ליישוב קבע בשנת 1913, ורק בשנת 1962 שודרג מעמדה למעמד עיר ונבחר ראש העיר הראשון- מרדכי סורקיס (אתר עיריית כפר סבא). במהלך השנים הלכה כפר סבא והתחזקה. שנות השישים היו בסימן התחזקות שני תהליכים מרכזיים בעיר: הראשון, הפיכתה של כפר סבא לעיר מרכזית בשרון מבחינת מוסדות הציבור והמדינה שפעלו בה כגון מס הכנסה, ביטוח לאומי, משטרת ישראל, בית החולים מאיר ועוד.

מיתוג ערים: רקע תיאורטי

מיתוג ערים: רקע תיאורטי

בתקופתנו המהפכה הטכנולוגיה התקשורתית בשיאה. הנגישות למידע היא נחלתם של רבים מאוכלוסיית העולם ולכן הצורך למתג את המקום כישוב חזק, מבוסס ומתקדם, באופן שימשוך אוכלוסיות חזקות וקהלי יעד, הפך חשוב למקומות רבים. בקרב המקומות הללו נמצאות גם רשויות מקומיות וערים רבות. העיר כפר סבא עברה בשנים האחרונות תהליך חשוב אשר מיקם אותה באחד המקומות הראשונים בקטגוריית הקיימות (המקום השלישי). התהליך גרם לעיר להתפתח מהבחינה התעשייתית והיא השכילה לפתח איזור תעשייה המושך אליך חברות ישראליות ובין לאומיות רבות .

תמא 38: תכנון ערים ארוך טווח

תמא 38: תכנון ערים ארוך טווח

בזמן שבעולם מתקיימים דיוני תכנון מלומדים בסוגיות צמיחת הערים והצפיפות העירונית בטווח הארוך, במדינת ישראל אושרה תוכנית מתאר ארצית שבכוחה להגדיל באופן מהפכני את הצפיפות העירונית – תמ"א 38. תוכנית זו, שיישומה מדשדש, נועדה לענות לבהלה מרעידות אדמה, אך כדאי להעמיק בהשלכותיה המהפכניות על התכנון העירוני בטווח הארוך, על החברה ועל הסביבה.

העיר הקווית

בין אמצעי תחבורה לתכנון ערים התקיימו מאז ומעולם יחסי גומלין טבעיים.

פסיפס אמצעי תחבורה במרחב עירוני

למעלה ממחצית אוכלוסיית העולם מתגוררת בערים, ומגמת התרחבותן והתאכלסותן של הערים נמשכת וצפויה להימשך בעתיד. המבנה החברתי-כלכלי של הערים הופך להיות מגוון יותר, הן בשל הגירת תושבים מעיירות ואזורים כפריים, והן בשל שינויים חברתיים וכלכליים. לאוכלוסיות העירוניות המגוונות עומד מגוון חסר תקדים של אמצעי תחבורה. אמצעי תחבורה חדשים מתפתחים ומשתכללים, בשעה שאמצעים מיושנים יותר אינם נזנחים, אלא ממשיכים לענות על צרכים שונים ומתעדכנים בזמן ובאופנה.מסיבות סביבתיות, כלכליות וחברתיות, אמצעים ותיקים כמו אופניים וקורקינטים זוכים לתחייה מחודשת דווקא בערי המערב, שהתרגלו במשך למעלה ממאה שנים לתחבורה מנועית.

פרופיל צפיפות אוכלוסין מרחבי

על שטח קרקע נתון יכולים להתגורר או לעבוד מספר שונה של נפשות. כמות האנשים המתגוררת או עובדת על יחידת שטח ברת השוואה קובעת את צפיפות האוכלוסין ביחידת השטח. ניתן לחשב את צפיפות האוכלוסין הממוצעת המתגוררת ביישוב או באזור מוגדר על ידי חלוקת מספר התושבים ביישוב או באזור בשטח המנהלי שלו. נתוני אוכלוסין ושטחי שיפוט מנהליים הם נתונים רשמיים מפורסמים שקל יחסית להגיע אליהם, וללמוד מהם על צפיפות האוכלוסין במקום יישוב נתון. לצפיפות אוכלוסין ממוצעת ביישובים יש משמעות דמוגרפית, אך כמו כל נתון סטטיסטי גם נתוני צפיפות ממוצעת סובלים מהכללה, המבוטאת באמרה הנדושה "ילד טבע בבריכה שעומקה הממוצע 5.5 סנטימטרים".

תל אביב: מקומות חניה והעיר הגדולה

כבישים מהירים במרקם עירוני

הכביש המהיר בשפרעם ופגיעתו במרקם הבנוי

איחוד האמירויות הערביות: מה הם יודעים, ואנחנו לא?

איחוד האמירויות הערביותבין ערב הסעודית ועומן מדרום, לבין המפרץ הפרסי מצפון, שוכנות שבע מדינות שהתאחדו בשנת 1971 תחת השם איחוד האמירויות הערביות.

עיר הגנים גוועת

ערי הגנים בארץ ישראל

הנצפים ביותר