אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

רכישת שפה


שפה פיגורטיבית אצל ילדים המאובחנים בספקטרום האוטיסטי – תיאוריות מרכזיות

שפה פיגורטיבית אצל ילדים המאובחנים בספקטרום האוטיסטי – תיאוריות מרכזיות

מטרת המאמר הנוכחי הנה להציג סקירה קצרה של 3 תיאוריות מרכזיות באוטיזם המתמקדות בהבנתם של תוצרי שפה פיגורטיבית (שפה ציורית) כגון: דימויים, מטפורות ואירוניה ובהבנתם של מצבים מנטאליים וחברתיים. אוטיזם הנה הפרעה נוירו-התפתחותית רחבת היקף הנמשכת לאורך חיי הפרט והמאופיינת בליקויים בתקשורת, בהדדיות חברתית ובקיומם של תחומי עניין מוגבלים החוזרים על עצמם. מידת החומרה של התסמינים ואופי התבטאותם שונה במידה רבה אצל פרטים המאובחנים כבעלי אוטיזם. כמו כן, קיימים שינויים בפרוגנוזה במהלך התפתחות הפרט.

חיוך ושפה: אבני דרך בהתפתחות פסיכולוגית של הילד

חיוך ושפה: אבני דרך בהתפתחות פסיכולוגית של הילד

התפתחות היא תהליך ממושך והיא מורכבת מתהליכי חברות הנבנים בהדרגה אצל התינוק ולאחר מכן הילד והנער. במילים אחרות, אנו נולדים עם יכולות חברתיות המוטמעות בנו, אולם אלו צצות ועולות על פני השטח לאט ובהדרגה עד שהן מגיעות לבשלות מלאה לקראת סיום גיל ההתבגרות כאשר האופי שלנו מעוצב ואיתו יכולת ההתבוננות שלנו והתקשורת עם הסביבה החיצונית. אחד מאבני הדרך הבולטים של ההתפתחות החברתית בגיל הינקות הוא החיוך. החיוך נחשב לחיוני להתפתחות הילד היות שהוא מהווה סימן בולט ליכולת של התינוק להגיב ולתקשר עם סביבתו המיידית באופן מודע.

רכישת שפה

רקע תאורטי:  
תהליך רכישת השפה הוא ברובו מולד.

 עד שנות השישים של המאה העשרים התיאוריה הנפוצה הייתה של זרם הביהביוריזם (סקינר) שטען ש-רכישת שפה היא אמפירית ועניין של ניסיון חברתי. רכישת שפה נחשבה למושגת באמצעות חיקוי, אנלוגיות וחיזוקים חיוביים ושליליים.

הנצפים ביותר