אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מוסיקה


בלאק ולווט, צילום: חן ווגשל, באדיבות: הילה קומם

מהדורת החורף של פסטיבל סולם יעקב - מהדורת החורף

פסטיבל סולם יעקב עשה לו שם כהפנינג מוזיקלי וחברתי, יחיד במינו באוירה רגועה ו"חו"לית". הוא פונה לאוהבי מוזיקת הפולק והז'אנרים הנלווים: מוזיקה אירית, מוזיקת עולם, סווינג, אתני ורוק משנות השישים השבעים והשמונים.

כנסיית יערים, צילום: דני ארד (באדיבות: הילה קומם)

חגיגות המוסיקה באבו גוש סוכות 2017

זו השנה ה -26 ברצף שבה מתקיים פסטיבל אבו-גוש למוזיקה קולית. הפסטיבל מתקיים פעמיים בשנה, בסוכות ובשבועות.

הפזמונים של יורם טהר לב

מי לא מכיר את הפיזמונים של יורם טהר לב? משורר ופיזמונאי ששיריו הושרו על ידי טובי המבצעים והם מוכרים ומושרים כמעט בכל בית בישראל. לצד המשוררת המנוחה נעמי שמר, טהר לב הוא המייצג "האולטימטיבי" של "שירת ארץ ישראל", למרות שפזמוניו נראים, עם חלוף השנים, אנכרוניסטיים לחלוטין.

חפציבה זר אביב, הרוח של החלילים. צילום: איצ'קו (באדיבות הילה קומם)

חפציבה ולהקתה במופע מוסיקת עולם - הרוח של החלילים

אומנית החלילים חפציבה מציגה קולאז' של מנגינות חליל מרחבי העולם על מגוון חלילים קלאסיים ואתניים שונים מהמזרח התיכון ומהעולם. מופע ססגוני בהשתתפות צמד רקדנים, זמרת , סולנים ולהקת נגנים. בין הלהיטים : אל קונדור פאסה,[סיימון וגרנפונקל] הרועה הבודד[זמפיר], הקונצ'רטו ל אנרחואז, מנגינות טורקיות ואנדלוסיות עממיות , הבולרו [רוול], דבקות [עימנואל זמיר] נעימת הטיקו טיקו, שזורים בשירה תימנית וצוענית.

הו ארצי מולדתי

המפגש עם כספי מעלה ניחוחות שכולם ארץ ישראל הישנה והטובה. הוא לא רודף פרסום, מדבר בעיניים נוצצות על סשה (ארגוב) ומתי (כספי) מתגעגע לעבר, וכואב את ההווה.

כריסטוף נ' 1945. מקתרין לאלין.

פרוייקט השמות ב'

בפרוייקט הקודם הבאתי את סיפורם של שירים שנכתבו למען נשים מסוימות מאוד, ששימשו להן כהשראה. והרי הגירסה לפרנקופילים

קוני פרנסיס, 1961

השנים השחורות של קוני פרנסיס

את ה-8 בנובמבר 1974 לא תשכח הזמרת קוני פרנסיס עד סוף חייה. מאז אותו אירוע טראומטי, שמעולם לא נפתר, כמו נפרץ הסכר והאסונות זורמים אל חייה בעוצמה

סלים דאסטי על עטיפת אחד מאלבומיו הידועים. הרעיד לבבות באולימפיאדת סידני

בלי סלים דאסטי

ב-19 בספטמבר הלך לעולמו סלים דאסטי, זמר הקאנטרי המיתולוגי מאוסטרליה, ששר על המיתוסים של הערבות, החוואים, שודדי הבנקים ונהגי המשאיות. סיכום למתחילים

ניל סדקה. שיר אהבה לחברה מהתיכון

פרויקט השמות

במהלך חמישים ומשהו שנות הרוקנרול ידענו וגם זכרנו לא מעט שירים המוקדשים לדמויות נשיות מאוד מסוימות. מי הן אותן נשים שהיוו השראה לשירי נצח אלה?

חגי שחם (התמונה באדיבות הילה קומם)

חגי שחם מארח

הכנר הישראלי בינלאומי חגי שחם, הוא כבר אורח קבע בסלון למוזיקה קאמרית בקיבוץ נען והוא יופיע הפעם עם שלישיית הפסנתר שלו. הם יציגו יצירות של שלושה מלחינים אהובים, שפעלו בקצוות השונים של אירופה בחצי השני של המאה ה -19.

רביעיית המיתרים, אשר. באדיבות: הילה קומם

רביעיית המיתרים אשר the Escher string quartet

הסלון למוזיקה קאמרית בקיבוץ נען, מביא לשפלה את מיטב ההרכבים הקאמריים הבינלאומיים בארץ ובעולם. פעילות זו מתאפשרת הודות לשיתוף פעולה בין הסלון, אותו הקים ומנהל יעקב גודו, חבר הקיבוץ לבין מחלקת המוזיקה של מוזיאון תל-אביב והמרכז למוזיקה קאמרית בקונסבטוריון שטריקר

ביקורת -המחזמר יוסף וכותונת הפסים המשגעת

המחזמר הנודע של אנדרו לויד-וובר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" בהפקת תיאטרון זרקור הוא מופע מרהיב, מענג, תוסס ומרגש. להקת השחקנים-זמרים-רקדנים הצעירה מצליחה להביא לקהל ניחוח מהווסט אנד האנגלי ובעיקר את המוזיקה המוכרת וגם ביצועים משובחים. המחזמר על יוסף ואחיו היה השני שכתב לויד-ובר, בשותפות עם התמלילן טים רייס. במקור הוא היה מחזמר קצר שנועד למסיבת סיום של בית ספר אנגלי לבנים. המופע קצר שבחים וובר הרחיב אותו והפך אותו לאחד ממחזות הזמר המוצלחים. יודעי חן מסוגלים להבחין כי ובר שתל בלחן את המוטיב של המחזמר הבא שלו אודות "ישו כוכב עליון" שהיה אז בשלבי טיוטה ראשונים.

מוסיקה /  חמוטל בר-יוסף

מוסיקה - סיפורים / חמוטל בר-יוסף

"מוסיקה" הוא ספר פרוזה ראשון למבוגרים לפרופסור חמוטל בר-יוסף, משוררת, מתרגמת וחוקרת ספרות, שפרסמה עד כה ספר לילדים ותשעה קבצי שירים, שזיכוה בשמונה פרסים: פרס הנשיא, פרס קרן תל-אביב, פרס קרן ירושלים, פרס ויצ"ו לאישה היוצרת, פרס אקו"ם, פרס ברנר, פרס עמיחי, ופרס רמת-גן. אם הגדרת "מוסיקה" היא מלאכת מחשבת של הצבת הצליל והדמם במקטע הזמן, הכוללת את מקצבו, עוצמתו, גווניו ומשקלו - הרי ספרה של בר-יוסף היא אמנות דיבוב הצליל הפנימי של גיבורי הסיפורים, שהם בעלי עולם רגשי סבוך ומורכב, על כל הניואנסים.

הטרובדורים החדשים ועם ישראל

במסגרת החיים הטובים בעידן "עגל הזהב" במקדש הוול סטריט, לא כולם באו מעולם ההון והעסקים. היו כאלה, כמו בתקופה של הבהלה לזהב, שחגגו את ה"אלדוראדו" בשולי המכרות והתעשרו. מן הפרסומים האחרונים מסתבר שעם אלה נמנו עורכי הדין, רואיי חשבון, יחצנים ומשווקים לסוגיהם- כמובן. אבל גם היו גורמים באזור הדמדומים, כמו שרותי מין ברמה כזאת או אחרת, ששולמו מראש כחלק מן העמלה, נערות טלפון בהזמנה, מועדוני פורנו, וכיוצא באלה אלמנטים שצפו ועלו יחד עם זוהמה אחרת מן ה"אגם המוזהב" שהתגלתה מתחת לעושר המושחת והמשחית.

מדונה והארי הקדוש

הזמרת המפורסמת מדונה היא כידוע גם מעריצת תורת הקבלה המפורסמת ביותר בתבל השפעתה של תורה זאת ( או לפחות גרסה מסויימת מאוד שלה) ניכרת היטב ביצירות שונות שלה . ואולי יותר מכל השפעה זאת ניכרת בפזמון שנוי במחלוקת במיוחד שלה בשם "יצחק ". חוקר הפילוסופיה היהודית והמומחה למוזיקה קבלית ירון ליבוביץ יצא לבדוק שיר זה ואת השערורייה שעורר בקרב חוגים מסויימים שאף השמיעו את הטענה "שיש איסור הלכתי" על פזמון מעין זה .

רופוס ויינרייט כבש את היכל התרבות

כשג'ף באקלי פגש את רופוס ויינרייט

לפני ארבע שנים חבר טוב בא לבקר בארץ. נתתי לו במתנה דיסק של ג'ף באקלי ואמרתי לו שהוא חייב לשמוע. אז נכון שגיליתי את באקלי כמה שנים באיחור, שלא לומר באיחור רב בהתחשב במותו הטראגי, אך לפחות הקדמתי את ידידי המלומד המתגורר בבירה התרבותית של העולם. מאותו ביקור יצאתי כשידי על העליונה. את בילי ג'ואל הוא אולי שמע כבר שלוש פעמים במדיסון סקוור גארדן, אבל את ג'ף באקלי הוא שמע לראשונה באוזניות שלי בהליכה מכיכר מסריק לדיזנגוף סנטר. אחת-אפס לטובת תל אביב.

תת – תרבות פאנק - משמעותו של סגנון

תת – תרבות פאנק - משמעותו של סגנון / דיק הבידג'. הוצאת רסלינג. תרגום: רונה כהן. עריכה מדעית: ד"ר עודד היילברונר

הרהורים על מוסיקה מזרחית

במאמר זה אנסה לבדוק כמה הסברים ל"שתיקה", כביכול, של המוסיקה המזרחית אל מול המצב החברתי-כלכלי-פוליטי המידרדר של המזרחים בישראל בפרט, ושל המדינה בכלל.

דיבור והקשבה במוזיקת העצמי המודרנית

המחקר האקדמי אודות מוזיקה פופולרית מגיע בעיקר משני כיוונים משלימים – האחד הוא המוזיקולוגיה, השני הוא תחום מדעי החברה, ובעיקר הסוציולוגיה-אנתרופולוגיה וחקר המדיה. הסברים מוזיקולוגיים יתמקדו על פי רוב בטקסט המוזיקלי, בעוד שאלו הסוציו-היסטוריים יעסקו בקונטקסט ובאופני ההבניה של פרקטיקה תרבותית

המופע המשפחתי של נתן סלור

"ילדי אומר: החלומות שנכנסים לראש אינם יוצאים לעולם ואני צריך ללכת איתם ולחיות ולנשום איתם. ומוסיף: "סבאים שמתים חוזרים אחר כך בצורה אחרת" (תרצה אתר "מטריות בשמש ) הגיע הזמן ללכת לישון החושך זוחל כאן על גחון מן החלון הגיע הזמן לחלום חלומות ולברוא עולמות מתוך מחשבות ואותיות ולילה התפילה שנשאתם לא נשמעה, דון החלום לא ישאיר לך נשימה ולילה לילה בלי פנים, ליל הקלסתרים הכסופים . ( מתוך "שיר ערש" מאת נתן סלור )

נתן סלור / 25 שעות

יסמין אבן: נסיכת הפיות

היוצרת רב התחומית ביותר בארץ, יסמין אבן "נסיכת הפיות", יוצאת בימים אלו עם דיסק מוזיקלי חדש ועם סידרת קומיקס חדשה. יסמין אבן, "נסיכת הפיות", היא יוצרת רב תחומית שרק מעטות כמוה בארץ, היא זמרת, מנגנת קלידים, מוזיקאית, מלחינה, מעבדת פזמונאית, משוררת, קומיקסאית ויוצרת של אמנות ויזואלית באופן כללי.

מריה קאלאס / הדיווה האולטימטיבית

מריה קאלאס היתה פנומן קולי ומוסיקאלי, בעוד שרוב הזמרות שרות סוג אחד או שניים של תפקידי אופרה, מריה קאלאס הייתה מסוגלת לשיר כל דבר. היא שרה את וגנר, איזולדה, פרסיפל והוולקירה הדרמטיים שתובעים קול ושימוש טכני מיוחד וממנו עברה לשיר את הסהרורית, תפקיד קולורטורה תובעני מסוג אחר מתקופת הבל קאנטו.

שושנה דמארי

קשה להספיד את שושנה דמארי. הכל ידוע וממוחזר תחילת דרכה עם השיר כלניות. שלמעשה כמעט ולא שרה אותו. למעשה היה לה שיר אחר לתכנית הראשונה שלה, את כלניות הכינו רק במידה ויבקשו הדרן. כלניות נשאר מזוהה אתה, השיר האחר נעלם בשכחה.

געגועים לזק ברל

בארבעה עשר ביולי, יום העצמאות של צרפת, הוזמנתי למופע "ליל ברל", מופע שנסונים של ז'ק ברל, האיש שמסמל אולי יותר מכל אדם אחר את המוזיקה הצרפתית של המאה העשרים. השנסונים בוצעו בידי הזמר ראובן לביא באמפיתיאטרון של גג בניין עזריאלי בתל אביב. האמפיתיאטרון התמלא לחלוטין בשעה המיועדת, אולם בחינה קצרה של הנוכחים לא גילתה איש שנראה צעיר משלושים או שלושים וחמש, ורק מעטים מתחת לגיל 40, מה שאולי אומר משהו על הקהל העכשווי לשירי ז'ק ברל ולשנסונים בכלל . הזמר, ששילב את שירי ברל בשיריו של שרל אזנבור ואדית פיאף, היה בינוני אך נלהב. רוב הקהל, בכל אופן, בא כדי ליהנות מן הנוסטלגיה והשירים, ולכך זכו. יותר מכל, הזכיר האירוע מופע נוסטלגי של שירה בציבור.

ליאונרדו דה וינצי ומדיום המוזיקה

ליאונרדו דה וינצי ומדיום המוזיקה

מטרת המאמר הנוכחי היא לבחון את פועלו של דה וינצ'י במדיום המוזיקה מתוך שלושה היבטים: הגות, מחקר ויצירה. בחלק הראשון, על סמך עדויותיהם של בני זמנו, אדון בדה וינצ'י המוזיקאי. בחלק השני, על סמך עיון במחברותיו, אסקור את כלי הנגינה שהמציא דה וינצ'י ואתייחס בקצרה למחקריו המדעיים הרלוונטיים להמצאות הללו. בחלק השלישי אתייחס להגותו המרתקת אודות מערכת היחסים בין מדיום הציור, מדיום המוזיקה ומדיום השירה.

הנצפים ביותר