אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בעלי חיים במיתוס


אדם, חווה והנחש. המדרש יודע לספר, שקודם לחטא היו לנחש רגליים, פה ואוזניים והוא הלך ודיבר כאחד האדם. ציור מאת הוגו ואן דר גוס. 1470.

נחש: סודו של נחש הקדמוני

נחשים הילכו עלי קסם ואימה מאז ומתמיד. התנועה הנחשית המהירה, המתפתלת והבלתי צפויה, הגוף הפאלי, הגמיש והחלקלק, יכולתו המדהימה של הנחש להשיל את עורו, לשנות צורה ולהעלם באחת אל תוך חללי האדמה, מבטו החודר והכשתו הקטלנית. כל אלה הטילו עלי, כמו גם על רבים אחרים מעין כישוף. וכך יצור קדמוני, מרתק ומסתורי זה, הטביע חותמו בתודעה האנושית כאובייקט להערצה וסגידה, אך גם להשלכה של פחדים קמאיים, וסביב דמותו נרקמו מיתוסים מדהימים (ולעיתים סותרים) מאז שחר ההיסטוריה האנושית.

התיש הקדוש - עיון פסיכולוגי בסיפור חסידי

עסקינן בסיפור מעשייה שעל פי המסורת, סיפר הרבי מקוצק לתלמידו-רבי יצחק מוורקה, שביקרו בסמוך לאחר הסתגרותו בחדרו ממנו לא יצא עד יום מותו: "יהודי זקן שהלך לבית המדרש, איבד את קופסת הטבק היקרה שלו העשויה מקרן ואשר אותה קיבל בירושה מאבותיו

הרהורים פסיכו-מיתולוגיים על בני אדם, פרים ומה שבניהם

במאמר זה אבחן דרכים שונות להתמודדות עם הפרי- יצרי בנפש האדם. לצורך כך אסתייע בגישות פסיכודינמיות לחקר הנפש וזאת מבלי להתחייב לקבל את כל ההנחות והמסקנות של גישה זו או אחרת. כמו כן אתייחס למיתוסים עתיקים ובכלל זה לפולחנים וטקסטים דתיים מהמזרח ומהמערב, באמצעותם אנסה לשפוך אור על המשמעות הנפשית והרוחנית של ייצוגי הדיאדה: אדם-פר.

הפיל והבעיה היהודית: ארבעה סיפורים - אלעזר

הפיל והבעיה היהודית – ארבעה סיפורי פילים

 


השנאה המטפיזית / טעם החזיר פרקים י - טו

באנחת הקלה פונים אנו אל מושא חקירתנו השני. כאן לא יהיו מעשי טבח בתינוקות ובזקנים ולא שבועת נקמה לדורי-דורות. הפעם, בסך הכל, מדובר בסתם בעל חיים שהוכרז כאסור באכילה, ובמהלך הדורות הפך ליצור משוקץ ושנוא. עם ישראל לא השמיד חזירים אלא רק נמנע מכל מגע איתם, דבר ששיפר במרוצת הדורות את תוחלת חייהם של אינספור חזירים וחזירות אסירי תודה, והם נותרו זמינים גם כיום לכל הרוצה להכירם מקרוב. דיוננו בשנאה המטפיזית השנייה יהיה אפוא פשוט וקצר יותר.

הנצפים ביותר