אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

פסיכותרפיה


טיפול דינאמי קצר מועד

טיפול דינאמי קצר מועד

מאז ימי בודהה, הוצעו מאות תשובות לשאלה: מה גורם לסבל? אלפי טיפולים פסיכולוגיים התנהגותיים, אשר חקרו את קונפליקט הלא נודע המרכיב את האנושות, חקרו אף הם את התשובה לשאלה זו. אך על מנת לקבל תשובה הולמת, יש להתבונן על התמונה כולה. אחד המודלים של טיפול פסיכולוגי הוא טיפול דינאמי קצר מועד (ISTDP), אשר מרכז נקודות מבט תיאורטיות מרובות בתוך התיאוריה האינטגרטיבית של המוח, המתורגמת ישירות לתיאוריה של טכניקת טיפול אפקטיבי ויעילה מבוססת מחקרים.

הפתרון של פרנקו בזאלייה -

הפתרון של פרנקו בזאלייה - בתי החולים לחולי נפש בישראל ג

פרנקו בזאלייה (Franco Basaglia‏) נולד ב-11 במרץ 1924 ומת ב-29 באוגוסט 1980. הוא היה פסיכיאטר ונוירולוג איטלקי שהביא לביטול בתי החולים הפסיכיאטריים באיטליה. הוא היה חלוץ התפיסה המודרנית של בריאות הנפש, שהנהיג וחולל רפורמה בפסיכיאטריה האיטלקית כמייסד והמוביל של "פסיכיאטריה דמוקרטית". הוא הגה ויזם חוק איטלקי ושמו 180 (או "חוק בזאלייה"), שהוביל לפירוקם של בתי החולים הפסיכיאטריים באיטליה ולסגירתם; בזאלייה היה הפסיכיאטר האיטלקי בעל ההשפעה הרבה ביותר במאה ה-20.

בתי החולים לחולי נפש בישראל - המלך אינו עירום - חלק ב

בתי החולים לחולי נפש בישראל - המלך אינו עירום - חלק ב

מי שלא מקבל שמדובר בטיפול פסיכיאטרי הניתן באופן קשוח ומכאיב בין כותלי בתי החולים הפסיכיאטריים, בעצם סובר שהפסיכיאטריה היא מקצוע מרושע מאין כמותו. כי אין מנוס מכך שכל מי שמתעלל באנשים מסכנים וחלשים וחסרי ישע אינו אלא סדיסט מהסוג הגרוע ביותר ותו לא. מנגד, מי שיקבל את העמדה הגורסת שרוב ההשפלות וההתעללויות אינן אלא אמצעי טיפולי קשוח וכואב, אולי אפילו ירגיש אמפתיה כלפי המקצוע כפוי הטובה הזה, אשר מטיב ומטיב בסתר עד בלי די, ואילו הציבור רואה בו כל הזמן מפלצת כוחנית, רעה ומפחידה עד מאוד

בתי החולים לחולי נפש בישראל - סטריפטיז

בתי החולים לחולי נפש בישראל - סטריפטיז - חלק א

מה היה קורה אם היו מאשפזים את כל חולי נפש האנושים במלונות חמישה כוכבים ושם מטפלים בהם בחום, בעדינות ובאהבה רבה לתקופת מה? האם לא היו רבים וטובים מכל שדרות האוכלוסיה גם מעוניינים באשפוז סימפטי שכזה? זה רק מוכיח שהבעיה אינה האשפוז עצמו וגם לא הטיפול הרפואי, אלא תנאי האשפוז האנושיים והפיזיים. אם כך, מדוע בוחרים ברוב הגדול של בתי החולים לחולי נפש להשפיל ולהתעלל בחולים המסכנים? ואיך ייתכן שאנשי מקצוע, שלמדו שנים רבות לטפל בחולי נפש על מנת להקל עליהם ולהיטיב עמם, מאפשרים לאורך עשרות שנים התעללויות שכאלה בין כותלי המחלקות הסגורות שבהנהלתם?

מודליאני

טיפול פסיכולוגי - קורטוב מן הסודות - חלק ב

שאלתם פעם את עצמכם מהי הסיבה שבשביל שעה טיפולית אצל פסיכולוג נשלם כ-300 ₪ ואולי אף יותר? ובעצם בשביל מה? בשביל שבמקרה הטוב הוא יקשיב לנו 45 דקות ויהנהן בראשו בקצב של מטרונום? ומה ייתן בתמורה? ולמה לא לפתוח את לבנו בפני רב/ כומר/ נזיר או סתם אדם חכם? קשה למצוא מישהו שאינו מקצועי שידע להשיב דבר דבור על אופניו באשר למהות הטיפול הפסיכולוגי. קשה למצוא גם מישהו מקצועי שיהיה מוכן להסיר את הצעיף המסתיר מעין הציבור את רזי המקצוע

טיפול פסיכולוגי - הציבור אינו יודע מהו - חלק א

טיפול פסיכולוגי - הציבור אינו יודע מהו - חלק א

השכם והערב אנשים משתמשים במושג 'טיפול פסיכולוגי', חלק נכבד מהם אף טועמים ממנו פעם אחת לפחות במהלך חייהם. ואולם, על אודות "טיפולים נפשיים" לא לומדים כלל בבתי ספר תיכוניים בישראל. לכן לא מפליא שכיום, בתחילת המאה ה-21, כנראה אין בקרב הציבור במדינת ישראל אפילו מניין אנשים, שאינם נמנים עם בעלי ההכשרה המקצועית בתחום, אשר מבינים ויודעים מהי מהותו 'המסתורית' של הטיפול הפסיכולוגי ששמו כה שגור בפי כל.

פסיכותרפיה בפרס העתיקה. הרופא אל-ראזי, המאה ה-9

מטפורות מתמודד - נפש בנושא התפתחות וטיפול

ישנם רבים השואלים, מדוע טיפול נפשי לפעמים בוטה ומכאיב ואף מסוכן? אני סובר שהבסיס לכל מחלת נפש, כמו גם להפרעות נפשיות פחות חמורות, הוא "אי בשלות מסוימת בהתפתחות הרגשית" המתבטאת בסופו של דבר באישיות פחות חזקה ויעילה ביחס למציאות.

דמות האל במיתוס הבריאה הקבלי מהיבט בין-סובייקטיבי

ברשימה זו אעסוק בנושאים אלו ואחרים תוך התבוננות קרובה במתח הדיאלקטי השורה במעמקי אור אין-סוף, במחול הניגודים הקוסמי הנע בין "אין ל"יש", בין אור לחושך ובין חושך לאור, מתוך כוונה לפנות בתודעתנו מקום לפן האפל והחשוך אשר בהוויית האל, כמו גם במציאות הנפשית, פן שלרוב אנו מעדיפים להדחיקו, לפצלו ולהתעלם מקיומו.

חולי נפש - לא מה שחשבתם

במהלך השירות הסדיר וכתוצאה מלחציו נתקפתי בדיכאון עמוק לראשונה בחיי. במשך שבועות אחדים הייתי נתון בסבל עז: חרדות קשות, עצבות תהומית, חוסר יכולת לישון ולהחזיר את שעות השינה, ייאוש מוחלט, תחושות חוסר אונים וחוסר ישע. את כל זאת ניסיתי בכל כוחי להסתיר מסביבתי. המצב הלך והחמיר ללא כל יכולת לעצרו. הדיכאון הפך לעמוק באופן בלתי נסבל ולווה במחשבות אובדניות. בעיצומו של אקט אובדני, כשהנשק כבר היה דרוך ומכוון לרקתי, נכנסו חבריי לאוהל. נשארתי בחיים רק משום שהפריעו לי לממש את תוכניתי. בסופו של דבר, אושפזתי וטופלתי בעזרת תרופות ועל ידי טיפול בנזעי חשמל.

פסיכותרפיה - היכן התרמית?

נהוג לחשוב שהפסיכותרפיה איננה אלא שיחות. מבקריה יטענו שאינה מדעית ו/או אינה יעילה דיה. האם מדובר בתרמית בת מאה שנים? או שמא מדובר בכלי טיפולי רב עוצמה אשר לעתים דורש תהליך החלמה ממנו עצמו
 
 בשנת 1975, במהלך שירות צבאי סדיר, חליתי במחלת נפש. מאז עברתי טיפול פסיכו-תרפי ממוקד וממושך (סה"כ למעלה מ-15 שנה), והייתי עד שמיעה לטיפולים נפשיים רבים מאוד שחוו חבריי. ברור לי לחלוטין שפסיכותרפיה היא הרבה יותר מדיבור סתם. בכך אני מסכים למעשה עם דעתם של אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש. אולם מה שהאחרונים אינם מפרטים לציבור הוא שדיבור לבדו אינו עושה דבר.

השימוש באומנות כדרך ליצירת תהליך של שינוי בטיפול הפסיכותראפי

השימוש באומנות פותח במאות שנים ככלי לחקירה, לריפוי ולשיקום אצל ילדים ומבוגרים, בהתבססות על ההנחה כי האומנות משמשת מראה או השתקפות של התת-מודע. השימוש באומנות מעניק למטופל את הכלים לחקור את עולמו הפנימי (Inner World), החבוי באופנים סימבוליים של תקשורת ושל אינטראקציות, המסייעים להעלות את רמת המודעות כמו גם את המוטיבציה לחולל שינוי. המאמר הנוכחי יבחן את השימוש באומנות כאמצעי ליצירת תהליך של שינוי בתהליך הפסיכותראפי ובהתייחסות לממד ההכוונה על פי תיאוריות שונות.

הנצפים ביותר