אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זהות


מתוך התערוכה: הבהלה לזהב / רבקה גלבוע, 60X70 ס"מ, שמן על בד

זהות באמנות

"זהות באמנות" הינה תערוכה קבוצתית שבה מוצגות עבודות ציור, פיסול, וצילום בנושא זהות – התמונה שמייצגת את האדם הטווה את דרך חייו. ישנן מגוון דרכים להביע זהות, שהיא ההגדרה של עצמנו בתוך החברה - זהות חברתית, סביבתית, לאומית, מינית, תקשורתית ועוד.

זהויות ישראליות

מדינת ישראל הינה מארג של זהויות החיות יחדיו על אותו מרחב גיאו-פוליטי מזרח- תיכוני. במאמר דעה זה, שלו ארבעה חלקים, אני מבקש לנסות ולהתחקות אחר יחסי הגומלין בין אותן זהויות ובין ייצוגן בחברה הישראלית. אני בודק כיצד נוצר דיכוי וכיצד ניתן להשתחרר מעולו, הן במובן הכללי והן במובן המעשי.

טכנולוגיה ותרבות - הקשרים וזהויות

טכנולוגיה ותרבות - הקשרים וזהויות

טכנולוגיה ותרבות הינם מושגים שהולכים בד בבד בעולם שבו המדע והטכנולוגיה מצעידים את האנושות. מאמר זה מנסה לענות על שאלות כמו האם תרבות משפיעה על הטכנולוגיה או האם הטכנולוגיה משפיעה על התרבות; האם הטכנולוגיה מטשטשת זהויות תרבותיות? האם שינויים תרבותיים תורמים לפיתוח המדע? מה היה קודם: הטכנולוגיה או התרבות? החיכוך בין פיתוח טכנולוגי ושימור ערכים תרבותיים, ובפרט האופן בו משפיעה הטכנולוגיה על השינויים החברתיים והתרבותיים, הוא מקור גדול למחלוקת בין יצרני טכנולוגיה לבין מומחים אנתרופולוגים.

כתונת הפסים כציר חיינו

כתונת הפסים כציר חיינו

בחרנו לכתוב על כתונת ילדותנו, כתונת הלידה שקיבלנו מאמא, כיצד הפכה הכותונת לציר חיינו. נפתח בשירו של רבי משה אבן עזרא. נדמה, שביום שנולדנו, הגן אכן לבש כתנות פסים לכבד הולדתנו. משפחתנו גרה אז בבית על גדת החידקל, ובגן הבית הייתה התרגשות מיוחדת. בבגדד הורגשה תכונה: שנים רבות שלא זכרו שם הולדת תאומים. בשיר של בלפור נקראה לידתנו "הוּלַדְתַיִם". מכל קצות העיר הגיעו אנשים לראותנו, ואמנו נאלצה מרוב פחד מעין הרע לשים עלינו שוּמים וקמעות, לקשור לרגלינו מצילות (גְ'נִיגְ'ל) שמרחיקות מזיקים, ומתחת לכרית הניחה ספר רזיאל המלאך.

כולנו אחרים - האחר בספרות: בין מיתוס למציאות

כולנו אחרים - האחר בספרות: בין מיתוס למציאות

מושג האחר מעלה סידרה של תהיות ושאלות. זהו מושג יחסי. אין הוא עומד בפני עצמו. הוא תמיד דורש השוואה: אחֵר ביחס למי ולמה? שונה ממי וממה? מי קובע מי הוא אחֵר? האחר עצמו? החברה? מי בתוך החברה? איך נקבעת "אחֵרוּת"? איך מסומן מישהו כאחר? האם סימון מישהו כאחר הוא קבוע? תמידי? זמני? עד מתי יהיו אדם או קבוצה אחֵרים? האם מי שסומן כאחֵר בחברה אחת, נחשב כאחֵר גם בחברה אחרת? מה המוטיבציה של סימון הזולת כ"אחֵר"? איך להתייחס למי שסימן את עצמו כאחֵר? אם באופן פרטי, אם כקבוצה? האם עם ישראל, כ"עם הבחירה" הוא אחֵר? בהשוואה לעמים אחרים? האם זה מחייב? האם זו "גזענות"? מי קובע?

זאב ז'בוטינסקי

הלאומיות של ז'בוטינסקי: עיונים בכתביו

זאב ז'בוטינסקי ידוע כמייסד זרם פוליטי חדש בציונות ומייסדה של התנועה הרוויזיוניסטית שלימים הייתה לאחת משתי המפלגות הפוליטיות הגדולות בישראל. בכך נחשב ז'בוטינסקי בעיני רבים לאבי הימין הפוליטי הישראלי. בתוך מה שהיה קרוי עוד מראשית התגבשות מחנה הימין הישראלי "המחנה הרוויזיוניסטי", היו שתי מחנות בולטים שנאבקו על צביונה של התנועה. אותו מחנה הקרוי היום בשם "המחנה הלאומי" תמיד נקרע בין שתי גישות לאומיות – בין הגישה האינטגראלית לבין הליברלית. בעוד יש הרואים באבי המחנה הלאומי ז'בוטינסקי כליברל לאומי, היו שראו אותו כאינטגרל לאומי.

שינויים באוכלוסיה ההיספנית 2000 - 2010

השתרשות המיעוט ההיספני בארצות הברית

ההיספנים הוא שם כולל למהגרים שהיגרו לארה"ב מאמריקה המרכזית, הדרומית ואיי הים הקריבי. אם כי המהגרים מגיעים מכל האזורים הללו, החלק העיקרי של המהגרים מגיע ממכסיקו. עפ"י נתוני ה- U.S Census Burearu מ- 17 במאי 2007 ההיספנים היוו 15.1% מאוכלוסיית ארה"ב ומספרם הגיע ל- 45,500,000 והחל מראשית המאה ה- 21 , ההיספנים הם המיעוט האתני הגדול ביותר בארה"ב. עפ"י נתוני המפקד של 2010 עלה מספר ההיספנים ל-49,978 וב- 2012 הם כבר מהווים 17% מהאוכלוסייה ומונים 52,000,000.

הגולים היהודים נושאים כלי המקדש  לרומא תבליט שער טיטוס צילם בלפור חקק

הרהורים על תשעה באב בתשעב

מי שלא לומד מן ההיסטוריה, נידון לחזור עליה שנית. זו התחושה הקשה המלווה אותנו, כשמגיעים הימים הללו המובילים אותנו אל היום הקשה בשנה: יום תשעה באב. חכמינו לימדונו, שהחורבן בא לנו בגלל שנאת חינם בין המחנות השונים בעם. גם בעיצומם של הקרבות, שרפו שני המחנות הניצים זה לזה את אסמי התבואה ואת מחסני התחמושת. לרומאים נותר להיכנס פנימה לעיר, לאחר שהיהודים התישו זה את זה עד מוות. גם היום לאחר דורות, לקרוא בכתובים את העובדות ההיסטוריות הללו.

כנסת ישראל

הבעיות הקשות והבעיות הקלות של מדינת ישראל

ישראלי, יהודי וציוני, הם שלושה מושגים הקשורים בסוגיות הליבה של העם היהודי – זהות האזרחים היהודים במדינת ישראל נובעת מהשיח בין שלושת המושגים, ומהדיאלוג של היהודי עם המיעוט הלא-יהודי במדינה. מדינת ישראל נושמת את המציאות הים-תיכונית ומצויה בנקודת המפגש של העולם המערבי עם האסלאם הקיצוני. בסביבה זו קשה לשמר מורשת היהודית ובד בבד לחזק את יסודותיה הדמוקרטיים של המדינה. למדינה אין גבולות מוסכמים, אין לה חוקה, ורבים מהאזרחים היהודים במדינה מתקשים להגדיר עצמם.

מודל אסטרונומי של תלמי המציג את ונוס, מאדים, צדק ושבתאי, שרטוט של האסטרונום George von Peuerbach משנת 1474

מדע חרד: מדריך לאנרכיסט הצעיר

למה מתכוונים כשמדברים על מהפכה מדעית? הרי הכוונה היא לא לממצא כזה או אחר אלא לתפיסת עולם חדשה. מדובר אפוא בשינוי של מצב תודעה, שינוי של דרך המחשבה ואופני השיח. בלי להיכנס לשאלות פילוסופיות עמוקות - המדע דורש הוכחות, המדען צריך להיות מסוגל להוכיח באופן ניתן לשחזור את טענותיו על סמך ממצאים. כשהטכנולוגיה אינה מאפשרת אישוש תיאוריה או-אז יש להמתין להתקדמות הטכנולוגית על מנת לאששה ולהפוך אותה למדעית. לעניות דעתי, במובנים רבים המדע הוא עדיין רעיון כושל ולא ממומש מאחר ובסופו של דבר אנו חיים בעולם של תוצאות, ולא בעולם של סיבות.

אהרן מגד: חסד החיים'אהרון מגד: חסד החיים' – דיוקנו של בן הארץ כסופר עברי / נורית גוברין

דיאלוג עם הספרות העברית, עם הזהות שלנו

לנורית גוברין יש דרך מחקר ייחודית מאד – ונחשפנו לה כבר בספרה 'קריאת הדורות'. מחקריה הולכים בעקבות קו עקבי וברור – ולפי שיטתה, הספרות העברית לא נוצרה בחלל ריק, בבחינת יש מאין. היא מאמינה, כי סיפורים ושירים אינם עומדים לעצמם, אלא אחוזים בחיי מחבריהם ובענפי יצירתם השונים וניזונים מן הרקע ההיסטורי והגיאוגרפי, החברתי והאידיאולוגי, שבו נוצרו - והם חוליות במסורת ספרותית יהודית וכללית. גם בספרה 'חסד החיים' אנו מוצאים היצמדות של פרופסור גוברין לגישה המורכבת הזו – והתוצאה מרתקת ועשירה מאד.

ארבייט מאכט פריי העבודה משחררת בפתח אושוויץ צילם בלפור חקק

היהודים הישראלים בין שואה לגבורה

שׂוחחתי לא פעם באירועים לזכר השואה, וגם הפעם אני ניצב כאן בעקבות זיכרונותיו של ניצול השואה יצחק פיינגולד, שברח מפולין והגיע לישראל. שם הקובץ שלו "ילד מן השואה" מעיד על הקושי לעכל את זיכרון השואה.כשאנו עומדים מול המספר של " שישה מיליון"- וזה צרוב בנו מילדות- איננו יכולים להתמודד עם מספרים כאלה. כשאומרים מיליון ילדים נספו, האם נוכל להבין סבל של ילד אחד? וכך כשמונים לפנינו מספר הניצולים, האם יודעים אנו מה סבלו של היחיד? וכאן מדובר ב"ילד מן השואה", ילד יחיד. עם סבל של אחד המוח האנושי מסוגל להתמודד.

טנק טי 55 קרואטי בבוסניה הרצגובינה - מלחמת האזרחים ביוגוסלביה

זהות קבוצתית וסכסוכים אתניים: מלחמת האזרחים ביוגוסלביה

זהות של אדם או של קולקטיב היא למעשה העוגן המקשר אותם אל העולם. מערכת האמונות והבנת המציאות שמרכיבים את הזהות הופכים את החיים לצפויים ומובנים. לכן יהיה זה רק טבעי שכאשר הזהות נמצאת בסכנה, הקולקטיב יתאגד על מנת להגן עליה. שינוי מפחיד הרבה יותר מהקיים והמוכר. לפיכך, הצורך להגן על המוכר עלול להצדיק מעשי אלימות בקנה מידה גדול דוגמת מלחמת האזרחים ביוגוסלביה.

זהויות במדים – גבריות ונשיות בצבא הישראלי / אורנה ששון לוי

נהניתי לקרוא את הספר אך חוששני שמי שאינו קורא ספרי סוציולוגיה דרך קבע ואינו מצוי ברעיונות ובמושגים עלול להתקשות בקריאתו. איני יודע מי הוא הקורא המיועד של ספר זה, אך אם לא רק לסוציולוגים כוונה ההוצאה, הרי שהייתה נדרשת עוד עריכה על מנת שיהיה נגיש לקורא המשכיל הכללי, שאינו מכיר את השיח הרווח בתחום. כך או כך - ספרה של אורנה ששון לוי הוא ספר חשוב וכולל בתוכו תובנות שיש להן ערך לחוקרים אך גם לצבור הכללי. השאלות העולות מתוך הספר הן שאלות חשובות גם למי שאינו סוציולוג או מתעניין במיוחד בחקר הגבריות כדיסציפלינה אקדמית, ויש בו כדי להעשיר את הדיון הציבורי בנושא טעון ומשמעותי ועל כך יבורכו המחברת וההוצאה.

חיים בזהות שאולה - החיפוש אחר הלא נודע

איך הגעתי אל המסע? לשם כך אספר לכם בקצרה את סיפור חיי. הגעתי לארץ ישראל בתחילת שנת 1939 מקניגסברג שבגרמניה דאז, נכון להיום, היא נקראת קלינינגראד ונמצאת ברוסיה.

הנצפים ביותר