אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

החלום האמריקאי


הבן / פיליפ מאייר

הבן / פיליפ מאייר

פיליפ מאייר הוא סופר אמריקאי, יליד 1974. ספרו הקודם American Rust (חלודה אמריקאית) תורגם לעברית. בספר זה חוזר פיליפ מאייר לעברה של אמריקה, לפשעיהם של ועל האינדיאנים, שוב קונפליקטים מוסריים, בניית החלום האמריקאי.. זהו סיפור אפי שמתרחש בטקסס על פני חמישה דורות ש(שוב) מסופר משלוש נקודות מבט: איליי (Eli) הקולונל, בנו פיטר (Peter) ונכדתו של פיטר ג'ין (Jeanne). הספר פותח עם מוטו של אדוארד גיבון, היסטוריון אנגלי , בן המאה ה-18 שכתב את "שקיעתה ונפילתה של הקיסרות הרומית". התיזה המרכזית בחיבור הארוך הזה (שישה כרכים) היא שהקיסרות הרומית נפלה אט אט.

משפחת עבדים בדרום קרוליינה בתקופת מלחמת האזרחים

החברה בדרום ארצות הברית ערב מלחמת האזרחים (1861 )

העבדים עבדו באחוזות במיגוון של תפקידים. רובם הועסקו בחקלאות, אבל היו ביניהם גם אומנים, נהגים ומשרתים. יתר על כן, היו גם עבדים שהועסקו במכרות ובתעשייה. בדרום היה נוהג של השכרת עבדים לעבודות מחוץ לאחוזה. בעוד שעד הקמתה של ארה"ב הסתמך הדרום על יבוא עבדים לצרכיו, הרי לאחר העצמאות הופסק יבוא העבדים בהסכמת הדרום, וב- 1808 נאסר יבוא עבדים בהחלטת הקונגרס. אבל הפסקת היבוא לא הביא לחיסול העבדות כגורם כלכלי, בשל הריבוי הטבעי הגבוה של העבדים, שכן, בניגוד למדינות עבדים אחרות, בדרום היה שוויון בין אחוז הנשים והגברים באוכלוסיית העבדים והמצב אף איפשר קיום משפחות.

ילדי עבדים 1870

עבדות: תפקידה בפיגור הכלכלי של הדרום האמריקאי

בקרב היסטוריונים וכלכלנים מתנהל וויכוח בנושא העבדות. הדיון מתרכז במספר סוגיות: כושר החיוניות של העבדות, מידת הרווחיות של כלכלת העבדים וחלקה של העבדות בפיגור הכלכלי של הדרום האמריקאי. במונח כושר החיוניות של העבדות הכוונה היתה לתופעת הביקוש הגובר לעבדים והעלייה המשמעותית במחירי העבדים. נוצר פער משמעותי בין ההוצאות לגידולו של העבד ובין מחירו בשוק. ההצע הכולל בשווקי העבדים הגיע ל700,000- וגידול עבדים הפך לענף רווחי.

אינדיאנפוליס 1904

החברה העירונית במערב במאה התשע עשרה

בשנים האחרונות החלו החוקרים להקדיש תשומת לב לעיור במערב ולניתוח אופייה של החברה העירונית שצמחה במערב. ארנסט ק.אליקספירסם ב1970- מאמר בשם "ניידות חברתית בקהילה בעמק נהר המיסיסיפי במאה התשע-עשרה". המחקר עוסק בשינויים שהתחוללו בין השנים 1890-1850 בעיירה קהירו באילינוי, שהיתה באיזור ה"ספר" של המערב התיכון. אליקס בחר במדגם של ראשי משפחות שהופיעו ברשימות הצנזוס בשנים 1850, 1860, 1870, 1880 והביא נתונים לגבי גיל, השכלה, גזע, מוצא לאומי, רכוש, מקצוע, סטאטוס חברתי וגודל המשפחה.

המערב, האדמה החופשית ושסתום הביטחון של החברה האמריקנית

המערב, האדמה החופשית ושסתום הביטחון של החברה האמריקנית

המערב, "האדמה החופשית" ו"שסתום הביטחון" של החברה האמריקנית. מאמר מספר 11 :החברה האמריקנית בצפון- מערב. עפ"י חוזה השלום עם בריטניה מ 1783- נקבע גבולה המערבי של ארה"ב על נהר המיסיסיפי, וניפתחה הדרך להתפשטות מערבה, בשטח שבין הרי האפלצים והאלגנים ונהר המיסיסיפי. פקודת הצפון מערב מ-1787- קבעה את הדפוסים והנוהלים להתיישבות בשטחים החדשים. בפקודת הצפון מערב ניקבע שהשטח הצפוני מערבי שייך לארה"ב ולא יחולק בין המדינות הקיימות. מאמר 11 בסדרה: "אמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות": מיתוס או מציאות.

פילדלפיה 1855

גישות החוקרים לגבי אופייה של החברה האמריקנית

חסידי התיאוריה השוויונית (אסכולת הקונצנזוס)הכירו , כזכור, בקיומם של מעמדות בחברה, אבל קבעו שהחברה האמריקנית היתה חברה פתוחה והמעבר ממעמד למעמד היה קל, יחסית. הם הדגישו את שיעורי את הניידות החברתית הגבוהים והגדירו את החברה כחברה מעמד בינונית. מצדדי אסכולת הקונפליקט קבעו, כזכור, שהחברה באמצע המאה התשע-עשרה לא היתה שוויונית, הבדלי המעמדות היו בולטים והיו פערים משמעותיים ברמת ההכנסה ובחלוקת העושר.

מפעל ברזל בפיטסבורג 1915

המעמדות בחברה האמריקנית בצפון באמצע המאה ה- 19

אדוארד פאסן פירסם מחקרים על אופי החברה סביב אמצע המאה התשע-עשרה. במאמר שפירסם ב1971- בשם המיתוס השוויוני והמציאות החברתית באמריקה:עושר, ניידות ושוויון בעידן האדם הפשוט. בדק פאסן את שיעורי הניידות החברתית ומידת הזמינות של שוויון ההזדמנות. הוא ניתח את ההרכב הסוציו-כלכלי של העילית במספר ערים בצפון- מזרח, והגיע למסקנה שרוב העילית בערים בוסטון, פילדלפיה, ניו-יורק וברוקלין. מוצאה היה ממשפחות מהעילית או מהמעמד הבינוני הגבוה, ומיעוטם מהמעמד הבינוני והנמוך. מאמר תשיעי בסדרה: אמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות: מיתוס או מציאות.

דיאגרמה של הממשל הפדרלי 1862

השינויים במערכת הכלכלית / חברתית אמריקאית במאה התשע-עשרה

השינויים במערכת הכלכלית ובמבנה החברתי של האמריקנית סביב אמצע המאה התשע-עשרה. בין השנים 1860-1830 עברו על האיזור הצפוני-מזרחי שינויים מרחיקי לכת בכול התחומים, שהכינו אותה, בהדרגה, למעבר מחברה קדם-תעשייתית לחברה תעשייתית. ערב מלחמת האזרחים עמד הצפון-מזרח על סף מהפכה תעשייתית שנבלמה, זמנית, לדעת הכלכלנים רוברט גלמן( Robert Gallman) וסטנלי אנגרמן (Stanley L. Engerman), בשל פרוץ מלחמת האזרחים. המהפכה התעשייתית פרצה במלוא עוזה, מיד עם סיומה של המלחמה.

אלכסיס דה טוקוויל והחלום האמריקני

אלכסיס דה טוקוויל והחלום האמריקני

תיירים לא מעטים הגיעו לארה"ב במשך המאה התשע-עשרה במטרה לבדוק במה שונה החברה האמריקנית מזו האירופאית, ובאיזו מידה מגשימה ארצות הברית של אמריקה את המיתוס שייצרה, המיתוס המכונה ה"חלום האמריקני". התיירים התרשמו עמוקות מהאופי הדמוקרטי של החברה האמריקנית. הדעה הרווחת היתה שהחברה בארצות הברית היא הקרובה ביותר לחזון של חברה ללא מעמדות. אלכסיס דה טוקוויל, היסטוריון צרפתי בעל השקפות ליברליות, ביקר בארצות הברית כתייר וסיכם את רשמיו מארץ זו בספרו "הדמוקרטיה האמריקנית", שיצא לאור בשנת 1835.

אלכסנדר המילטון

חזון העתיד:תומס ג'פרסון ואלכסנדר המילטון

המדיניות הכלכלית של ארה"ב התבססה, במהותה, על התפישה הכלכלית של הליברליזם הקלסי, אבל שנים מאדריכלי המדיניות הכלכלית בימיה הראשונים של הרפובליקה, תומס ג'פרסון ואלכסנדר המילטון, היו חלוקים בדעותיהם לגבי חזון העתיד. תומס ג'פרסון, היה תושב וירג'ניה, ממחברי הכרזת העצמאות, והנשיא השלישי של ארה"ב, ואלכסנדר המילטון היה תושב ניו-יורק, ממחברי החוקה השניה של ארה"ב ושר האוצר בימי נשיאותו של ג'ורג' וושינגטון. ג'פרסון ראה בחזונו את ארה"ב כחברה אגררית של חוואים עצמאיים מגיני הדמוקרטיה, ואילו המילטון ראה בחזונו את ארה"ב כמעצמה תעשייתית.

ההגירה הגרמנית לאמריקה - 1874

החברה האמריקנית באמצע המאה התשע – עשרה

מדיניות ההגירה מיסודה של ארה"ב עד 1875 - גבולותיה של אר"הב ניקבעו בחוזה השלום שנחתם בין בריטניה ואר"הב ב – 1783, לאחר נצחונם של האמריקנים במלחמת העצמאות. עפ"י גבולות אלה השתרעה אר"הב בין החוף המזרחי של האוקיאנוס האטלנטי במזרח ונהר המיסיסיפי במערב, קוויבק בצפון ופלורידה בדרום. היתה זאת ארץ רחבת ידים ובה אדמות פוריות, שפע של מים ואוצרות טבעיים עצומים, אבל בלתי מיושבת בחלקה הגדול, ומעבר לגבולה המערבי השתרעה יבשת גדולה ובלתי מיושבת. ההתפתחות הכלכלית של המדינה החדשה היתה תלויה בתוספת משמעותית של כוח אדם.

הצהרת העצמאות האמריקאית - המהפכה האמריקנית : הייתה או לא הייתה?

המהפכה האמריקנית : הייתה או לא הייתה?

מאמר רביעי בסדרה:"אמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות"- מיתוס או מציאות. ההיסטוריונים מהאסכולה ההתנהגותית סברו שהייתה מהפכה. עפ"י התזה ההתנהגותית היו אירועים שעצרו, זמנית, את המגמות שהסתמנו החל משלהי המאה השבע-עשרה. ב- 1763החל מאבק קונסטיטוציוני במושבות נגד המדיניות הבריטית החדשה כלפי המושבות, שהייתה מכוונת לפגיעה בזכויותיהם כנתינים בריטיים. בד בבד עם המאבק נגד בריטניה החל גם מאבק מעמדי בין העיליתות ובין המוני העם, שמנהיגיהם התנו את תמיכתם במאבק העילית נגד הבריטים בהשבת הדמוקרטיה.

גטסבי הגדול - הסרט

גטסבי הגדול: על התפוררותה של החברה האמריקאית של שנות ה-20

על פני השטח, גטסבי הגדול הוא סיפור על אהבה נכזבת בין גבר ואישה. עם זאת, התמה המרכזית של הרומן עוסקת בסוגיה רחבה הרבה יותר ורומנטית הרבה פחות. למרות שהעלילה מתפרסת על פני מספר מצומצם של חודשי הקיץ של 1922 וממוקמת באזור גיאוגרפי תחום ומוגבל בלונג איילנד, ניו יורק – גטסבי הגדול מהווה למעשה ייצוג סמלי של אמריקה של שנות העשרים בכללותה, בעיקר בכל הקשור לדקדנס שאחז בה בעידן של שגשוג חסר תקדים ומטריאליזם קיצוני. כעת יוצא סרט הוליוודי חדש בכיכוכם של של שחקנים נחשבים.

Boston Manufacturing Company, 1813-1816, Waltham, MA.

החברה האמריקנית בשלהי המאה השמונה – עשרה

מאמר שלישי בסדרה:"אמריקה ארץ האפשרויות הבלתי- מוגבלות"- מיתוס או מציאות. שתי אסכולות התגבשו, כאמור, באשר לטיבה של החברה האמריקנית. אבל בעוד שהייתה הסכמה ביניהן לגבי אופייה של החברה האמריקנית במשך מרבית המאה השבע-עשרה, שתי האסכולות חלוקות בדעתן באשר למגמות ההתפתחות של החברה האמריקנית החל משלהי המאה השבע-עשרה. האסכולה האידיאליסטית או אסכולת הקונצנזוס, מחזיקה בדעה שהחברה האמריקנית בשלהי המאה השמונה-עשרה הייתה, עדיין, החברה המתקדמת ביותר העולם.

מקס ובר האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטליזם

החברה האמריקנית בעידן הקדם- תעשייתי חלק 2

מאמר שני בסדרה:"אמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות":מיתוס או מציאות. הסוציולוג מכס ובר (Max Weber) השתמש בספרו "האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטאליזם", שפורסם, לראשונה, ב – 1904 , בחברה האמריקנית כמודל התייחסות בניסיונו להוכיח את הקשר בין האתיקה הפרוטסטנטית והקפיטאליזם. התזה של ובר אומצה ע"י האמריקנים כהסבר לעולם הערכים ונורמות ההתנהגות של האמריקני במרוץ להצלחה כלכלית. הגשמת ה"חלום האמריקני" הייתה מותנית, קודם כול, בקיומם של תנאים כלכליים, חברתיים ופוליטיים, אבל באותה מידה גם בתכונות אישיות מתאימות ובמוטיבציה להצלחה.

הנצפים ביותר