אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תיאטרון גשר


בין לילה ובין שחר / קנז יהושע

יהושע קנז: מדוע קשה להמחיז יצירה שלו?

תיאטרון "גשר" הציג השנה מחזה שנכתב על-פי הנובלה "בין לילה ובין שחר" של יהושע קנז. בראיון שהתפרסם הודה קנז שלא קרא את המחזה שנעשה על-פי יצירתו וגם לא ראה את ההצגה עצמה. באירוניה האופיינית לו נימק את התרחקותו מההמחזה ומההצגה במשפטים הספורים הבאים: "אני כבר מכיר את הסיפור. - - - אמרתי להם, 'תעשו כמו שאתם מבינים, ואני מאחל לכם הצלחה'. במחזאות הם מבינים יותר ממני". ואכן, כמחבר הנובלה יכול היה קנז לשער שאנשי התיאטרון יצליחו להפיק ממנה מחזה עם קונפליקטים.

הרפר ריגן / תאטרון גשר

על הניר, כשקוראים את רעיון המחזה הוא נשמע מבטיח לעניין. אישה נעלמת ליומיים עוברת סדרת מפגשים ומגלה את עצמה. במחזה על הבמה הדברים עובדים קצת פחות טוב, והמחזה מתגלה בחולשתו היחסית.

שיחות לילה / תיאטרון גשר

המחזה שיחות לילה הוא דרמה המציגה את לילו האחרון של שדרן רדיו פרובוקטיבי המנהל שיחות עם מאזיניו. אנחנו מכירים את סגנון התכניות הללו גם בארץ. במשך שנים ישבו שדרנים לרוב תרבותיים ונימוסיים והזמינו אנשים לטלפן.

אדם בן כלב / תיאטרון גשר

הרומן "אדם בן כלב" התפרסם בשנת 1968. הוא לא זכה להצלחה שהגיעה לו, כנראה בגלל שהתנגש כבר מראשיתו עם צורת דרך זיכרון השואה המוכתב לנו כאן הן על ידי ניצולים והן על ידי השלטונות, והנה בא סופר, יליד הארץ וכותב ספר מאוד לא ריאליסטי, ממש לא דומה לכתבי ק.צטניק על מחנות הריכוז ומנסה לספר לנו על הכאב, על התוצאות, על פילוסופיה של השואה. מה זאת אומרת לעסוק בשואה בצורה אמנותית גרידה ולא סתם, אלא סוריאליסטית.

איש הכריות / תיאטרון גשר

כל מי שיש לו עצבים חזקים ואוהב תאטרון טוב צריך ללכת להצגה הזאת. תאטרון גשר מציג אותה לעתים רחוקות כי אין לה מספיק קהל. חבל שההצגה תיעלם, היא חשובה מדי וטובה מדי מכדי לתת לה לשקוע בדממה אל השכחה, מה גם שכשלון של ההצגה עשוי לגרום לזה שמחזות אחרים של המחזאי הזה לא יוצגו כאן יותר, ולפי מחזה זה, אם מחזותיו האחרים כתובים באותה רמה ראוי להכיר כל מה שכתב

נואל קווארד

עניין של סגנון / נואל קווארד - תיאטרון גשר

נואל קווארד איננו מהשמות המוכרים בחיי התיאטרון בארץ. עד כמה שזכרוני מגיע רק שני מחזות שלו, הילולת רפאים וקדחת אביב הועלו כאן על הבמה. הילולת רפאים היה למחזה חסר מזל בארץ. ההפקה הראשונה הייתה ב-הבימה ולא הגיעה אפילו אל מעבר לחזרה הגנראלית. גם ההפקה השנייה לא הצליחה הרבה יותר. קדחת אביב ב-קאמרי הייתה הצלחה גדולה יותר. חנה מרון הצחיקה, גדעון אוברזון תפר בגדים יפים מאוד ומאז כלום.

מדיאה / תיאטרון גשר

מדיאה, אחת הדמויות המיתיות הגדולות שהפכה להיות סמל תרבותי לקנאה רצחנית. כולם יודעים שהיא זו האימא שבקנאתה לבעלה רצחה את שני ילדיה. מה עוד יודעים עליה?

הנצפים ביותר