אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

חרדים


אבוי לנו מהגנתכם - הפלג החרדי

ההתכנסות רבת הרושם, השניה לאחר התכנסות המונים בה ליוו החרדים את הרב עובדיה, היא הוכחה חותכת נוספת שמדובר בפלג שפרש מהיהדות. זהו פלג שהתחיל ביהדות ככת מסוגרת והתרחב לממדים שמקנים להם זכות להיחשב לעם. איזה עם זה? על-כך חלוקות הדעות. ברור שלא חלק מהעם העברי. התהליך של ההיבדלות החרדית זאת התחיל למעשה באשכנז לפני כמאתיים וחמישים שנה בדרך של האדרת חצרות מאמינים שוטים לאפיפיורים יהודים קטנים, שהמציאו לעצמם פטנט שהיהדות מתקיימת אך ורק הודות להם.

סנקציות פליליות לחייבי גיוס חרדים

סנקציות פליליות לחייבי גיוס חרדים

הסוגיא הבוערת העומדת כרגע על סדר היום הציבורי במדינת ישראל היא סוגיית גיוסם של בני הישיבות לצבא. "וועדת שקד" החליטה בסופו של דבר להטיל סנקציות פליליות על חייבי גיוס חרדים שיסרבו להתגייס לצה"ל. זהו מאורע הסטורי, שלא אירע במדינת ישראל מאז קיומה. הציבור החרדי יחוייל לצבא בכח. ואני מאד שמח על החלטה הסטורית זו! כבר כתבתי מספר פעמים במגזין, שיהודי חרדי אינו יכול להכיר במדינת ישראל. זו אינה מדינה יהודית מבחינתו. מדינה הקובעת שהחוק של המדינה הוא מעל חוקי התורה – לעולם לא תוכל להיחשב מבחינתו כמדינה יהודית!

קונפליקט הזהות של הציבור החרדי במדינת ישראל

קונפליקט הזהות של הציבור החרדי במדינת ישראל

ראיתי לנכון לכתוב מאמר זה, לאחר מאמרים קודמים שכתבתי בנושא, ותגובות שקיבלתי עליהן. אני אישית חש ומאמין שכל אדם הוא טוב מיסודו. שנאה לדעתי נוצרת עקב דעות קדומות ופחד. אדם באמת אינו שונא לחברו, וכן ציבור אינו שונא ציבור אחר. אך כאשר ציבור אחד אינו מבין את הציבור השני, או שדמותו של הציבור השני מעוותת בעיניו, הרי נוצרות אצלו תגובות של כעס או פחד, המלוות בשנאה. קראתי פעם על ניצול שואה שהתחזה לפולני, וגר אצל משפחה פולנית. בלילה, כאשר הילדים לא רצו ללכת לישון, ביקשה אם המשפחה ממנו: "תעשה לילדים יהודי".

הרבנות המסואבת

שוב נבחרו רבנים ראשיים חרדים, האטומים לרצון הציבור הישראלי. בדרך של נפוטיזם בזוי, האופייני לעדה החרדית, ממש כפי שהיה הדבר בתקופת ימי-הביניים. התוצאה: כל הרעות החולות של הרבנות ימשיכו לחול עלינו, כבעבר, כאילו היינו חסידיהם השוטים של אותם רבנים מושחתים: לא תהיה תחבורה ציבורית זולה בשבת, החיונית כל כך לשכבות המצוקה.
שוב יתענו כמה מאות אלפים מאזרחנו הטובים, בנסיונות כושלים להתגייר, שוב נשלם בסופרמרקט בצע כסף מיותר, תמורת חותמת ''הכשר'' של אגודה חרדית אנטי ציונית, מירושלים.

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

במדינת ישראל חיות שתי חברות אחת בצידה של השנייה: החילונית והחרדית. לכל אחת מהחברות ישנן את המיתוסים שלה על השניה, וניתן לומר שכאן חלות שתי הדוגמאות ליצירת מיתוס. אחת הבעיות המרכזיות ביצירת המיתוס הזה, הוא המצב הפוליטי הקיים במדינת ישראל, היוצר אי בהירות רבה בשני המחנות, וגורם לקיטוב אגרסיבי. דינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית-דמוקרטית. בטוחני שהרבה אנשים במחנה החילוני מתיימרים לדעת מהי דמוקרטיה (מסופקני אם ידיעותיהם אכן עולות בקנה אחד עם האמת); מסופקני כמה מהם יודעים באמת מהי יהדות.

הגוף הבוחר שבחר את הרבנים הראשיים הביע אי אמון ברצון הציבור

הגוף הבוחר שבחר את הרבנים הראשיים הביע אי אמון ברצון הציבור

הציבור הישראלי מאס מזמן בניהול ענייני הדת מטעם הראשות הרבנות הראשית שבה שולטים החרדים. תפישת העולם הדתית של החרדים מנוגדת תכלית ניגוד לתפישת העולם של הציבור החילוני, של חלק ניכר מהדתיים הלאומיים, של יוצאי בריה"מ ויוצאי אתיופיה. בייחוד מאסו כל הציבורים הללו בבתי הדין הרבניים וברבני המועצות הדתיות החרדים שאין להם מושג לגבי סגנון ואורח החיים הלא חרדי והם כופים על החיים במאה ה- 21 את חוקי ימי הביניים

החברה החרדית במדינת ישראל

החברה החרדית במדינת ישראל

במדינת ישראל קיימות זו בצד זו שלשה סוגי חברות מבחינת הסיווג הדתי: החילונית, הדתית-לאומית, והחרדית. בין שלושת הציבורים קיים הרבה אנטגוניזם, הנובע בחלקו הגדול מחוסר ההכרה של ציבור אחד את השני. ניתן לומר שהציבור החרדי הוא בחינת תעלומה לחלק גדול מהציבור החילוני, וזאת מהסיבה שהציבור החרדי, למרות שהוא חשוף כיום הרבה יותר מבעבר, הוא עדיין ציבור די מסוגר, שחי לו במערכת כללים משלו, בריתמוס משלו, ובתרבות שונה לחלוטין מהתרבות הקיימת בציבור החילוני.

החרדים יוצאים למלחמה

החרדים יוצאים למלחמה

החרדים יוצאים למלחמה על "זכותם" להנות מכל הזכויות ולסרב לשאת בעול החובות. המנהיגות החרדית מעדיפה שנאמניה ישבו בכלא על שירות צבאי/אזרחי במטרה להפוך את הנושא למאבק על "קידוש השם". אם החוק החדש לשוויון בנטל יכלול מאסרם של החרדים שישתמטו מלשרת בצבא, המנהיגות החרדית תצעק "גוואלד" ותצא למערכת השמצות בתקשורת הבינלאומית נגד מדינת היהודים המשליכה לכלא יהודים שכל רצונם הוא ללמוד תורה. ההתנגדות להשתתפות בהגנה על המדינה בה הם חיים היא תופעה פרזיטית המנוגדת לדת ישראל כפי שהוכיח הרב שלמה גורן ז"ל במאמר שפירסם.

מסירת הבצק  לשולחן

מסע בעקבות המצה השמורה

כך אופים מצות שמורות. מסע בעקבות המצה השמורה, תהליך האפייה, ההתקדשות, כיצד נשמרים ממצב החימוץ, סיפור שעובר מדור לדורכך. ביקשתי לסקר את אפיית המצות בעיצומה של האפייה, ממש "על חם". האברכים ניסו לסבר את אוזניי קצת בענייני הלכה. מדוע מצה שמורה? האפייה מוקפדת מאד, כדי למלא כהלכה את הצו מן התורה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַמַּצּוֹת" (שמות י"ב 17). אבל, אל תחמיצו את ה"פואנטה"...יש חשש שרפיון מה של קטע בתהליך האפייה, עלול לגרום להחמצה של המצה. צריך לזכור: המצה עשויה מבצק שעלול להחמיץ, ולכן יש החמרה יתרה, שהרי קבעו חז"ל לשמור בכל שלב בתהליך להישמר מן ההחמצה.

תורתם אומנותם – אפשרויות פשרה

תורתם אומנותם – אפשרויות פשרה

אחת המחלוקות הקשות לגישור במו"מ הקואליציוני שהחל בימים אלה הוא נושא גיוס מלא לחרדים ש"תורתם אומנותם".כל המפלגות הלא דתיות, למעט הליכוד, מעוניינות לתקן את העיוות שהלך וגבר עם השנים בנושא. מ-400 עילויים של בן גוריון הגענו ליותר מ-60 אלף. מול הדרישה לשיוויון בנטל בכל החזיתות עולה בראש הנושא של "תורתם אומנותם". לפיד מוכן להשאיר את המספר המקורי של בן גוריון 400 עילויים. השאר יגיעו לבקו"ם וישובצו לצבא או לשרות לאומי. כמובן שהמפלגות החרדיות וש"ס עומדות על הרגליים האחוריות ואומרות שזה ייהרג ובל יעבור.

 יוסף גורני, קריאה באין אונים, העיתונות היהודית לנוכח השואה, בשנים 1939-1945

דפים מתוך עולם של אפר - קריאה באין אונים, תנועה בחרבות

חשבון נפש לקראת יום השואה הבינלאומי,שיחול ב-27 בינואר: כיצד התמודד העולם היהודי עם חורבן יהדות אירופה: עיון בשני ספרי מחקר שבחנו את העולם היהודי ויחסו לשואה הנוראה, לידיעות על החורבן הגדול: מנהיגות ועיתונות לנוכח השבר הגדול, התארגנויות למאבק למען היהודים במחנות ההשמדה, ההירתמות לחשיפת הזוועה לעולם כולו, הניסיון לעמוד לנוכח אסון שהוא גדול מכוח ההשגה. יוסף גורני, קריאה באין אונים, העיתונות היהודית לנוכח השואה, בשנים 1939-1945. יוסף פונד, תנועה בחרבות, מנהיגות אגודת ישראל נוכח השואה

למלא את החלל - סרט

למלא את החלל - סרט

למלא את החלל, סרטה הראשון, המדובר, המשובח, עטור הפרסים של רמה בורשטיין, שחקנית בעברה, חוזרת בתשובה היום, ובימאית עילאית, מספק "הצצה", כדבריה, אל עומק חיי הקהילה החרדית התל אביבית. בזכות זוויות הצילום הגאוניות, בקושי ניתן לזהות את שדרות רוטשילד. זהו אחד הנדבכים המאפיינים את הסרט: הפרטים לא חשובים. חשובה דרך העברת המסר. למעשה, אי אפשר לדעת מה מתעלה על מה. רמת המשחק המצוינת של הדס ירון, יפתח קליין ועירית שלג, רמת הצילום המופלאה, או התסריט המעולה.

ניתוח מגמות בקהילות החרדיות במדינת ישראל חלק ב

ניתוח מגמות בקהילות החרדיות במדינת ישראל חלק ב

מהראיונות נראה שההבדל העצום בין החרדים לחילונים מחזק את הקהילה. אויב משותף (זה מחריד לכתוב זאת אך הקהילה החרדית רואה בקהילה החילונית איום ומכאן המילה – אויב) מאחד את חברי הקהילה, הפער בין העולמות הופך את עזיבת הקהילה לדבר מפחיד ביותר, כמעט בלתי אפשרי. חבר הקהילה צריך לבחור בין שחור ללבן, אין אפור במקרה הזה, נער שחונך כל חייו להיות "חרדי גדול", ימצא את נטישת הקהילה לטובת ה"ריקנות" של העולם החילוני בלתי אפשרית. ודאי שהאלטרנטיבה הכלכלית שלו - כפי שדוחות עדכניים מראים - היא בלתי כדאית.

ניתוח מגמות בקהילות החרדיות במדינת ישראל חלק א

מוצר ציבורי בקהילות החרדיות: ניתוח מחודש של שיווי המשקל הקיים. במאמר זה אנסה להיטיב להבין דרכי התנהגותן של קהילות חרדיות במדינת ישראל מנקודת ראותו של הפרט ומנקודת ראותה של הקהילה החרדית עצמה, באמצעות עקרונות כלכליים פשוטים – היחס החלופי בין זמן לכסף, בין פנאי לעבודה וחשיבותו של המוצר הציבורי לפרט. המתודה היא איכותנית בשילוב נתונים סטטיסטיים מעטים. למאמר נבחרו, כמדגם מייצג, קהילות חרדיות בחיפה כמו גם הקהילה ה"אחמדית", הקהילה הנוצרית והקהילה ה"בהאית", וזאת על מנת להתמודד עם בעיות מתודולוגיות מהותיות בחקר הקהילה החרדית.

ארבע מדינות לשני עמים

ארבע מדינות לשני עמים

מיד לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967, הכריז ראש הממשלה דאז לוי אשכול, כי תמורת הסכמי שלום ישראל מוכנה להחזיר את כל השטחים בחזרה. המענה של מדינות ערב ניתן ב"וועידת חרטום" (בירת סודן) בצורת "שלושת הלאווים" המפורסמים: "לא הכרה", "לא מו"מ" ו"לא שלום". וכאשר גמאל עבד אל-נאצר חזר לקהיר הוא הוסיף טיפה משלו: "מה שנלקח בכח יוחזר בכח". אבל האמת ניתנת להאמר, כי מנהיגי ישראל חמדו את השטחים החדשים שישראל כבשה – במיוחד לאור העובדה שהמלחמה היתה קלה ביותר.

סיפור מוזר ומלא תימהון על האי הקטן האי היגיון - אפרים סידון

הסוגייה החרדית

מה קורה כשרוב דומם נותן למיעוט רועש להכתיב את סדר היום? באם נלמד מסיפור ה'ילדים' המתוחכם של אפרים סידון: 'סיפור מוזר ומלא תמהון על האי הקטן האי הגיון' , נגלה שהרוב הדומם יהפוך במהרה למיעוט, ודינו להעלם. במשך שנים ארוכות מדי הרוב הישראלי נותן למיעוט המתנהג באופן פרזיטי למצוץ את דמו ולהוביל מדיניות מגזרית שמזיקה למרבית הציבור. נושאים שונים עלו לכותרות לאחרונה, כדוגמת נושא הגיוס והשוויון בחלוקת הנטל, שמתקשר ישירות גם לנושא מימון הישיבות ותלמידיהן. נושא שלא נידון הוא תמיכת המדינה במשפחות מרובות ילדים.

תורתו אמונתו

תורתו אמונתו

סוגיית גיוס החרדים הינה סוגיה טעונה שנולדה עם הקמת המדינה. השירות בצה"ל גוזל מהמגויסים הצעירים שלוש שנים מלאות ומשמעותיות מרצף החיים. יתרה מכך, חיילים רבים 'נדחפים' במהלך השירות הצבאי למצבי קצה, אם באימונים ואם בקרב, מסכנים את חייהם, ולצערנו יש גם נפגעים – פצועים והרוגים.

מקום בטוח: הקולנוע החרדי הגברי חי וקיים

מקום בטוח: הקולנוע החרדי הגברי חי וקיים

כבר כמה שנים שאני סובב סביב הקולנוע החרדי, כחוקר סקרן שמנסה להבין את התופעה, שלכאורה לא קשורה אחד לשני, קולנוע וחרדים. קולנוע חרדי נשמע משהו לא הגיוני באוזניהם של חילונים וגם על פי הבנתם של חלק מסוים מהחרדים, ממגזרים ומגישות שונות, אך זו עובדה - הוא קיים כבר למעלה מעשור שנים ואף מתפתח לכיוונים חדשים.

על הנחות יסוד מוטעות לגבי החרדים

טענה ידועה ומוכרת היא שהסלידה של החרדים והחילוניים אחד מהשני נובעת מאי הבנתם של החילוניים את החרדים. טענה זו מושמעת כבר שנים רבות וגם פה באתר זה היא הושמעה ממש לאחרונה במאמר מאת חברי לחטא הכתיבה, מר דב לנדאו. אבל על פי רוב כשחרדי או אדם דתי מסביר את עצמו לחילוני, אני מוצא שמדובר בהסבר מלא בחורים, אי דיוקים ולעיתים גם שקרים בוטים. גילוי נאות: אני שלעצמי אינני אדם דתי אך גם לא הייתי מכנה עצמי "אתיאיסט" (ואני יודע בוודאות שיש אתיאיסטים שרואים בי דתי גמור).

הנצפים ביותר